8WEEKLY

Kruipen en sluipen

Artikel: Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Sam Fisher heeft het helemaal gemaakt in de gameswereld. Bijna alle spelsystemen zijn inmiddels door hem geïnfiltreerd en veroverd, tot en met de mobiele telefoon aan toe. Nu het tweede Splinter Cell-deel inmiddels voor de grote jongens is uitgekomen, kon een GBA-versie weer eens niet achterblijven.

~

Ik sla voor het gemak het verhaal van deze game gewoon over. Dat is inmiddels wel bekend, en ook niet bijster origineel. De hoofdmoot van de game bestaat gewoon uit infiltreren in allerhande complexen en gebouwen zonder dat de tegenstanders je in de smiezen krijgen. Af en toe krijg je info over je missie toegespeeld van je opdrachtgever, maar dat zal je verder niet veel boeien. Het is sluipen geblazen.

Stroperig

Direct valt op dat de game net als de mobiele-telefoonvariant 2D is. Men heeft er dus niet voor gekozen om net als bij Max Payne een semi-3D versie te maken, en misschien is dat wel een verstandige keuze. Eigenlijk is Splinter Cell op de GBA gewoon een soort van traag platformspelletje waarbij je het einde van het level moet halen zonder dat je gespot wordt. Sam is prima geanimeerd, maar loopt nogal stroperig. De controls zijn prima, hoewel je vooral in het begin echt even aan het puzzelen bent hoe alles exact werkt. Gelukkig zit er een traininglevel bij dit spel, en die is zeker aan te raden voor je echt gaat beginnen.

Beeld en geluid

Het beeld is adequaat, maar ook niet meer dan dat. De game ziet er niet veel beter uit dan de versie die ik op een mobieltje heb mogen spelen, en we weten dat de GBA wel iets beter kan. Qua geluid is het ook een beetje sober, maar bij een stealth game hoort dat wellicht ook wel zo. Het muziekje is op zich wel passend, maar ging me na een tijdje wel irriteren. Al met al kunnen we stellen dat op het gebied van beeld en geluid de game een nette voldoende behaalt, maar zeker niet meer.

Conclusie

Fans van Sam Fisher kunnen het beste gewoon de PS2/Xbox versie blijven spelen, want daar zijn de avonturen van onze held toch wat indrukwekkender. Vooral qua diepgang had er wat meer in deze game gezeten. Nu is het meer een kruipdoor/sluipdoor-spelletje geworden, waarbij de gezonde spanning en een eventuele adrenalinerush totaal ontbreekt. Toch is Splinter Cell: Pandora Tomorrow zeker geen slecht spel. Het vinden van de juiste sluiproutes zal je mening uurtje puzzelen opleveren. Voor wie op zoek is naar iets aparts op de GBA is dit spel wellicht een optie.

Muziek / Album

Deens lekkers

recensie: Kitty Wu - The Rules Of Transportation

Denemarken is hot, getuige de recente doorbraak van The Raveonettes en Tim Christensen. Met de goede ontvangst van hun cd’s hebben beide acts in Europa de weg vrijgemaakt voor meer Deens lekkers, waaronder het uit Kopenhagen afkomstige viertal Kitty Wu (eentje komt eigenlijk uit Zweden). Tijdens het Eurosonic Festival in Groningen verzorgde Kitty Wu op donderdag 8 januari een daverend optreden in de Muziekschool. De band stond geprogrammeerd voor het begin van de avond en leek me de perfecte opener van een heerlijke avond bandjes checken. En die veronderstelling bleek juist (wat een geweldige podiumuitstraling!). Gelukkig maar, want ik had veel overredingskracht nodig om mijn vrienden ervan te overtuigen om al om 19.45 richting centrum te gaan. In Groningen is het immers al sinds jaar en dag ‘not done’ om voor 01.00 uur je huis uit te komen. Waarom weet eigenlijk niemand. Stomme ongeschreven regels.

~

Het eerste album van Kitty Wu, Privacy, werd in 2001 ter plekke ontvangen als een van de sterkste debuutalbums in de bloeiende Scandinavische rockscene. Het leverde de band bij de Deense Music Awards een nominatie op in de categorie Beste Nieuwkomer. De opnames van opvolger The Rules of Transportation vonden plaats in de herfst van 2002 en werden verzorgd door PJ Harvey drummer/producer Rob Ellis en Guy Fixsen (The Breeders, Laika, My Bloody Valentine). Het heeft dus een tijdje geduurd voordat we ook hier kennis konden maken met Kitty Wu. Maar het wachten is het zeker waard. Het geluid van de vier Denen doet denken aan een mix van Coldplay (met meer rock), Radiohead (iets minder experimenteel) en Sigur Ros, maar de band heeft niettemin een eigen stijl. Het ene moment klinkt de cd ingetogen en melancholisch (waaronder het pianonummer Punch-Drunk, Trigger en de bonustrack), het andere moment uitbundig. De zang in het nummer Those Who Got Away With It doet me aanvankelijk zelfs denken aan die van Anthony Kiedis. Ondanks de gelaagdheid verliest de gitaar georiënteerde muziek nooit zijn slepende rauwe kant, iets wat mede te danken is aan de melancholieke stem van zanger Robert Lund. Lijkt me trouwens geen vrolijke jongen. Waar droefheid al niet toe kan leiden.

