We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
NFF: Beroemde gitaristen op rij
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer3 SterrenHenny Vrienten (Doe Maar) bracht voor een concert in Carré zijn favoriete Nederlandse gitaristen bij elkaar. Voor het echter zover was, zocht hij ze eerst op. Erik de Bruyn volgde Henny Vrienten op de voet. Met camera.
Gitaarjongens is in essentie niet meer dan een reeks bezoeken aan goede gitaristen. Jan Akkerman, Harry Sacksioni, Anton Goudsmit, Daniël Lohues en anderen worden kortstondig aan de tand gevoeld en spelen soms een stukje. Wat was hun droom, hun eerste gitaar, hun voorbeeld, hun plan? Super voor gitaristen, zoals ik, want we zien een weelde aan bijzondere gitaren, horen mooie riffs en solo’s en zien kortstondig nationale helden.
Maar als documentaire is Gitaarjongens weinig indrukwekkend. Cohesie mist, een verhaal ook en de film kent een gigantische anti-climax doordat het concert waar naar toe wordt gewerkt niet wordt vertoond. Dat is namelijk een andere documentaire. Waarom de concertregistratie niet ook op het NFF wordt vertoond is een raadsel.
NFF: Gitaarjongens
Regie: Erik de BruynJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Andere zorgen
Het centrale thema van Placebo’s zevende album Loud Like Love is, hoe kan het ook anders, de liefde. Niet perse liefdesliedjes, maar een kritische blik op relaties in de moderne tijd.
Waar Placebo eind jaren negentig nog onder de noemer Teen Angst werd geschaard, kan die beschrijving voor Loud Like Love niet meer gebruikt worden. Daar klinkt het album te volwassen voor. Placebo heeft wat van zijn dramatische trekjes aan de kant gezet, zonder herkenbaarheid in te leveren.
Vriendschap in tijden van Facebook
~
De muziek spiegelt dat brede spectrum van thema’s, zonder een allegaartje van stijlen te worden. Ieder lied heeft duidelijk een eigen klank en een eigen sfeer. Uitbundig (‘Loud Like Love’) en ingetogen (‘Bosco’), eenzaam (‘Begin the End’) en (een beetje) boos – in ‘Scene of the Crime’ bijvoorbeeld. Ook Molko’s irritatie over gesprekken die maar half gevoerd worden omdat mensen met hun mobiele telefoon bezig zijn, komt voorbij in ‘Too many Friends’.
Excentrieke trekjes
Loud Like Love is een toegankelijk album waar veel interessants in verstopt zit. Op het eerste gehoor zijn de nummers makkelijk te verteren. Het album heeft een goede spanningsboog van begin tot eind, waardoor een integrale luisterbeurt voldoening geeft. Bij een tweede keer luisteren beginnen kleine details op te vallen, zoals geluidjes op de achtergrond en een verwijzing naar ‘Land of Confusion’ (Genesis) in ‘Too many friends’.
Dat het album toegankelijk is, gaat ten koste van het snijdende en scherpe van Placebo’s eerdere werk. Hoewel Molko nog steeds tekstueel behoorlijk vindingrijk en origineel is, is de muzikale omlijsting ervan wat meer naar standaard rock toe getrokken. Het scherpe en snijdende geluid heeft plaatsgemaakt voor een voller geheel zodat het album net wat minder impact heeft.
Placebo
Album: Loud Like LiveMisschien ook iets voor u
Google berekent het noodlot
In de roman De verdwijners kondigt Google via nauwkeurige berekeningen aan dat de wereld binnenkort vergaat. Overbevolking en een gebrek aan grondstoffen zullen de mensheid de das om doen. Ondertussen proberen de personages sturing te geven aan hun uitzichtloze bestaan.
Sinds de verdwijning van haar zus is Marthe gepikeerd. Hoewel haar ouders het doodnormaal lijken te vinden dat Isobel zomaar op vakantie ging en niets meer van zich liet horen, vertrouwt Marthe het niet. Tijdens een poging om haar zorgen van zich af te dansen in een hypermoderne club, ontmoet ze enquêteurs Lua, Randy en Erhardt. Marthe raakt betrokken bij de gewiekste plannen van het stel dat in de strijd tegen het noodlot het heft in eigen handen heeft genomen.
