Film / Achtergrond
special: Gitaarjongens

NFF: Beroemde gitaristen op rij

Henny Vrienten (Doe Maar) bracht voor een concert in Carré zijn favoriete Nederlandse gitaristen bij elkaar. Voor het echter zover was, zocht hij ze eerst op. Erik de Bruyn volgde Henny Vrienten op de voet. Met camera.

Gitaarjongens is in essentie niet meer dan een reeks bezoeken aan goede gitaristen. Jan Akkerman, Harry Sacksioni, Anton Goudsmit, Daniël Lohues en anderen worden kortstondig aan de tand gevoeld en spelen soms een stukje. Wat was hun droom, hun eerste gitaar, hun voorbeeld, hun plan? Super voor gitaristen, zoals ik, want we zien een weelde aan bijzondere gitaren, horen mooie riffs en solo’s en zien kortstondig nationale helden.

Maar als documentaire is Gitaarjongens weinig indrukwekkend. Cohesie mist, een verhaal ook en de film kent een gigantische anti-climax doordat het concert waar naar toe wordt gewerkt niet wordt vertoond. Dat is namelijk een andere documentaire. Waarom de concertregistratie niet ook op het NFF wordt vertoond is een raadsel. 

Muziek / Album

Andere zorgen

recensie: Placebo - Loud Like Live

Het centrale thema van Placebo’s zevende album Loud Like Love is, hoe kan het ook anders, de liefde. Niet perse liefdesliedjes, maar een kritische blik op relaties in de moderne tijd.

Waar Placebo eind jaren negentig nog onder de noemer Teen Angst werd geschaard, kan die beschrijving voor Loud Like Love niet meer gebruikt worden. Daar klinkt het album te volwassen voor. Placebo heeft wat van zijn dramatische trekjes aan de kant gezet, zonder herkenbaarheid in te leveren.

Vriendschap in tijden van Facebook

~

Zanger en tekstschrijver Brian Molko beslaat een breed spectrum van onderwerpen, met liefde in zijn meest brede betekenis als verbinding. Dat levert een gevarieerd aanbod op: uitgesproken liefde, de angst om verlaten te worden en de onmogelijkheid om nog een gesprek aan te gaan zonder afgeleid te worden door een of ander scherm.

De muziek spiegelt dat brede spectrum van thema’s, zonder een allegaartje van stijlen te worden. Ieder lied heeft duidelijk een eigen klank en een eigen sfeer. Uitbundig (‘Loud Like Love’) en ingetogen (‘Bosco’),  eenzaam (‘Begin the End’) en (een beetje) boos – in ‘Scene of the Crime’ bijvoorbeeld. Ook Molko’s irritatie over gesprekken die maar half gevoerd worden omdat mensen met hun mobiele telefoon bezig zijn, komt voorbij in ‘Too many Friends’.

Excentrieke trekjes
Loud Like Love is een toegankelijk album waar veel interessants in verstopt zit. Op het eerste gehoor zijn de nummers makkelijk te verteren. Het album heeft een goede spanningsboog van begin tot eind, waardoor een integrale luisterbeurt voldoening geeft. Bij een tweede keer luisteren beginnen kleine details op te vallen, zoals geluidjes op de achtergrond en een verwijzing naar ‘Land of Confusion’ (Genesis) in ‘Too many friends’.

Dat het album toegankelijk is, gaat ten koste van het snijdende en scherpe van Placebo’s eerdere werk. Hoewel Molko nog steeds tekstueel behoorlijk vindingrijk en origineel is, is de muzikale omlijsting ervan wat meer naar standaard rock toe getrokken. Het scherpe en snijdende geluid heeft plaatsgemaakt voor een voller geheel zodat het album net wat minder impact heeft. 

Boeken / Fictie

Google berekent het noodlot

recensie: Niels 't Hooft - De verdwijners

In de roman De verdwijners kondigt Google via nauwkeurige berekeningen aan dat de wereld binnenkort vergaat. Overbevolking en een gebrek aan grondstoffen zullen de mensheid de das om doen. Ondertussen proberen de personages sturing te geven aan hun uitzichtloze bestaan.