Op tournee

Rules of Transportation leverde Kitty Wu in 2003 een plaats op in het voorprogramma van Muse (in Kopenhagen) en op het prestigieuze (en beruchte) Deense Roskilde-festival. Vanaf 11 mei maakt de band een promotietournee door Nederland en België, waarbij er ondermeer gespeeld wordt in de Ekko in Utrecht (12 mei), Nighttown in Rotterdam (13 mei) en Paradiso in Amsterdam (14 mei). Liefhebbers van eerdergenoemde bands moeten deze gelegenheid niet aan zich voorbij laten gaan! Ter gelegenheid van de tournee zal het nummer This Building Is On Fire vooraf als single in Nederland worden uitgebracht. Op dit moment heeft een landelijke platenboer de cd bestempeld tot No Risk Disc (niet goed, geld terug) en is ie tegen een laag prijsje verkrijgbaar. Je kunt je er geen buil aan vallen: aanschaffen die hap! Al zou je het alleen maar doen om het geweldige artwork.

Film / Films

Een Amerikaanse cowboy in Arabië

recensie: Hidalgo

Avonturenfilms zijn in dit decennium weer helemaal terug, maar dan wel met wisselend succes. Beide Tomb Raider-films en The Mummy wisten eigenlijk nooit het niveau van een film uit de Indiana Jones-reeks te halen. Lord of the Rings is naast fantasy zeker ook avontuur, en zorgde ervoor dat Viggo Mortensen een ster werd. Mortensen ging echter niet op zijn lauweren rusten, maar besloot wederom het avontuur op te zoeken.

~

In Hidalgo zien we hoe een jonge ruiter/koerier getuige is van de bloedige oorlog tegen de indianen. Voor zijn ogen houdt het oude Wilde Westen op te bestaan. Getraumatiseerd raakt hij aan lager wal. Zelfs met zijn paard gaat het niet goed, zijn ras (de mustang) wordt gezien als inferieur en bij bosjes door de blanken afgemaakt. Zowel ruiter als paard krijgen de kans zich uit het slop te trekken door mee te doen aan een speciale paardenrace in de Arabische woestijn. Onder de tegenstanders vindt men enkel pure raspaarden. De Amerikaanse ‘cowboy’ en zijn mustang worden geen moment geaccepteerd als volwaardige deelnemers, maar toch willen de twee laten zien dat doorzettingsvermogen meer zegt dan afkomst.

Kansloos

Hidalgo heeft qua verhaal niets meer om het lijf dan het aloude sportfilmverhaaltje van de absolute underdog die het een stuk verder weet te schoppen dan hijzelf en zijn tegenstander(s) voor mogelijk hielden. Vervolgens heeft men dit aangekleed met het grotendeels waargebeurde verhaal van Frank Hopkins. Het script is op elke pagina voorzien van een flink aantal zinnen en gebeurtenissen waaruit moet blijken hoe kansloos de Amerikaan en zijn paardje zijn. Subtiel is anders, maar aangezien het hier om puur spektakel en pretentieloos vermaak moet gaan, hoeft dat geen probleem te zijn.

Koene cowboy

~

Als Amerikanen zich zo druk maken over de joden in The Passion of the Christ, dan vraag ik me af waarom niemand zich daar druk lijkt te maken over de Arabieren in Hidalgo. Deze worden uiterst karikaturaal afgeschilderd als de eeuwige westerlingenhaters en vrouwenonderdrukkers. Natuurlijk is er de sjeik (Omar Sharif) die ergens best sympathie heeft voor de cowboy, en zelfs nog wel een vaderlijke liefde voor zijn dochter wil koesteren, zolang het andere Arabieren maar niet opvalt. De Arabische wereld is keihard en Allah alwetend. Gelukkig is er altijd nog een koene cowboy die er zo zijn eigen gedachten over normen en waarden op nahoudt. Het is allemaal erg karikaturaal, en daardoor niet echt beledigend, maar het had wel ietsje genuanceerder gebracht kunnen worden.