Controlemaatschappij
De afgelopen jaren is Google steeds gewiekster geworden in het verzamelen van informatie van haar gebruikers. Niet zo onwaarschijnlijk dus dat in 2018, zoals ’t Hooft het schetst, er enquêteurs de straat op worden gestuurd om nog meer informatie over de gemoedstoestand van mensen te vergaren. Op die manier kunnen ze immers nog nauwkeuriger inschatten aan welke diensten hun gebruikers behoefte hebben.
Het dystopische wereldbeeld dat ’t Hooft schetst roept direct associaties op met de klassieker 1984 van George Orwell. Ook daar lezen we over samenlevingen waarin hogere machten zich toegang verschaffen tot de gedachtewereld van mensen. Google doet in De verdwijners dienst als een geloofwaardige Big Brother en dat is onder andere wat deze roman zo griezelig maakt. Misschien is ’t Hooft’s wereld wel niet zo ver weg als we dat zouden willen.
Actuele roman
’t Hooft heeft merkbaar plezier beleefd aan het samenstellen van deze roman. Op creatieve wijze combineert hij het einde der tijden met moderne fenomenen als Guerilla Gardening en Alternate Reality Games. En ook al is het beeld dat ’t Hoofd van de samenleving schetst niet zo rooskleurig, er is wel een hoop denkwerk aan vooraf gegaan. Problemen waar we nu ook al mee kampen, zoals overbevolking, opwarming van de aarde en uitputting van grondstoffen, worden in deze roman onder ogen gezien.
De verdwijners leest als een soort sci-fi thriller en weet de spanning hoog te houden door stukje bij beetje steeds meer te onthullen over de ware plannen van de enquêteurs. De roman leest erg vlot dankzij de soepele schrijfstijl van ’t Hooft en zijn originele onderwerpen. Of de roman echter ook de tand des tijds kan doorstaan, zal echter nog moeten blijken. Het leunt namelijk wel sterk op het beeld dat we nu hebben van 2018, maar dit kan over twee jaar weer totaal anders zijn.
Prijs: 21,92
Bladzijden: 222
ISBN: 9789045023212
Misschien ook iets voor u
NFF: De SS-olifant in de kamer
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer4 SterrenJanina Pigaht komt erachter dat haar opa een SS-er was. Het verborgen gehouden verleden van haar opa legt ze bloot, maar daardoor confronteert ze ook haar ouders en broer ermee.
Dagboeken van een Olifant is een Duitse documentaire over een thema dat Pigaht niet kon slijten aan een Duits filmfestival. Kleinkinderen die ontdekken dat hun opa een SS-er was zijn er genoeg, en films erover ook, aldus het festivalbestuur. Desondanks blijven documentaires als Dagboeken van een Olifant fascinerend.
~
Boeiende facetten
De ongedwongen manier van documenteren is prettig, mede doordat Pigaht een cameraman heeft ingezet. De gesprekken zijn zo een stuk rustgevender gefilmd dan bij de home-made documentaires waarbij de makers zo opgaan in hun eigen verhaal – hoe interessant ook – dat ze vergeten dat er statieven bestaan.
Pigaht’s wat naïve houding, niet zo bewust aangenomen als Louis Theroux dat lijkt te doen, weerhoudt haar van een zwartwit oordeel. Ja, haar opa heeft oorlogsmisdaden begaan, maar hij was ook een lieve opa, een zorgzame echtgenoot en een empathisch persoon. De innerlijke tweestrijd wordt niet opgelost, maar is mede daardoor boeiend om te zien.
Dagboeken van een olifant
Regie: Janina PigahtJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Muzikale vrijplaats Splendor
.
.
Met een ingenieus systeem van obligaties en donaties is een jarenlange droom in vervulling gegaan. Onafhankelijk van subsidie spelen musici van verschillende bloedgroepen samen in een reeks van honderd concerten per jaar. Ze doen dat belangeloos, uit gedrevenheid en behoefte aan een vrij podium. Bij wijze van antwoord op de vele bezuinigingen en ontslagen in de orkesten nemen ze hun lot in eigen hand.
Naast gewone concerten – zowel jazz als klassiek – is hier ruimte voor experimenteren, jammen en het laten horen van weinig uitgevoerde muziek. Een speciale plaats is ingeruimd voor het werken met (jonge) kinderen. Nu het muziekonderwijs overal in Nederland langzamerhand de nek wordt omgedraaid, zal dit des te meer in een behoefte voorzien.