Sinds de verdwijning van haar zus is Marthe gepikeerd. Hoewel haar ouders het doodnormaal lijken te vinden dat Isobel zomaar op vakantie ging en niets meer van zich liet horen, vertrouwt Marthe het niet. Tijdens een poging om haar zorgen van zich af te dansen in een hypermoderne club, ontmoet ze enquêteurs Lua, Randy en Erhardt. Marthe raakt betrokken bij de gewiekste plannen van het stel dat in de strijd tegen het noodlot het heft in eigen handen heeft genomen.

Controlemaatschappij

De afgelopen jaren is Google steeds gewiekster geworden in het verzamelen van informatie van haar gebruikers. Niet zo onwaarschijnlijk dus dat in 2018, zoals ’t Hooft het schetst, er enquêteurs de straat op worden gestuurd om nog meer informatie over de gemoedstoestand van mensen te vergaren. Op die manier kunnen ze immers nog nauwkeuriger inschatten aan welke diensten hun gebruikers behoefte hebben.

Het dystopische wereldbeeld dat ’t Hooft schetst roept direct associaties op met de klassieker 1984 van George Orwell. Ook daar lezen we over samenlevingen waarin hogere machten zich toegang verschaffen tot de gedachtewereld van mensen. Google doet in De verdwijners dienst als een geloofwaardige Big Brother en dat is onder andere wat deze roman zo griezelig maakt. Misschien is ’t Hooft’s wereld wel niet zo ver weg als we dat zouden willen.

Actuele roman

’t Hooft heeft merkbaar plezier beleefd aan het samenstellen van deze roman. Op creatieve wijze combineert hij het einde der tijden met moderne fenomenen als Guerilla Gardening en Alternate Reality Games. En ook al is het beeld dat ’t Hoofd van de samenleving schetst niet zo rooskleurig, er is wel een hoop denkwerk aan vooraf gegaan. Problemen waar we nu ook al mee kampen, zoals overbevolking, opwarming van de aarde en uitputting van grondstoffen, worden in deze roman onder ogen gezien.

De verdwijners leest als een soort sci-fi thriller en weet de spanning hoog te houden door stukje bij beetje steeds meer te onthullen over de ware plannen van de enquêteurs. De roman leest erg vlot dankzij de soepele schrijfstijl van ’t Hooft en zijn originele onderwerpen. Of de roman echter ook de tand des tijds kan doorstaan, zal echter nog moeten blijken. Het leunt namelijk wel sterk op het beeld dat we nu hebben van 2018, maar dit kan over twee jaar weer totaal anders zijn.

Film / Achtergrond
special: Dagboeken van een olifant

NFF: De SS-olifant in de kamer

Janina Pigaht komt erachter dat haar opa een SS-er was. Het verborgen gehouden verleden van haar opa legt ze bloot, maar daardoor confronteert ze ook haar ouders en broer ermee.

Dagboeken van een Olifant is een Duitse documentaire over een thema dat Pigaht niet kon slijten aan een Duits filmfestival. Kleinkinderen die ontdekken dat hun opa een SS-er was zijn er genoeg, en films erover ook, aldus het festivalbestuur. Desondanks blijven documentaires als Dagboeken van een Olifant fascinerend.

~

Pigaht voert gesprekken met haar ouders, haar broer en een historicus die nog eens wat gruweldaden van de SS oprakelt. Mooi om te zien zijn de verschillende manieren waarop de geïnterviewde familieleden tegen Opa Günter aankijken. Pigaht’s vader wist van het verleden af, en kan daar goed mee leven. Voor haar broer geldt hetzelfde. Haar moeder daarentegen heeft er, net als Pigaht zelf, grote moeite mee. De spanning tussen Pigaht’s ouders creëert de olifant in de kamer.  Het verleden van hun (schoon)vader is onbespreekbaar geworden en leidt altijd tot ruzie.

