Doelloos richting ouderdom

recensie: This is 40

.

Altijd gedroomd van een lang en gelukkig einde met je ware liefde? De film This is 40 rekent finaal af met het perfecte plaatje, ook al willen Pete en Debbie hier maar al te graag aan voldoen. Hoge schulden, puberende dochters en heel veel vloeken leggen veel druk op het huwelijk wat hilarische momenten oplevert. Maar daar blijft het ook bij.

~

De film is een ‘standalone sequel’ op het in 2007 uitgebrachte Knocked Up. Paul Rudd en Leslie Mann waren in deze film de zus en zwager van de zwangere Katherine Heigl. Het koppel krijgt hun eigen verhaal in This is 40. De titel van de film laat al veel los over de insteek van het verhaal; wat moet je met deze leeftijd? De doelloze en cynische toon is door de hele film te voelen. Judd Apatow, producent en schrijver van de film, laat zien dit ontzettend grappig kan zijn. Maar omdat de film zelf ook wat doelloos kan zijn ligt verveling op de loer.

Maniakale tiener

Paul Rudd en Leslie Mann mogen wel de hoofdrolspelers zijn, het gezin is niet compleet zonder dochters Sadie en Charlotte (Maude en Iris Apatow). De dochters van de regisseur waren al te zien in Knocked Up en blijken over veel acteertalent te beschikken. De puberale uitbarstingen van Sadie zijn hilarisch en een beetje beangstigend tegelijk. Wanneer ze de serie Lost niet kan afkijken door een of andere bizarre regel van haar ouders verandert ze in de tienermaniak waar we ons jammer genoeg in kunnen herkennen.

~

Naast andere terugkerende karakters zoals Jason (Jason Segel) zien we ook bekende namen verschijnen als nieuwe personages. Megan Fox speelt niet heel verrassend een sexy dame die werkt in de winkel van Debbie. Wanneer zij en Jodi (Charlyne Yi, ook bekend uit Knocked Up) verdacht worden van het stelen van 12.000 dollar, levert dit een van de hilarische momenten op in de film. Yi is overtuigend als de maffe Jodi: altijd onder invloed, nooit serieus te nemen.

Tablets op het toilet

Hoewel de film soms erg langzaam lijkt te gaan en ook moeilijk op gang komt speelt Apatow wel briljant met hedendaagse ontwikkelingen en hoe deze een gezin beïnvloeden. Het verhaal laat realistisch en herkenbaar zien hoe internet een huishouden over kan nemen. Tablets meenemen naar het toilet, 150 afleveringen van een televisieserie kijken in een week; dit soort acties hebben een bepaald effect op het gezin. Seks en intimiteit komen snel op een laag pitje te staan, wat de relatie tussen Pete en Debbie niet beter maakt.

This is 40 laat zien hoe lastig het is om jezelf te blijven, een relatie spannend en een gezin draaiend te houden in de hedendaagse wereld. Geen sprookje maar een verhaal met kwetsbare mensen die soms te makkelijk scheldwoorden schreeuwen naar kinderen. Het laat zien hoe lastig familie soms kan zijn en hoe de crisis effect heeft op mensen. Hoewel de film wat te lang duurt en soms echt zoekend lijkt te zijn naar wat er moet volgen, maken het acteerwerk en de hilarische momenten veel goed.