Tautou maakt Chanel de moeite waard
Twee jaar geleden kwamen er in een kort tijdsbestek twee films uit over Truman Capote: Capote en Infamous. Dit jaar is het de beurt aan modekoningin Coco Chanel over wie eveneens in korte tijd twee films verschijnen. Later dit jaar komt de van oorsprong Nederlandse regisseur Jan Kounen met Coco Chanel & Igor Stravinsky, maar vanaf vandaag draait Coco avant Chanel van Anne Fontaine al in de bioscopen.
Het was een wijze keus van Anne Fontaine zich te concentreren op de vroegere jaren van Coco Chanel. Het grootste gevaar in een biopic over een publiek persoon is de wens alles te willen vertellen over zijn of haar leven, waardoor de film overvol kan worden en te veel van de hak op de tak springt. In Coco avant Chanel is dat probleem vakkundig vermeden en is er voldoende tijd en ruimte voor verdieping van Chanels personage, en de weg die zij moest afleggen om zich te ontwikkelen tot een van de meest toonaagevende modeontwerpers in de geschiedenis. Het probleem is echter dat het scenario van Fontaine en haar zus Camille de sentimentele valkuilen van een biografische film niet altijd weet te vermijden. Vooral het subplot over Chanel en haar grote liefde Boy Capel (Alessandro Nivola) is erg clichématig uitgewerkt. Het klassieke verhaal van een sterke vrouw die zich aan de buitenkant hard opstelt maar smelt in de armen van haar geliefde, gaat op den duur zelfs irriteren door het gebrek aan originaliteit.