Film / Films

Spelen met zwart leer en verwachtingen

recensie: Secretary

Ze zet koffie, trekt een brief uit de typemachine en niet A-viertjes aan elkaar. Zonder het juk waaraan haar nek en handen met een slot vast zitten, zou ze een doodgewone secretaresse zijn. Toch lijkt dit attribuut haar niet te storen. Integendeel. Wie goed kijkt, ziet dat ze niet loopt, maar schrijdt. Danst, bijna. Om haar lippen speelt een nauwelijks zichtbare glimlach.

~

Het eerste shot van Secretary is bizar en prikkelt tegelijkertijd de nieuwsgierigheid. Eén ding wordt wel meteen duidelijk: regisseur Steven Shainberg speelt in deze film over sadomasochisme met verwachtingen en draait ze om. De onderdrukte Lee Holloway (Maggie Gyllenhaal) lijkt gelukkig te zijn met het juk. Het contrast met de volgende scène, waarin we zien hoe zij zich eerder bij haar ontslag uit een psychiatrisch ziekenhuis met hangende schouders en lege blik laat omhelzen door een arts, had niet groter kunnen zijn.

Geile porno

~

Sec klinkt het verhaal van Secretary nogal kinky: advocaat -een extreme controlfreak- neemt zelf-mutilerende secretaresse in dienst en langzaam ontwikkelen ze een sm-relatie. Het kostte Shainberg zes jaar om de film te voltooien wegens huiverige geldschieters. Toch is Secretary bijna het tegenovergestelde van de geile pornofilm waar deze producenten voor vreesden: het met zwart leer beklede juk is het enige echte seksspeeltje dat Shainberg laat zien en bij de billenkoek die Holloway krijgt na type- of spelfouten, komt aanvankelijk geen echte seks kijken.

Barbiewereld

Ondanks de heftige onderliggende problematiek is de film bovendien verre van zwaar. Eerder zou ik hem sprookjesachtig willen noemen. Zo klopt er iets niet aan het kantoor van advocaat Grey: door de kleuren, de indeling van de kamers en de lichtval lijkt het telkens een beetje te veranderen, synchroon met de relatie tussen het stel. In Holloways wereld is het volstrekt normaal dat een romantisch etentje plaatsvindt in een wasserij. Als ze aan de rand van het zwembad bij haar huis ligt met moeder, zus en vriendinnen lijkt ze opgesloten in een barbiewereld van blond en roze. Door deze vervreemdende omgevingen, de wonderlijke metamorfose en het onwerkelijke einde steekt Shainberg met Secretary het sprookje van het lelijke jonge eendje in een nieuw en uiterst boeiend jasje.

Sneue types

Actrices als Christina Ricci, Reese Witherspoon en Kate Hudson bedankten voor de rol, maar Shainberg kan er niet van wakker hebben gelegen. Zijn persoonlijke eerste keus Gyllenhaal (bijrollen in Donnie Darko en Adaption.) is geweldig en kan zich als nieuwkomer prima meten aan oude rot James Spader, die haar baas speelt. Dit sublieme acteerwerk zorgt ervoor dat de twee hoofdrolspelers met al hun psychische problemen geen sneue types zijn waar je alleen medelijden mee kunt hebben. De spanning tussen de twee is voelbaar en ze vullen elkaar op een vreemde manier precies aan. Hij zorgt ervoor dat ze haar snijspulletjes wegkiept en zij breekt door zijn barrière. Eigenlijk is Secretary dus een vrolijk gekleurde romantische komedie met een gitzwart randje. Dat vereist wel wat aanpassingsvermogen. Een beetje van sm-haters, maar vooral van de niet-romantische zielen onder ons.

Film / Films

DVD’s of the Devil

recensie: Curse of the Devil & Mark of the Devil

Ik heb met ze te doen, die liefhebbers van zogenaamde “cultfilms”, die zich avond na avond door stapels van de slechtste films ooit gemaakt heen worstelen op zoek naar een nóg obscuurder, nóg slechter of nóg lachwekkender werkje om aan hun vrienden te laten zien en voor wie het jaarlijkse uitje de Nacht van de Wansmaak is. Twee van de hoogtepunten uit het cultgenre werden onlangs uitgebracht op het Extreme-label van Dutch Film Works.