Informeel openingsconcert
Op 21 september vond een van de openingsconcerten plaats, gratis voor donoren. In het mooi verbouwde voormalige badhuis aan de Nieuwe Uilenburgerstraat zijn twee zalen ingericht. Zeven musici, blazers en strijkers, aangevuld met een ondersteunende ‘electronicus’, voeren voornamelijk Renaissancemuziek uit. Ook heel oude instrumenten worden bespeeld, waaronder een geheel uit geslagen koper vervaardigde, fantastisch klinkende trombone.
Hoogtepunt vormen de virtuoos gespeelde variaties op een bekend oud thema voor cello en teorbe, een soort luit. De stukken worden door de musici zelf geïntroduceerd. Het publiek zit heel dichtbij, wat het informele karakter verhoogt.
Economie van het goede gevoel
Alles ademt een sfeer van welwillendheid en concentratie. Dit openingsconcert blijkt naderhand te zijn gegeven door musici die elkaar daarvoor nog niet kenden. Gezamenlijk werken aan een hoog niveau, zonder de beperkingen van een conventionele concertzaal, zorgen voor een maximum aan creativiteit.
Dat er heel af en toe even iets mis gaat, qua intonatie of gelijkheid, is dan van minder belang. Wel zou het goed zijn als nog eens geluisterd wordt naar de balans tussen de verschillende instrumenten. En misschien hebben sommige mensen toch ook behoefte aan een papieren programma.
De agenda
De (49) musici
Activiteiten voor kinderen
Gezien op zaterdag 21 september 2013 in Splendor, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
NFF: De herinnering zuiver houden
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer4 SterrenDJ Liling woont in Taipei, maar keert terug naar het platteland wanneer haar moeder kanker krijgt en hard achteruit gaat.
Liling componeert en draait muziek met drie gelijken van geest. Het bericht dat haar moeder kanker heeft doet haar echter besluiten de draaitafels te verruilen voor het platteland. Lilings moeder wordt vrij vroeg in de film blind en moet op anderen vertrouwen voor haar zorg, al claimt ze zelf een zesde zintuig te hebben ontwikkeld.
Zicht en werkelijkheid
~
De titel van de film is het gevolg van een gesprek dat Liling heeft met een oogarts. Hij doet zijn theorieën over blindheid uit de doeken en vertelt haar dat de hersenen herinneringen stukje bij beetje veranderen. Normaal gesproken gebruik je je gezichtsvermogen om de herinneringen zuiver te houden, maar blinde mensen hebben dat niet. Hij raadt Liling aan de werkelijkheid aan haar moeder te beschrijven.
Poëzie en taal
~
How to Describe a Cloud is een bijzondere samenwerking tussen twee landen. Regie, geluid en montage zijn gedaan door Nederlanders, maar de film is opgenomen in China met Chinese acteurs. Regisseur David Verbeek pikt interessante aspecten van de Chinese cultuur eruit, laat zijn cast met veel overtuiging spelen en creëert een drama dat niet alleen qua locatie, taal en acteurs Chinees aandoet, maar ook qua verhaal, fantasie en spiritualiteit. Deze zeer originele productie is tot nu toe misschien wel de beste film op het NFF.
How to Describe a Cloud
Regie: David VerbeekJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
NFF: Baby’s uit Rusland
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer3 SterrenWanneer je niet zwanger kunt raken zijn er vele oplossingen. Een daarvan wordt uitgewerkt in de film With Love From Russia.
Een Nederlands gezin en een alleenstaande Noorse vrouw hebben een vurige kinderwens. Eiceldonatie is niet de eerste oplossing, maar als je al vijf keer zaaddonatie en zes keer IVF hebt geprobeerd, zit er niets anders op. Want de situatie accepteren, dat is niet aan de orde.
Op naar Rusland dus, waar arme vrouwen tegen betaling een lading eicellen doneren. Soms wel achttien stuks na een fikse hormoonkuur. Die eicellen worden bevrucht, geplaatst in de moeder (niet alle achttien) en dan 9 maanden later is er in 50% van de gevallen een kindje. Kosten: 5000 euro, waarvan de eiceldonor 1142 euro krijgt.
With Love From Russia toont de kant van de donatrices en die van de ontvangers. Tussen deze twee werelden in zit de bevruchtingskliniek, met aan het hoofd een bijzonder enge arts. Aanvankelijk oogt ze professioneel, maar de manier waarop ze de Noorse single te woord staat is schrijnend. Wanneer de Noorse zich hardop afvraagt hoe ze haar toekomstige kindje moet gaan uitleggen waar hij vandaan komt, oppert de arts doodleuk dat ze het er gewoon niet over moet hebben. Er is immers geen enkele reden voor haar kind aan te nemen dat zij niet haar biologische moeder is.
