We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Noir Désir live
Noir Désir is een band die in Frankrijk al sinds het midden van de jaren 80 aan de weg timmert. Begonnen als een Franse versie van new wave, ontwikkelde de band zich in de jaren tachtig, negentig en nul verder, waarbij niet werd voorbijgegaan aan nieuwe muzikale stijlen en mogelijkheden. Een voorbeeld is het laatste album Des Figures des Visages, waarop de invloed van Franse dance-acts zoals Saint Germain, maar ook van de neofolk van Manu Chao (die meespeelt op het nummer Le vent nous portera) duidelijk merkbaar is.
Invloed is zeker niet hetzelfde als slaafse navolging: wie een idee wil krijgen van de eigenzinnigheid van Noir Désir moet eens luisteren naar het nummer Oublié (van het album Tostaky) waarin de groep aan de haal gaat met de monumentale James Bond-muziek van John Barry, acht jaar voordat Robbie Williams hetzelfde trucje zou uithalen met Millennium.
Bizarre situatie
Het is dan ook eigenlijk vreemd dat een groep die in Frankrijk zo groot is hier zo weinig aandacht heeft gekregen. Zelfs bij dit optreden in de Melkweg bestond een groot deel van het publiek uit Fransen. In tegenstelling tot de meeste Nederlanders was de avond voor hen een feest van herkenning, wat leidde tot de wat bizarre situatie waarbij het (Franse) midden van de zaal volop meezong en -danste en langs de muren iedereen nogal afwachtend stond.
Huilpartijen
Het bij tijden snoeiharde optreden zal ook niet geholpen hebben; de laatste CD Des Figures des Visages is overwegend vrij timide, maar dat kon van het optreden niet worden gezegd. Zanger Bertrand Cantat had de laatste jaren zware stemproblemen en herstelde daar gelukkig van, maar in de Melkweg deed hij zijn uiterste best zijn stem weer naar de Filistijnen te helpen met uithalen, huilpartijen en plotselinge volumewisselingen. Energiek was het allemaal wel en de band noch Cantat zelf spaarden zich.
Muurbloempjes
Dat Noir Désir een band is die het beste live genuttigd kan worden werd ook duidelijk doordat geen van de nummers in de CD-versie werd afgewerkt. Zo transformeerde Lost (misschien wel het mooiste nummer van de nieuwste CD) tot een samenzang tussen publiek en band, waarbij uiteindelijk ook de muurbloempjes zich in het gewoel mengden. Dat was misschien nog wel het duidelijkste teken van Noir Désirs triomf: nu nog de Nederlandse muziekliefhebber overtuigen ook de CD’s te kopen.
Volstrekte chaos
Tenslotte: het zou de Melkweg goed doen als ze ook eens wat aandacht aan de organisatie gingen besteden, want daar deugde nu weinig van. Een half uur in de regen wachten buiten het gebouw terwijl het concert officieel al is begonnen en je al een kaartje hebt en drie keer geëlleboogd worden tijdens de volstrekte chaos bij de garderobe draagt niet bij tot een positieve ervaring. De band maakte nu gelukkig alles goed.
Noir Désir
Prijs: €Gezien op woensdag 20 maart 2002 in de Melkweg, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
Simpel, maar o zo krachtig
Vorig jaar stonden ze al met zijn drieën op Eurosonic. Twee meiden en hun akoestische gitaar. Wat begon als een prachtige set eindigde in een drama doordat in de naastgelegen zaal JJ72 aan een soundcheck begon. Ygdrassils liedjes bleken letterlijk breekbaar te zijn, kapot geslagen door het geweld van ronkende gitaren. Een strijd die niet te winnen leek. Totdat het meesterwerk Nice days under darkest skies uitkwam en een flinke klap uitdeelde aan de versterkte muziek. Deins terug met je distortionpedalen en buig voor Ygdrassil.