Popcorn

Positief aan deze film zijn, zoals het hoort, de actie en de beelden. Wie na Lord of the Rings nog geen genoeg heeft van de pracht van moeder natuur kan zijn hart ophalen. De film pakt uit met prachtige shots van de woestijn. Hidalgo bewijst dat dit landschap echt wel wat meer is dan een hoop zand en veel zon. Verder is de film naarmate de finale nadert, ondanks al zijn gebrek aan originaliteit, nog best wel een beetje spannend. Hidalgo weet zeker te vermaken, en meer was volgens mij ook niet de bedoeling. Prima popcornfilm, maar niets meer of minder.

Muziek / Album

Een muzikaal juweel

recensie: Lunascape – Mindstalking

De Belgische band Lunascape maakt muziek die je doet geloven dat je midden tussen de band staat. Het is dan ook niet wonderlijk dat ze onlangs de titelsong van de 3D IMAX film SOS Planet maakte. Dit is een soort driedimensionale film zoals bijvoorbeeld vertoond wordt in de Haagse bioscoop Omniversum. Eerder maakte de band ook al een song voor de 3D-film Haunted Castle. Hun muziek laat je wegdrijven in gedachten en zorgt dat de muziek je volledig meeneemt op een verre reis.

~

Dit kenmerk lijkt typerend te zijn voor de band van zangeres Kyoko Baertsoen (de vroegere zangeres van Hooverphonic) en Walter Hilhorst. Het duo kent elkaar al sinds 1993 van de Brusselse filmacademie, maar pas in 1997 besluiten ze om met Lunascape serieus verder te gaan. In 2002 verschijnt hun debuut Reflecting Seyelence, waar ook enkele singles van worden uitgebracht. Mijn eerste kennismaking met het warme geluid van de band vindt plaats in de trein naar Utrecht. Ik had een hele drukke week achter de rug en een stapeltje CD’s bij me om tijdens de reis te beluisteren. Lunascape hing direct in mijn oren met het eerste nummer en single Praise Me. De stem van Baertsoen is half hees en desondanks erg warm van toon. Ze lijkt direct tot je ziel door te dringen. De muziek is gelaagd maar heeft desondanks een heldere en vaak aanstekelijke melodielijn waardoor je vrijwel direct de melodie oppikt. Ik zit haast constant in de trein mee te neuriën. Het klinkt allemaal ergens heel vertrouwd in mijn oren.

Schatkamer

De conducteur komt voorbij en opeens heb ik het. Deze plaat lijkt namelijk heel erg op de beste cd die ik ooit gehoord heb: Souvenirs van The Gathering. Hoewel duidelijk is dat Lunascape haar wortels niet heeft liggen in metal-muziek maar eerder in de electrorock, klinkt de muziek toch aanstekelijk en verfrissend. Er is geen plaats voor verstorend elektronisch geneuzel, maar het is een duidelijk organisch geheel. Ik heb de CD nu een groot aantal keren mijn gehoor laten passeren en blijf steeds weer nieuwe stukjes vinden in deze Belgische schatkamer.

Ruimte voor begeleiding

Een opvallend nummer is bijvoorbeeld Feigned Affair, een nummer dat door een ijzersterke begeleiding en de dubbele zanglijn van Baertsoen erg goed en verrassend klinkt. De gelaagdheid van de muziek van Lunascape komt hier ijzersterk naar voren. Alles valt op z’n plaats, maar laat aan de andere kant ook ruimte voor ontdekkingen. Eigenlijk om dezelfde redenen springt het nummer Right To Be Wrong er heel erg uit. Ook hier is duidelijk de ruimte genomen om de melodielijn met vele lagen te ondersteunen, waardoor het nummer niet snel tot verveling zal leiden. Deze twee songs zijn de meest duidelijke voorbeelden van de kracht van Lunascape: mooie liedjes maken.

Nadenken

De teksten van Lunascape zijn redelijk vaag. De vaak langzame muziek van de band zorgt er voor dat zinnen ook rustig worden uitgesproken. Als gevolg daarvan zijn de zinnen in de teksten weer redelijk kort, wat minder ruimte overlaat voor tekstuele details. De teksten zijn dus meer schetsen dan een gedetailleerde pentekening van een emotie. Een mooie zinsnede komt bijvoorbeeld uit Nude Nature: “Grief is hard to fight / without a ray of light.” Of uit State Of Mind: “Haven’t you realized my love is a lie? / Made in your mind.” Schetsen van gevoelens met een grote ruimte tot eigen interpretatie en aanzetten tot nadenken.