~

Ondanks de gelijkenis in titel hebben Curse of the Devil en Mark of the Devil helemaal niets met elkaar te maken. Mark, om met de oudste film te beginnen, gaat over een heksenjager en zijn leerling (Udo Kier, die later tot grote hoogten zou stijgen in onder andere het werk van Lars von Trier). De twee mannen vestigen zich in een dorpje dat wordt geterroriseerd door een wel heel fanatieke heksenjager, die mooie vrouwen zonder pardon onder de grill legt als ze niet met hem naar bed willen. Udo komt erachter dat zijn meester, tegen wie hij zo opkijkt, ook niet zo’n lieverdje is en wordt gedwongen te kiezen tussen de kerk en een potentieel slachtoffer op wie hij verliefd is geworden.

Most horrifying film

Vreemd genoeg is Mark of the Devil helemaal niet zo’n slechte film; de decors en lokaties zien er prima uit, de acteerprestaties zijn over het algemeen heel goed te pruimen en de kwaliteit van de make-up valt ook best mee. Het verhaal is geen voorbeeld van diepgang, maar is toch een stuk boeiender dan ik had verwacht. Ga alleen niet te veel af op de hoes, want Mark is beslist géén “extreem brute geweldfilm”. Ja, er wordt een tong uitgerukt, er worden een paar heksen verbrand en nonnen verkracht, maar dit gebeurt op zo’n tamme wijze dat de kijker van tegenwoordig er warm noch koud van wordt. Verwacht dus niet “the most horrifying film ever made”, maar gewoon een weinig opzienbarende Duitse film uit de jaren 70 over heksenvervolging.

Absurd

~

Curse of the Devil is echter een ander verhaal. De film bevat een mengeling van satanisme, hekserij en weerwolven en is van een abominabele kwaliteit. Het is dat ik hem uit wilde zien voor deze recensie, maar anders was ik na een half uur iets anders gaan doen. Ik had dan wel het “monster” gemist, maar ik weet niet of ik dat erg had gevonden; de weerwolf heeft namelijk zo’n absurd goedkoop kostuum dat ik medelijden krijg met de bioscoopbezoekers die in 1973 de bioscoop werden ingelokt met slogans als “Their death was only the beginning”. Curse heeft helemaal niets aan de filmgeschiedenis bijgedragen en kan zonder probleem overgeslagen worden.

Informatief

De beide DVD’s zijn uitgebracht op het vernieuwde Extreme-label (met sterk verbeterde hoezen waarbij het originele artwork nu gelukkig de héle voorkant beslaat) en bevatten, behalve een informatief tekstje binnenin, geen extra’s. Jammer wellicht voor de fans, maar ik vond de films zelf al meer dan genoeg.

Film / Films

Solaris

recensie: Solaris

Voor zijn derde samenwerking met George Clooney koos de veelzijdige Steven Soderbergh (Out of Sight, Erin Brockovich, Traffic, Ocean’s Eleven) voor een nieuwe verfilming van het boek Solaris van de Poolse sciencefictionschrijver Stanislaw Lem. Dit filosofische werk werd al eerder, in 1971, verfilmd door de Russische regisseur Andrei Tarkovski.

Nu was Tarkovski’s versie om het zacht uit te drukken een lange zit, en Soderbergh heeft er gelukkig dan ook voor gekozen het verhaal tot zijn essentie terug te brengen en tegelijkertijd de personages alle ruimte te geven. Door deze werkwijze is Solaris een emotioneel en psychologisch meesterwerk geworden dat zich evengoed op een tropisch eiland als op een vrijwel verlaten ruimtestation had kunnen afspelen.

Vreemde verschijnselen

Want hoewel het grootste deel van de film is gesitueerd op een ruimteschip dat in een baan om de planeet Solaris draait, is de film meer een psychologisch drama dan sciencefiction. Het spaarzame verhaal begint op aarde, als psychiater Chris Kelvin (George Clooney in de rol van zijn leven) een videoboodschap van zijn vriend Gibarian ontvangt. Deze Gibarian is gestationeerd op het eerdergenoemde ruimteschip waar zich vreemde verschijnselen voordoen: herinneringen uit het verleden van de bemanningsleden komen op een vreemde manier weer tot leven en hij smeekt Kelvin een kijkje te komen nemen op het schip.

