Film / Films

Doorwrochte horror

recensie: Possessed (Besat)

.

Jan Doense, brein achter zulke producties als De Nacht van de Wansmaak en het Amsterdam Fantastic Film Festival, heeft sinds kort zijn eigen mini-labeltje bij distributeur Living Colours Entertainment. Onder de titel Mr. Horror Presents verzamelt hij nieuwe horror met klassieke monsters als vampieren, zombies en plagen. In Possessed (Besat, 1999) van regisseur Anders Rønnow Klarlund (ook van Strings en How to Get Rid of the Others) wordt het aloude bezeten-zijn op verrassend originele manier opnieuw ten tonele gevoerd.

~

Kopenhagen, 1999. Er arriveert iets duisters in Denemarken. Het arriveert per vliegtuig, maar wat het precies is, daarover laat de regisseur de Kopenhagenaren en kijker vooralsnog in het ongewisse. In het universitair ziekenhuis gaat het leven in ieder geval gewoon door. De ambitieuze viroloog Søren (Ole Lemmeke) krijgt daar een onverklaarbaar geval binnen. Een Roemeen, gevonden in de parkeergarage van het vliegveld, lijkt het eerste slachtoffer te zijn geworden van een onbekend virus, of misschien wel een demonische kracht! Ondertussen mengt pastoor Vincent Monreau (de genotvolle huiveringen opwekkende Udo Kier) levensgevaarlijke chemicaliën op provisorische gasstelletjes; en zoeken twee Kopenhaagse rechercheurs naarstig naar een Duitse pyromaan met een hekel aan Roemenen.

Bezeten

Drie verhalen naast elkaar, die pas op driekwart samenkomen: Possessed is slim opgezet. De verschillende lijnen zijn boeiend, en kunnen de film tot die kruising dragen, en wij krijgen uitgebreid de mogelijkheid om de karakters te leren kennen. Zo is Søren dusdanig ambitieus en vastberaden dat hij grafschennis pleegt om zijn onderzoek naar de mysterieuze ziekte te kunnen voortzetten.Vanwege die inzet gaat zijn relatie met de mooie Sarah kapot, maar wordt het ook aannemelijker dat Søren daarna zelf een pion wordt van de nog fanatiekere Vincent Monreau, ook op zoek naar het virus.

De Duitse Monreau wordt onderwijl opgejaagd door een duo rechercheurs (Ole Ernst en Niels Anders Thorn). Twee politieagenten, de één oud, de ander jong, dat doet denken aan dat andere horror-duo, Jean Reno en Vincent Cassel in The Crimson Rivers (2000); in deel twee van die franchise wordt er overigens ook nog gejaagd op een diabolische Duitser. En de gedachte van een boosaardige kracht die kan overspringen van mens op mens lijkt weer veel op de intrige van Fallen (1998), waarin Denzel Washington een seriemoordende, van mens tot mens hoppende demon (Azazel) moet tegenhouden. Possessed is dus prima horror, want in dit gebied ligt, net als bij kunst, de kwaliteit niet in de vernieuwing maar in de behandeling van vastliggende bestanddelen.

Hard werken

~

Bij zo’n benadering moet je wel de balans in de gaten houden, want zo’n vast bestanddeel wordt snel een uitgesleten cliché. Als bijvoorbeeld Monreau onderdeel is van een geheim genootschap genaamd The Chosen (welk eeuwenoud Europees gezelschap neemt nu een Engelse naam aan?), bekruipt de kijker het gevoel dat Rønnow Klarlund in bepaalde verhaalelementen iets meer tijd had mogen steken. Nu is die tijd gelukkig voornamelijk goed besteed: aan de geloofwaardige relaties tussen de karakters, én aan de mooie cinematografie, vol visuele trucjes, intieme over-the-shoulders, kleurenspel en lijnenwerk. En aan de stunts. In de interessante making of volgen we hoeveel werk er gaat zitten in een shot van vijf seconden, en hoe weinig computerwerk in deze film zit. Dat vertaalt zich in, bijvoorbeeld, een crew bibberend in de Roemeense sneeuw; of steractrices die met brandwerende zalf onder een kast geklemd raken. Possessed is een intelligente, doorwrochte en gevoelige benadering van het gegeven. Zo’n degelijke productie maakt nieuwsgierig naar Doenses andere keuzes, zoals het eveneens Scandinavische Frostbite (2006; over onderkoelde vampiers) en het ambachtelijk gebakken The Roost (2005; vleermuizen terroriseren het Amerikaanse platteland). Horrorfans, prijs uzelf gelukkig! Een nieuw Nederlands label, alleen voor jullie.

Boeken / Fictie

Hoopgevende woede

recensie: Adriaan van Dis - Leeftocht

Veertig jaar onderweg, dat zegt de ondertitel van het nieuwste boek van Adriaan van Dis. Het is misschien wel de beste typering voor diens oeuvre. Nadat hij in zijn studententijd eenmaal had besloten een (naar goed negentiende eeuws gebruik) Grand Tour te maken is zijn reislust immers nooit meer overgegaan.