Conclusie

Lunascape is een verassing. De combinatie van de gelaagde muziek met een verfrissende melodielijn met niet storende elektronische elementen is een regelrechte voltreffer. De hese zang kleurt het plaatje volledig in en zorgt er voor dat Mindstalking een collectie aan perfecte liedjes is. Een erg goede plaat die niet snel zal vervelen en je altijd weer in een goede stemming weet te krijgen. Een muzikaal juweel.

8WEEKLY

Race-allegaartje

Artikel: R:Racing

Ooit Ridge Racer gespeeld? De populaire serie is nu uit op multiformat, dus ook Gamecubers en Xboxers kunnen genieten van wat ooit één van de beste racefranchises op de PSX was. Omdat de gameplay van racegames de laatste jaren een flinke evolutie heeft ondergaan, heeft Namco besloten ook Ridge Racer eens stevig onder handen te nemen.

~

R:Racing is een soort kruising van de diverse populaire racegames geworden. Men neme een snufje Gran Turismo, mengt dat met een vleugje Project Gotham Racing en gooit er tenslotte nog wat DTM Race Driver overheen: smakelijk eten! Ik heb R:Racing in eerste instantie kunnen testen op een PS2, en ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: het spel ziet er prima uit. De PS2 is op afstand de grafisch mindere van de consoles, maar Namco weet er toch flink wat fraaie plaatjes uit te trekken.

Racevrouw

Zoals gezegd is R:Racing een beetje een allegaartje. Je kunt het puntensysteem uit PGR2 terugvinden, en de graphics en opzet van Gran Turismo. Het sterkste ‘zag ik dit niet al eens eerder?’-gevoel kreeg ik echter bij de storymode-optie. DTM Racerdriver heeft duidelijk een bewonderaar bij Namco. Ook hier volg je de gangen van een jonge coureur die het probeert te maken in de racewereld. Hier is de speler echter een vrouw, en eentje die wel van wanten weet. Tijdens een dolle ambulancerit wordt de vrouw ontdekt als briljant chauffeur, en mag ze het zitje overnemen van de gewonde coureur die ze net heeft afgeleverd bij het ziekenhuis. Misschien klinkt een vrouw als racekarakter in een game heel origineel, maar uiteraard zijn bepaalde onderdelen van haar lichaam geleend van Lara Croft (en dan bedoelen we niet haar neus).

Onevenwichtig

Het verhaal is op zich wel grappig, maar niet zo lekker uitgewerkt als in DTM. Japanners hebben toch een ander gevoel voor humor en drama, en dat is hier en daar goed te merken. Dus over naar de gameplay. Doordat men deze game heeft volgepropt met ‘van alles wat’ doet het allemaal wat onevenwichtig aan. Is het een arcade racer of toch een simulatie? Het lijkt er sterk op dat de programmeurs het ook niet helemaal wisten, en daarom een beetje voor de veilige middenweg wilden kiezen. Voor beginnende en casual racegamers is dat helemaal geen probleem: zij kunnen daardoor zo instappen. De meer gevorderde gamer zal dit echter een stuk minder vinden.

Driften

Een ander probleem is de besturing van de auto. Op het eerste gezicht is deze heel makkelijk; je kunt zelfs kiezen of je met pookjes of richtingstoetsen stuurt, iets dat we niet vaak meer zien op de PS2. Gek genoeg heeft de auto soms de neiging om op de meest onlogische momenten te gaan driften. Nu is dit redelijk simpel te corrigeren, maar vreemd is het wel. Zo heb je de auto in heel scherpe bochten perfect onder controle, terwijl hij in een flauw bochtje ineens vervaarlijk kan uitbreken. Vreemd.

Stress

Een nieuwigheidje is dat je coureurs tegenwoordig kan opjagen. Zodra je iemand achterna zit, zie je boven hem of haar een stressbalkje verschijnen. Als je achter hem blijft plakken raakt dit balkje langzamerhand vol, en gaat de coureur foutjes maken. Op zich is dit leuk verzonnen, maar aangezien de game toch al niet zo heel moeilijk is, was dit eigenlijk een beetje een overbodige toevoeging. Je komt de mensen zo ook wel voorbij. Tijdens het passeren krijg je over de radio regelmatig verwensingen en uitdagingen van je tegenstanders toegeworpen. Ook hoor je af en toe commentaar van je pitcrew.

Conclusie

R:Racing is geen enorm inventieve racegame geworden. Namco speelt vooral op safe, en levert (om in autotermen te blijven) een middenklassertje af. Als je eenmaal het aparte weggedrag van de game een beetje in de smiezen hebt, dan valt er behoorlijk te racen met deze game. Voor de gevorderde gamer zijn er betere titels denkbaar, maar voor een casual gamer of iemand die nog nooit een racegame heeft gespeeld, is dit een aardige titel om mee te beginnen. Een leuke game dus, maar zeker geen hoogvlieger. Kijk er eens naar.