~
Het grootste wapen van Ygdrassil is de fantastische samenzang van Linde Nijland en Annemarieke Coenders. De twee stemmen sluiten naadloos op elkaar aan, vooral in de liedjes die a capella worden gebracht. Op This here is my mountain weet een van de dames op ingenieuze wijze ritme te creëren door middel van een alternatieve human beat box, terwijl zij zich ook nog eens moet bekommeren om de tekst van het nummer. Zeer virtuoos.
We visit many places
We hebben hier te maken met behoorlijk ervaren muzikanten. Dat blijkt wel uit het feit dat de dames al in 1991 voor het eerst bij elkaar kwamen in hun woonplaats Groningen, waar ze geregeld optraden. Vervolgens speelden ze in het voorprogramma van onder andere Heather Nova en Luka Bloom en brachten ze twee albums uit. Voor hun derde album We visit many places richtten zij hun eigen platenlabel op: Real Harm.
Kroonjuweel
~
Op dit moment is het tweetal op toernee door Nederland en België. Onderweg zullen ze hopelijk vele zieltjes winnen met hun bloedmooie folkmuziek. Ygdrassil was al de trots van Groningen, maar zal na de toernee vast en zeker ook nationaal succes kennen. En dat is ze zeker gegund.
Ygdrassil
Album: Nice Days Under Darkest SkiesPrijs: €
Misschien ook iets voor u
Topprogammering op Bospop
/ 0 Reactiesdoor: Mark Hospers0 Sterren.
~
Het programma
Vrijdag 12 juli: Aanvang 15.00 uur, poorten open 14.00 uur. Einde ca 0.30 uur.
Entree: €40,- (voorverkoop excl. reserv. kosten) Kassa: €43,50
Hoofdpodium: Fools Fatal, Van Dik Hout, Toto, UB40, en meer
Tent: Wealthy Beggar, Rosemary’s Sons, Di-rect, Def P & Beatbusters, en meer
Zaterdag 13 juli: Aanvang 12.00 uur, poorten open 11.00 uur. Einde ca 0.30 uur.
Entree: €35,- (voorverkoop excl. reserv. kosten) Kassa: €38,50
Hoofdpodium: Suicidal Tendencies, Rollins Band, Therapy?, Bush, en meer
Tent: Brainstorm, Bigelf, Doro, In Extremo, My Dying Bride, en meer
Passepartouts kosten €70,-. De voorverkoop start zaterdag 30 mei om 10.00 uur bij de 150 grotere postkantoren, de Ticket Service 0900-3001250 (99ct. p.m.), bij de GWK stationskantoren en de bekende Bospop- en Mojo-voorverkoopadressen. Busreizen (incl. ticket) via Rock Justice: 045-5691065
Misschien ook iets voor u
In een orkestbak is het altijd koud. Waarom het daar zo koud is vertelt Joyce Roodnat niet, maar haar debuutroman ’t Is zo weer nacht vertelt wel over een heleboel andere dingen. Over Kees die steeds maar weer een geliefde tegen het lijf loopt, maar zelf eigenlijk maar één grote liefde heeft: muziek.
~
Kees is fluitist in het orkest van een Rotterdamse bioscoop en heeft het daar prima naar z’n zin. ’s Avonds een partijtje blazen onder de beelden van een halfblote Josephine Baker, daarna de kroeg in en dansen maar. Kees’ leven draait om muziek, en wanneer hij een wat verlopen Portugese ballerina oppikt, heeft hij niet in de gaten dat het leven voor sommige mensen meer is dan notenbalken.
Hummel in een groentekistje
In een vanzelfsprekend decor van de rap aftakelende triomfen van de stomme film, de grandioze theaters van Tuchinski en de wonderlijke oceaanvlucht van Charles Lindbergh, krijgt Kees een kind, en hij weet niet wat hij ermee aanmoet. De Portugese moeder, die hem mak kreeg met haar zoele woorden, heeft plotseling alle aantrekkingskracht verloren nu er zo’n hummel in een groentekistje ligt. ‘Sjenny’, want alleen zo kan Kees haar naam uitspreken, gaat terug naar Lissabon en neemt haar kind mee. Het kan Kees allemaal weinig schelen, tot hij op een dag plotseling in de Rua dos Bacalhoeiros staat en zijn zoontje komt ophalen.