Sinds een paar jaar is de schrijver in Parijs neergestreken. Vanuit de Franse hoofdstad komen dan ook de meest recente bijdrages. Deze zijn nu, samen met andere artikelen uit veertig jaar schrijverschap, gebundeld in Leeftocht: veertig jaar onderweg

Samenhang

In de bundel komt een waaier aan typische Van Dis-onderwerpen, zoals zijn liefde voor het Afrikaanse continent, zijn liefde voor taal en zijn Indische achtergrond, naar voren. Zij zijn handig per onderwerp gerangschikt. Bijkomend voordeel van deze rubricering is de kruisbestuiving die de verschillende onderwerpen met elkaar aangaan; zeker wanneer je het boek hapsnap leest. Dan blijkt dat een thematische indeling geen scherp afgebakende domeinen oplevert. Zoals hij zelf omschrijft in het verhaal ‘Vrijtaal’: “Mijn taal is een klit.”

Dat geldt evenzeer voor zijn thematiek. Achter de eenvoud van de plot en de heldere stijl gaat een interessante samenhang schuil. Die samenhang wordt gevoed door de spannende confrontatie van het eigene, dat wat vertrouwd en bekend is, met het vreemde of onbekende, vaak veroorzaakt door een andere cultuur. Het is ofwel de verhouding van zijn eigen identiteit met die van zijn Indische familiegeschiedenis, ofwel een gevecht met de situatie in een bepaald land, gevoed door zijn engagement. En zo is Van Dis altijd maar onderweg: niet alleen fysiek – getuige zijn verhalen die zich in Parijs en Zuid-Afrika afspelen – maar ook in zijn verleden.

Engagement

In zijn werk hanteert Van Dis een stijl die naast helder ook lichtironisch genoemd kan worden. Een ironie die betrokkenheid verraadt. Leeftocht is doordesemd van die betrokkenheid. Een gekleurd engagement, dat wel. Het is gestoeld op woede en onvrede. Niet voor niets luidt het kopje van zijn eerste cluster verhalen: ‘Boos’. Woede om de aangetroffen apartheid of het gemak waarmee Afrikaanse landen hun eigen taal aan de kant zetten om over te stappen naar de taal van de kolonisator. Onvrede met de situatie in Parijs waar Van Dis ziet hoe relschoppers een vijftig tal auto’s vernielen op maar negen metrominuten afstand van het meest bijgehouden park van de stad, de Jardin du Luxembourg. In dat park merk je niets van de rellen. Maar als de Franse regering in staat is een dergelijke gecultiveerde tuin te onderhouden, dan moet het ze toch ook lukken die relschoppers te onderhouden? Verwacht bij Van Dis echter geen grootse meeslepende betogen. Hij concentreert zich eerder op het detail. Een detail dat hij uit de gehele situatie licht, maar er niet los van komt te staan. Hierdoor houdt Van Dis oog voor de leesbaarheid van zijn werk, ondanks de zwaarte van zijn onderwerpen.

Deze betrokkenheid was Van Dis zelf ook al opgevallen, getuige zijn voorwoord. Het is zijn drijfveer geweest om schrijvers te interviewen of anderen onbetamelijke vragen te stellen, schrijft hij. Die betrokkenheid komt overigens niet alleen tot uiting in zijn boeken of verhalen, de schrijver is veelvuldig op televisie te zien geweest. Recent kan daar zijn zevendelige serie Van Dis in Afrika aan toegevoegd worden. Zijn boekenprogramma Hier is…Adriaan van Dis kende, toch zeker voor een boekenprogramma, ongekend goede kijkcijfers. En dat in een tijd waarin kijkcijfers er niet eens zoveel toededen. In het verhaal ‘Op de televisiehaalt Van Dis herinneringen op aan dat programma. Hoe het eerst de hemel in werd geprezen, vervolgens minzaam door de boekrecensenten werd beschouwd, om nu een bijna cultstatus te hebben bereikt.

Televisie

Van Dis maakt zich boos over de hooghartigheid waarmee de Nederlandse intellectuelen de deur naar dat medium dichtsmijten en boos over het feit dat diezelfde intellectuelen zich neerleggen bij de mening van de massa en derhalve hun kop niet meer boven het maaiveld uit durven te steken. En nu maakt hij bitter de balans de op: er is één boekenprogramma op televisie (Boeken) en zelfs op de radio valt al enige tijd nagenoeg niets te beluisteren. Van Dis maakt zich sterk voor de enkeling die wordt geraakt, niet voor de massa die wordt meegesleurd. Dat brengt dan wel geen reclamegeld op, maar op de lange termijn zal het zich uitbetalen. Er hoeft er maar een te zijn die zich wapent tegen het alomtegenwoordige cynisme.

