Muziek / Album

Meer van hetzelfde

recensie: The Stranglers - Norfolk Coast

Herinner je je Stiltskin nog? Net na het hoogtepunt van de grunge, zeg 1994, werd de markt overspoeld met ‘grungige’ bandjes, meestal behept met niet meer dan een paar fragmenten inspiratie en zeker niet meer dan één CD in het vooruitzicht. Zo ook onze vrienden van Stiltskin, die best een aardige plaat afleverden en zowaar met ‘Inside’ nog een hitje scoorden, maar bij wie vooral het meedogenloos teren op de grungegolf duidelijk werd.

~

En zelfs daar waren ze niet oorspronkelijk in. The Stranglers hadden precies dezelfde truc namelijk al uitgehaald vlak na de eerste spasmen van de punk. The Stranglers begonnen in 1974 als Londense club band en liftten vrolijk mee met de punkgolf toen die over hen heen kwam in 1976. In alle eerlijkheid moet je zeggen dat dat voor wel meer vooraanstaande punkbands gold, met The Clash voorop. Maar waar die laatste groep de woede van de punk ook uitdroeg, kon je dat van The Stranglers niet echt zeggen. Albums als Rattus Norvegicus en No More Heroes speelden weliswaar stilistisch in op punkthema’s, maar verkondigden nooit de revolutie zoals The Clash of The Sex Pistols dat konden doen.

Dertig jaar

Die tactiek legde de drie Britten en een Fransman echter geen windeieren. Tussen 1977 (No More Heroes) en 1984 (Peaches) scoorden The Stranglers de ene hit na de andere, met als toppunt ‘Golden Brown’ in 1982. Het ene na het andere album werd uitgebracht, met eigenlijk altijd dezelfde klank. Toch bleken The Stranglers duurzamer dan bijna elke andere punkband: met Norfolk Coast, plaat nummer 15, worden dertig jaar volgemaakt. Echter zonder Hugh Cornwell, de frontman van het eerste uur. Die hield het in 1990 voor gezien, en het lot van The Stranglers in de afgelopen vijftien jaar heeft wel duidelijk gemaakt dat zijn vervangers John Ellis (gitaar) en Paul Roberts (zang) niet van hetzelfde kaliber waren als Cornwell.

Zelfingenomen

Deze plaat is wel aangeduid als een come-back van The Stranglers, maar dat lijkt een wat al te vriendelijk oordeel. Afgezien van een paar technische details kun je hem voor willekeurig welke Stranglers-CD uit de jaren negentig inwisselen en dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van deze muziek. De vaste schare aanhangers zal ongetwijfeld tevreden in de huiskamer luisteren, maar het valt niet te verwachten dat deze CD de belangstelling voor The Stranglers gaat vergroten. Maar je moet het ze nageven: de plaat klinkt nergens zelfingenomen of ingeslapen en dat is een hele prestatie als je al twintig jaar min of meer dezelfde sound produceert.

Overbezet

Ongeïnspireerd klinkt het wel, met slechts een paar uitzonderingen. Slechts incidenteel wordt uit een ander vaatje getapt (‘Sanfte Kuss’) en dat is dan ook meteen een heel frisse afwisseling van het nogal overbezette geluidsbeeld dat meestal de boventoon voert. Maar je ziet de band er zo nog veertien van dit soort albums uit gooien. En dat is het dan eigenlijk ook wel. Geen verrassingen, wel kwaliteit. Als je The Stranglers toch al in de kast had staan en je wilt meer van hetzelfde, zul je je er geen buil aan vallen. Maar persoonlijk gooi ik London Calling maar weer eens in de speler.

Film / Films

Op zoek naar een visje

recensie: Finding Nemo

.

~

Gek genoeg wel, ja. Want de kracht van Finding Nemo zit hem niet in zijn eenvoudige verhaaltje, maar in de grappige details, de universele thematiek en uiteraard de verbluffende beelden. Iedereen, of je nu kind bent of een kind hebt (of allebei), zal iets herkennen in de zorgzame (lees: neurotische) vader Marlin (met de stem van komiek Albert Brooks) die aan het begin van de film zijn zoontje Nemo voor het eerst naar school laat gaan. Marlins angsten waren niet voor niets, want tijdens de allereerste natuurkundeles wordt Nemo ontvoerd door twee duikers die zich totaal niet bewust zijn van de sociale structuren onder het wateroppervlak. De rest van de film probeert Marlin Nemo terug te vinden, waarbij hij (en wij met hem) verschillende wijze lessen over het ouderschap leren.

Haarscherp

De wereld van Finding Nemo is, zoals gewoonlijk bij Pixar, tot in de allerkleinste details uitgewerkt. Sommige daarvan merk je pas op na twee of drie keer kijken, en daarvoor is deze dvd perfect geschikt. Zoals alle Pixarfilms is ook Nemo namelijk direct vanaf de digitale bronbestanden op dvd gezet, wat resulteert in een ongelooflijk scherp en gedetailleerd beeld. Letterlijk elk sprietje zeewier en elk planktondeeltje is haarscherp te zien en door de rechtstreekse transfer is er nergens een beschadiging of vuiltje te zien. Het geluid (van veteraan een meervoudig Oscarwinnaar Gary Rydstrom) is even indrukwekkend, vooral als je beseft dat elk geluidseffect speciaal voor de film werd geconstrueerd.

