Onzekere wipmaatjes

.
~
Andrew komt tijdens zijn verblijf bij Ben andere artistieke types tegen. Als hij Ben op sleeptouw neemt naar een feest, raken beide vrienden aan de drank. Daar horen ze iemand praten over het amateurpornofilmfestival ‘Humpfest’. Ben komt vervolgens op een origineel idee. Waarom maken ze geen pornofilm waarin ze als heteromannen vriendschappelijk seks hebben met elkaar? Wat begint als een vaag en absurd idee, wordt gaandeweg iets waar beide mannen serieus achterstaan. Wanneer Anna echter verneemt wat de boezemvrienden van plan zijn, ontstaan er problemen.
Machotwijfels
~
Dit verschil wordt door Shelton effectief uitgediept. Ben blijkt de persoon te zijn die met wilde ideeën komt, waar Andrew spontaan op ingaat. Ben verlangt naar het avontuurlijke leven van Andrew, maar krabbelt terug in zijn rol als stabiele kostwinner die moet accepteren dat hij vader gaat worden. Maar in een dialoog met de nieuwsgierige Anna blijkt het zwervende, schijnbare zorgeloze bestaan van Andrew ook erg onzeker te zijn en hij bekent dat hij nog nooit iets af heeft kunnen maken. Hij is de mislukte, maar relaxte slacker zoals die in de populaire Amerikaanse cinema vaak wordt getypeerd als een soort rolmodel.
Complexe band
~
Toch is Humpday niet geheel bevredigend. Shelton laat dialogen lang uitspinnen in pogingen om naturalistisch over te komen. Voor de kijker is dit niet altijd even boeiend. Het schokkerige digitale camerawerk is onopmerkelijk en doet in zijn focus op acteurs in een ruimte denken aan een fragmentarische registratie van een toneelstuk. De film eindigt uiteindelijk in een plotselinge en anticlimactische conclusie. Op zich niet ontoepasselijk voor de slackers en weifelaars die de film portretteert, maar iets te vrijblijvend om echt indruk te maken.