Theater / Voorstelling

Bijzonder theaterdrieluik

recensie: Valse wals / Bankstel / Zucht

Dat er niet altijd woorden nodig zijn om een goed toneelstuk neer te zetten, laat Orkater zien in het drieluik Valse wals / Bankstel / Zucht. Geen diepgaande gesprekken, maar lichaamstaal dat het publiek moet raken. En dat is nogal gewaagd om anderhalf uur vol te houden, maar het is goed gevallen.

~

De drie voorstellingen werden afgelopen jaren afzonderlijk opgevoerd op (internationale) festivals, waaronder De Parade, Oerol, The Edinburgh Festival Fringe en de Boulevard of Broken Dreams in Barcelona. Dat bleek zo succesvol dat er eigenlijk wel een drieluik moest komen. En terecht, want de drie voorstellingen achter elkaar zijn heel sterk. Nu zie je duidelijk de link van de korte verhalen: het verloop van een heel leven van een man en een vrouw.

Zappend

~

Dat is op sublieme wijze neergezet. In Valse wals leren ze elkaar kennen in een havencafé. Ze tasten elkaar af, dagen elkaar uit en wijzen elkaar af. Maar de passie is merkbaar. Jaren later zitten de man en de vrouw in de huiskamer op de bank. Op het Bankstel slaat de verveling in de relatie toe. Ze zitten al zappend naast elkaar en als zij ook maar door het beeld durft te lopen als manlief voetbal zit te kijken, heeft ze het gedaan uiteraard. Dit is het meest komische gedeelte dat zeker voor veel mensen herkenbaar zal zijn. Het slot Zucht is een veel serieuzer. De man en vrouw zeulen met de bagage van jaren met hun eigen karaktertrekjes. Ze bewegen trager en trager terwijl de wereld steeds sneller aan hen voorbij trekt.

Minimale ondersteuning

~

Met humor, drama, slapstick en dans weten de twee acteurs gedurende de hele voorstelling je aandacht vast te houden. Je valt soms in de ene na de andere verbazing en op momenten dat je de flauwe grappen zat bent, gebeurt er een onverwachte, leuke actie waar je dan wel weer erg om moet lachen. De afwisseling met dans is goed gedaan en de choreografie zit goed in elkaar. Hij laat haar (de vrouw van elastiek) regelmatig al dansend de hoeken van het toneel zien. Ook is er genoeg plaats voor de serieuzere kant van het verhaal. Daarbij krijgt het stel een minimale ondersteuning van het decor, wat uitermate simpel is gehouden. Toch zijn er zo hier en daar een paar essentiële decorstukken bedacht die het gevoel kunnen ondersteunen. Kijk en huiver bij de laatste scène.

Duizendpoot

Dan de acteurs: ze zijn van alle markten thuis. Ria Marks liet in haar vorige voorstelling (La voix humaine) nog haar dramatische kant zien, hier showt ze haar andere kant. Zij steelt de show met haar oogopslag, soepele bewegingen en lompe acties en Titus Tiel Groenestege vult haar perfect aan. Hij is naast acteur ook regelmatig actief als regisseur van verschillende toneelgenres. Een echte duizendpoot, en op het toneel weet hij de juiste rust uit te stralen naast de actieve Marks. Dit zijn twee topacteurs die absoluut vaker samen gezien mogen worden in het theater. De staande ovatie aan het eind van de voorstelling is terecht.

In augustus van dit jaar wordt een begin gemaakt met de verfilming van dit drieluik, die in 2005 klaar moet zijn. Een bijna onmogelijke taak lijkt mij. Deze voorstelling moet je namelijk niet op bank met een zak chips in je hand gaan bekijken. Dit schouwspel is te bijzonder en moet daarom absoluut in het theater gezien en gevoeld worden.

Dit drieluik van Orkater toert nog tot en met 13 juni door Nederland.

Film / Films

De sluiers en de Taliban

recensie: Osama

Osama is de eerste film die in Afghanistan is gemaakt sinds de val van het regime van de Taliban in 2002. De militaire onderdrukkers hebben momenteel de macht verloren, maar onduidelijk is hoe ver hun invloed nog reikt. Osama laat uitvoerig zien waartoe machtsmisbruik en onderdrukking leidt. Vrouwen waren niet belangrijk en mochten slechts gesluierd over straat. De machthebbers bepaalden het straatbeeld, het onderwijs en hadden de rechtelijke macht.