Flauwe spelletjes

~

Voorgaande dvd-uitgaven van Pixarfilms waren bijna even goed als de films zelf, maar Nemo is de eerste Pixar-dvd die teleurstelt. Met de eerste schijf uit de mooie verpakking is weinig mis; de problemen beginnen op disk twee. Flauwe spelletjes als “Fisharades” en een voorleesverhaaltje laten al zien wat de doelgroep voor deze dvd is. Daar is op zich niets mis mee (het gaat hier tenslotte om een kinderfilm), maar Pixar heeft in het verleden laten zien bonusmateriaal te kunnen produceren dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. Op de schijf is voor de ouderen echter weinig te vinden. Eigenlijk is alleen The Making of Finding Nemo (25 min.) de moeite waard. Kinderen zullen best lol beleven aan een grappig bedoelde rondleiding door de Pixar Studio’s, maar hun ouders kunnen zich beter houden bij de eerste disk.

Audiovisueel

Want naast de film kun je Finding Nemo ook bekijken met “audiovisueel commentaar” van regisseurs Andrew Stanton en Lee Unkrich en co-auteur Bob Anderson. Deze optie trekt de gemiddelde waardering van de dvd meteen met enkele punten omhoog. Tijdens het commentaar schakelt de dvd namelijk automatisch over naar relevante achtergrondinformatie, zoals verwijderde scènes, extra uitleg over bepaalde effecten of beelden van de stemacteurs. Het is een geweldige – en voorzover ik weet unieke – optie die de mogelijkheden van de dvd-technologie ten volle benut.

Wat mij betreft had Finding Nemo net zo goed als enkele disk uitgebracht kunnen worden. De extra opties zijn gewoon niet interessant voor volwassen filmliefhebbers. Gelukkig is de film geweldig en het unieke audiovisuele commentaarspoor zo mogelijk nog beter. Hierdoor is Nemo geen kat in de zak, maar ook zeker niet het neusje van de zalm.

Film / Films

Geen opgeheven vingertjes

recensie: Runaway Jury

In Amerika wordt er bij grote rechtszaken met jury’s gewerkt. De leden van deze jury beslissen uiteindelijk over de uitslag van de zaak. Schrijver John Grisham maakt in zijn boeken dankbaar gebruik van dit gegeven. Grisham grijpt de kans om een gemengd gezelschap te laten beslissen over goed en slecht, over recht en onrecht. In de boeken van John Grisham wint de advocaat altijd. In Runaway Jury is er voor een gemakkelijke oplossing gekozen: twee advocaten staan tegenover elkaar. De overwinning wordt echter door een derde partij geregisseerd, die aanwezig is binnen en buiten de rechtbank…

~

In Runaway Jury vormen zestien mensen de jury. Zij moeten een uitspraak doen in een zaak die van groot belang is voor de wapenindustrie in Amerika. Het verhaal: een zakenman gaat op maandag naar zijn werk. Hij heeft dat weekend de vijfde verjaardag van zijn zoontje gevierd. Zijn mooie vrouw, veel vrienden en aardige buren zijn aanwezig om het ventje de kaarsjes te zien uitblazen. Het leven lacht de zakenman toe. Hij komt zijn kantoor binnen en de ideële wereld wordt aan flarden gescheurd door een ex-medewerker die de vrijdag ervoor is ontslagen en gewapend het gebouw binnenstormt. Diverse medewerkers worden neergeschoten, waaronder onze zakenman.

Tegenstrijdige belangen

Twee jaar later gaat het verhaal verder. Advocaat Wendell Rohr (Dustin Hoffman) heeft de zaak op zich genomen en verdedigt de jonge weduwe. Hij heeft zich voorgenomen voor het eerst een rechtszaak tegen de wapenindustrie te winnen. Directeuren van de wapenindustrie hebben Rankin Fitch (Gene Hackman) in de arm genomen om voor een goede afloop van de zaak te zorgen. Fitch manipuleert de juryleden, kent al hun achtergronden en beïnvloedt met deze informatie de procesgang. Zijn lijfspreuk is: “Trials are too important to be decided by juries.” Nick Easter (John Cusack) wordt gekozen tot jurylid en blijkt eveneens andere belangen te hebben dan een eerlijke uitspraak.

Iedereen is winnaar

~

Samen met zijn vriendin Marlee (Rachel Weisz) blijkt hij zijn huiswerk meer dan gedaan te hebben. Ze chanteren beide advocaten, willen een grote som geld en nemen alle partijen, inclusief de wapenindustrie, in een wurgende greep. Ze zijn de manipulerende Fitch steeds een stap voor, zorgen ervoor dat de weduwe een schadevergoeding krijgt en bezorgen Rohr een historische overwinning. Nick Easter en Marlee lopen in de laatste scène als winnaars het beeld uit. Runaway Jury wil duidelijk maken dat iedereen een winnaar kan zijn. Niet de industriëlen trekken aan het langste eind, maar de gewone man. In dit geval een gewone man met een ongewone hoeveelheid hersenen en een zeer slimme vriendin.

