We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Filmcanon in stripplaatjes
Met Filmfanfare beschikt de Nederlandse stripwereld over een nieuwe bloemlezing van oud en jong talent, maar de films leer je er niet echt door kennen.
Minoes door Wasco
Een paar maanden voordat het boek werd uitgebracht was Filmfanfare al in het nieuws. Alex van Warmerdam en Dick Maas waren boos. Filmfanfare zou namelijk de klassiekers van de Nederlandse filmgeschiedenis gaan eren door per film een verstripping in één pagina te maken. Daar hoorden de films van Van Warmerdam en Maas natuurlijk ook bij. Eén probleem: ze waren nooit om toestemming gevraagd en (o schande) ze kregen ook geen rechten uitbetaald.
Eerbetoon aan filmklassiekers
Gelukkig was het misverstand snel opgelost: het betrof een eerbetoon en geen letterlijke verstripping. Abel, De Noorderlingen, De Lift en Flodder: ze staan er gewoon in, tussen 47 andere films. Wat de boze mannen welicht over de streep heeft getrokken, is het feit dat anderhalf jaar geleden hetzelfde is gedaan met de Nederlandse literatuur in Mooi is dat! Dat boek kreeg veel aandacht en (terechte) complimenten.
Poster Soldaat van Oranje door Erik de Graaf
Ook Filmfanfare is met veel zorg samengesteld. 23 filmexperts stelden een shortlist samen van 83 films waaruit de stripmakers konden kiezen. Eén pagina kregen ze vervolgens, plus de vraag om een nieuw filmaffiche te maken. Filmkrant-redactrice Dana Linssen schreef per film een korte toelichting. Dat alles werd gebundeld in een kloek boekwerk met een apart formaat (oblong, maar dan rechtopstaand) en een mooie roze omslag. Een schitterende tekening van Joost Swarte, uitmuntend in eenvoud, maakt het geheel af.
Sfeerimpressies
Qua vormgeving is er dus niets mis met Filmfanfare. Op andere vlakken valt wel wat op het boek aan te merken. Zo lijkt de selectie van striptekenaars wat willekeurig. Van de gevestigde grootmeesters uit het wereldje zijn eigenlijk alleen Hanco Kolk, Erik Kriek, Barbara Stok, Guido van Driel en Joost Swarte vertegenwoordigd. Daar is natuurlijk niets mis mee, als de overige bijdrages afkomstig zouden zijn van jonge honden met een frisse kijk op het verschijnsel strip.
In Filmfanfare staan echter veel bijdrages die afkomstig zijn van tekenaars die in de eerste plaats illustrator of graficus zijn. Hun bijdrages zijn meer sfeerimpressies dan dat ze een verhaal vertellen. Dat wringt: in een stripbloemlezing verwacht je in de eerste plaats toch echte strips. Voor een ware strippurist zal dit boek waarschijnlijk niet aan zijn criteria voldoen.
Extra dimensie
Spetters door Erik Kriek
Voor filmfanatici lijdt Filmfanfare aan een ander probleem: gebrek aan herkenning. Film is bij uitstek visueel. Strip is dat ook, maar met meer vrijheid. Bij de bekende films leidt dat onwillekeurig tot vergelijken. Dan blijkt dat de strips eigenlijk zelden iets toevoegen. Je kent het verhaal, je kent de beelden, dus als de tekenaar er niet in slaagt om een extra dimensie toe te voegen of een verrassende vormgeving toe te passen is de verstripping niet meer dan een illustratie van hetgeen je al kent.
Toch is Filmfanfare een mooi boek. Vanwege de vormgeving, vanwege het idee, maar vooral omdat het een boek is waarin iedereen toch iets van zijn gading kan vinden. De een zal vallen voor de strakke grafische uitbening van Blue Movie door Hanco Kolk, de ander zal meer gaan voor de stemmige schilderijtjes die Aimée de Jongh maakte van De Lift. Filmfanfare is een ultiem koffietafelboek voor film- en stripliefhebbers.
Prijs: 29,90
Bladzijden: 112
ISBN: 9789054923480
Link: De Jakhalzen (DWDD) over het boek
Misschien ook iets voor u
Het perspectief van een Lolita
Hij: zesenveertig. Zij: veertien. Een combinatie die de meeste mensen niet meteen aanzet tot aanmoediging. Toch stort de veertienjarige Floo zich vol overgave in een relatie met de veel oudere Muijs.