Ontroerend

~

Eenmaal aangekomen krijgt ook Kelvin last van hallucinaties, die door Solaris lijken te worden gegenereerd. Kelvin krijgt bezoek van zijn overleden vrouw Rheya (Natascha McElhone), en samen beleven ze, met ons, hun relatie opnieuw. Hoewel het verhaal in een paar zinnen is samen te vatten, neemt Soderbergh ruimschoots de tijd, waardoor sommige kijkers de film traag en saai zullen vinden. Laat je je echter meeslepen door het intelligente script, prachtige beelden (door Soderbergh zelf gefilmd onder het pseudoniem Peter Andrews) en de ontroerende situaties dan kun je na 99 minuten slechts concluderen dat Soderbergh met Solaris opnieuw een meesterwerk aan zijn toch al niet zwakke oeuvre heeft toegevoegd.

Intelligent

Solaris is zo’n film die je gemakkelijk tien keer kunt zien en bij elke keer alleen maar sterker wordt. Om dit aan te moedigen hebben Soderbergh en producent James Cameron een werkelijk geweldige commentaartrack ingesproken, die elke filmliefhebber zal doen watertanden. Vanaf de eerste studiologo’s praten de twee op zeer intelligente wijze over de verschillen in aanpak (Cameron zou de film eerst zelf regisseren), het montageproces (dat bij Soderbergh fascinerend en experimenteel is), de acteerprestaties en vrijwel elk ander onderwerp, zowel technisch als emotioneel. De dvd van Solaris is alleen voor dit commentaarspoor al de moeite meer dan waard.

PDF-je

Ook bijgeleverd zijn twee korte documentaires, die beter samengevoegd hadden kunnen worden, want de twee filmpjes overlappen elkaar op plaatsen. Verder is er een trailer en Soderberghs complete script, dat helaas in dvd video-formaat is en dus lastig te lezen is en niet uitgeprint kan worden. Een PDF-je op het DVD-ROM gedeelte van de schijf was al genoeg geweest. Maar dit zijn slechts kanttekeningen bij een van de beste films van het afgelopen jaar. Er zijn niet veel mensen geweest die Solaris in de bioscoop hebben gezien (ik ook niet), maar hopelijk gaat de film – terecht – een eigen leven leiden op dvd.

Boeken / Fictie

Lees meer poëzie!

recensie: De 100 beste gedichten van 2002, gekozen door Gillis Dorleijn

Bloemlezingen lijken in een behoefte te voorzien. De mooiste liefdesgedichten, ontroerende gedichten voor bij het haardvuur en de gekste rijmsels vinden gretig aftrek bij het (grote) publiek. De zappende mens is gewend een voor hem geselecteerd aanbod voorgeschoteld te krijgen. Hij hoeft zelf niet meer te kiezen, maar kan uit deze gedichten dìe kiezen die hem het meest aanspreken. Er is geen noodzaak meer om meerdere bundels door te ‘ploegen’ om een favoriet gedicht te selecteren. De moderne mens die overal over mee kan praten is tevreden gesteld.

~

Anders is het met deze bundel, die door Gillis Dorleijn, voorzitter van de jury van de VSB-poëzieprijs, is samengesteld. Het is een verzameling van gedichten uit de voor deze prijs opgestuurde bundels. Deze bundel, met de beste gedichten van het voorgaande jaar, wordt al een aantal jaren uitgegeven. Ook deze bundel biedt een overzicht, maar dan anders. Het criterium is dat het poëzie is uit 2002. In het voorwoord bij deze bundel schrijft Dorleijn over het doel van de bundel. Het gaat niet alleen over deze 100 gedichten, maar ook over het debat over poëzie. In deze inleiding probeert hij trends te zien in de gedichten van 1997 tot nu. Hoewel het lastig is om daar over een korte periode iets over te zeggen, merkt hij op dat in vele gedichten iets lichts zit. De poëzie van 2002 maakt dan ook vrolijk.