Voetnoot

Hypocriet, natuurlijk, deze film. De film pretendeert stelling te nemen tegen de wapenindustrie en de vele ongelukken die er in Amerika gebeuren door wapenbezit van de gewone burger. De arme weduwe krijgt het geld, de corrupte manipulator kan met pensioen en de twee outsiders gaan er met het geld vandoor.
Er is echter niet gekozen voor moraal, maar voor commercie. Een aansprekend onderwerp, een uitstekende groep acteurs en actrices en voldoende budget om alles goed in beeld te brengen. In de film wordt gelukkig geen moralisme bedreven, er wordt nergens met een opgeheven, sentimenteel vingertje gezwaaid. Dat zou maar afleiden van het te vertellen verhaal. Slechts eenmaal wordt er gesproken over het aantal slachtoffers in Amerika door het wapenbezit van veel burgers, maar veel meer dan een voetnoot is dit niet.

Kritische noot

Runaway Jury is vooral een commerciële film, bedoeld voor een groot publiek die – dus – geen politiek standpunt inneemt. Regisseur Gary Fleder vertelt met snel gesneden scènes en veel high tech een redelijk spannend verhaal Elke manipulatie wordt aangekondigd en daarna utgevoerd. Niet eenmaal gaat de toeschouwer naar het puntje van de stoel, maar onderhoudend is het wel. Hackman en Hoffman spelen voor het eerst samen in een film en doen dit op een te verwachten hoog niveau. Cusack en Weisz stelen de show. Runaway Jury is glad en van plastic, maar goed gemaakt vermaak voor de massa. Denk er echter wel aan dat je na de film gewoon nog even Bowling For Colombine van Michael Moore uit de videotheek haalt voor een echte kritische noot over de Amerikaanse wapenindustrie.

Film / Films

Deze melkboerinnen wil je beter leren kennen!

recensie: De meiden van de Wit

In 2002 begon Net5 voor het eerst met het uitzenden van de serie Meiden van de Wit. Ik weet nog dat het me verraste dat een relatief kleine commerciële omroep een dergelijke kostbare serie kon gaan produceren. Vanaf het begin lijkt deze door Edwin de Vries geschreven serie (bekend van de serie De Vlaamsche Pot en het scenario voor The Discovery of Heaven) dan ook opgezet te zijn met het ambitieuze doel om Net5 neer te zetten als serieuze omroep. De vraag is echter of de meiden dit weten waar te maken of ten prooi vallen aan de harde strijd om de kijkcijfers.

~

De opzet van de serie is in eerste instantie redelijk doorzichtig. Men neme een aantal mooie vrouwen: een ex-soapie (Angela Schijf), een oudere ex-soapie (Frederique Huydts) en een rijzende ster (Eva Duijvestijn). Je gooit daar nog een oude klassieke mooie vrouw bij (Renee Soutendijk) en om het ook de vrouwen naar de zin te maken zet je Daniel Bossevain, de hunk van All Stars ertussen. Tevens laat je deze karakters regelmatig vormen van seksuele spanning opbouwen en als resultaat daarvan duiken ze af en toe met elkaar het bed in. Dan zit de kijker van Net5 natuurlijk elke week wel weer voor de buis gekluisterd. Ik begin met deze verwachtingen aan de serie in, om te kijken of mijn vooroordeel bevestigd wordt.

Dramaserie of soap?

~

Het zal wel eeuwig een discussie blijven wat het wezenlijke verschil is tussen een soap en een dramaserie. Natuurlijk, een dramaserie is mooier gefilmd en heeft meer gekost, maar of de verhaallijn nu wezenlijk verschilt van die van een soap blijft maar de vraag. Ook bij de Meiden van de Wit valt op dat er veel dingen tegelijk gebeuren. Grofweg leren de drie zussen elkaar tijdens de serie pas goed kennen, is er een relatie van zus Floor dan wel Frederique met de man van de corporatie, het huwelijk van Roos, de nymfomane trekken van Frederique, de opstanden onder de werknemers, de boze stiefmoeder, de corrupte bouwonderneming en ga zo maar door. Deze grote hoeveelheid verhaallijnen zorgt dat de serie spannend blijft en dat je alles makkelijk kunt volgen (binnen twee zinnen heb je een situatie door), maar het zorgt er aan de andere kant voor de het allemaal tamelijk oppervlakkig blijft. Door de lange adem van twaalf afleveringen krijg je inzicht in de personages die een rol van betekenis spelen, maar in principe lijkt spanning belangrijker te zijn dan diepgang.

Ondernemen

Aan de andere kant heb ik wel het idee dat je best een aardig beeld krijgt van de hectiek die speelt als je met een groep mensen een onderneming probeert te leiden, in dit geval een melkfabriek. De dramatiek die hierbij ontstaat is eigenlijk constant de motor voor alle andere ontwikkelingen en zorgt ervoor dat de Meiden van de Wit interessant blijft en meer is dan een verzameling soaperige verhaallijnen.