Boeiende facetten
De ongedwongen manier van documenteren is prettig, mede doordat Pigaht een cameraman heeft ingezet. De gesprekken zijn zo een stuk rustgevender gefilmd dan bij de home-made documentaires waarbij de makers zo opgaan in hun eigen verhaal – hoe interessant ook – dat ze vergeten dat er statieven bestaan. 

Pigaht’s wat naïve houding, niet zo bewust aangenomen als Louis Theroux dat lijkt te doen, weerhoudt haar van een zwartwit oordeel. Ja, haar opa heeft oorlogsmisdaden begaan, maar hij was ook een lieve opa, een zorgzame echtgenoot en een empathisch persoon. De innerlijke tweestrijd wordt niet opgelost, maar is mede daardoor boeiend om te zien.

Muziek / Concert

Muzikale vrijplaats Splendor

recensie: Muzikale vrijplaats Splendor

.

.

Met een ingenieus systeem van obligaties en donaties is een jarenlange droom in vervulling gegaan. Onafhankelijk van subsidie spelen musici van verschillende bloedgroepen samen in een reeks van honderd concerten per jaar. Ze doen dat belangeloos, uit gedrevenheid en behoefte aan een vrij podium. Bij wijze van antwoord op de vele bezuinigingen en ontslagen in de orkesten nemen ze hun lot in eigen hand.

Naast gewone concerten  – zowel jazz als klassiek –  is hier ruimte voor experimenteren, jammen en het laten horen van weinig uitgevoerde muziek. Een speciale plaats is ingeruimd voor het werken met (jonge) kinderen. Nu het muziekonderwijs overal in Nederland langzamerhand de nek wordt omgedraaid, zal dit des te meer in een behoefte voorzien.

Informeel openingsconcert
Op 21 september vond een van de openingsconcerten plaats, gratis voor donoren. In het mooi verbouwde voormalige badhuis aan de Nieuwe Uilenburgerstraat zijn twee zalen ingericht. Zeven musici, blazers en strijkers, aangevuld met een ondersteunende ‘electronicus’, voeren voornamelijk Renaissancemuziek uit. Ook heel oude instrumenten worden bespeeld, waaronder een geheel uit geslagen koper vervaardigde,  fantastisch klinkende trombone.

Hoogtepunt vormen de virtuoos gespeelde variaties op een bekend oud thema voor cello en teorbe, een soort luit. De stukken worden door de musici zelf geïntroduceerd. Het publiek zit heel dichtbij, wat het informele karakter verhoogt.

Economie van het goede gevoel
Alles ademt een sfeer van welwillendheid en concentratie. Dit openingsconcert blijkt naderhand te zijn gegeven door musici die elkaar daarvoor nog niet kenden. Gezamenlijk werken aan een hoog niveau, zonder de beperkingen van een conventionele concertzaal, zorgen voor een maximum aan creativiteit.

Dat er heel af en toe even iets mis gaat, qua intonatie of gelijkheid, is dan van minder belang. Wel zou het goed zijn als nog eens geluisterd wordt naar de balans tussen de verschillende instrumenten. En misschien hebben sommige mensen toch ook behoefte aan een papieren programma.

De agenda
De (49) musici 
Activiteiten voor kinderen 

Film / Achtergrond
special: How to Describe a Cloud

NFF: De herinnering zuiver houden

DJ Liling woont in Taipei, maar keert terug naar het platteland wanneer haar moeder kanker krijgt en hard achteruit gaat.

Liling componeert en draait muziek met drie gelijken van geest. Het bericht dat haar moeder kanker heeft doet haar echter besluiten de draaitafels te verruilen voor het platteland. Lilings moeder wordt vrij vroeg in de film blind en moet op anderen vertrouwen voor haar zorg, al claimt ze zelf een zesde zintuig te hebben ontwikkeld.

