8WEEKLY

Het is bijna geen spelletje meer

Artikel: Oorlog op de consolemarkt

Het is al weer een paar jaartjes geleden dat er een oorlog woedde in consoleland. Sony’s PlayStation nam het op tegen tegen de Nintendo 64 en ook Sega heeft zich in de strijd proberen te mengen met de Sega Saturn. Nu is er een nieuwe oorlog ontstaan, een oorlog tussen de next-gen consoles: Sony’s PlayStation2, Microsoft’s Xbox en Nintendo’s Gamecube.

Sterfgeval

~

Maar waar is Sega dan? Sega probeerde het handig aan te pakken door ervoor te kiezen de Dreamcast ver voor de concurrentie te lanceren. Het publiek had er echter geen vertrouwen meer in na de schaamteloze flop die de Saturn bleek te zijn. De verkoopcijfers vielen tegen en nog voordat de Xbox en Gamecube op de markt kwamen kende de oorlog zijn eerste slachtoffer: de Dreamcast was gesneuveld. Erg jammer, want de Dreamcast was helemaal geen slechte console. Sega zelf bestaat nog en maakt nu spellen voor de andere consoles.

Strijd om populariteit

Nu gaat de strijd tussen Sony, Nintendo en de nieuweling op consolegebied: Microsoft. De PS2 is hier al een tijdje, de Xbox is pas met veel bombarie gereleased en begin mei zal ook de Gamecube in de Europa verkrijgbaar zijn. Dat betekent niet dat Nintendo’s jongste telg zich nog niet in de strijd heeft geworpen, aangezien de console al in Japan en Amerika verkrijgbaar is en ook in Europa al hier en daar te besteld kan worden.

Het is afwachten welke console het populairst zal worden en daarom is het misschien van belang de voor- en nadelen nog maar eens per console op een rijtje te zetten.

PlayStation2

~

Het was een heel goed idee van Sony om de PS2 backwards compatible te maken. Dit houdt in dat je op deze console psx/psOne spellen kan spelen. Aangezien het enorme succes van die consoles zal dit veel mensen overhalen een PS2 in huis te nemen. Daarnaast heeft Sony zichzelf bewezen op de consolemarkt. Wat de console ook behoorlijk kan helpen zijn de vele geweldige spellen die nu al verkrijgbaar zijn zoals Final Fantasy X en Metal Gear Solid2. De PlayStation2 kan ook functioneren als DVD-speler, waarmee je dus ook films kunt draaien. Internetgamen op de PS2 komt nu een beetje op gang: alleen Tony Hawk 3 is nu online speelbaar.

Minder aan de PS2 zijn de specs. Als je kijkt naar de hardware van de PS2 kan hij gewoon niet opboksen tegen de Gamecube of Xbox. Het verschil in graphics is nu al zichtbaar. Let hier echter niet te veel op; de graphics van de psx zijn ook niet beter dan die van de N64, terwijl de eerste verreweg het beste verkocht is.

De PS2 kost nu €309.

Gamecube

~

Nintendo heeft een opmerkelijke keuze gemaakt: waar de andere consoles proberen met de tijd mee te gaan, probeert Nintendo de console in zijn natuurlijke staat te behouden. Er komen geen muizen en toetsenborden voor de Gamecube, dus je hoeft geen bureau voor je televisie te zetten. Of dit een voor- of nadeel is zal de gamer zelf moeten bepalen. Nintendo vond het waarschijnlijk wel een goed idee van Sony om de PS2 backwards compatible te maken en heeft toen ook goed nagedacht. Nintendo heeft een monopolypositie op het gebied van handhelds, en de nieuwe Gameboy Advance is een groot succes. Nintendo’s bijna briljante idee: De Gameboy Advance is aan te sluiten op de Gamecube en kan dienst doen als extra scherm, wat de gameplay zodoende meer diepgang kan geven. Nu is het natuurlijk afwachten hoe de gamesontwikkelaars gebruik gaan maken van deze optie. Ook voor de Gamecube zijn er plannen voor online gaming.

Doordat de Nintendo zich heeft willen beperken tot de kern van het gamen zal de console geen DVD-films kunnen draaien. Hier hebben de PS2 en de Xbox dus waarschijnlijk een belangrijke troef in handen. De specs van de Gamecube zijn beter dan die van de PS2, maar ook deze kunnen niet opboksen tegen die van de Xbox.

De Gamecube gaat €259 kosten

.

Xbox

~

De Xbox is de console met verreweg de beste specs, dus in theorie krijgt de Xbox mooiste spellen. Microsoft heeft al een aantal deals gesloten met een aantal grote developers die exclusief spellen voor de console gaan maken. Ook de Xbox heeft een DVD-speler, maar die is pas te gebruiken met een afstandsbediening van zo’n €50. Online gamen is uiteraard een optie bij de Xbox. De Xbox heeft een paar zeer goede exclusieve games zoals Halo en Project Gotham Racing.

Waar de Xbox mee op moet passen is dat ze de jonge gamers niet vergeten: er zijn voor hen weinig spellen op de console verkrijgbaar en daarnaast is de controller een ongelooflijk gevaarte. Zelfs voor een volwassen persoon is de controller wel erg groot. Zo groot zelfs dat er in Japan (waar de mensen wat kleiner zijn) er een kleinere versie op de markt komt. Daarnaast lijkt er een gebrek te zijn aan RPG-games op de Xbox, een enorm populair genre op de console.

De Xbox kost (een belachelijke) €479.

Welke moet je kopen?

Er is maar één advies het beste: wacht af. Uiteindelijk zijn het de games die een console maken of breken, daarom is het het beste even te wachten met de aankoop van een console. De kwaliteit en de kwantiteit van de games zijn van belang. Zo heeft het enorme aanbod van goede games op de psx tegenover de matige hoeveelheid kwaliteitsgames op de N64 de strijd bepaald in het voordeel van de eerste. Daarnaast bestaat er een grote kans dat die belachelijk hoge consoleprijzen omlaag zullen gaan door de hevige concurrentie. Ben je bezorgd om je portemonnee dan is op dit moment de Dreamcast verreweg de beste keuze; voor een dikke €100 staat er een krachtige console onder je tv en met 250 beschikbare games, waaronder een aantal absolute topgames, is dit een goede aankoop.

Links