Divers

Het bijzondere aan deze bundel is dat niet alleen die dichters aandacht krijgen die genomineerd zijn voor de prijs. Er is ook plaats voor andere inzenders, waardoor het een zeer gevarieerde bundel is. De poëzie gaat van Heytze naar Ouwens en via J. Eijkelboom naar Tonnus Oosterhoff. Deze laatste dichter won de poëzieprijs. Van hem is een heel bijzonder gedicht opgenomen, Kritiek, dat behalve een aanzet tot en gedicht ook een mini-debat over zijn poëzie vertelt.

Opvallend gaat geen enkel gedicht expliciet in op nieuwsfeiten die 2002 en 2001 tot memorabele jaren maakten. Misschien maakt dat de gedichten lichter. Toch wordt er ook wel over het verlies gedicht en bevat de bundel bijvoorbeeld een aantal gedichten uit de bundel van Gerrit Kouwenaar, Totaal witte kamer, die onder andere gaat over het overlijden van zijn vrouw. De stijlen van de dichters zijn erg verschillend. De gedichten gaan van bijna hermetisch naar het light verse. Dit maakt de bundel tot een soms rare verzameling. De gedichten zouden in een andere bloemlezing niet bij elkaar terecht komen, omdat de enige overeenkomst is dat de gedichten uit zijn gegeven in 2002. Dat maakt de bloemlezing niet tot een bundel met gemakkelijk tot je te nemen poëzie, zoals bij sommige andere dat wel het geval is.

Meer lezen

Hoewel ook deze bundel een beetje toegeeft aan het zappende publiek, dient deze bundel als een eerste aanzet voor de lezer. De lezer wordt in de inleiding indirect aangemoedigd toch vooral meer te gaan lezen van deze dichters (en ook van andere). De bundel brengt veel minder bekende dichters en dichteressen, waarmee in deze bundel kennisgemaakt kan worden. En dat de gedichten uit deze bundel ‘opruimen’, beveelt vooral aan meer poëzie te gaan lezen!

Boeken / Fictie

Peter Terrin – Blanco

recensie: Blanco

Het verlies van je vrouw kan erg aangrijpend zijn. Hoe aangrijpend het in het geval van Viktor is laat Peter Terrin zien in de roman Blanco.

~

Helena, de vrouw van Viktor, komt om bij een gewelddadige carjacking. Hierdoor komt Viktor alleen te staan in de opvoeding van hun tienjarig zoontje Igor. Door het overlijden van zijn vrouw gewezen op de gevaren van de wereld waarin hij leeft, probeert Viktor zijn zoontje tegen die gevaren te beschermen. En dat doet hij goed. Te goed.

Realiteit…

Door rouw overmand stort Viktor zich dus op het beschermen van het enige dat hem nog overgebleven is: zijn zoontje. Hem mag niet overkomen wat Helena overkomen is. Igor moet beschermd worden. Langzaam maar zeker verliest Viktor de grip op de realiteit. Zijn beschermingsdrang wordt een ziekelijk wantrouwen van alles en iedereen om zich heen. Overal schuilt gevaar.
Geleidelijk zie je Viktor dan ook afglijden naar een geïsoleerd bestaan, waarbij elke interactie met de buitenwereld vermeden wordt. Hij sluit zichzelf en zijn zoontje op in zijn appartement en brengt maatregelingen aan om die buitenwereld ook daadwerkelijk buiten te houden.

…en fantasie

Fantasie en realiteit gaan bij Viktor steeds meer door elkaar lopen. Op den duur vervagen de scheidslijnen; ook voor de lezer. Vormt de leraar van Igor nu wel of niet een bedreiging? De wereld geïnterpreteerd door Viktor is een gevaarlijke wereld, een onvoorspelbare wereld. En daartegen moet je je wapenen.
Maar hoe hard je het ook probeert, je kunt je niet op alles voorbereiden. Je kunt niet alles buitensluiten. En daar komt Viktor uiteindelijk ook achter.

