Gemiste connecties

Het kan gek lopen in een carrière. De Zweed Lukas Moodysson werd bekend met de leuke en gevoelige puberfilm Fucking Åmål en volgde die film op met de komische en ontroerende jaren-zeventigtijdscapsule Together. Zijn stemming sloeg om naar de duistere kant in Lilja 4-ever waar het ging over mensenhandel en kinderprostitutie. Moodysson bleef in deze bui hangen en zocht vervolgens het experiment op. In de films A Hole in My Heart en Container zijn de boosdoeners het globale kapitalisme, de toenemende celebrity-cultuur en de oeverloze oppervlakkigheid van de consumptiemaatschappij.
Åmål en volgde die film op met de komische en ontroerende jaren-zeventigtijdscapsule Together. Zijn stemming sloeg om naar de duistere kant in Lilja 4-ever waar het ging over mensenhandel en kinderprostitutie. Moodysson bleef in deze bui hangen en zocht vervolgens het experiment op. In de films A Hole in My Heart en Container zijn de boosdoeners het globale kapitalisme, de toenemende celebrity-cultuur en de oeverloze oppervlakkigheid van de consumptiemaatschappij.
~
Globale oppervlakkigheid
Williams is een chirurg en Bernal een ontwikkelaar van games; het symbool van de dynamische creatieve klassen. Ze hebben een loft in New York. Strak ingericht, kunst aan de muur, drie dure designerlampen naast elkaar en een keuken met kookeiland. Ondanks deze luxe kan iedere kijker al aanvoelen dat er een heel scala aan mentale welvaartsziekten op zal doemen om het koppel te kwellen. Een film over gelukkige mensen met gelukkige levens levert nu eenmaal weinig drama op. Maar helaas weet Mammoth van de spanning tussen materiële gezapigheid en psychologische onrust geen boeiende cinema te maken.
~
Voorspelbare geruststelling
Veel recente mozaïekfilms gaan over connecties die op verschillende niveaus bestaan, maar niet zorgen voor een werkelijke empathie tussen mensen. In Mammoth zijn er connecties die in het voordeel werken van het rijke Westen, zoals de stromen van goedkope arbeidskrachten in de vorm van huishoudsters naar de Verenigde Staten. Of de stroom van westerse toeristen naar Thailand die genieten van het land, maar ook de seksindustrie. Moodysson wil met Mammoth deze zaken ter discussie stellen, maar slaagt er niet in om te verrassen of je daadwerkelijk mee te laten voelen met de dilemma’s van zijn karakters. Deels is dat te wijten aan een clichématige aanpak. Williams en Bernal hebben het in hun rollen vooral erg druk als werkende ambitieuze mensen. Daarnaast hebben ze moeite om te ontspannen. Er vliegen in telefoongesprekken tussen het paar wat dialogen voorbij in de trant van ‘ik kan niet meer uitrusten’, ‘wij moeten op vakantie’ en ‘we moeten meer tijd met onze dochter doorbrengen’. Gloria gaat daarentegen naar de kerk en is zoals zij door Marife Necesito gespeeld wordt de goedheid zelve. Haar personage krijgt van Moodysson weinig ruimte om zich te ontwikkelen. Williams weet wat meer complexiteit in haar rol over te brengen. Met moeite accepteert zij dat haar dochter meer tijd met de huishoudster doorbrengt en dat zij een kind op de operatietafel niet kan redden van de dood.
~