Geen sympathie voor hoofdpersonen

De serie heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Er gebeurt heel veel in elke aflevering dus je hebt weinig kans om in te dutten. Toch heb ik wel het gevoel dat personen een beetje te ‘plat’ blijven en vind ik het daardoor moeilijk om sympathie op te brengen voor een of meerdere personages. Ik vind het daarom ook niet echt kwetsend als een van de mensen wat overkomt en word minder in de serie meegezogen dan wanneer de karakters beter zouden zijn uitgewerkt.

Tien uur ‘meiden’

De dvd-box is degelijk samengesteld. Twaalf afleveringen lang word je met een perfecte geluid- en beeldkwaliteit door de serie geloodst. Op het gebied van de extra’s krijg je alleen een vooruitblik op het tweede seizoen van de meiden, dat binnenkort ook op dvd zal verschijnen. Voor de rest hoef je de box niet voor de extra’s aan te schaffen. Maar goed, dan heb je wel bijna tien uur Meiden in je kast staan.

Conclusie

Meiden van de Wit is een serie die makkelijk kijkt, maar die je zeker niet achterlaat met het gevoel dat je in dat kleine uurtje veel hebt geleerd. Het is pure entertainment, en als je dat in je achterhoofd houdt is het heerlijk om de vorderingen in de zuivelfabriek op de voet te volgen. Er is dus duidelijk wel goed gekeken naar wie deze serie op Net5 zou kunnen gaan kijken. Ook al weet je dat een commerciële omroep gewoon op kijkcijfers draait, toch hebben ze een degelijke serie neergezet. Drie mooie vrouwen die ons rondleiden in de wereld van het ondernemerschap, dat is toch prachtig? Graag zou ik ze dan ook in het tweede seizoen nog beter leren kennen.

Film / Films

Mooie beelden uit vervlogen tijden

recensie: Daisy Miller

Het was 1973 en de wereld lag aan zijn voeten. Peter Bogdanovich was na drie enorm succesvolle films een van de meest veelbelovende jonge regisseurs van Hollywood en kon kiezen uit talloze nieuwe projecten. Maar in plaats van zijn reeks successen door te zetten, maakte hij een film waarmee hij zijn carrière voorgoed om zeep hielp: Daisy Miller.

Bogdanovich was verliefd op actrice Cybill Shepherd (in de jaren 70, 80 en 90 vooral bekend van respectievelijk Taxi Driver, de tv-serie Moonlighting en haar eigen sitcom Cybill) en hij zag in Henry James’ weinig bekende novelle het perfecte vehikel voor zijn nieuwe muze. Daisy Miller gaat over het stronteigenwijze Amerikaanse titelpersonage dat weinig benul heeft van etiquette en daarmee de stijve gegoede Europeanen in Vevey (Zwitserland) en Rome veelvuldig op de kast jaagt. Ondanks haar onaangepaste gedrag valt Frederick Winterbourne, de mannelijke hoofdpersoon, als een blok voor haar.

Meer Georgina dan Carice

Het publiek moest niets hebben van deze studie naar de zeden en tradities uit een lang vervlogen tijd. Ten eerste waren de kijkers niet gewend aan kostuumdrama’s. Dit genre was tijdens de jaren 50 vrijwel uitgestorven en kwam pas aan het eind van de jaren 80 weer in opgang. Ook Cybill Shepherd was niet populair: haar romance met Bogdanovich werd in de pers breed uitgemeten en het bioscooppubliek zag haar meer als Georgina Verbaan dan als Carice van Houten: totaal ongeschikt als hoofdrolspeelster in een serieus romantisch drama. Cybill maakte de verkering gauw uit, en Bogdanovich zou de klap nooit meer te boven komen.

Tweede leven

Gelukkig kunnen we de film tegenwoordig zien zonder alle bagage uit de jaren 70. En wat blijkt? Daisy Miller is een vakkundig gemaakt drama waarbij het meer om de details en de karakterisering van de personages gaat dan om het verhaal. De soms minutenlange camerashots zijn technisch perfect uitgevoerd en vergden veel van de acteurs. De aankleding is perfect: zonder moeite waan je je tussen de bourgeoisie uit 1910. Daisy Miller is een goed voorbeeld van een film die zijn tijd ver vooruit was, en de film verdient dan ook een tweede leven.

Kort en bondig

Dat zou met deze dvd wel eens kunnen lukken. Op de presentatie van de film is weinig aan te merken: zowel beeld en geluid zijn prima in orde. Ook het extra materiaal stelt niet teleur. Hoewel er alleen een documentaire en een audiocommentaar aanwezig zijn, is dat meer dan genoeg om de film in de juiste context te kunnen plaatsen. Het commentaar van Bogdanovich valt op door zijn openhartigheid: de regisseur geeft toe dat hij Daisy Miller uit carrière-oogpunt beter niet had kunnen maken, hoewel hij wel trots is op zijn film. Hij verklaart waarom hij bepaalde technieken heeft toegepast en verzucht dat het vakmanschap in de loop der jaren uit Hollywood is verdwenen. De documentaire geeft in een half uur een kort en bondig overzicht van de productie van Daisy Miller.