Hierin schuilt meteen de kracht van het werk van Van Dis. Hoe realistisch en somber hij de wereld – zowel de buiten- als zijn eigen wereld – beziet, hij valt nergens ten prooi aan een verlammende en bittere twijfel. Adriaan van Dis durft een standpunt in te nemen, die te slijpen aan zijn eigen ervaringen en blijft daarbij zijn ogen openhouden.

Theater

Leuk voor de fans

recensie: Guido Weijers - Guido Weijers Oudejaarsconference 2007

.

Je kunt veel zeggen over Guido Weijers, maar een slimme zakenman is hij in ieder geval. Met zijn cabaret voor de lichte kijker, trekt hij een miljoenenpubliek bij SBS6. Hij maakt het cabaret, dat in aanbod de laatste jaren in het algemeen al een stuk toegankelijker werd, weer een treetje lager en dat blijkt een gat in de markt. In 2006 keken meer dan 1 miljoen mensen naar zijn oudejaarsconference en in 2007 verbrak hij zijn eigen record met 1,7 miljoen kijkers. De conference is nu uit op dvd met veel extra’s voor de fans en de aanbidders.

~

Sinds Guido Weijers in 2000 het Camarettenfestival won, is hij de lieveling van het eenvoudige cabaretpubliek. Tot op heden heeft hij drie avondvullende theaterprogramma’s gemaakt Oxymoron, Myosotis en Xipnao!) en twee oudejaarsvoorstellingen op tv gebracht. In zijn oudejaarsconference hoef je geen diepgang te verwachten, wel snelle mopjes en grappen zoals je die op een gemiddelde kroegavond ook te horen krijgt.

Televisie

Als ware hij een illusionist wordt de entree van Weijers voorafgegaan door een gelikte lichtshow en pompende trance. In het decor hangen grote tv-schermen waarop hij opvallende nieuwsberichten uit 2007 projecteert en vervolgens bespreekt. Zoals dat vrouwen gelukkig worden van sperma bijvoorbeeld of dat een krokodil een Chinees jongetje op at (‘Dat is toch niet zo raar, ik eet ook wel eens Chinees…’). Weijers brengt een nieuwjaarsconference nieuwe stijl. Zonder al te veel diepgang, een dikke rode draad of diep politiek geneuzel. Hij rent pijlsnel door, vooral, de televisie- en Telegraaf-hoogtepunten van het afgelopen seizoen. Van De Gouden Kooi tot Boer zoekt Vrouw, het komt allemaal aan bod.

Veiling

Weijers weet op een verrassende manier onderwerpen aan elkaar te linken en met elkaar te versmelten. Zo is het succes van De Donorshow voor hem een reden om de organen van de overleden BN-ers te veilen (het haar van Jan Wolkers, de wallen van Gerd-Jan Dröge) en in reactie op Hilbrand Nawijns performance in So You Wannabe a Popstar geeft hij zelf een aanstekelijk staaltje jumpstyle weg, verweven in een sketch over Goedemorgen Nederland. Zoals in bijna al zijn shows, neemt de schele artiest ook zichzelf op de hak; Hij zou nooit een probleem met Bokito hebben; hij kan hem toch niet recht in de ogen kijken…

Extra’s

~

Na de show geven bezoekers hun mening en uiteraard zijn deze louter positief. Zijn bewonderaars vonden het weer echt ‘Guido’ en iedereen heeft enorm hard gelachen. Dat is ook wel te merken, want op iedere kuch die de jongen laat horen, reageert de zaal uitgelaten. Voor al deze bewonderaars, voor de diehard Weijers-fans en voor de verliefde bakvissen is deze dvd een aanrader. De verzamelaar zal blij zijn met de deleted scenes (inclusief bloopers) en met de interviewtjes die Weijers bij SBS gaf en op deze dvd zijn verzameld. Voor ieder ander is deze show leuk als je toevallig een avondje op de bank hangt. Maar ook niet meer na, pak ‘em beet, februari 2008. Dan zijn al die gebeurtenissen die Weijers bespreekt weggezakt en vergeten. Maar gezien zijn succes kunnen de liefhebbers zich alweer verheugen op de oudejaarsconference 2008.

Boeken / Non-fictie

Vrouw vol liefde, pijn en humor

recensie: Frida Kahlo (vert. Harriët Peteri) - Con Amor

Het leven van de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo (1907-1954) is sinds het Neomexicanisme onderwerp van talloze boeken, documentaires en een speelfilm. Naast haar dagboek dat in 2005 werd gepubliceerd, zijn nu ook haar brieven en andere teksten gebundeld en verschenen: Con Amor.

Frida Kahlo, wie kent haar niet? De Mexicaanse kunstenares met donkere ogen en doorlopende wenkbrauwen die aanvankelijk arts wil worden maar zich, na een dramatisch busongeluk, toelegt op de schilderkunst. Vooral haar zelfportretten, waarop zij haar lichamelijke pijn verbeeldt, zijn befaamd. Beroemder werd zij echter in eerste instantie door haar tumultueuze huwelijk met de Mexicaanse muralist Diego Rivera.