Frederique Schut heeft met haar debuut gedeeltelijk haar eigen geschiedenis beschreven. Ze heeft sinds haar zestiende een relatie met een zesentwintig jaar oudere man. In een persoonlijk interview met JAN zegt ze daarover: ‘Het is fictie, maar natuurlijk zitten er autobiografische elementen in. […] Toch heeft het me goed gedaan het boek te schrijven. Nu ik erop terugkijk denk ik dat ik het in zekere zin voor mijn jongere zelf heb gedaan.’
Zorgen
De wereld van de jonge Floo is niet geheel zonder zorgen. Ze stort zich vol overgave in het avontuur met Muijs (kort voor Van Muijsingen) en dat levert niet alleen mooie momenten op. De heimelijkheid waarin de relatie zich noodgedwongen afspeelt eist zijn tol. De relatie bezorgt de veertienjarige de nodige psychische en fysieke problemen. Onder invloed van de spanningen die een dergelijk dubbelleven met zich mee brengt, ontwikkelt Floo een eetstoornis.
Met Muijs is een boek dat de lezer vervult met een dubbel gevoel. Aan de ene kant gruwel je van het pedofiele karakter van de relatie tussen Muijs en Floo. Wat zet een zesenveertigjarige man er toe aan een relatie aan te gaan met een veertienjarig meisje, maar vooral: waarom wordt het meisje verliefd op de man? De spaarzame en met weinig woorden gevulde conversaties tussen beiden versterken het gevoel dat deze twee mensen eigenlijk weinig met elkaar gemeen hebben. Het lijkt in eerste instantie een typische seksueel gedreven uitvlucht van een man in zijn midlifecrisis.
Worstelen
Aan de andere kant is er de worsteling van Floo, die vecht voor haar liefde in een wereld die niet kan en wil begrijpen dat zij echt van Muijs houdt. De weerstand die haar relatie oproept, noopt haar tot het geheim houden van haar liefde voor de oudere man. En door deze opgekropte gevoelens levert ze een psychische en fysieke strijd tegen zichzelf en de argwanende buitenwereld. Met o.a. anorexia tot gevolg.
Maar ook Muijs blijkt ondertussen te worstelen met de relatie met Floo. Hoewel hij zich zelden uitspreekt over twijfels of gevoelens laat de dramatische ontknoping geen twijfel bestaan over de strijd die ook de oudere man levert in verband met deze onalledaagse verhouding. Het einde van het boek laat je dan ook achter met allerlei vragen die blijven rondspoken door je hoofd. Wat bezielt deze mensen? Overwint liefde echt alles? Hoe om te gaan met de druk van de buitenwereld? En meer van dergelijke beschouwingen.
Ingrijpen
Met Muijs is een heftig debuut dat een, voor velen ongeloofwaardige, relatie op een geloofwaardige manier beschrijft. Je merkt dat Frederique Schut kan putten uit eigen ervaringen. De strijd die Floo levert voelt heel naturel aan en laat je de problemen die een veertienjarige heeft in een relatie met een veel oudere man meebeleven en meevoelen. En dat zijn niet perse prettige gevoelens. Hierdoor schuurt het boek langs je zenuwen en lopen soms de rillingen langs je rug. Je wilt ingrijpen: het meisje verlossen van de verstikkende greep van de liefde die ze voor Muijs voelt.
Prijs: 19,95
Bladzijden: 224
ISBN: 9789025438234
Link: Frederique Schut bij De Avonden
Link: Boekpresentatie
Link: Uitgeverij Contact
Misschien ook iets voor u
Tijdsbeeld met vitaliteit
.
~
Poëtische desintegratie
De persoonlijkheden van Dean en Sal zijn heel verschillend, maar ze vinden elkaar in het adolescente bespiegelen, de interesse in experimenteren en het vertoeven in de grotendeels zwarte jazzscène. In hun gezelschap, en met name in de niet te evenaren neukdrift van Dean, komen ook Marylou, schrijver Carlo en Camille regelmatig terug. Samen leven ze een gedrogeerde vriendschap met zuipfestijnen binnens- en buitenshuis, altijd op grens van legaliteit.