Tierelier
~
Roodnat heeft heel veel aandacht besteed aan het oproepen van de juiste sferen. Naslagwerken over schoenen, biografieën over ballet en reisgidsen heeft ze gebruikt om alles zo correct mogelijk af te beelden. Wellicht dat daardoor het verhaal wat minder vaart heeft dan het zou kunnen hebben. De tocht van Kees met zijn kind lijkt nu eerder op een stedentripje dan op een vlucht naar huis.
Fluitconcert
Het zou gemakkelijk een vertederend en zoet verhaal kunnen worden: een stugge man die zijn zoontje langzaam leert kennen. Gelukkig vermijdt Roodnat dat betreden pad. Haar Kees is een man die als de muziek is die hij speelt: hij kan iedereen betoveren en om zijn pink winden, maar hij kan niets geven. Zijn uitvoering van Mozarts Fluitconcert in D neemt iedereen voor hem in, maar wanneer hij zoiets als liefde terug moet geven, blijkt hij even vluchtig als de muziek. Dat hij zijn zoontje bij zich houdt door hem met een touw aan zijn fluitkoffer te binden, zegt genoeg.
Bij het lezen ontsnapt Kees je telkens weer. Je denkt dat je hem gevangen hebt, dat je nu dan eindelijk een vleugje medemenselijkheid in hem hebt ontdekt, maar dan laat hij je plotseling weer los. Roodnat weet een hoofdpersoon te creëren die zich niet alleen niet aan zijn medemensen laat binden, maar zich ook niet door de lezer laat vangen. Lezen dit boek. Met het Fluitconcert in D van Mozart op de achtergrond.
Prijs: 16,74
Misschien ook iets voor u
Yamakasi
Een groep vlotte trendy Franse jongeren hebben een gezamenlijke passie: het beklimmen van publieke gebouwen. De toeren die ze uithalen trekken een hoop aandacht. De politie wil koste wat het kost een einde maken aan de waaghalzerij. Als een klein jongetje met een hartkwaal in het ziekenhuis belandt nadat hij een stunt van de Yamakasi probeerde na te doen, besluiten de schelmen om hem te helpen.
~
Schelmenstreken
Bij het zien van deze Franse schelmenfilm (sorry, maar een betere benaming voor de hoofdrolspelers is er niet), zat ik de hele tijd aan Taxi van Luc Besson te denken. En wie schreef het verhaal? Juist, Luc Besson. Domme politiechefs, sukkelige politieoptredens, vlotte wetsovertreders, en snelle actie. Alle ingrediënten die Taxi leuk maakten zitten ook in deze film verwerkt. Verder zijn de aktie scènes weer vlot geschoten, waardoor je af en toe het idee hebt dat je naar een soort videoclip zit te kijken. Besson liet de regie over aan zijn collega Ariel Zeitoun, wat zeker geen slechte keuze blijkt te zijn.
Wet vs. gerechtigheid
~
Robin Hood
Al met al is Yamakasi een geschikte film voor een ontspannen avondje video geworden. De flitsende beelden, de flair van de relatief onbekende acteurs en de goede soundtrack dragen hieraan bij. Verder weet regisseur Ariel Zeitoun de juiste Robin Hood-toon aan te slaan, en alleen al door de beelden sympathie te wekken voor zijn karakters. En dat is wat deze film uiteindelijk leuk maakt. Wie kan er nou eenmaal een hekel hebben aan zij die stelen van de rijken, en geven aan de armen? (Pim Fortuyn misschien.)
Yamakasi
Regie: Ariel Zeitoun en Julien SeriJaar: 2024
Distributeur: A-Film
Misschien ook iets voor u
Worms Blast – Team 17
Iedereen kent Worms, kleine wormen met erg grote wapens. Een turn-based spel waarvan vooral de multiplayer een groot succes was. Team 17 probeert de uitgemolken wormen nieuw leven in te blazen Worms Blast.