Liefde en pijn

Het beeld dat uit de diverse documenten van en over Kahlo naar voren komt, is het beeld van een trotse, gepassioneerde en politiek geëngageerde Mexicaanse vrouw. Dit beeld komt ook naar voren in de brieven van Kahlo in Con Amor fijn als antennes . In liefdesbrieven overstelpt ze haar jeugdliefde Alejandro Gómez Arias, haar echtgenoot Diego Rivera en andere minnaars met haar liefde. Zo stuurt ze haar amant Gómez Arias ‘1000000000000 zoenen die je niet kunt horen want anders worden de mensen in San Rafael onrustig’, schrijft ze Ignacio Aguirre: ‘Je heerlijke handen – fijn als antennes – zijn de afgelopen dagen dicht bij me geweest’ en bekent ze Rivera: ‘Ik hou meer van jou dan van mijn eigen huid’.

Voormalig woonhuis Kahlo, thans museum
Voormalig woonhuis Kahlo, thans museum

Naast haar liefdesbekentenissen staan haar brieven, hoe begrijpelijk, bol van pijn. Operaties, ontstekingen en ongemakken beschrijft Kahlo tot in detail. Aan haar geliefde Nickolas Muray stuurt Kahlo medische dossiers en dokter Samuel Fastlicht ontvangt zelfs de gebroken brug uit haar onderkaak met de vraag wat ze nu moet doen.

Naast dit bekende beeld verrijst ook een andere, verrassende Kahlo uit de brieven en teksten in Con Amor. Een aanhankelijke, jaloerse, enigszins dominante maar vooral humoristische Kahlo. Minnaars en liefjes ontvangen vellen vol ik-mis-je’s en schrijf-me’s of op dwingendere toon: ‘Ik wil dat jij mij schrijft anders word ik boos op je.’ En een blanco vel papier kan Kahlo al gelukkig maken, ‘want dan weet ik dat je aan me denkt’. Alleen bij hoge uitzondering, als het om een echt ‘F. W.’, een fucking wonder, gaat, staat Kahlo een van haar amants toe het bed in te duiken met een ander. Anders spelen ze maar met hun ‘elektrische trein’.

Saai

Minnaars ontvangen brieven met enige regelmaat. Vrienden of bekenden vooral wanneer het Kahlo uitkomt. Als ze geld nodig heeft of een stel overhemden voor Rivera. Ze excuseert zich als ze tijdenlang niets van zich laat horen, ‘ik ben een waardeloze meid omdat ik beloofd had te schrijven en het niet heb gedaan’. Maar niet alleen verontschuldigt ze zich voor haar gedrag, ze biedt haar correspondenten ook regelmatig haar excuus aan voor het papier waarop ze schrijft. Het is te tuttig of juist niet. Het is erg jammer dat we dat papier niet zien, net zo min als de tekeningetjes die Kahlo onder aan de brieven maakte of de inktvlek waar ze onder schrijft: ‘Hier heb ik wat inkt gemorst.’ Dit maakt Con Amor tot een degelijk doch enigszins saai document. De creatieve geest van Kahlo had rijker kunnen worden geïllustreerd door haar gefröbel in de kantlijn af te drukken. Een kort lijstje met geadresseerden was wellicht ook verhelderend geweest. Want wie was ook al weer Isabel Campos, Alberto Misrachi of Florence Arquin?

Voor die enkeling die Kahlo’s leven niet kent is het raadzaam eerst een ander boek, documentaire of film te raadplegen alvorens Con Amor te lezen. Alhoewel de uitgebreide voetnoten onder de brieven veel verhelderen, zijn de biografische aantekeningen achterin uiterst summier. Dat maakt Con Amor niet een op zichzelf staand document, maar wel tot een mooie en zeer welkome aanvulling op het brede scala aan al bestaande boeken en beelden over Frida Kahlo.

Film / Films

Relevante vragen

recensie: In the Valley of Elah

Heftige film, In the Valley of Elah. Regisseur Paul Haggis neemt ruim de tijd om de zaken uiteen te zetten. Zoveel tijd zelfs, dat je al bijna wegdommelt. De plot komt echter rauw op je dak. Laat dat maar aan meesterscenarioschrijver Haggis over.

De laatste film die Haggis zowel schreef als regisseerde, was het ensemblewerk Crash, over het onderhuidse racisme in de Verenigde Staten. Voor In the Valley of Elah kiest hij opnieuw voor een actueel thema, de oorlog in Irak, maar in deze film is er geen sprake van een veelheid aan verhaallijnen of personages. Evenmin zijn er bloedige gevechtsscènes. Bij Haggis begint de strijd pas als de soldaten zijn teruggekeerd.