Kort maar krachtig

Dat een goed verhaal geen ellenlang relaas hoeft te zijn, wordt met Blanco maar weer eens bewezen. In 185 bladzijden wordt het geestelijk verval van Viktor weergegeven. In hapklare hoofdstukken van twee tot drie bladzijden worden we van het moment van de dood van Helena tot de uiteindelijke gevolgen van het rouwproces geleid. Deze korte hoofdstukjes geven uiting aan het fragmentarische gevoelsleven van de hoofdpersoon. Deze vorm, maar ook de stijl van schrijven, benadrukken de loskoppeling van Viktor van de dagelijkse realiteit.
De overgang van een gewone doorsnee man tot een wereldvreemde krankzinnige worden subtiel en geloofwaardig gebracht. Hierdoor wordt de lezer als het ware meegezogen in de surrealistische wereld van Viktor. Je kunt je dan ook van het begin tot het eind voorstellen hoe Viktor zich voelt, ondanks de steeds absurdere maatregelen die hij neemt.

Daarnaast vraag je je voortdurend af wat Igor van dit alles vindt. De jongen is namelijk het ‘lijdend’ voorwerp in deze ontwikkelingen. Juist de subtiele hints naar de gemoedstoestand van het kind en de reactie daarop van Viktor vanuit diens vertekend wereldbeeld zijn prachtige stukjes minimalistische vertelkunst.
Een prettig lezend boek dat een beklemmend beeld geeft van de teloorgang van een overbezorgde vader. Vooral de ontknoping, hoewel verwacht, is een prachtige sfeerschets van Viktors vertekende werkelijkheid.

Film / Films

Hulk

recensie: Hulk

Er zullen deze zomer niet veel kinderen zijn die na een bezoek aan de bioscoop ‘Hulkje’ spelen. Jawel, de Hulk is in de gelijknamige film onoverwinnelijk, plukt militaire helikopters uit de lucht alsof het niets is, kan met een paar stappen honderden kilometers afleggen, verpulvert in minuten een laboratorium en weet drie gemuteerde honden van zich af te slaan. Maar hij is eerder een monster tegen wil en dank dan de happy hero waar kinderen zo dol op zijn.

~

Als zijn gezicht het scherm vult, zit er iets menselijks in zijn blik. Wanhopig, een tikje treurig, maar vooral verontschuldigend. Knap, voor iets dat volledig door de computer wordt gegenereerd. Vooral ook omdat de Hulk niet zo ‘natuurlijk’ aanvoelt als andere (deels) computergegenereerde karakters. In het dagelijks leven verwacht je eerder een X-man of zelfs Gollem tegen te komen dan deze groene superheld. De Hulk van regisseur Ang Lee (Sense & Sensibility, Crouching Tiger, Hidden Dragon) is en blijft een stripfiguur.

Oedipus

~

Het geheim van de blik schuilt in de suggestie. Familiedrama-regisseur Lee maakt de Hulk menselijk. Hij creëert een tragisch figuur die een duistere kant van zichzelf ontdekt en daar tegen wil vechten, maar het tegelijkertijd opneemt tegen zijn eigen vader. De Hulk heeft een verstoord gevoelsleven door een traumatische gebeurtenis in het verleden. In de digitale ogen lees je wat je verwacht te lezen. De niet-lullen-maar-vechten-fans voelen het nu waarschijnlijk al aankomen: in Hulk wordt meer gepraat dan gesloopt. Het oedipus-complex van zowel Bruce Banner (Eric Bana) als zijn vriendinnetje Betty Ross (Jennifer Connelly) is belangrijker dan het wegslingeren van tanks, de boodschap over het experimenteren met leven krachtiger dan het wegslaan van raketten.

Strippig

Het is gedurfd voor een superheldenfilm. Spider-man ging al een beetje die richting op maar zelfs het watje Peter Parker knutselde uiteindelijk voor zichzelf een superheldenpakje en besloot de wereld te redden. De Hulk kan dat niet: de transformatie overkomt deze Marvel-figuur en dat maakt het allemaal zo onderhuids treurig. Onderhuids, want de film stemt niet droevig, al is het maar omdat het 138 minuten lang een genot is voor het oog. De film voelt alsof je naar een bewegend stripboek zit te kijken. Niet alleen door de ‘strippige’ Hulk, maar vooral doordat de regisseur met zoveel enthousiasme met splitscreens werkt. Zelfs tafels, deuren en kasten snijden het beeld zo door dat er verschillende plaatjes ontstaan. Ook de bekende extreme close-ups worden gebruikt. Dat kunstje bleef me boeien.