~
Het concept
Ik zal niet zeggen dat Worms Blast niet gebaseerd is op een uitgemolken spelconcept, maar het is in elk geval anders dan de rest van de Worms-serie. Worms Blast lijkt verschrikkelijk veel op Puzzle Bobble of Bust-A-Move. Het concept is simpel, je kiest iemand uit het Worms-universum, je stapt in een bootje, je pakt je wapen en begint op blokjes te schieten. De kogels in je wapens hebben verschillende kleuren en nu is het de kunst die gekleurde kogels tegen blokjes met dezelfde kleuren te schieten. Als je bijvoorbeeld een gele kogel tegen een geel blokje schiet dan zullen dat gele blokje en alle aangrenzende blokjes van die kleur kapot gaan. Schiet je echter een gele kogel tegen, bijvoorbeeld, een groen blokje dan verandert deze in de kleur van de kogel.
De karakters
Met Worms kon je altijd spelen met wormen, logisch. In dit spel heb je niet meer een heel squadron aan wormen, maar heb je slechts de besturing over één figuur. Dus, dacht Team 17, laten we er nog wat karakters bijgooien. Er zijn in totaal negen karakters die alle al eens dienst deden als wapen voor de wormen, zoals het schaap, stinkdier en het oude vrouwtje.
De speelmodi
~
Conclusie
Worms Blast is niet bepaald origineel, maar is wel heel erg leuk. In je eentje kun je je er lang mee vermaken, maar pas in de multiplayer komt het spel echt tot zijn recht. Verwacht geen wonderlijke graphics en een diepgaande gameplay, maar een simpel, doch verslavend spel.
Het Palestijnse conflict door kinderogen gezien
.
~
I like it but we don’t have pizza here.
“Do you have hummus?”
“Yes. My father eats and drinks hummus every day.”
Een joodse jongen die in Jeruzalem woont heeft een telefoongesprek met een Palestijnse jongen in een vluchtelingenkamp: beiden proberen erachter te komen hoe de wereld er twintig kilometer bij hen vandaan uitziet.
Gedurende de periode 1997-2000 volgden een crew filmmakers een zevental Joodse en Palestijnse kinderen met zowel radicale als gematigde opvattingen. De documentaire Promises laat zien wat kinderen tussen 9 en 13 jaar oud zoal denken over het Palestijnse conflict.
Zeven kinderen
Na een schools maar noodzakelijk college “Het Palestijnse conflict in hoofdlijnen” wordt stukje bij stukje de achtergrond van de zeven kinderen duidelijk: een door de Tora geverfde Joods-extremistische jongen gaat bij de Westmuur bidden en staat later samen met een Palestijnse jongen te boeren voor de camera. Hij zegt normaliter wel eens gedag tegen palestijnen maar daar blijft het bij. Extremer en ongenuanceerder is een dik kolonistenkindje, Moishe, die erg haatdragend is ten opzichte van de Arabieren. Faraj, die in een Palestijns vluchtelingenkamp woont is stenengooier en sprinter. Een ander Palestijns kind, Mahmoud, is aanhanger van Hamas. Daar tussenin bevinden zich meer gematigde Palestijnse en Joodse kinderen: de volleyballende tweeling Yarko en Daniel en dochter van een gevangen genomen Palestijns journalist, Sanabel.