Primaire reacties

~

Voormalige militair Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) krijgt te horen dat zijn zoon Mike na terugkomst van een gevechtsmissie in Irak verdwenen is. Hank laat zijn vrouw Joan (Susan Sarandon) achter en vertrekt naar de militaire basis. Daar worden de afgehakte lichaamsdelen van Mike juist gevonden. Om erachter te komen wie deze gruwelijke daad op zijn geweten heeft, schakelt Hank politierechercheur Emily Sanders (Charlize Theron) in. Hoewel ze hetzelfde doel nastreven, maken Hank en Emily het elkaar niet gemakkelijk. De relatie tussen deze koppige, primair reagerende personages vormt de basis voor de hypnotiserende werking van In the Valley of Elah.

De militaire kazerne, een besloten maatschappij op zich, is ontdaan van alle gezelligheid. Het landschap rondom bestaat uit kale velden, slonzige striptenten, en ranzige wegrestaurants, door Haggis gefilmd in sombere bruintinten. In eerste instantie wordt Hank bijna meegezogen in nostalgie bij het zien van de sobere barak waarin zijn zoon sliep. Al snel blijkt dat hij zijn verleden niet terug zal vinden op deze plek. Zijn militaire ervaring stamt uit het verleden, toen oorlogen nog op een andere manier werden uitgevochten.

Diepgang

~

Hank Deerfield, een rechtlijnige, patriottistische en religieuze figuur, verliest alles waar hij geloof aan hechtte. Zonder grote gebaren weet Jones de neergang van een zelfverzekerd man volkomen geloofwaardig te maken. Hij kan dan ook leunen op een scenario dat bijna ongemerkt een enorme psychologische diepgang creëert. Charlize Therons personage steekt er wat schraal bij af. Voor Susan Sarandon is haar kleine rol als bezorgde echtgenote zelfs een regelrechte belediging. Het is misschien het nadeel van de sterrencast waar Haggis als altijd op kan bogen.

Zonder dat er ooit wordt gezegd “Geloof je nou nog in die God van jou?” of “Zouden we onze jongens en meisjes wel naar dat front moeten sturen?” weet In the Valley of Elah alle relevante vragen te stellen. Juist daardoor is het een zeldzaam krachtige film.

Film / Achtergrond
special: deel 5: Shorts

IFFR 2008

.

DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5: Shorts | DEEL 6 | DEEL 7

Soms waren de titels poëtischer maar daarom niet minder prikkelend; wat zou je te zien krijgen bij ‘Says who?’, ‘Chalk Marks in the Rain’ of ‘A Girl’s Utopia’? De Shorts zijn veelal met beperkte middelen gemaakt, verfrissend en eigenzinnig en geven je de mogelijkheid om in relatief korte tijd kennis te maken met het werk van veel verschillende regisseurs. Die regisseurs waren overigens vaak zelf aanwezig, wat de vertoning altijd weer bijzonder maakte. En aan de zijkant van de zaal gaan zitten – naar goed festivalgebruik – was hier niet nodig. Want als een film je niet bevalt hoefde je niet weg te sluipen, er volgde immers al snel weer een volgende.

Fragmentarisch portret
Hemel boven Holland (41 min.)
Rolf van Eijk • Nederland, 2008

~

Deze film is geïnspireerd op het verhaal van Mohammed B., die in 2004 Theo van Gogh vermoordde. In 22 opeenvolgende scènes geeft Rolf van Eijk een profiel van het karakter van de moordenaar. De regisseur keert daarbij de chronologie der gebeurtenissen om en kijkt terug in de tijd voorafgaand aan de fatale schoten. De samenloop van omstandigheden, de transformatie en radicalisering van de gedisciplineerde Mohammed B. tot moordenaar wordt middels flarden uit zijn leven aangestipt. Het geeft een fragmentarisch beeld van zijn persoon en context. Van Eijk onderzoekt weliswaar visueel de mogelijkheden, maar een verbindend motief of een rode draad ontbreekt. (Antoinette van Oort)

Hollands en hilarisch
Jolanda 23 (12 min.)
Pim Zwier • Nederland 2008

Vier mensen zijn bloedserieus in de weer met een koe. Ze wordt naar een speciaal geschoren grascircel geleid, haar linker voorpoot moet een ‘half hoefje’ naar voren en haar staart wordt liefdevol met een touw omhoog gehouden. Langzaam daagt het: er wordt hier volgens beproefd stamboekrecept een foto gemaakt. Voor ons, gewone burgers, blijven de strenge schoonheidscriteria volkomen duister. De camera registreert enkel de kleine strijd, de korte overwinning op de weerspannige natuur. De moeite die het kost (zonder Photoshop!), de ‘beperkte houdbaarheid’ van de pronte Jolanda 23. Het resultaat doet wel denken aan de documentaires van Michiel van Erp; heel Hollands, heel bizar en heel hilarisch. (Ellen op de Weegh)

Monument voor de poëzie
Paseo (12 min.)
Arturo Ruiz Serrano • Spanje 2007

~

Drie mannen op een berg proberen hun meest intieme gevoelens over de liefde te verwoorden. De jonge soldaat stamelt verlegen, de arbeider is bars van onvermogen, maar de doortastende dichter brengt uitkomst. Zo overwinnen een paar woorden de wanhoop, de stilte en de eenzaamheid. Deze film richt in slechts 12 minuten een groots monument op voor de kracht van poëzie, een klein gedicht geeft hoop in een onmenselijk landschap. Mooi detail is dat de vreemde setting wellicht gewoon werkelijkheid was in de waanzin van de Spaanse burgeroorlog. Gedraaid in scope, uitmuntend geschoten, gecast en geacteerd. Een van de beste films die ik ooit op het festival zag. (Ellen op de Weegh)