~
Diepe platonische liefde
Salles treft heel prachtig de toon van jong fatalisme. De gedichten die zijn verweven in het verhaal, het dwepen met ondergang, de romantiek van suïcidale gedachten. De onvolwassenheid van Dean wordt in dit licht heroïsch. Slecht gedrag is in de perceptie van Sal en Dean aantrekkelijker dan de rauwe werkelijkheid. Dean is een jongen die altijd het heft in handen neemt, maar ook al is hij een egocentrische zak, het blijft niet aan hem kleven. De relatie tussen Sal en Dean wordt daardoor een diepe platonische/vriendschappelijke liefde.
~
On The Road
Regie: Walter SallesJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Een bloedmooie, bevreemdende roman
Irrawaddydolfijnen, rode lappen, ladekasten, soldaten en aangespoelde tongloze vrouwen: de hoofdthema’s in De allerlaatste caracara ter wereld zijn verrassend uiteenlopend. Peter Verhelst heeft het opnieuw voor elkaar gekregen om surrealisme en realisme samen te brengen in een bloedmooie, bevreemdende roman.
Romans waarin gebeurtenissen alleen maar gesuggereerd worden, waarin poëtische bewoordingen centraal staan en waarin het tevergeefs zoeken is naar een plot, zijn lastig en soms zelfs vervelend om te lezen. In een gedicht verwacht je dergelijk suggestief taalgebruik, maar in een roman hoop je op meer concrete aanwijzingen om het boek te begrijpen. Slechts zelden lukt het een auteur om de perfecte balans te vinden tussen poëzie en proza, tussen suggestief en concreet en tussen verwarrend en helder. Peter Verhelst kreeg het voor elkaar. Alweer.
Droom
Verhelst is al vaak geroemd om zijn beeldende taalgebruik. Ook in De allerlaatste caracara ter wereld hanteert hij deze stijl. Het is daarom niet afdoende om alleen de plot van het boek te beschrijven. De kracht van de roman ligt juist in de schrijfwijze van Verhelst. Zo schrijft hij:
De droom is ook een juiste metafoor voor de roman: Verhelst roept allerlei prachtige beelden op, laat ze om elkaar heen wentelen, elkaar raken en weer uiteen gaan. Wat beklijft is niet zozeer het grote geheel, maar de schoonheid van de afzonderlijke onderdeeltjes. Meer concreet: De allerlaatste caracara ter wereld is opgebouwd uit vele kleine sprookjes, mythen en verhalen die met elkaar te maken hebben, maar ook op zichzelf bijzonder mooi zijn.
Geschiedenissen
In grote lijnen gaat het boek over de Belgische arts Victor Duval die naar een tropisch eilandje is geëmigreerd. Daar raakt hij geïntrigeerd door Cassandra, een jonge vrouw die dagenlang op het strand rouwt om haar gestorven geliefde en niet meer spreekt. Al snel wordt Cassandra vergezeld door vrouwen die aanspoelen op het eiland en net als zij zwijgen. De plaatselijke autoriteiten nemen de vrouwen gevangen, zogenaamd om hen te beschermen, waarna de eilandbewoners in opstand komen. Duval is inmiddels verliefd geworden op de zwijgzame Cassandra en komt via haar verleden terecht bij zijn eigen verleden, dat diep geworteld ligt in de koloniale geschiedenis van het eiland.
De geschiedenissen van Cassandra, Duval en het eiland overlappen en beïnvloeden elkaar. Een andere geschiedenis die van groot belang is voor het boek, is die van de caracara, een windsoort door Verhelst omschreven als een wind
Cassandra heeft de caracara uitgekozen als de windsoort die het best bij haar past. De caracara speelt een grote rol in het boek; hij lijkt Cassandra te begeleiden bij alles wat ze doet en komt zelfs aan bod in een rituele dans die Cassandra en de sprakeloze vrouwen uitvoeren.
De plot van De allerlaatste caracara ter wereld is fascinerend, maar het is Verhelsts stijl die je onthoudt: als een droom waarvan je weet dat hij prachtig was, maar waarvan de details je ontschoten zijn. Omdat ze niet belangrijk zijn.