Nuance
Wanneer kinderen de hoofdrolspelers zijn van een documentaire is het lastig, zeker wanneer het een grote mensenconflict betreft, om een duidelijke eenduidige mening te horen te krijgen. Een aantal keren spreken ze zichzelf tegen of zijn ze ongenuanceerd. Het is duidelijk dat hun mening veelal door hun ouders en hun school zijn ingefluisterd. Deze instituties blijven in de documentaire echter op de achtergrond. Er wordt bijvoorbeeld met de camera een korte blik geworpen in een Palestijnse schoolklas: de leraar laat zien dat al zijn kinderen tegen Israël zijn. Het zou interessanter zijn geweest om te laten zien hoe kinderen gesocialiseerd worden door hun ouders, de media en het onderwijs: de nuance komt dan uiteindelijk duidelijker naar voren dan wanneer je een ontmoeting organiseert tussen de gematigde Joodse tweeling en Faraj. De omgeving blijft in Promises een “black box”. Wanneer je in de documentaire zou kijken naar bijvoorbeeld de schoolprogramma’s of naar de inhoud van de media van beide kampen dan zou je de verschillen en de mogelijkheden zien tot verandering en nuancering.
Langverwachte ontmoeting
~
Promises-project
Op initiatief van de filmmaker Justin Shapiro werd begonnen met dit documentaireproject met twee andere filmmakers, B.Z. Goldberg en Carlos Bolado. Promises heeft over de hele wereld bewondering geoogst: in onder meer Rotterdam, San Francisco en Vancouver was het filmfestival-publiek lovend over de documentaire. De film is verder genomineerd voor een heuse Oscar (categorie: “best documentary feature”). Door de filmmakers is een Warchild-achtige organisatie opgericht om meer te kunnen bereiken dan te constateren dat het conflict ook sterk bij de kinderen leeft. Het is in ieder geval goed dat dergelijke documentaires gemaakt worden en vertoond worden in de bioscoop, maar een beetje meer diepgang kan geen kwaad.
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Woody Woodpecker
In de jaren 80 mocht ik altijd graag naar de avonturen van Woody Woodpecker kijken, maar daarna ben ik ‘m een beetje uit het oog verloren. Ik wist überhaupt niet dat er de laatste jaren nog strips en tekenfilms van de goedlachse specht uitkwamen. Maar nu ligt op mijn bureau toch echt een computerspelletje over zijn wilde avonturen. En heel verrassend betreft het een platformspel.
~
3D-platformspelletjes zijn niet altijd mijn favoriete bezigheid. In the heat of the moment laat de besturing of een raar camerastandpunt de speler nog wel eens in de steek. Verder missen deze spelletjes vaak het verslavende simplistische van een 2D-platformspel. De enige postieve uitzondering in het genre is tot nu Evil Twin. Ik zal dan ook niet ontkennen dat ik enigzins met frisse tegenzin aan de test-sessie begon.
Who’s the BUZZ?
Zoals wel vaker bij platformspelletjes doet het verhaal totaal niet ter zake. Buzz Buzzard heeft Woody’s neefje en nichtje ontvoerd, en houdt ze gevangen in zijn pretpark (want een hedendaagse schurk heeft nu eenmaal een pretpark). Woody kan het losgeld niet betalen, en zal dus op avontuur moeten. Dat betekent dat hij de diverse attracties van Buzz’s park moet overleven.
Familievermaak
~
Conclusie
Het geluid is niet bijzonder, de graphics okay, en het spel heeft een aardige moeilijkheidsgraad. Eigenlijk had ik van Cryo wel een onsje meer verwacht. Voor de wat oudere gamer (boven de 12 jaar) zijn er betere 3D-plaformers. Laat deze titel in dat geval dus maar lekker liggen. Maar de vrolijke tekeningetjes en het zachte prijsje maken het spel misschien interessant voor de wat jongere gamer.
In The Bedroom
Sissy Spacek kaapte eind januari een Golden Globe voor de neuzen van niemand minder dan Judi Dench en Nicole Kidman weg. Ze kreeg deze prijs voor haar optreden in In The Bedroom, waarin ze Ruth Fowler speelt, een getrouwde vrouw van middelbare leeftijd met één zoon. In The Bedroom is inmiddels voor vijf Oscars genomineerd, en als de Golden Globes een goede indicatie vormen voor de kanshebbers op een Oscar, dan zit het goed met Sissy Spacek en kan de beste vrouwelijke hoofdrol haar nauwelijks ontgaan.