Grimmig geweld zonder bloed
Soft (14 min.)
Simon Ellis • Groot-Brittanië 2007

Een vader en zijn puberzoon worden bedreigd door een bende opgeschoten buurtjongens. Hoewel zonder spektakel en effectbejag geschoten – er wordt weinig gevochten en er vloeit nauwelijks bloed – is de sfeer toch uiterst grimmig en is de spanning te snijden. Je voelt het nietsontziende geweld op klaarlichte dag door de brievenbus van een doodgewoon gezin sijpelen. Sterke film die dwingende en actuele vragen stelt over mannelijkheid en opvoeding. (Ellen op de Weegh)

Onbestemd wachten tussen twee werelden
Address unknown (10 min.)
Guo Xiaolu • China 2008

~

Een paar impressies van het dagelijks leven in Beijing, een uitzicht op een binnenplaats, een straattafereel met kaartende mannen. De camera beweegt niet, er gebeurt weinig opzienbarends. Een vrouwenstem spreekt woorden die je op de achterkant van deze bewegende ansichten zou kunnen vinden, ze leest de brieven van een Chinese aan haar Londense geliefde. De geliefde antwoordt niet. Het onbestemde wachten in het niemandsland tussen twee werelden – oost en west, verleden en toekomst, liefde en verdriet – wordt in dit kleine verhaal mooi en schrijnend verbeeld. (Ellen op de Weegh)

Virtuoos en mythisch schilderij
Joy (10 min.)
Joe Lawlor/Christine Molloy • Groot-Brittanië 2008

Deze film, over de onverklaarbare verdwijning van een tienermeisje, is gemaakt in slechts één take (!). Het is een virtuoze schildering van een rustig park op een zonnige namiddag waarin elk detail precies op zijn plek lijkt te zijn. Toch raak je op wonderlijke wijze los van tijd en plaats; de voice-over smeedt de vloeiende beweging van de camera, de visuele schoonheid en het verontrustende onderwerp samen tot een mythisch en tijdloos verhaal. (Ellen op de Weegh)

Botsing tussen oude en nieuwe wereld
The house (33 min.)
Asif Rustamov • Azerbeidzjan 2007

~

De film toont de invloed van de snelle economische veranderingen in Azerbeidzjan op het dagelijks leven van een kleine man. Hij weigert zijn oude huisje te verkopen om plaats te maken voor een nieuwbouwproject. De oude wereld met zijn eenvoud, menselijke maat en kleine wonderen wordt verbeeld in vredige, verstilde shots van het leven binnenshuis. De botsing met de nieuwe wereld van anonimiteit, beton en bedrog komt zo extra hard aan. De vervreemdende en dromerige accenten voorkomen troosteloos realisme en goedkope nostalgie. (Ellen op de Weegh)

Pingu meets Miró
OOIOO UMO (4 min.)
Shoji Goto • Japan 2006

Vrolijke animatie, met liefde en oog voor detail gemaakt. Op een aanstekelijk muziekje spelen en dansen de fantasiedieren in het rond: Pingu meets Miró. Diverse ‘environmental issues’ passeren swingend de revue. (Ellen op de Weegh)

Spiegelbeeld of schaduw?
Weiss (5 min.)
Florian Grolig • Duitsland 2007

Hoeveel is er nodig? Bijna niets, slechts 5 minuten en een getekend zwart mannetje dat zijn schaduw/spiegelbeeld tegenkomt op het witte filmdoek. Beweegt op de grens van figuratieve eenvoud en abstractie waarbij de beperkte middelen maximaal worden benut. (Ellen op de Weegh)

Boeken / Non-fictie

Eenzaam en geniaal

recensie: Walter Isaacson - Einstein - de biografie (vert. Henk Moerdijk)

.

Normaal gezien ben ik geen voorstander van het weggeven van het einde van een boek, maar bovenstaande afsluitende woorden van auteur Walter Isaacson vormen een goeie weergave van zijn biografie over Einstein.

Nadat hij eerder van zich had laten spreken met Benjamin Franklin en Kissinger, was deze keer één van de grootste natuurkundigen van de afgelopen eeuwen aan de beurt. Voor eenieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de natuurkunde en in het bijzonder de figuur van Einstein, is dit boek een absolute must.