Prijs: 17,95
Bladzijden: 155
ISBN: 9789044620535
Misschien ook iets voor u
Seksverslaafde megalomaan?
/ 0 Reactiesdoor: Kasper Nijsen0 Sterren.
Prijs: 12,99
Bladzijden: 2005
ISBN: 9780007204465
Link: Henry Miller vertelt over zijn jeugd
Misschien ook iets voor u
Hypnotiserende gitaren en betoverende vocalen
Beelden van de Amerikaanse prairie en Engelse South Downs wisselen elkaar af bij het beluisteren van Blood Speaks. Wie het vorige album ontgaan was, kan nu inhaken bij de tweede release van Smoke Fairies.
Al sinds eind jaren negentig spelen, zingen en schrijven Katherine Blamire en Jessica Davies met elkaar. In het Engelse Chichester begon een muzikale ontdekkingsreis die hen via New Orleans en Vancouver twee jaar geleden naar Cornwall leidde, waar ze Through Low Light and Trees opnamen. Dankzij de organische interactie tussen Blamire en Davies en de opvallende mix van Amerikaanse rootsrock en Keltische folk is het zo’n plaat die het predikaat ‘veelbelovend’ verdient.
Mysterieus
~
Naast de bluesrock- en folkinvloeden zijn hier en daar ook indie-elementen te horen. De titeltrack is op dat vlak het meest geslaagd. ‘Blood Speaks’ begint bijna a capella. Stotterende drumrolls komen en gaan, repetitieve gitaarloopjes verdwijnen in een mist van reverb. Dit is geen folkrock meer maar dreampop. Toch komt Smoke Fairies het beste uit de verf wanneer het dichter bij het beproefde format blijft. In ‘Take Me Down When You Go’ ontwikkelt zich een folkgroove waar Fairport Convention jaloers op zou zijn. In ‘Feel It Coming Near’ wordt een spanning opgebouwd die in heftige gitaarakkoorden (de meiden doen niet aan solo’s) tot ontlading komt.
Belofte
Met Blood Speaks toont Smoke Fairies progressie: waar Through Low Light and Trees de aandacht op de tweede helft niet vast kon houden, is de nieuweling consistenter en afwisselender. Ook klinkt het duo wat wereldwijzer en assertiever dan voorheen. Ervaring en afwisseling leveren echter niet automatisch betere nummers op: uitschieters als ‘Summer Fades’ en ‘Devil In My Mind’ ontbreken deze keer. Op de ultieme Smoke Fairies-plaat moeten we dus nog even wachten. Wel bewijst de band dat ze het verdient om gehoord te worden. Dit kan binnenkort ook live: op 4 juni komt Smoke Fairies naar de hoofdstad voor een concert in Bitterzoet. Hopelijk blijft het daar niet bij. Met hun liveshows kunnen ze de belofte van 2010 alsnog inlossen.
Live:
4 juni 2012 Bitterzoet Amsterdam
Smoke Fairies
Album: Blood SpeaksLink: Platenmaatschappij
Misschien ook iets voor u
Eigenzinnig voorproefje in Utrecht
/ 0 Reactiesdoor: Rutger van Meeuwen0 SterrenHet Utrechtse festival Le Guess Who heeft de afgelopen jaren al bewezen een goede radar te hebben voor interessante muziek van over de hele globe. Dit jaar wordt er zelfs uitgepakt met een heuse Mayday; een preview op het jaarlijkse festival. Een smaakvol aperitief voor muziekminnend Nederland.
Het festival begon een aantal jaar geleden als een onderonsje voor Canadese bands. De afgelopen edities werd de aanpak grootser en de focus mondialer. Gelukkig boette het festival niet aan eigenheid en interessante programmering in. Als beloning voor het trouwe bezoek en als onderstreping van het succes van het festival worden de bezoekers dit jaar getrakteerd op een voorproefje: de ‘Mayday’ op 26 mei. 8WEEKLY bekijkt de line-up en doet enkele aanbevelingen.
Cloud Nothings
~
Live in Tivoli Oudegracht, 23.00, 26 mei 2012
Girls Names
~
Live in ACU, 21.00, 26 mei 2012
Willis Earl Beal
~
Live op ’t Neude, 21.30, 26 mei 2012
Young Magic
~
Live in ACU, 23.30, 26 mei 2012
Le Guess Who Mayday, 26 mei 2012, Utrecht, diverse locaties
Le Guess Who
Album: May DayMisschien ook iets voor u
Stuurloze martelporno
.