~

In de eerste scènes wordt een jonge scharrelaar gevolgd. De opnames zijn met een schoudercamera gemaakt, waardoor de indruk wordt gewekt dat het hier om een documentaire gaat. De kijker wordt het verhaal ingezogen: het land en de misère lijken levensecht. Een vreedzame demonstratie van vrouwen wordt met veel geweld uit elkaar geslagen. De realistische beeldvoering geeft de film een actueel gevoel en de kijker wordt heen en weer geslingerd tussen ontzetting en ongeloof. Justitie, in de persoon van een oudere man, ligt biddend op een bank en de veroordelingen tot de doodstraf worden in het openbaar bijna achteloos uitgesproken. Het is slechts een van de verbijsterende voorbeelden waaruit blijkt hoe mannen in Afghanistan met macht omgaan.

Zaak(je)

~

Osama is een gewone naam in Afghanistan. Het twaalfjarige meisje Osama mag de straat niet op en komt nergens voor in aanmerking onder het regime van de Taliban. Haar moeder en oma kampen met hetzelfde probleem. Op last van de Taliban wordt het ziekenhuis waar ze werken, gesloten. Het ziekenhuis is niet meer dan een verzamelplaats voor zieken en stervenden. Mensen met geld krijgen nog enige behandeling en de anderen wachten op de dood. Moeder en dochter kunnen niet over straat, worden lastig gevallen door de machthebbers en zijn de hongerdood nabij. Ze verzinnen een list: het meisje ‘wordt’ een jongen en krijgt de naam Osama. Op deze manier kan ze deelnemen aan het openbare leven en een baantje zoeken. Osama mag bidden met de andere jongens, krijgt les, vindt werk in een winkel en wordt voorbereid op een militaire carrière. Op deze manier worden honderden nieuwe strijders op jonge leeftijd gerekruteerd.

Hygiëne

Natuurlijk wordt de gedaantewisseling uiteindelijk opgemerkt, maar de kijker heeft dan al een verbazend inkijkje gehad in opleiding en onderwijs van jongens in Afghanistan. De voorlichting die jongens krijgen over het schoonmaken van hun penis en eikel is komisch. Tegelijkertijd laat deze scène zien hoe er wordt gedacht over hygiëne en voorlichting. Een oude man instrueert jongens van tien tot twaalf jaar en sprenkelt wat water over hun buik. Drie keer links en drie keer rechts en schoon is de zaak.

Nutteloos

Indoctrinatie en de herhaling van discriminerende boodschappen leidt bij kinderen al tot het idee dat vrouwen niet belangrijk zijn en meisjes nutteloos. Mannen kopen voor niet meer dan een handvol duiten een volgende vrouw en leeftijd speelt daarbij geen rol. Osama is een indringende en belangrijke film. Onderdrukking van vrouwen en kinderen leidt anno 2004 nog steeds tot wantoestanden. Osama is ook een moedige film, die de discussie over dit eeuwenoude thema levend houdt.

Muziek / Album

Terug in de tijd voor nieuwe inspiratie

recensie: Aerosmith – Honkin' On Bobo

.

~

Honkin’ On Bobo is een reis terug naar de wortels van de inspiratie van Aerosmith. Voor het eerst in lange tijd hoor je ook het geluid weer terug van de eerste albums Toys In The Attic en Draw The Line. Dit is te verklaren uit het feit dat het album werd geproduceerd door Jack Douglas, die ook laatstgenoemde albums uit de jaren zeventig produceerde. Een echte oude rot in het vak dus. Het album is echter meer dan een handige manier om een gebrek aan inspiratie op te vangen met composities van onder andere Muddy Waters, Fisher / Hopkins and Blind Willie McTell. Het is wel degelijk een echt Aerosmith-album, waarin de band een eigen interpretatie geeft van blues en rock. De blues is vaak zo oud dat ik als twintiger de nummers zelfs niet spontaan herkend zou hebben. Overigens is er ook een nieuwe nummer aan het album toegevoegd, The Grind, dat eigenlijk meer een nummer is in de stijl van I Don’t Wanna Miss A Thing en Jaded. Dit vind ik dan even jammer, want hier is toch een knieval gedaan naar commercieel succes.

Ontwikkeling

De muziek lijkt dan wel in veel opzichten op de eerste albums uit begin jaren zeventig, maar de band heeft toch wel degelijk een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Zo klinkt de plaat muzikaal een stuk scherper en professioneler. Vooral de zang van Tyler is in de loop der jaren zeker ten goede bijgedraaid. Drugs en drank hebben hier niets aan kunnen veranderen. Wat dit album overigens ook speciaal maakt zijn de subtiele bijdragen die Tracy Bonham aan enkele nummers heeft gegeven. Haar stem geeft die nummers een extra dimensie.