Daisy Miller is niet voor liefhebbers van modern Hollywoodgeweld. De film leunt sterk op tradities en gewoonten uit het verleden, qua thematiek en manier van produceren. De film werd in de jaren 70 onder invloed van externe factoren genegeerd; nu deze er niet meer zijn, verdient de film een tweede kans.

Boeken / Fictie

Los zand in Seattle

recensie: Matthew McIntosh - Well

Seattle is niet alleen de stad van de grunge: er blijken ook mensen te wonen. Gewone mensen, die naar hun werk gaan, problemen maken met hun vrouw, hoofdpijn hebben, kinderen op proberen te voeden, enzovoort. Sociaal-realistische romans waren erg populair aan het einde van de negentiende eeuw. De burgerij kon zich af zetten tegen de armen, en dat zij het dan veel beter hadden. Maar anderen wilden door deze boeken ook de positie van deze minderbedeelden verbeteren.

Matthew McIntosh combineert in zijn lijvige debuut het leven van de ‘workingclass’ en de stad Seattle. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken, waarvan in de inhoudsopgave bij elk hoofdstuk een kleine passage is opgenomen. Dit blijkt een fragment te zijn uit het hoofdstuk. McIntosh gebruikt afwisselend verschillende verteltechnieken, waardoor het levendig lijkt te worden.

Los zand

Er worden verschillende personen opgevoerd in het boek. Ze hebben niet echt een relatie met elkaar behalve dat ze in hetzelfde gedeelte van Seattle wonen. Ze gaan misschien wel naar dezelfde kroeg, maar onderling contact is er niet, waardoor de personen erg op zich zelf komen te staan. Het boek wordt daardoor los zand, er is geen logisch verband tussen verschillende hoofdstukken. Het boek had meer indruk gemaakt als het een coherenter verhaal was geweest.

Overgetikt

Een ander aspect van het boek dat me niet aanspreekt is dat het lijkt of de schrijver een jaar lang in cafés is gaan zitten en daar allerlei tapes heeft opgenomen. Hij heeft mensen gewoon laten praten en praten, terwijl ze zichzelf maar herhaalden en niets nieuws meer zeiden, Deze bandjes hoefde hij niet eens uit te werken, want hij kon alles zo van tape overtikken. Daardoor zit er veel herhaling in.

En toen was er niets. Een kiestoon. Ze had opgehangen. De eerst keer dat ik haar terugbelde, werd ik doorgeschakeld naar de voicemail. Dus hing ik op. Toen belde ik meteen terug en eerste begon hij over te gaan, maar daarna niks – ik dacht dat ze had opgenomen maar gewoon niet van plan was iets te zeggen – je weet wel, doodzwijgen. Ik zie: ik hoor je wel. Ik weet dat je er bent. Maar dat was niet zo. Uiteindelijk duurde het te lang, dus ik dacht dat er iets mis was, en ik hing op en belde terug. Ik kreeg haar voicemail weer.Ik sprak een boodschap in: ‘Schatje, het spijt me dat ik heb opgehangen. Ik probeer je te bereiken.’ Ik hing op. Ik belde terug.

De algemene sfeer die uit het boek spreekt, is verstikking en teleurstelling, aangevuld met kleine pleziertjes en opleveningen. McIntosh beschrijft de wereld van de werkende man en vrouw, die rond moeten komen van een klein bedrag. Het zijn de kleine levensvragen waarmee de schrijver ons confronteert. Het is een sociaal-realistisch portret geworden, maar McIntosh weet niet echt te ontroeren. Door de snelle wisseling van personen blijft het grote medeleven meestal uit. Alleen in het laatste hoofdstuk brengt de schrijver verschillende personen bij elkaar, die allemaal met hun eigen problemen en vragen de bruiloft van een vriend, broer enzovoort bijwonen. Doordat die mensen een tijdje zijn gevolgd en meer uitgewerkt, komt McIntosh aan het einde tot een climax. Al is het wel een treurige climax; iedereen komt er slechter uit dan ze waren en er verandert niets.

Bill draaide zijn raampje omhoog, trapte op het gaspedaal en al gauw was hij weer aan de andere kant, op weg naar het zuiden, steeds sneller. Elk bord en elke wegwijzer was een bevestiging dat hij nooit weg was geweest.

Film / Films

Nog beter, nog spannender, nog gecompliceerder

recensie: 24: Season Two

Het tweede seizoen van de “real time” tv-serie 24 begint een jaar na die tragische dag die we in het eerste seizoen meebeleefden. Jack Bauer is op non-actief gesteld na de dood van zijn vrouw, en senator David Palmer is inmiddels president van de Verenigde Staten. De nieuwe serie van 24 afleveringen begint in alle rust. Op zijn vrije ochtend zit president Palmer lekker te vissen met zijn zoon. Maar 24 zou 24 niet zijn als er aan die rust niet snel een einde kwam. Er komt een bommelding binnen: terroristen uit een niet nader geïdentificeerd land in het Midden-Oosten hebben een grote kernbom het land binnengesmokkeld en dreigen die vandaag in hartje Los Angeles tot ontploffing te brengen.