~
Spanningen nemen toe
De film The Divide valt in dezelfde categorie: hij heeft een laag productiebudget en speelt zich volledig af in de kelder van een appartementencomplex. Het verhaal: nadat een kernbom is gevallen, proberen acht bewoners van een appartementencomplex in een kelder te overleven. Naarmate de film vordert, nemen de spanningen in de groep toe. De helft van de groep radicaliseert tot krankzinnigen, de andere helft probeert humaan en sociaal te blijven.
De beperking van het budget moet geen nadeel zijn voor een filmmaker. Integendeel: beperkingen vragen creatieve oplossingen. Juist in een goedkope film is het de uitdaging om karakters te dramatiseren. Bij de films Buried en 127 Hours lukte het met slechts één karakter.
Stuurloos
~
Een mix van Saw en Das Experiment in de vorm van een postapocalyptische film klonk als een goed gegeven. Maar om 120 minuten lang boeiende cinema te maken met nauwelijks geld, is meer nodig dan wat deze film biedt. Misschien had The Divide beter gewerkt als een korte film van vijftien minuten.
The Divide
Regie: Xavier GensJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Schnabel verkleind tot boekvorm
.
Naar aanleiding van Julian Schnabels expositie in het Venetiaanse Museo Correr brengt Skira een uitgebreide catalogus op de markt. Van de kunstenaar met indrukwekkende bigger than life doeken blijft in boekvorm echter minder spektakel over dan in het museum.
Atlas Mountains II
Achter het masker
Julian Schnabels carrière begon in de jaren zeventig. Aan de basis van het werk van Schnabel ligt een soort droog associërend en observerend vermogen. Beelden worden door Schnabels tekst en kleur van commentaar voorzien. Het laat hem daarbij onverschillig hoe fotografie, schildering of object zich ontwikkelen in enorme doeken. Ook found footage is een terugkerend element in zijn werk. Observaties die in de basis niet van hem zijn maakt hij zich eigen. Hij geeft die werken een complexiteit mee die refereert aan de geschiedenis.
Veel mixed media werken in Permanently Becoming and The Architecture of Seeing gaan over personen en persoonlijkheden. Portretten zijn voor Schnabel een manier om achter het masker van het gezicht te kruipen. Heel letterlijk doet hij dat in werken waar met geschilderde potscherven een gezicht en een persoonlijke ruimte daarachter ontstaat. Het Portret of Carol uit 1987 is een goed voorbeeld van deze stijl.
Catherine Marie Ange
Verlies van grootsheid
Het enorme doek Catherine Marie Ange gebruikt echter alleen maar de persoonlijkheid van de naamgeefster. Een vluchtig schilderij dat de kijker naar boven stuwt. Vogels en wezens die tussen hoogtelijnen en wolken een bovennatuurlijk tafereel schetsen. Dit schilderij dat onderdeel is van de indrukwekkende Nimes paintings serie maakt in boekvorm echter minder los. Het boek
Permanently Becoming and The Architecture of Seeing levert daarmee Schnabel niet de beste dienst.Bij sommige kunstenaars is het lastig om hun werk representatief in boekvorm uit te brengen. Deze catalogus mist helaas de grootsheid van Schnabels kunst. Foto’s waar het perspectief van de kijker voor de immense schilderijen staat zou geholpen hebben om de werken in hun eigen waarde te zien. Kunstboeken zijn in dit soort gevallen wel weer interessant voor het detail dat zij kunnen belichten. De catalogus bouwt echter geen ruimte in voor echte details en daardoor blijft het jammer om bijvoorbeeld de Atlas Mountains serie niet op waarde te kunnen schatten. De catalogus verkleint Schnabels werk naar een niveau dat het geen recht doet.
Prijs: 45,00
Bladzijden: 148
ISBN: 8857211022
Misschien ook iets voor u
De beste president
.