~
In The Bedroom is geregisseerd door Todd Field, een man die in de eerste plaats acteur leek te zijn. Zo was hij te zien als geblinddoekte pianospeler in Kubricks laatste meesterproef Eyes Wide Shut. Zijn acteurservaring heeft hem geen windeieren gelegd, want niet alleen Sissy Spacek krijgt van Field alle ruimte om uit te blinken; zowel Tom Wilkinson, eerder naakt te bewonderen in The Full Monty als Marisa Tomei, die al een Oscar op zak heeft, zijn genomineerd voor respectievelijk de beste mannelijke hoofdrol en de beste vrouwelijke bijrol. Voeg hierbij de nominaties voor beste scenario en beste film, niet de minste categorieën, en succes lijkt verzekerd.
Gelikt
Maar nominaties zeggen over het algemeen niet al te veel. Kwaliteit wordt vaak, meestal zelfs, over het hoofd gezien en vrijwel nooit naar behoren beloond door de Academy. Bovendien lijkt de komende uitreiking slechts een formaliteit te zijn, aangezien het gelikte A Beautiful Mind hoogstwaarschijnlijk de belangrijkste Oscars in de wacht zal slepen. En dat is jammer, want het meest waardevolle Amerikaanse kwaliteitsproduct is niet gemaakt door Ron Howard en heeft geen verkeerd gecaste publiekstrekker Russell Crowe in de hoofdrol; de meest waardevolle Amerikaanse genomineerde film is In The Bedroom.
Idyllisch
~
Ruth ziet dit alles met gemengde gevoelens aan. Frank beweert dat het slechts een zomerliefde is, en dat hij zodra universiteit weer begint, haar achter zal laten. Zijn moeder weet wel beter. Achteraf bezien blijkt dat ze wellicht een slecht voorgevoel had, en zich zorgen maakte om haar enige zoon.
Want het prille geluk wordt wreed verstoord als Natalies man Frank doodschiet. Nadat Field meer dan terecht alle tijd heeft genomen om de beginsituatie te schetsen, begint In The Bedroom eigenlijk vanaf dit punt pas echt. Hoe om te gaan met zo’n onuitspreekbaar verlies? Ruth en Matt verliezen elkaar in ijzige stiltes, en proberen door te leven alsof er niets gebeurd is. Matt is de dokter van het kleine havenstadje in Maine en begint weer met z’n praktijk, Ruth gaat verder met het begeleiden van het lokale schoolkoortje.
Sentimentele rompslomp
Field bewijst zijn kwaliteit als regisseur door in geen geval te verzanden in misschien wel typisch Amerikaanse tranentrekkerij. Zijn film blijft ver van sentimentele rompslomp verwijderd doordat hij onnadrukkelijk het spel van zijn sterrencast registreert. Zowel Tom Wilkinson als Sissy Spacek overtreffen elkaar in subtiliteit door hun acteren minimaal te houden, en hun verdriet niet groots uit te beelden. Het komt uiteindelijk wel tot een flinke ruzie, waarbij de twee alle frustraties elkaar voor de voeten werpen. Vooral Ruth is gefrustreerd dat Richard, de moordenaar van haar zoon, er met een lichte straf vanaf lijkt te komen.
Bloedende vinger
Eerder in de film vertelt Matt, terwijl hij met zijn zoon in de haven aan het vissen is, over de bruutheid van vrouwtjeskreeften. Gevangen in een fuik knipt de vrouwtjeskreeft de schaar af van ieder mannelijk exemplaar dat ze in haar nabijheid vindt, ieder mannetje behalve haar eigen. “When a third party comes in the bedroom”, legt Matt uit, is het moment dat het vrouwtje toeslaat. Het lijkt een aanwijzing te zijn voor het verdere verloop van de film. Opnieuw maakt Field de juiste keuze door niet de bedroomtalk tussen Matt en Ruth te tonen, maar te suggereren. Waarover spreken Matt en Ruth als de gordijnen gesloten zijn en heel Maine slaapt? Andere aanwijzingen verhogen de suspense: een bloedende vinger, het veteran-logo op de nummerplaat van Matt, totdat definitief duidelijk wordt dat Franks ouders het recht in eigen hand nemen.