~

Het vormt het startschot voor een nieuw etmaal vol spanning, plotwendingen en verraad. Bauer wordt teruggeroepen naar zijn anti-terrorisme-eenheid, Palmer probeert paniek te voorkomen en moet tegelijkertijd een complot binnen zijn eigen regering zien te verijdelen. Op hetzelfde moment krijgen de terroristen de ene na de andere tegenslag te verwerken. Degenen die de show op tv hebben gevolgd weten natuurlijk hoe verslavend deze serie is, maar als je hebt gewacht op deze prima dvd-set, dan kan ik je aanraden een weekend lang vrij te houden en alvast een afspraak te maken met je manicure, want ik garandeer je dat je nagels niet heel blijven tijdens dit tweede seizoen 24.

Topprestatie

Want waar het eerste seizoen na tien afleveringen een beetje inzakte, weten de verschillende schrijvers en regisseurs seizoen twee continu op spanning te houden. Nergens verslapt de aandacht, nooit is een aflevering saai of voorspelbaar. Of te ingewikkeld, want hoewel er op elk gegeven moment tenminste vier belangrijke verhaallijnen parallel aan elkaar lopen, raken we als kijker de draad nergens kwijt. Dit is op zich al een topprestatie, en je waardering zal alleen maar toenemen als je beseft hoe lastig het is om zo’n serie, die zich op tientallen locaties afspeelt en talloze personages bevat, überhaupt te maken.

Hardhandig

~

Het enige waar ik me aan stoorde in 24 was de botte manier waarop de schrijvers met hun personages omgaan. Iemand die niet meer nodig is voor het verhaal, wordt vermoord of op zijn minst hardhandig afgevoerd. Het staat in schril contrast met de menslievende president Palmer, die bij wijze van spreken al natte ogen krijgt als hij hoort over de dood van een klein kind tijdens hevige rellen. Het is maar een klein puntje, maar het schrijversteam zou er goed aan doen evenveel respect te betonen aan hun personages als aandacht aan de structuur van de serie.

Extra’s

Gelukkig hebben de makers van deze zevendelige set beter hun best gedaan dan bij de enigszins teleurstellende uitgave van het eerste seizoen. Disks een tot en met zes bevatten de 24 afleveringen, terwijl de zevende geheel gewijd is aan de extra’s. En dat zijn er nogal wat: vrijwel elke aflevering wordt vergezeld door een aantal verwijderde scènes. Dit zijn, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten bij een zo zorgvuldig gestructureerde serie, geen losse flarden, maar vaak complete scènes die ook daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal en de personages. Ze zouden naadloos in de officiële afleveringen gepast kunnen worden, en gelukkig krijg je als kijker die mogelijkheid ook. Wie ze liever apart ziet, kan de afzonderlijke scènes vanuit het dvd-menu bekijken. Petje af voor deze nette presentatie.

Logistiek

Daarnaast is per disk één aflevering voorzien van audiocommentaar. De belangrijkste mensen voor en achter de camera zijn aan elkaar gekoppeld in wisselende samenstellingen en dit levert meestal een leuk maar niet al te informatief commentaarspoor op. Voor degenen die benieuwd zijn naar de logistieke problemen die je bij het produceren van zo’n enome serie tegenkomt, bevat de zevende schijf nog een zeer uitgebreide documentaire in twee delen van bijna drie kwartier waarin we meekijken bij de voorbereidingen en opnamen van de laatste twee afleveringen van dit seizoen. Als je nog niet weet hoe de serie afloopt, is het verstandig deze documentaire pas te bekijken nadat je de serie hebt uitgekeken.

Het zal duidelijk zijn: het tweede seizoen van 24 is nog beter, nog spannender en nog gecompliceerder dan het eerste seizoen. Gelukkig hebben de regisseurs de touwtjes constant in handen en ontspoort de serie nergens. Ook de dvd-set is een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, met meer extra’s en een betere presentatie. Het beste compliment dat we 24: Season Two kunnen geven, is dat we nu al uitkijken naar seizoen drie.

Boeken / Fictie

Acht verhalen te lang

recensie: Gie Bogaert - Hemelstof

Volgens het persbericht van Uitgeverij Podium is Hemelstof van Gie Bogaert “een verzameling kleurrijke, subtiel met elkaar verweven verhalen over verlies”. De termen kleurrijk, subtiel verweven en verlies verdienen hierbij mijns inziens enige toelichting.

~

Elk van de negen verhalen die in Hemelstof gebundeld zijn, gaat over verlies van het een of het ander. Het verlies van een echtgenoot, een vader, een dochter, hoop, liefde of een ballon. Groot en klein verlies doen hun opwachting. En ook het daarmee gepaard gaande verdriet, de twijfels en de hoop van degene die het verlies geleden heeft.