Voortkabbelend

Ik moest als relatief jonge Aerosmith-luisteraar toch wel wennen aan het authentieke geluid van de band. Natuurlijk heb ik ook die oude platen wel in de kast staan, maar de kant van meer middle-of-the-road rockmuziek die met het album Pump ingeslagen was vond ik persoonlijk wel erg aangenaam. De afgelopen albums waren wel redelijk inspiratieloos dus ik kan me goed voorstellen dat de band gekozen heeft voor een stap terug om inspiratie op te doen. Maar mij is het allemaal wel een beetje te veel blues en te weinig hardrock, waardoor de muziek wel lekker swingend voortkabbelt maar zelden aangrijpend mooi wordt.

Zijuitstapje

Aerosmith doet een stap terug naar het verleden met Honkin’ On Bobo door in haar eigen inspiratiebronnen te duiken. Doordat de band toch een eigen interpretatie van de nummers geeft is het desondanks een echt Aerosmith-album, met een geluid dat sterk doet denken aan de beginjaren van de band. Ik kan me voorstellen dat het voor veel jongere Aerosmith-luisteraars even wennen is om de band zo te horen swingen. Ikzelf hoop dan ook dat dit slechts een zijuitstapje is om keihard terug te komen met bijvoorbeeld een stevig rocknummer als Livin’ On The Edge.

Film / Films

Opgescheept met een lief ogend omaatje

recensie: Duplex

Danny DeVito staat naast acteur ook bekend als producent en regisseur. Hij begon al met regisseren in zijn tijd bij de populaire televisieserie Taxi in 1978 en heeft sindsdien films gemaakt als Throw Momma from the Train (1987), Matilda (1996) en Death to Smoochy uit 2002. Nu is hij terug met de ietwat scherpe komedie Duplex.

~

Alex (Ben Stiller) en Nancy (Drew Barrymore) zijn een gelukkig stel in New York met een gouden toekomst en een kinderwens. Het enige dat nog aan het plaatje ontbreekt, is een mooi huis. Wanneer ze een prachtige duplexwoning tegen het lijf lopen, kunnen ze hun geluk dan ook niet op. Eén nadeel: hun bovenverdieping wordt verhuurd aan het lief ogende omaatje Mrs. Connelly (Eileen Essel). Deze lijkt echter aan het eind van haar latijn en dus betrekken Alex en Nancy zo snel mogelijk hun woning. Binnen de kortste keren krijgt hun oude bovenbuurvrouw echter een opleving en verandert in een lastig sekreet dat om de haverklap op de stoep staat, op zaterdagmorgen met haar blaasorkest repeteert en elke avond haar televisie keihard aan laat staan. Nadat zowel Alex als Nancy door toedoen van het omaatje hun baan kwijtraken, is de maat vol. Mrs. Connelly moet weg – al moeten ze haar vermoorden…

Rampenfilm

~

Duplex begint met een korte cartoon en even bestaat de angst voor een doorsnee romantische komedie. Maar al snel blijkt dat er wel degelijk wat te lachen valt. Duplex is een zogenaamde komische rampenfilm: alles dat fout kan gaan, gaat fout. Een beetje in de traditie van There’s Something About Mary en Meet the Parents – beide toevallig ook met Ben Stiller.

Zwakke maag

Komische rampenfilms zijn niet altijd even leuk, omdat ze vaak een beetje over de top gaan. Bij Duplex worden de rampen echter in gepaste doses toegediend. Vooral de scène waarin Alex vastzit in het appartement van Mrs. Connelly en deze nietsvermoedend met haar spons het bad induikt is erg grappig. De scène waarin Alex en Nancy vervolgens de gootsteen van hun bovenbuurvrouw gaan ontstoppen – waarbij uiteraard het nodige misgaat – is daarnaast niet echt geschikt voor mensen met een zwakke maag.

Zwart

Qua verhaal heeft Duplex veel weg van Throw Momma from the Train, waarin het grote kwaad ook in de vorm komt van een oud, irritant vrouwtje dat uit de weg geruimd moet worden. Het plot is meteen de reden dat Duplex voor de tere zieltjes onder ons misschien af en toe iets te bot is. Vooral in het laatste gedeelte van de film – wanneer het plan om het oude vrouwtje om zeep te helpen vastere vormen aanneemt – wordt de komedie iets te zwart voor het grote publiek. Niet zo zwart als DeVito’s vorige film Death to Smoochy, maar toch redelijk zwart.

Dus?