Diepgang

Als de Hulk uiteindelijk losgaat is er bovendien veel te genieten voor de special effects-liefhebber. Bovendien straalt de film iets fris uit dat ik bij het zoveelste opengetrokken blik superhelden niet had verwacht: deze film is met liefde gemaakt. Achteraf lijkt het eigenlijk vreemder dat deze technieken in combinatie met deze – wel typisch Amerikaanse – diepgang niet normaal zijn in een dergelijke film. Daarmee is Hulk een verrassing, en tegelijkertijd ook een voorbeeld voor hoe het zou moeten zijn.

Muziek / Album

Bootleg

recensie: Pearl Jam - Perth Australia February 23rd 2003

Ja hoor, Pearl Jam is weer op tournee. Dat betekent dat de schappen van de platenzaken weer zullen uitpuilen van het livemateriaal. Van de Binaural-tournee bracht Pearl Jam namelijk bootlegs uit van elk concert dat plaatsvond (op een na natuurlijk), onder andere van de show op Pinkpop in 2000. Een te gek initiatief voor de doorgewinterde fan en natuurlijk ook voor elke willekeurige concertbezoeker, want het is natuurlijk prachtig om een avondje met de enig overgebleven begin-jaren-negentig-‘grunge’-veteraan opnieuw te beleven.

~

Ook de Riot Act-tournee zal in zijn geheel worden uitgegeven. Wat levert dit, naast een enorme verzaming dubbelalbums, nog extra op vergeleken met de vorige concertserie? Nou, eigenlijk vrij weinig. Het geluid van de band is niet wezenlijk veranderd. De lijn van voorafgaande jaren wordt doorgezet, aangevuld met de songs afkomstig van Riot Act. De concerten hebben een standaard opbouw: relatief rustige opener (Long Road), daarna een aantal stevige rockers om het publiek op te warmen (Save You, Gods’ Dice, Corduroy etc.) en vervolgens de verfijning (Jeremy, Small Town, I Am Mine en een prachtige versie van Love Boat Captain). Ook houdt de band van toegiften, in dit geval twee stuks met daarin zeven nummers.

Hyperintens

Sommige songs worden voor de verandering eens akoestisch uitgevoerd en andere worden zeer lang uitgesponnen, wat bijvoorbeeld altijd gebeurt met Daughter. Leuk is dat op het door Eddie Vedder veel vertolkte Throw Your Arms Around Me wordt meegezongen door de daadwerkelijke schrijver van het nummer. Het geluid op de bootlegs is een stuk rauwer dan op de plaat. Pearl Jam heeft zich dan ook in de loop der tijd ontpopt als een van de beste (ouderwetse) rockbands ter wereld. Alle nummers worden gespeeld door Pearl Jam anno 2003 en niet meer door de hyperintense Pearl Jam anno 1991. Die Ten-periode is al jaren geleden afgesloten.

Waar voor je geld

Het totaal aantal songs min encore breaks is maar liefst zevenentwintig! En dat voor nog niet eens 25 euro. Pearl Jam heeft nog nooit een best of uitgebracht. Misschien is het, voor mensen die daar wel behoefte aan hebben, interessant om eens in een rek met officiele bootlegs te kijken. Dan kun je zelf kiezen welke nummers je wel of niet wilt hebben, want Pearl Jam speelt nooit dezelde show.

Links

http://www.pearljam.com

Muziek / Album

Di-rect – Over The Moon

recensie: Over The Moon

Misschien klinkt het een beetje ouderwets, maar het begint bij mij toch wel even heel erg te jeuken wanneer ik een Pepsi-reclame tegenkom in een CD-boekje. Op een of andere manier kan ik mij niet van de indruk onttrekken dat het betreffende album dan niet zo heel erg uitdagend kan zijn. Wat betreft Over The Moon, het nieuwe album van Di-rect, gaat deze stelling zonder meer op. Deze popplaat van een van Nederlands meest populaire bands is aan de ene kant weinig opzienbarend, maar staat aan de andere kant wel boordevol goede aanstekelijke songs.