Zicht en werkelijkheid

~

Wanneer Liling af en toe terugkeert naar Taipei om te praten met Chen, een oude prenttekenaar, volgen vaak gesprekken vol oude Chinese wijsheden. ‘De grootste afstand in het universum is die tussen twee geesten’, aldus Chen. Hij doelt uiteraard niet zomaar op twee geesten. De relatie tussen Chen en Liling doet denken aan die tussen Bill Murray en Scarlett Johansson in Lost in Translation.

De titel van de film is het gevolg van een gesprek dat Liling heeft met een oogarts. Hij doet zijn theorieën over blindheid uit de doeken en vertelt haar dat de hersenen herinneringen stukje bij beetje veranderen. Normaal gesproken gebruik je je gezichtsvermogen om de herinneringen zuiver te houden, maar blinde mensen hebben dat niet. Hij raadt Liling aan de werkelijkheid aan haar moeder te beschrijven.

Poëzie en taal

~

De werkelijkheid beschrijven in een toontaal – bij het Chinees maakt het uit op welke toon je een lettergreep zegt, want dat verandert de betekenis van het woord – resulteert in zangerige, melodieuze zinnen die klinken als poëzie. De woorden lijken te dansen in de wind, zoals het met  kwispelende honderstaarten beschreven menggras dat ook doet. Om te tonen wat Lilings moeder mist, zien we ook veel beelden van de omgevingen rondom haar huis.

How to Describe a Cloud is een bijzondere samenwerking tussen twee landen. Regie, geluid en montage zijn gedaan door Nederlanders, maar de film is opgenomen in China met Chinese acteurs. Regisseur David Verbeek pikt interessante aspecten van de Chinese cultuur eruit, laat zijn cast met veel overtuiging spelen en creëert een drama dat niet alleen qua locatie, taal en acteurs Chinees aandoet, maar ook qua verhaal, fantasie en spiritualiteit. Deze zeer originele productie is tot nu toe misschien wel de beste film op het NFF.

Film / Achtergrond
special: With Love From Russia

NFF: Baby’s uit Rusland

Wanneer je niet zwanger kunt raken zijn er vele oplossingen. Een daarvan wordt uitgewerkt in de film With Love From Russia.

Een Nederlands gezin en een alleenstaande Noorse vrouw hebben een vurige kinderwens. Eiceldonatie is niet de eerste oplossing, maar als je al vijf keer zaaddonatie en zes keer IVF hebt geprobeerd, zit er niets anders op. Want de situatie accepteren, dat is niet aan de orde.

Op naar Rusland dus, waar arme vrouwen tegen betaling een lading eicellen doneren. Soms wel achttien stuks na een fikse hormoonkuur. Die eicellen worden bevrucht, geplaatst in de moeder (niet alle achttien) en dan 9 maanden later is er in 50% van de gevallen een kindje. Kosten: 5000 euro, waarvan de eiceldonor 1142 euro krijgt.

With Love From Russia toont de kant van de donatrices en die van de ontvangers. Tussen deze twee werelden in zit de bevruchtingskliniek, met aan het hoofd een bijzonder enge arts. Aanvankelijk oogt ze professioneel, maar de manier waarop ze de Noorse single te woord staat is schrijnend. Wanneer de Noorse zich hardop afvraagt hoe ze haar toekomstige kindje moet gaan uitleggen waar hij vandaan komt, oppert de arts doodleuk dat ze het er gewoon niet over moet hebben. Er is immers geen enkele reden voor haar kind aan te nemen dat zij niet haar biologische moeder is.

Film / Achtergrond
special: Mijn zusje, de soldaat

NFF: De plicht roept, één zus gaat en één niet

Filmmaakster Dikla Zeidler maakt een documentaire over haar jongere zusje Chamoetal die er wél voor koos haar dienstplicht in Israël te vervullen.