Duplex is een leuke comedy geworden. Stiller en Barrymore vormen een aardig duo, de film heeft een grappig verhaal met een verrassende ontknoping en een aantal scènes zijn bijzonder lachwekkend en geslaagd. Geen megatopper, maar wel een van de leukere komedies van dit moment.

Theater / Voorstelling

South Park in het theater

recensie: Zuiderpark (Noord Nederlands Toneel)

Het Noord Nederlands Toneel maakt elk jaar samen met de Maastrichtse Toneelacademie een toneelversie van iets dat op het eerste gezicht niets met theater van doen heeft. Dit jaar heeft regisseur Koos Terpstra gekozen voor de tekenfilmserie South Park.

~

Zuiderpark, zoals de toneelversie is gedoopt, is gebasseerd op de aflevering Cartman’s Mom Is Still A Dirty Slut, waarin kluizenaar Mephesto wordt neergeschoten op het moment dat hij de identiteit van Cartmans vader wil onthullen, Kenny wordt geelectrocuteerd, en George Clooney probeert met een armloze verpleegster (onder het motto ‘positieve discriminatie’) honderden gewonden in het ingesneeuwde ziekenhuis te genezen.

Sterfscènes

De voorstelling, gespeeld door vier acteurs van de Toneelacademie in Maastricht, bestaat uit drie delen. In deel 1 wordt de aflevering op het achterdoek geprojecteerd, maar worden de stemmen door de acteurs ter plekke ingesproken. Deel 2 gaat om dezelfde aflevering maar nu in een zeer vrije Nederlandse herinterpretatie, en in deel drie doen de acteurs een aantal bekende sterfscènes uit de toneelwereld op z’n South Parks.

Niet overtuigd

~

Op de eerste plaats: ik hou van South Park, en daarnaast had ik genoeg vertrouwen in Terpstra dat hij de serie recht aan zou doen. Helaas ben ik niet helemaal overtuigd. Het eerste deel, de opnieuw ingesproken aflevering, was eigenlijk alleen grappig vanwege de kwaliteit van de aflevering zelf. Natuurlijk is het interessant om te zien hoe niet alleen de stemmen, maar ook de muziek en bijgeluiden ter plekke worden geproduceerd, maar ik betwijfel of er mensen waren die daar onafgebroken op letten. Eigenlijk zaten we gewoon met z’n allen naar South Park te kijken.

Aangepast

Toen deel twee begon, dezelfde aflevering in het Nederlands, bleek dat de aflevering niet simpelweg was vertaald, maar geheel tot de Nederlandse situatie aangepast. De aflevering ging ineens over normen en waarden, Cartman was een stereotiepe Marrokaanse hangjongere, Balkenende, Dutroux en Ralph Inbar doken op, en de ene terroristische aanslag volgde op de andere. Dan blijkt hoeveel het verhaal van South Park afhangt van de teksten, en niet zozeer van de beelden. Het geheel van beelden en bewerkte tekst klopte en was logisch.

Vervelend

Deel drie ten slotte was voor mij geheel overbodig. Het is een leuk idee om Kenny een sterfscène te laten doen (ik weet niet welke scène het moest voorstellen: dat vergaten ze erbij te zeggen), en Julia’s dood door Officer Barbrady was echt heel leuk, maar Cartman die onverstaanbaar vloekend Romeo nadoet, of Mr Garrison als Hamlet (waar hij z’n mmmkay’s vandaan haalde weet ik niet; in ieder geval niet bij Mr Garrison) waren eigenlijk gewoon vervelend.

Botte bijl

Ik liep het theater uit met de vraag ‘Waarom de moeite doen om dit op toneel te brengen?’ Gaat het ergens over? Voegt het iets toe aan South Park of toneel in het algemeen? Deel 1 had ik net zo goed op TV kunnen zien. Deel 2 was origineel, maar het is wel erg makkelijk om alles wat slecht is in de wereld er in te gooien en dan te denken dat je een South Park-aflevering hebt. Ik begrijp best dat South Park zoiets kan spreiden over een heel tv-seizoen en het NNT niet, maar dit was wel een erg botte en voor de hand liggende bijl. Ik heb het sterke vermoeden dat de sterfscènes zijn toegevoegd omdat er blijkbaar toch een link in moest met ‘echt’ toneel.

Oppervlakkig

Eigenlijk denk ik dat Zuiderpark vooral erg leuk is voor middelbare scholieren, die ook het grootste deel van het publiek uitmaakten. Ik zal er wel te oud voor zijn, maar ik had toch op beter gehoopt. Het is immers niet zo dat het NNT geen ervaring heeft met toneel voor jongeren. Zuiderpark is uiteindelijk te oppervlakkig om lang te boeien.