Eye omgetoverd tot fantast- en horrorfestijn

recensie: Imagine Film Festival 2014

.

De openingsdag begint met twee vertoningen van Belle en het Beest, waarbij regisseur Christophe Gans (bekend van het beklemmende Silent Hill) het bekende sprookje omtovert in een mix van klassiek Frans drama en adventure. Verwacht hoogstaande CGI en natuurlijk Léa Seydoux, die vorig jaar wist te beroeren als blauwharige lover in La vie d’Adèle.

Cheap Thrills van E.L. Katz houdt midden tussen horror en komedie. Twee vrienden, door geldnood gedreven, komen in een kroeg in aanraking met een echtpaar dat hen uitdaagt met stunts waarmee geld te verdienen valt. De twee maten happen natuurlijk direct, want geld kunnen ze goed gebruiken. De stunts worden echter steeds extremer en gevaarlijker. Cheap Thrills belooft een zinderende rit te worden en is reeds al goed ontvangen in de pers.

~

Natuurlijk horen ook zombies thuis op Imagine. Na de geslaagde Noorse zombiefilm Dead Snow, waarin een skivakantie verandert in een gruwelijke confrontatie met Nazi-zombies, is er nu Dead Snow: Red vs. Dead. Je zou maar per ongeluk je vriendin doden met een bijl, je eigen arm eraf zagen en vervolgens zien hoe je beste vrienden afgemaakt worden door een zombie Nazi-bataljon! Allemaal te bewonderen in Dead Snow: Red vs. Dead!

Nieuwsgierig maakt DUNE Double Bill, een samengesteld programma met zowel de sciencefiction film Dune van David Lynch als de documentaire Jodorowsky’s Dune van Frank Pavich. De Chileense regisseur en fantast Jodorowsky, dit jaar eregast van het festival, kennen we van El topo (1970) en Santa sangre (1989). Hij poogde Frank Herberts Dune te verfilmen, maar die film is er nooit gekomen. Net als Lost in La Mancha, waarin te zien is hoe het productieproces van Terry Gilliams The Man Who Killed Don Quixote door allerlei tegenslagen tot stilstand komt, laat Jodorowsky’s Dune zien hoe een groots project gedoemd was te mislukken. Lynch lukte het wel, maar zijn Dune werd bij de release neergesabeld door de pers. Om later een cultstatus te krijgen.

The Creep Behind the Camera is een documentaire die op gewaagde wijze (zelfs met gebruik van animatie) een inkijkje geeft in de totstandkoming van The Creeping Terror. De maker, ene A.J. Nelson, had ‘The biggest best monster movie ever’ in gedachten, maar had totaal geen kennis van filmmaken. Een soort Ed Wood dus, maar tel daarbij op dat hij nog eens een drugs- en seksverslaving had en een oplichter was.  Dat belooft veel goeds!

~

Dat er tegenwoordig ook serieuze en nare films gemaakt worden, bewijst de Amerikaanse film We Are What We Are. Een gezin houdt er bizarre rituelen op na: namelijk een jaarlijkse traditie waarbij een gevangen jonge vrouw geofferd wordt en haar vlees opgediend wordt in een vervaarlijk uitziend soepje. Wanneer de moeder van het gezin – die de taak heeft het vlees te bereiden –  omkomt, doet de niets onziende vader een beroep op zijn twee dochters. Op verstilde, beklemmende wijze wordt in beeld gebracht hoe de twee dochters zich moeten voorbereiden op hun gruwelijke rol, waarbij zij geconfronteerd worden met hun eigen normen en waarden. Een mengeling van een verstild platteland, ontluikende gevoelens en een beklemmende en gruwelijke familiegeschiedenis belooft een knap staaltje arthouse-horror.

Ook op het gebied van anime biedt Imagine veel fraais: de nieuwste van Yasuhiro Yoshiura bijvoorbeeld. Patema Inverted speelt zich af in Japan ver in de toekomst, waarbij twee maatschappijen zijn ontstaan. Een maatschappij waar normale zwaartekracht heerst en een ondergrondse maatschappij waar de zwaartekracht is omgekeerd. De film moet veel oog voor architectuur bevatten en kent een ontluikende romance. Handig, met twee tegengestelde zwaartekrachten.

Ook zal The Wind Rises, van niemand minder dan Hayao Miyazaki (Howl’s Moving Castle, De reis van Chihiro) vertoond worden. Vast weer prachtig vormgegeven geeft deze film een inkijkje in het leven van Jiro Horikoshi, die Japanse gevechtsvliegtuigen ontwierp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Buiten de aandacht voor techniek en modernisering van Japan is er ook ruimte voor Jiro’s tragische liefde.

Natuurlijk mag ook The Night of Terror niet ontbreken. Traditiegetrouw in Tuschinski, alwaar het horrorfestijn op zaterdag 12 april los zal barsten. Neem je kotszakje mee en bereid je voor op medische experimenten, rape revenge en kwaadaardige geesten.