Mijn zusje, de soldaat toont de hedendaagse problematiek in Israël. Vanuit persoonlijke standpunten binnen een Israëlisch-Nederlands gezin worden de problemen verduidelijkt. Dikla schiet de beelden en stelt kritische vragen. Het leger beinvloedt Chamoetal, waardoor haar opvattingen gestaag veranderen. Voor ze in dienst gaat komt ze eerlijk en open over, maar naarmate de dienstjaren verstrijken heeft ze er meer moeite mee de vragen van haar zus te beantwoorden. De principes van het leger hebben duidelijk vat op Chamoetal.

Aandacht voor oorlog
Ook Dikla’s vader en moeder komen aan bod. Haar vader diende vele jaren in het leger en schoot met artillerie in de Libanon-oorlog. Haar moeder is rabbijn. Over het oorlogsverleden van haar vader werd nooit gesproken, maar nu Chamoetal in dienst gaat – weliswaar bij de relatief veilige PR-afdeling – raakt Dikla geïntigreerd door het verleden van haar vader.

~

Mijn zusje, de soldaat legt de vinger op de zere plek: de kolonisten die het leven van de Palestijnen zuur maken (zie ook Louis Theroux: Ultra Zionists voor de opvattingen van deze fanaten). Ook de politieke patstelling tussen Palestijnen en Israëli’s zorgen voor grote spanningen. Veel Israëli’s hebben hier geen weet van. Pas als Dikla met haar ouders een reis maakt naar een nederzetting met kolonisten en ze voor het eerst aanschouwen hoe de Palestijnse bevolking wordt behandeld, dringt het tot haar door dat de situatie onhoudbaar is.

Reacties op de film
Dikla Zeidler vertelt na de vertoning dat de reacties op de film overwegend positief waren. Ze had hatemail verwacht, maar kreeg eigenlijk alleen kritiek vanuit Israëlische hoek. ‘Het leger was er niet héél erg blij mee’, aldus Dikla. Op de vraag hoe ze de toekomst van Israël voor zich ziet, antwoordt ze somber: ‘Niemand heeft een oplossing voorhanden. Normaal gesproken komt de behoefte voor verandering vanuit de jeugd, maar zelfs die zien het niet meer zitten. De enige oplossing zou zijn om de Palestijnen een stuk land te geven.’

Ondanks het gebrek aan geloof in een vreedzame oplossing, is de behoefte het leger in te gaan om het vaderland te dienen is nog altijd groot onder de jeugd. Chamoetal is een van de vele die vrijwillig de keuze maken twee jaar van hun leven te spenderen in het leger.

Dikla zal voorlopig geen documentaire meer maken waarin haar familie voor komt. ‘Ik ga niet meer iets doen met mijn familie. Dat was toch wel heftig.’ Haar familie mag dan niet meer in the picture zijn, wel gaat ze nu werken met haar Iraanse vriend. ‘Ik ga zondag naar Israël met mijn vriend, die uit Iran komt. We gaan een stuk maken over Iraanse Israëli’s, dus mensen die in Iran geboren zijn en nu in Israël wonen.’ Wordt Dikla’s volgende project net zo goed als Mijn zusje, de soldaat? 17 november weten we het, dan zal haar nieuwe project te zien zijn op TV.

Film / Achtergrond
special: Mijn geniale broer Harry

NFF: Zwijgende gesprekspartner

Roy wil onderzoeken wat de invloed is van broer Harry op zijn leven en besluit daar een documentaire aan te wijden.

Mijn Geniale Broer Harry draait niet echt om Harry, al noemt filmmaker Roy hem regelmatig in zijn voice-overs. Het draait meer om Roy zelf, die veel heeft meegemaakt en dat probeert te verklaren vanuit het overlijden van zijn broer, die 39 jaar geleden op 20-jarige leeftijd stierf aan een hersentumor.