With Love From Russia
Regie: Jorien van NesJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
NFF: De plicht roept, één zus gaat en één niet
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer4 SterrenFilmmaakster Dikla Zeidler maakt een documentaire over haar jongere zusje Chamoetal die er wél voor koos haar dienstplicht in Israël te vervullen.
Mijn zusje, de soldaat toont de hedendaagse problematiek in Israël. Vanuit persoonlijke standpunten binnen een Israëlisch-Nederlands gezin worden de problemen verduidelijkt. Dikla schiet de beelden en stelt kritische vragen. Het leger beinvloedt Chamoetal, waardoor haar opvattingen gestaag veranderen. Voor ze in dienst gaat komt ze eerlijk en open over, maar naarmate de dienstjaren verstrijken heeft ze er meer moeite mee de vragen van haar zus te beantwoorden. De principes van het leger hebben duidelijk vat op Chamoetal.
Aandacht voor oorlog
Ook Dikla’s vader en moeder komen aan bod. Haar vader diende vele jaren in het leger en schoot met artillerie in de Libanon-oorlog. Haar moeder is rabbijn. Over het oorlogsverleden van haar vader werd nooit gesproken, maar nu Chamoetal in dienst gaat – weliswaar bij de relatief veilige PR-afdeling – raakt Dikla geïntigreerd door het verleden van haar vader.
~
Reacties op de film
Dikla Zeidler vertelt na de vertoning dat de reacties op de film overwegend positief waren. Ze had hatemail verwacht, maar kreeg eigenlijk alleen kritiek vanuit Israëlische hoek. ‘Het leger was er niet héél erg blij mee’, aldus Dikla. Op de vraag hoe ze de toekomst van Israël voor zich ziet, antwoordt ze somber: ‘Niemand heeft een oplossing voorhanden. Normaal gesproken komt de behoefte voor verandering vanuit de jeugd, maar zelfs die zien het niet meer zitten. De enige oplossing zou zijn om de Palestijnen een stuk land te geven.’
Ondanks het gebrek aan geloof in een vreedzame oplossing, is de behoefte het leger in te gaan om het vaderland te dienen is nog altijd groot onder de jeugd. Chamoetal is een van de vele die vrijwillig de keuze maken twee jaar van hun leven te spenderen in het leger.
Dikla zal voorlopig geen documentaire meer maken waarin haar familie voor komt. ‘Ik ga niet meer iets doen met mijn familie. Dat was toch wel heftig.’ Haar familie mag dan niet meer in the picture zijn, wel gaat ze nu werken met haar Iraanse vriend. ‘Ik ga zondag naar Israël met mijn vriend, die uit Iran komt. We gaan een stuk maken over Iraanse Israëli’s, dus mensen die in Iran geboren zijn en nu in Israël wonen.’ Wordt Dikla’s volgende project net zo goed als Mijn zusje, de soldaat? 17 november weten we het, dan zal haar nieuwe project te zien zijn op TV.
Mijn zusje, de soldaat
Regie: Dikla ZeidlerJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
NFF: Zwijgende gesprekspartner
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer2 SterrenRoy wil onderzoeken wat de invloed is van broer Harry op zijn leven en besluit daar een documentaire aan te wijden.
Mijn Geniale Broer Harry draait niet echt om Harry, al noemt filmmaker Roy hem regelmatig in zijn voice-overs. Het draait meer om Roy zelf, die veel heeft meegemaakt en dat probeert te verklaren vanuit het overlijden van zijn broer, die 39 jaar geleden op 20-jarige leeftijd stierf aan een hersentumor.
‘Vond je ook niet, Harry?’, en ‘Toch, Harry?’ zijn veel gehoorde zinnen, waarna een vrij willekeurige scène volgt over Roy. Roy in de kerk, Roy in een eerdere documentaire met zwervers, Roy die naar de sterren kijkt. Harry, toentertijd een geniale sterrenkundestudent, is slechts de zwijgende gesprekspartner die zelf sporadisch aan bod komt.
Enige opleving in deze onsamenhangende docu is Roy’s moeder, de personificatie van absolute nuchterheid. Er moeten bijna grafrechten worden betaald voor Harry en moeders ziet absoluut geen heil in deze besteding. Maar verder is Mijn Geniale Broer Harry te eenzijdig en te persoonlijk om te boeien.