Subtiel verweven

In elk verhaal komt een persoon aan bod die in een voorgaand verhaal ook al ergens vermeld is. Zolang dat een buurman is of iemand die ook op een bepaald vakantiekamp geweest is, kan de term subtiel nog wel gehanteerd worden. Maar zodra het een familielid van voorgaande karakters is of als een hoofdpersoon in een ander verhaal wederom als leidraad optreedt is er nauwelijks sprake van subtiliteit. Hoe subtiel is een familieband?

Kleurrijk

Kleurrijk is van de drie genoemde begrippen de meest subjectieve term. Wat maakt een tekst kleurrijk en wat niet? Het eerste en tevens titelverhaal roept bij mij inderdaad een kleurrijk gevoel op. De kracht die de auteur toedicht aan verhalen en de hoop die daarin ligt opgesloten geeft Hemelstof een fris en stralend uiterlijk, ondanks – of misschien juist wel door – het verlies dat de hoofdpersoon ondervindt. Maar met dit eerste verhaal heeft de auteur meteen zijn kruit verschoten. De overige verhalen zijn steeds varianten op dit pronkstukje. Er volgt meer van hetzelfde, zonder de kracht van het nieuwe. Er wordt voortgeborduurd op wat er zo subliem gestart is, maar zonder dat hetzelfde niveau nog een keer bereikt wordt. En dat maakt het boekje eigenlijk acht verhalen te lang.

Klasse

Dat is jammer omdat Gie Bogaert wel degelijk een getalenteerd schrijver is. Menigmaal werd ik aangenaam verrast door een mooie zin, een prachtige zinsnede of treffende symboliek. Maar een goed verhaal is meer dan de som van de delen. En hier is de som helaas minder dan de delen. Dat geldt voor de verhalen zelf, die ondanks prachtige stukjes proza geen geweldige indruk op me maakten. Maar dat geldt zeker voor het boek, dat niets toevoegt aan de negen afzonderlijke verhalen. Integendeel: het titelverhaal boet juist door de overige verhalen danig in kracht in.

Hoop

Net als de personen in Hemelstof houd ik hoop. Hoop op betere verhalen, hoop op betere boeken. Want ik ben overtuigd dat Bogaert me die kan leveren. De potentie is alom vertegenwoordigd. Maar helaas komt die er in dit boekwerk niet uit. Op de omslag van Hemelstof zegt Bogaert: “Verhalen kunnen ons redden”. Laten we hopen dat ze hem de volgende keer ook inderdaad redden. Deze keer hebben ze hem behoorlijk in de steek gelaten.

Muziek / Album

Bozer dan ooit, maar niet overtuigend

recensie: Soulfly - Prophecy

Ik herinner me nog als de dag van gisteren hoe ik in 1998 samen met een groep vrienden besloot om naar Dynamo Open Air (Eindhoven) te gaan. Een festival met bands als Fu Manchu, 7 Zuma 7, Stuck Mojo, Life Of Agony en vooral Soulfly mocht ik niet missen. Toch durfde ik het vanwege de oprechte woede van veel van mijn toenmalige vrienden over het vertrek van Max Cavalera uit Sepultura niet aan om mijn bewondering uit te spreken voor het titelloze eerste album (1998) van Max’ nieuwe project. Mede vanwege de productie van de omstreden Ross Robinson. Wie Vanilla Ice als Korn wil laten klinken vraagt immers om een vet pak slaag! Max heeft er schijnbaar van geleerd en de productie van Prophecy daarom in eigen handen genomen. Het album klinkt hierdoor een stuk rauwer en directer dan zijn drie voorgangers.

~

In de bij de cd geleverde biografie lees ik dat Cavalera voor Prophecy een week in Servië heeft doorgebracht om met plaatselijke muzikanten te werken. De uitkomst van dit experiment is naderhand in de studio uitgewerkt. De line-up van de band is voor Soulfly’s laatste wapenfeit weer eens geheel over de kop gehaald, iets waar Max een patent op lijkt te hebben. Mark Rizzo, voorheen Ill Nino, werd gevraagd voor de gitaarpartijen, Joe Nunez nam net als bij Primitive plaats achter de drumkit en de basgitaar werd beurtelings gehanteerd door voormalig Megadeth-bassist Dave Ellefson en voormalig Primer 55-bassist Bobby Burns. Dat laatste klinkt raar, maar is in feite geheel in overeenstemming met Soulfly’s experimentele instelling.

Onsamenhangend

Ten tijde van het Dynamo Open Air-concert in 1998 was ik 21 en nog duidelijk op zoek naar een eigen identiteit. Inmiddels ben ik de 27 gepasseerd en, eerlijk is eerlijk, beschouw ik Soulfly als een gepasseerd station. Waarom? Voornamelijk omdat ik al een aantal jaren ben uitgekeken op de altijd hetzelfde klinkende riffs. Toegegeven, het beukt als geen ander, ook op Soulfly’s vierde album (na voorgangers Soulfly, Primitive en 3). Nummers als Prophecy, Execution Style, Defeat U en de Helmet-cover In The Meantime dreunen door de speakers en Max klinkt bozer dan ooit. Maar hoe hij ook zijn best doet, mij overtuigt hij er niet mee.