FBI

In de loop van 543 pagina’s behandelt Isaacson op chronologische wijze het leven van Albert Einstein. Vanaf zijn geboortejaar 1879 tot zijn dood in 1955 volgen we diens wetenschappelijke en privé-ontwikkelingen op de voet. En hoewel het genie reeds in 1905 de fysische wereld op z’n kop zette met zijn belangrijkste publicaties, zijn de overige 50 jaar ook zeker de moeite waard. Ten eerste gewoonweg omwille van de boeiende man die Einstein was – zowel zijn moeilijke omgang met vrouwen als de consequenties van de door hem geïnitieerde kwantummechanica vormen interessant leesvoer – en ten tweede omwille van de prettige schrijfstijl van Walter Isaacson.

Het door Einstein zélf gecultiveerde beeld van de verstrooide professor wordt beeldend beschreven door een auteur die zich verdiept heeft in de voorhanden zijnde literatuur; Isaacson is bepaald niet over één nacht ijs gegaan voor deze biografie, dat merk je. Overal worden andere boekwerken, briefwisselingen en artikelen aangehaald, en wel op zo’n wijze dat het levensverhaal van Einstein er niet door stokt. Integendeel, die verwijzingen ondersteunen net het verhaal en geven een levendig beeld van de man en de wetenschapper. Je zou kunnen zeggen dat Isaacson duidelijk beter onderzoek heeft verricht naar Einstein dan de FBI, die op zoek ging naar de (vermeende) communistische banden van de wetenschapper.

Van alles wat

Ook als je niet geïnteresseerd bent in de wetenschapper Einstein, vormt deze biografie uitstekend leesvoer. Ondanks zijn persoonlijke problemen, bijvoorbeeld zijn strijd met het concept huwelijk, was Einstein een zeer aimabel man, die jarenlange vriendschappen onderhield met menig collega, leden van het Belgisch koningshuis en andere beroemde tijdgenoten. Namen als Churchill, Chaplin, Planck en Lorentz zijn een paar voorbeelden van de grootheden uit onze recente geschiedenis waarmee Einstein correspondeerde en discussieerde. De beschrijvingen van deze vriendschappen geven vooral een prachtig beeld van de tijd waarin Einstein opereerde. Vanuit dat perspectief is een biografie over Einstein ook een interessant document van een tijdperk: er broeide wat in de wereld, en dat was niet alleen de Tweede Wereldoorlog.

Verstrooid

Wie op zoek is naar een interessant levensverhaal over een sympathieke, verstrooide wetenschapper, mag deze biografie van Einstein als een regelrechte aanrader beschouwen. Wie meer inzicht in de politieke en maatschappelijke ontwikkelingen op het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw wenst, vindt in dit boekwerk zeker prima leesvoer. Of zoek je misschien meer informatie over de natuurkundige ontwikkelingen in diezelfde periode? Ook dan is deze biografie een aanrader. Zelfs los van dat alles: als je gewoonweg ’s avonds lekker wat wil lezen, kun je je aan dit schrijfsel niet vertillen. Kortom: de biografie van Einstein biedt voor elk wat moois. Wie zijn boekencollectie wil verrijken met een boeiende en lijvige biografie, scoort gegarandeerd met dit ‘levenswerk’.

Kunst / Expo binnenland

Toverkunst op het platte doek

recensie: Diverse kunstenaars - Magie van het geschilderde beeld

De tentoonstelling ‘Magie van het Geschilderde Beeld’ in deWillem3 te Vlissingen onderzoekt de kracht van het geschilderde beeld in onze hedendaagse, op hol geslagen beeldcultuur. Is figuratieve schilderkunst nog magisch te noemen, of is het platte doek inmiddels links en rechts ingehaald door nieuwe media, zoals digitale fotografie en internet 2.0? Zes kunstenaars uit Nederland, België, Duitsland en Engeland geven daar ieder hun eigen antwoord op. In deWillem3 zijn hun werken over drie zalen verspreid met in elke ruimte een intruder of opstoker, die de verhoudingen op scherp zet met een afwijkende visie. Zo gaan de kunstenaars met elkaar de strijd aan, of vredelievender: een dialoog. Over het wezen van de schilderkunst.

In de eerste twee zalen van deWillem3 vallen direct de hangende schermen van Marcel Berlanger (B, 1965) op. Ze delen de ruimte zonder pardon in twee. Door het doorzichtige materiaal (aluminium, hars, kunstvezel) en door gaten in het ‘doek’ ontstaan er ramen naar de wereld buiten het werk: doorkijkjes naar de witte muren, de andere kunstwerken in de zaal, en met een hoofdrol voor het licht. Zijn beelden zijn geschilderd maar lijken sterk op korrelige zwart-wit foto’s. Het zijn gedetailleerde weergaven van flora en fauna.

Thomas Huyghe Sun Chariots
Thomas Huyghe: Sun Chariots

Kunstenaar Thomas Huyghe (B, 1971) kiest zijn beelden juist uit onze schreeuwerige mediacultuur: porno, films en reclame. Je ziet grote grijnzende monden, vervormde koppen: de mens in het absurde. Hij schildert op ongebruikelijk materiaal, zoals metalen bollen en veelhoeken. Dat creëert een extra vervorming, een slimme ontsnapping aan de platheid van de schilderkunst. Zijn Sun Chariots staan bovendien op wieltjes, makkelijk verrijdbaar daar waar het nodig is, als de voorgeprogrammeerde meeklappers en -lachers bij goedkope televisie.