Mijn geniale broer Harry
Regie: Roy DamesJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Beklemmend familiedrama
Het gaat niet lekker in het gezin van Siri en Jon, maar wanneer hun kindermeisje Mille vermist raakt, komen de verhoudingen pas echt op scherp te staan.
Linn Ullmann, pseudoniem voor Karin Beate Ullmann, is de dochter van regisseur Ingmar Berman en actrice Liv Ullmann. Eerder schreef ze Als ik bij je ben, Een gezegend kind, Genade en Voor je gaat slapen. Met deze boeken zette ze zichzelf goed op de kaart en won ze verschillende Noorse literatuurprijzen.
De verdwijning van Mille
Siri werkt fulltime als restauranthouder en is getrouwd met Jon, een romanschrijver. Hij heeft twee succesvolle boeken geschreven maar kampt nu met een writer’s block. Werken doet hij vanuit huis maar hij stuurt liever sms’jes naar zijn minnaressen dan dat hij schrijft of het huishouden verzorgt. Dochter Almi bezorgt haar ouders nogal wat kopzorgen. Ze is erg teruggetrokken en lijkt het alleen goed te kunnen vinden met haar oma Jenny. Heel anders is zoontje Liv is de jongste van het gezin. Hij kan goed opschieten met zijn familie en zorgt niet voor problemen. Tijdens de zomer wordt Mille aangenomen als kindermeisje zodat Jon zich kan concentreren op zijn nieuwe boek.
Maar Mille verdwijnt op de dag dat Siri en Jon in hun tuin een groot feest houden voor Jenny’s 75e verjaardag. Twee jaar later wordt ze dood teruggevonden door een paar buurkinderen. Wat is er gebeurd? En welke gevolgen heeft dit voor het Siri, Jon en de kinderen? Ullmann laat de gebeurtenissen voorafgaand aan de feestavond en de gevolgen die de nasleep van Mille’s verdwijning op het gezin heeft, beurtelings vertellen door de gezinsleden. Ook Mille zelf komt aan het woord over haar tijd bij Siri en Jon.
Nasleep van een trauma
Ullmann heeft een prachtige roman geschreven over de gevolgen van een traumatische ervaring op een toch al slecht functionerend gezin. Haarfijn brengt ze de problematiek in kaart die langzaam maar zeker het gezin uit elkaar drijft. Het verhaal begint met de vondst van het lichaam van Mille, waarna Ullmann terug in de tijd keert en op chronologische wijze toegewerkt naar de feestavond. De overlapping die plaatsvindt omdat steeds iemand anders het verhaal vertelt, is hierbij niet storend maar juist verhelderend.
Vooral door de ogen van Mille wordt duidelijk welke spanningen er binnen het gezin heersten. Siri kampt met demonen. Ze was op jonge leeftijd getuige van het verdrinken van haar broertje. Haar moeder Jenny heeft dit voorval nooit los kunnen laten en Siri gaat gebukt onder een enorm schuldgevoel. Er komen bij haar dan ook veel herinneringen naar boven als Mille verdwijnt.
Beklemmend en intrigerend
Hoewel de moord op een tienermeisje centraal staat is Dierbaar geen thriller maar werkt Ullmann wel met suspense. Als lezer weet je dat Mille vermoord wordt, echter niet door wie of waarom. De maanden voorafgaand aan haar dood voelen daarom beladen. Niet alleen vanwege de spanningen binnen het gezin, maar ook vanwege de toenemende onrustgevoelens van Mille zelf. Dierbaar wordt hierdoor zowel beklemmend als intrigerend.
Ullmann heeft een nauwgezette, maar ook poëtische schrijfstijl. De sfeer die het boek ademt is naast beklemmend zowel idyllisch als zorgwekkend. Op het eerste gezicht lijkt er niks mis te zijn met het gezin, maar wie onder het oppervlak kijkt, ontdekt een gezin die van verschillende problemen aan elkaar hangt. Hoewel iedereen met elkaar overhoop ligt, bestaat er een broze wapenstilstand. Deze wordt bijna van tafel geveegd door de verdwijning van Mille. Dit proces is op geweldige wijze beschreven, met veel ruimte voor detail. Dierbaar gaat onder je huid zitten en laat je niet meer los.
Prijs: 22,50
Bladzijden: 300
ISBN: 9789085424468
Misschien ook iets voor u