Flamenco

De dub-, flamenco- en reggaestukken van stergitarist Mark Rizzo ten spijt, Soulfly weet de experimenten nergens te integreren in de karakteristieke eigen sound. De songopbouw wordt al snel formulewerk, met net iets te vaak als uitkomst een beukende riff gevolgd door een experimenteel einde (Born Again Anarchist). De flamencomuziek in Soulfly IV en Wings klinkt op zich best lekker, maar daarvoor koop ik natuurlijk geen Soulfly-cd!

Misschien is de loodzware muziek van de band toch niet zo geschikt om mee te experimenteren en wordt het tijd dat Max dat in gaat zien. Sepultura was zo gek nog niet. Hadden mijn vrienden achteraf gezien toch gelijk.

Theater / Voorstelling

Winnen is belangrijker dan meedoen

recensie: Kopstoot

“Ik ga vanavond naar de kroeg”. “Hè, je ging toch naar het theater?” Een avondje naar de voorstelling Kopstoot van de theatergroep Aluin voelt als een avond naar het cafè op de hoek. Je zit nog net niet met een biertje in je hand, maar je zou zo je bestelling willen doorgeven of je willen mengen in de gesprekken. Een lekker gezellig avondje uit.

~

De sfeer is geladen, soms ontspannen. Lief en leed wordt gedeeld in dit buurtcafé, terwijl er een quiz wordt gespeeld. Je hebt ze hier in Nederland ook wel: teams die in de kroeg op de meest belachelijke vragen het goede antwoord moeten geven. In een Engelse of Ierse pub komt dat veel vaker voor. Hier wordt gestreden om de meest lullige prijzen. Maar het gaat natuurlijk niet om het winnen… meedoen is belangrijker, toch?

Zwembandjes

~

Daar denken de twee teams waar het hier om draait in ieder geval anders over. De deelnemers nemen de quiz serieuzer dan goed is voor hen. Ze kunnen elkaar op den duur de hersens wel inslaan, want er kan er maar één de winnaar zijn. De quizmaster met zijn zwembandjes heeft het er maar moeilijk mee. Het mooie van de discussies over en weer is dat ze je steeds zo bekend voorkomen: die typische woordenwisselingen die je alleen in het café meemaakt. Met mensen die je inderdaad zo daar ziet zitten. Wel iets te vet aangezet (soms lijkt het net een soap), maar het is wel heel herkenbaar.

Brabbelen

Dat bekende gevoel is absoluut het sterke van Kopstoot. Je hebt het gevoel dat je in die pub zit, dat je mee wilt brabbelen. Het komt vrij natuurlijk over, terwijl het stomme is dat het allemaal is ingestudeerd. Elke beweging is weer een teken voor een ander om iets te zeggen of te doen. Het is net iets te veel van het goede, omdat de voorstelling constant in beweging is, maar aan de andere kant zit de vaart er ook lekker in. En dat is noodzakelijk, anders zou het gauw saai worden.

Verrijking

~

De caféscènes worden zo nu en dan onderbroken door flashbacks in een keuken van een gezin. Pa en dochter doen mee aan de quiz, en daar lijdt de vrouw des huizes onder. Ze laten je zien hoe de voorbereidingen gaan en hoe stresserig iedereen ervan wordt. De scènes zijn zeker een verrijking, waarna je toch weer anders tegen die quiz en de deelnemers aankijkt. Een mooie mix!

Leven na de quiz

De tegenvaller is dan helaas toch het einde. Je maakt de quiz van begin tot het eind volledig mee, inclusief de ‘zenuwslopende’ gelijkstand. En dan mist het iets; dit slot is te gemakkelijk en had nog wel een staartje mogen krijgen. Is er leven na de quiz? En zo ja, hoe ziet dat leven er dan voor een ieder uit na deze avond? Het is net een klein detail wat hier mist.

Andere koek

Dat manco is misschien te wijten aan het feit dat de Ierse schrijver Roddy Doyle niet helemaal thuis is in het schrijven van toneelstukken. Hij brak in 1991 internationaal door na de succesvolle verfilming van zijn debuutroman The Commitments door Alan Parker. Daarna werden ook de vervolgverhalen The Snapper en The Van verfilmd. Dit is natuurlijk hele andere koek dan dit stuk War (Kopstoot). Gelukkig is het zeker niet slecht en pakt het door de goede cast uitstekend uit, maar er zou nog wat aan gesleuteld kunnen worden.

Verder niets dan lof over de acteerprestaties. De theatergroep Aluin heeft versterking gekregen van cabaretduo Bolder & Plante en Noel van Santen van Schudden. Met z’n allen hebben ze er iets moois van gemaakt. Een avondvullende komedie met snelle en bizarre dialogen. Je zal er niet om moeten schaterlachen, maar er zit genoeg humor in voor een leuke avond uit.

Kopstoot toert nog tot en met 12 juni door Nederland.