~

Eigenlijk kent Over The Moon weinig of geen zwakke momenten. Met name de opener Rollercoaster is echt de moeite waard. Het nummer is karakteristiek voor het album, dat wordt gekenmerkt door de enorme hoeveelheid energie die vrijkomt bij het luisteren. Dit komt door het enorme plezier dat de vier jonge muzikanten overduidelijk beleven bij het schrijven van en spelen van de nummers.

Volwassener

Zanger/gitarist Tim Akkerman laat vooral op het aanstekelijke Sucking Parasite horen dat hij behoorlijk gegroeid is als zanger. Qua intensiteit is Over The Moon een grote stap vooruit in vergelijking met het debuutalbum Discover uit 2001. De vier jongens zijn twee jaar ouder en volwassener geworden. Ook live heeft Di-rect al een behoorlijke reputatie opgebouwd.

Universeel

Di-rect is in principe geschikt voor alle leeftijden. De doelgroep bestaat echter voornamelijk uit tieners, wat ook blijkt uit de CD-hoesjes van de band (mag wel iets minder Photoshop). De vier jongens worden als popidolen op de markt gezet, net als bijvoorbeeld de heren van Good Charlotte of Sum 41. Wel moet gezegd worden dat de muziek van Di-rect geenszins onderdoet voor de muziek van deze Amerikaanse grootverdieners. De onderwerpen zijn echter hetzelfde: meisjes, romantiek, seks kortom het leven van de tiener. Universeler kunnen ze het niet maken.

Buitenland

Het is dan ook niet vreemd dat Di-rect, inmiddels al met twee hitsingles van Over The Moon op zak (Adrenaline en She), opnieuw de hitlijsten bestormt. Nu zijn het nog de nationale hitlijsten, maar in principe hebben deze jongens wel de uitstraling en de instelling om ook in het buitenland te scoren. Daar heb je namelijk ook gillende zestienjarige meisjes en mensen die van een feestje houden.

Links

http://www.di-rect.com

8WEEKLY

Fietsen op de computer

Artikel: Tour de France

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat de eerste Tour de France van start ging. Nu komen er met grote sportevenementen sowieso altijd wel wat bijbehorende games uit, maar dit jaar zien we eindelijk een paar redelijke wielergames de kop op steken. Zo is Cycling Manager 3 net uit, maar met Tour de France moet de speler zelf op de virtuele pedalen.

~

Meestal vervallen wielergames waarbij zelf gereden moet worden vaak in rammen op je toetsenbord, of het aan gort raggen van je joystick. In dit spel laten we de wielrenner fietsen door af en toe op de X knop te drukken. Als je sneller op de knop drukt gaat de wielrenner ook sneller. Denk nu niet dat je als een gek op die knoppen moet gaan rammen, dat heeft geen zin. Ten eerste is in een rustig tempo drukken al genoeg om je renner een flinke snelheid te laten bereiken. Bovendien moet je ook rekening houden met de fitheid van je coureur, slipstream van je tegenstanders en de omstandigheden op de weg.

Carrière

Het belangrijkste onderdeel van de game is de Tour mode, een soort career mode. Je begint als een middelmatig rijder met een klein budget. Door middel van training en het winnen van kleine koersen moet je jezelf opwerken om uiteindelijk mee te doen aan de belangrijkste wedstrijd van allemaal; de Tour de France. Voor training is echter geld nodig, dus het winnen van koersen is zeer belangrijk. Dat levert je prijzengeld en eventueel sponsoren op. Verder kan je de game ook nog in een arcademodus spelen.

Geen ploegentactiek

~

Het beeld van Tour de France ziet er adequaat uit. Het is niet bijzonder, maar de sfeer van het Franse platteland en de grote steden komt afdoende naar voren. De andere renners zijn vooral door de shirts van elkaar te herkennen, maar in het spel let je daar eigenlijk niet zo op. Het zijn vooral poppetjes die je moet inhalen. Als eerste aan de streep komen, dat is het enige dat telt. Enige ploegentactiek of andere wielerstrategie is niet echt aanwezig. Eigenlijk is het enige wat de speler strategisch kan invullen het drinken van water op de juiste momenten en op de juiste momenten versnellen en remmen.