De sublieme acteerprestaties, de subtiele regie en het rustige tempo moeten voldoende aanleiding geven om de film meteen te gaan zien.
In The Bedroom
Regie: Todd FieldJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Het is bijna geen spelletje meer
Het is al weer een paar jaartjes geleden dat er een oorlog woedde in consoleland. Sony’s PlayStation nam het op tegen tegen de Nintendo 64 en ook Sega heeft zich in de strijd proberen te mengen met de Sega Saturn. Nu is er een nieuwe oorlog ontstaan, een oorlog tussen de next-gen consoles: Sony’s PlayStation2, Microsoft’s Xbox en Nintendo’s Gamecube.
Sterfgeval
~
Strijd om populariteit
Nu gaat de strijd tussen Sony, Nintendo en de nieuweling op consolegebied: Microsoft. De PS2 is hier al een tijdje, de Xbox is pas met veel bombarie gereleased en begin mei zal ook de Gamecube in de Europa verkrijgbaar zijn. Dat betekent niet dat Nintendo’s jongste telg zich nog niet in de strijd heeft geworpen, aangezien de console al in Japan en Amerika verkrijgbaar is en ook in Europa al hier en daar te besteld kan worden.
Het is afwachten welke console het populairst zal worden en daarom is het misschien van belang de voor- en nadelen nog maar eens per console op een rijtje te zetten.
PlayStation2
~
Minder aan de PS2 zijn de specs. Als je kijkt naar de hardware van de PS2 kan hij gewoon niet opboksen tegen de Gamecube of Xbox. Het verschil in graphics is nu al zichtbaar. Let hier echter niet te veel op; de graphics van de psx zijn ook niet beter dan die van de N64, terwijl de eerste verreweg het beste verkocht is.
De PS2 kost nu €309.
Gamecube
~
Doordat de Nintendo zich heeft willen beperken tot de kern van het gamen zal de console geen DVD-films kunnen draaien. Hier hebben de PS2 en de Xbox dus waarschijnlijk een belangrijke troef in handen. De specs van de Gamecube zijn beter dan die van de PS2, maar ook deze kunnen niet opboksen tegen die van de Xbox.
De Gamecube gaat €259 kosten
.
Xbox
~
Waar de Xbox mee op moet passen is dat ze de jonge gamers niet vergeten: er zijn voor hen weinig spellen op de console verkrijgbaar en daarnaast is de controller een ongelooflijk gevaarte. Zelfs voor een volwassen persoon is de controller wel erg groot. Zo groot zelfs dat er in Japan (waar de mensen wat kleiner zijn) er een kleinere versie op de markt komt. Daarnaast lijkt er een gebrek te zijn aan RPG-games op de Xbox, een enorm populair genre op de console.
De Xbox kost (een belachelijke) €479.
Welke moet je kopen?
Er is maar één advies het beste: wacht af. Uiteindelijk zijn het de games die een console maken of breken, daarom is het het beste even te wachten met de aankoop van een console. De kwaliteit en de kwantiteit van de games zijn van belang. Zo heeft het enorme aanbod van goede games op de psx tegenover de matige hoeveelheid kwaliteitsgames op de N64 de strijd bepaald in het voordeel van de eerste. Daarnaast bestaat er een grote kans dat die belachelijk hoge consoleprijzen omlaag zullen gaan door de hevige concurrentie. Ben je bezorgd om je portemonnee dan is op dit moment de Dreamcast verreweg de beste keuze; voor een dikke €100 staat er een krachtige console onder je tv en met 250 beschikbare games, waaronder een aantal absolute topgames, is dit een goede aankoop.
Links
Nintendo: www.nintendo.nl
PlayStation: www.playstation.nl
Sega: www.sega.com
Xbox: www.xbox.com/nl