Vertrouwd/vreemd

Je kunt de dynamiek van de ruimte gebruiken om vragen te stellen bij kunst, maar natuurlijk ook de afbeelding zelf. Wolfgang Ellenrieder (D, 1959) maakt doeken waar je net iets langer voor blijft staan dan je in eerste instantie had gedacht. Deze Duitse kunstenaar werkt zowel met kwast als airbrush en stopt zijn doeken vol kleuren en details. De basis voor zijn werk haalt hij uit databases met ‘stock photography‘, beelden van alledag, die men in de journalistiek gebruikt als er geen geld is om een fotograaf in te huren. Het zijn foto’s zonder lading, die bij elk willekeurig artikel passen. Ellenrieder manipuleert de vertrouwdheid van die alledaagse beelden. Hoeken blijken ineens qua perspectief niet te kloppen, kleuren zijn net iets te fel. Het gewone werkt verveemdend en dat fascineert absoluut.

Karen Trussele
Karen Trusselle

Dit vervreemdende effect is zelfs nog sterker bij de Britse Karen Trusselle (UK, 1951-2007). De recent overleden kunstenares combineerde traditionele schilderkunst met foto’s, gevonden objecten en spiegelende elementen. Er zijn zowel foto’s als geschilderde weergaven te zien van hetzelfde beeld, die ook nog eens door spiegels vermenigvuldigd worden. Wat is hier nog het origineel? Haar werk is intiem, op het beklemmende af. Doeken en spiegels staan achteloos op de grond, tegen de muur aangeleund. Je krijgt het gevoel dat de kunstenares nét even weg is, voor een broodje of een sigaret, maar elk moment terug kan komen om haar installaties te herschikken en verder te bouwen aan haar eigen wereld. 

Verder kijken

Bij Martijn Schuppers (NL, 1967) is het materiaal de essentie van het werk, voorbij het creëren van een voorstelling. Zijn schilderijen zijn spiegelglad en vaak monochroom, het is tevergeefs speuren naar de verf op het doek. Dat klinkt misschien steriel, maar is het zeker niet, zijn schilderijen zijn wijds, vol diepte, alsof je naar maanlandschappen en geheimzinnige tunnels kijkt. Van Schuppers zijn ook enkele foto’s te zien, een soort natuurwetenschappelijke studies: extreme uitvergrotingen van de verf die hij op zijn doeken gebruikt. Je ziet zowel zachte als grillige texturen, verf als blobjes uit een lavalamp of juist eeuwenoude steenlagen. Interessant is ook de film over de werkwijze van Schuppers. Hij is aan het werk in een fabriekachtige ruimte, aan een enorm doek. Met gigantisch lange borstels, waarmee je net zo goed de ruiten van ramen had kunnen wissen. Fascinerend om te zien hoe zo’n groot schilderij wordt geboren.

Martijn Schuppers
Martijn Schuppers

Roland Schimmel (NL, 1954) stelt het kijken zelf op de proef. Hij is geïntrigeerd door het ‘nabeeld’, de kleuren en beelden die je op je netvlies ziet als je je ogen sluit. Rood licht geeft bijvoorbeeld een groen nabeeld, rood en groen worden samen een wit licht. Vormen die er met ogen open duidelijk wél zijn vervormen als je een seconde later je ogen dichtdoet. Zoals het spelletje dat je op internet vinden kan: staar minutenlang naar een plaatje van zwarte vlekken, en als je wegkijkt zie je ineens een heel nieuw beeld voor je ogen dansen, zoals het hoofd van Jezus of de kerstman. Schimmels werk doet denken aan eclipsen, narcose, flauwvallen en hallucinaties. Het is lastig om je te concentreren op wat er nu precies op het doek staat, je ogen bedriegen je waar je bijstaat.

Magie is het onmogelijke gedaan krijgen door mysterieuze praktijken, in dit geval door iets ambachtelijks als de schilderkunst. Fotografie en beeldmanipulatie zijn weliswaar ook in deze tentoonstelling gekropen, maar ze versterken juist de geschilderde beelden. Deze kunstenaars hebben zeer verschillende visies op het schilderen, maar weten alle zes de kijker te boeien, met name door de hantering van hun gekozen materiaal. Het magische aspect schuilt vooral in de -soms razend knappe- illusies die ze weten op te roepen, en in het uitdagen van de verbeeldingskracht. Zowel die van de maker als van de beschouwer; een mooi stukje magische samenwerking.

deWillem3, expositieruimte en laboratorium. Oranjestraat 4, Vlissingen. Open woensdag t/m zondag van 12 tot 17 uur. Info: 0118-415505.

‘Magie van het Geschilderde Beeld’ is te zien tot 24-02-2008, daarna in Zebrastraat te Gent en The Lanchester Gallery in Coventry University.