Symbolische clash

Na putu is de tweede speelfilm van Jasmila Žbanić, die in 2006 debuteerde met Grbavica. Evenals in haar debuut zoomt ze weer in op de huidige naoorlogse situatie van Bosnië, met ook deze keer een hedendaags heet hangijzer: de waarden tussen de moderne en traditionele islam.
~
Bin Laden
Het is een symbolische clash tussen de twee ‘werelden’ van de islamitische geloofsbeleving in Bosnië anno nu. Hiermee rolt het conflict tussen de traditionele en moderne islam de film binnen, waarbij de beide hoofdrolspelers elk een van de stromingen gaan vertegenwoordigen. Om de film beter te begrijpen is het handig iets meer te weten over stromingen in de islam. Het wahabisme, dat een belangrijke rol in film speelt, is een conservatieve stroming van het soennisme, die voor buitenstaanders wellicht snel gekoppeld wordt aan terrorisme vanwege de verwantschap met de Takfir-stroming, waar onder anderen Osama Bin Laden zijn wortels in heeft.
~
Uitglijder
Het contrast tussen de wahabieten en de gematigde moslims dat Na putu laat zien, is een troef die niet altijd even sterk wordt ingezet. Op heel flauwe manier zien we een wahabitische vrouw, met nikab en al, vertellen over de gevaren van de ‘westerse’ leefstijl en hoe vrouwen daarin onderdrukt worden en tot sekssymbool gereduceerd worden, en dit tegenover de wahabitische leefstijl zet, die volgens haar ‘natuurlijker’ is. Hierbij vergeet ze dat de onderdrukking van de vrouw, zoals gezien in deze orthodoxe islamitische stroming, hetzelfde sekssymbool impliceert als in de ‘westerse’ waarden zichtbaar is. In de volgende shot zien we een discotheek vol aantrekkelijke dames en alcoholgebruik, onder het genot van oriëntaals klinkende dansmuziek.
Gelukkig is dit een van de weinige uitglijders van de regisseuse. Want Na putu is een gelaagde film met herkenbare menselijke ongemakken, waarin Žbanić ons meeneemt in de wahabitische gemeenschap en ons getuige maakt van tal van rituelen, zoaals een huwelijk, het bidden, de onderlinge verhoudingen en hun gedachtegoed. Žbanić behoudt zodoende het evenwicht, waarmee ze het conflict tussen Luna en Amar kracht bijzet.