Conclusie

Hoewel het spel als wielersimulatie een beetje matig is, is het simpele van de game op zijn manier ook wel weer charmant. Het spel wordt hierdoor toegankelijk voor een groter publiek dan wielerfans alleen. Tour de France is een simpel spel dat je snel door hebt, en door de aardige carrièremodus velen wel enige tijd achter hun PS2 zal weten te houden. Voor de echte wielerfans een leuk tussendoortje.

8WEEKLY

Racen tegen Schumacher

Artikel: F1 Career Challenge

~

Net als de FIFA Soccerreeks heeft EA Sports ook haar F1 licentie elk jaar een nieuw jasje gegeven. Veel nieuws was er echter nooit te ontdekken in de reeks. In vergelijk met andere F1-games was deze game vooral pittig, en weinig arcade. Alleen de echte diehard F1 fans moesten zich er aan wagen, maar die hadden dan ook een fraaie game aan F1 2000, 2001, 2002… Voor deze nieuwe uitgave in de reeks heeft men echter wel iets nieuws bedacht.

Ooit had je op de SEGA Mega Drive het spel Super Monaco GP. Je begon daar in een middelmatig team, en je moest je door het uitdagen van anderen zien te opwerken. Als je dan een goed resultaat wist te scoren kwamen er aanbiedingen van grotere teams. Het carrière-idee in het racegame genre was begonnen. (toegegeven, Spirit of F1 voor de MSX had ook een soort carrière modus). In deze game pakt men het allemaal wat grootser aan. Nu begin je ook als een nobody, en moet je elk jaar vechten voor je zitje. Goede resultaten zullen je reputatie doen stijgen, en je kunt je wagen door je verdiende punten ‘upgraden’.

Herkenbaar

Er zijn weinig echt leuke racespellen met zo’n Carrière mode. Het probleem met bijvoorbeeld Gran Turismo is dat je meestal het gevoel hebt in je eentje te spelen. Je tegenstanders hebben geen gezicht, het zijn gewoon wagentje A en Wagentje B die je zo snel mogelijk moet verslaan. In F1 Career Challenge daag je meteen bekende F1 gezichten zoals Jean Alesi en Michael Schumacher uit, en daarmee is deze game direct een stapje voor op de concurrentie.

Moeilijk

~

Als je die stap wilt voor blijven moet je echter ook een goeie gameplay bieden. Het probleem met F1CC is het zelfde als met de vorige delen, het is echt verrekte moeilijk. Om aan je carrière te beginnen moet je bijvoorbeeld eerst wat proeven met goed gevolg afleggen, om zo je superlicentie binnen te halen. Deze proeven zijn vaak op het oog simpel, maar door de heel directe besturing kan het nemen van een bochtje al belachelijk moeilijk zijn. Net als in het echt kun je niet remmen en sturen tegelijk. Mijn eerste pogingen om een bocht te nemen eindigden dan ook gewoon in de grindbak. Voor de echte simulatiefan zal dit wel likkebaarden zijn, maar EA zet hiermee een groot aantal gamers in één keer buitenspel. Ik durf te wedden dat mensen het spel vaak na een uurtje al geërgerd wegleggen omdat ze nog niet eens hun superlicentie hebben weten te halen.

Conclusie

Het spel ziet er prima uit, en de sfeer van de F1 komt goed naar voren. Jammer genoeg zitten er ook een paar bugs in het spel. Een paar keer bleven de muziek of de SFX hangen, en dat is uiterst irritant. Het gebeurde zelfs dat ik een paar keer met een ouderwetse vastloper te maken kreeg. Gelukkig gebeurde dit in de optiemenu’s en niet tijdens de race. Maar dit soort zaken ogen wel een tikkeltje slordig, en van EA zijn we wel iets meer gewend.
F1CC is een spel dat voor de ware F1-liefhebber eindelijk iets nieuws brengt: een geslaagde carrièremodus. Daar staat tegen over dat je echt een behoorlijke doorzetter moet zijn om van dit spel te kunnen genieten. Als je eenmaal je superlicentie hebt, en aan het racen kan beginnen, dan heb je hier een prima simulatiegame. Fans van een ongecompliceerd potje racen kunnen beter Gran Turismo 3 kopen, of wachten op de GT4. F1CC is een pittige titel om je tanden in te zetten.