In Lincoln. Een geniaal politicus zet Frans Verhagen dit beeld recht. Twee dingen maakten Lincoln uniek: zijn moderniteit en zijn kundigheid als politicus. Amerika-deskundige Verhagen, die al meerdere werken over de VS op zijn naam heeft, zet de president neer als een berekenende man die doelbewust werkte aan een carrière in de politiek, gedreven door zowel (enig) idealisme, maar ook vooral door het plezier dat hij eraan ontleende. Lincoln hield van discussie en debat en genoot ervan te spreken. Hij was boven alles een pragmaticus die altijd zocht naar de beste oplossing, en niet de voor hem gunstigste. Al was hij ook niet vies van enige partijpolitiek. Lincolns politieke ‘geluk’ was de Burgeroorlog, die al zijn creativiteit, inzicht en compassie opeiste. Onder de lastige omstandigheden van het proberen te leiden en lijmen van een natie excelleerde hij en schiep hij de mogelijkheden om noord en zuid weer bij elkaar te brengen.
Slavernij & oorlog
Het is Verhagen goed gelukt om een beeld van de mens Lincoln te schetsen en van de politieke situatie waarin hij terechtkwam. Hierbij merkt hij zeer terecht op dat het lot Lincoln soms gunstig gezind was. Bijvoorbeeld dat hij aan het begin van zijn politieke loopbaan soms onverklaarbaar hem welgezinde vrienden maakte die hem aan allerhande baantjes hielpen en dat de instabiele politieke situatie in de Confederatie hem als president in de kaart speelde. Het belangrijkste was echter Lincolns politieke kunde. Een terugkerend vraagstuk rondom Lincoln is zijn visie ten aanzien van de slavernij. Waarom wachtte hij tot halverwege de oorlog voordat hij (een deel van) de slavenbevolking bij wet bevrijdde? Het waren politieke redenen die hem hiertoe bewogen en Verhagen slaagt er in dit op een heldere manier uit te leggen.
Verhagen besteedt veel aandacht aan de persoon Lincoln en aan diens omgang met zijn politieke concurrenten in Washington. Hierdoor komt echter de behandeling van de oorlog die Lincoln leidde enigszins in het gedrang. Lincolns voortschrijdende militaire inzicht wordt benoemd, maar zijn relatie tot zijn beste twee generaals, Ulysses S. Grant en William T. Sherman had verder uitgewerkt mogen worden. Juist hun kunde en Lincolns vertrouwen in hen beiden waren bepalend in de laatste jaren van de oorlog. Een ongelukkige fout die in het boek is geslopen is de verwijzing naar de ‘Wilderness Campaign’, die nooit bestaan heeft – deze heet de ‘Overland Campaign’. In het kader van deze campagne vond overigens wel de ‘Battle of the Wilderness’ plaats.
Obama & leiderschap
Het boek bevat erg veel verwijzingen naar en vergelijkingen met de huidige president Barack Obama. Deze heeft meermaals aangegeven Lincoln een grote inspiratiebron te vinden en Verhagen maakt hiervan gebruik door bij een aantal van Lincolns beslissingen te verwijzen naar hoe deze Obama beïnvloed kunnen hebben. Maar daarin schuilt het probleem: kunnen hebben. De wereld van Lincoln en die van Obama lijken niet op elkaar, behalve dat beiden te maken kregen met verscheidene crises. Het is – zeker binnen de context van dit boek – niet relevant wat Lincoln deed en of Obama tegenwoordig iets doet wat daarop lijkt.
‘Fouten maakte hij zeker, maar zelfs de mensen die daarop wezen twijfelden nooit aan Lincolns integriteit en oprechtheid’, schrijft Verhagen. Dit, gekoppeld aan Lincolns uiteindelijke succes een einde aan de Burgeroorlog te maken, maken het beeld compleet van de ‘geniale politicus’. Perfectie is een illusie, maar Lincoln slaagde erin boven alle partijen uit te stijgen. En dat was nu net wat nodig was om de Verenigde Staten door de grootste crisis uit haar bestaan te loodsen. In deze tijd van naderende presidentsverkiezingen en het 150-jarig ‘jubileum’ van de Burgeroorlog, valt Lincoln aan te raden aan iedereen die meer wil weten over werkelijk inspirerend en daadkrachtig leiderschap.
Prijs: 34,95
Bladzijden: 380
ISBN: 9789085711032
Link: Veen Magazines
Misschien ook iets voor u