‘Vond je ook niet, Harry?’, en ‘Toch, Harry?’ zijn veel gehoorde zinnen, waarna een vrij willekeurige scène volgt over Roy. Roy in de kerk, Roy in een eerdere documentaire met zwervers, Roy die naar de sterren kijkt. Harry, toentertijd een geniale sterrenkundestudent, is slechts de zwijgende gesprekspartner die zelf sporadisch aan bod komt.

Enige opleving in deze onsamenhangende docu is Roy’s moeder, de personificatie van absolute nuchterheid. Er moeten bijna grafrechten worden betaald voor Harry en moeders ziet absoluut geen heil in deze besteding. Maar verder is Mijn Geniale Broer Harry te eenzijdig en te persoonlijk om te boeien.

Boeken / Fictie

Beklemmend familiedrama

recensie: Linn Ullmann (vert. Lucy Pijttersen) - Dierbaar

Het gaat niet lekker in het gezin van Siri en Jon, maar wanneer hun kindermeisje Mille vermist raakt, komen de verhoudingen pas echt op scherp te staan.

Linn Ullmann, pseudoniem voor Karin Beate Ullmann, is de dochter van regisseur Ingmar Berman en actrice Liv Ullmann. Eerder schreef ze Als ik bij je ben, Een gezegend kind, Genade en Voor je gaat slapen. Met deze boeken zette ze zichzelf goed op de kaart en won ze verschillende Noorse literatuurprijzen.

De verdwijning van Mille
Siri werkt fulltime als restauranthouder en is getrouwd met Jon, een romanschrijver. Hij heeft twee succesvolle boeken geschreven maar kampt nu met een writer’s block. Werken doet hij vanuit huis maar hij stuurt liever sms’jes naar zijn minnaressen dan dat hij schrijft of het huishouden verzorgt. Dochter Almi bezorgt haar ouders nogal wat kopzorgen. Ze is erg teruggetrokken en lijkt het alleen goed te kunnen vinden met haar oma Jenny. Heel anders is zoontje Liv is de jongste van het gezin. Hij kan goed opschieten met zijn familie en zorgt niet voor problemen. Tijdens de zomer wordt Mille aangenomen als kindermeisje zodat Jon zich kan concentreren op zijn nieuwe boek.

Maar Mille verdwijnt op de dag dat Siri en Jon in hun tuin een groot feest houden voor Jenny’s 75e verjaardag. Twee jaar later wordt ze dood teruggevonden door een paar buurkinderen. Wat is er gebeurd? En welke gevolgen heeft dit voor het Siri, Jon en de kinderen? Ullmann laat de gebeurtenissen voorafgaand aan de feestavond en de gevolgen die de nasleep van Mille’s verdwijning op het gezin heeft, beurtelings vertellen door de gezinsleden. Ook Mille zelf komt aan het woord over haar tijd bij Siri en Jon.

Nasleep van een trauma
Ullmann heeft een prachtige roman geschreven over de gevolgen van een traumatische ervaring op een toch al slecht functionerend gezin. Haarfijn brengt ze de problematiek in kaart die langzaam maar zeker het gezin uit elkaar drijft. Het verhaal begint met de vondst van het lichaam van Mille, waarna Ullmann terug in de tijd keert en op chronologische wijze toegewerkt naar de feestavond. De overlapping die plaatsvindt omdat steeds iemand anders het verhaal vertelt, is hierbij niet storend maar juist verhelderend.

Vooral door de ogen van Mille wordt duidelijk welke spanningen er binnen het gezin heersten. Siri kampt met demonen. Ze was op jonge leeftijd getuige van het verdrinken van haar broertje. Haar moeder Jenny heeft dit voorval nooit los kunnen laten en Siri gaat gebukt onder een enorm schuldgevoel. Er komen bij haar dan ook veel herinneringen naar boven als Mille verdwijnt.

Beklemmend en intrigerend
Hoewel de moord op een tienermeisje centraal staat is Dierbaar geen thriller maar werkt Ullmann wel met suspense. Als lezer weet je dat Mille vermoord wordt, echter niet door wie of waarom. De maanden voorafgaand aan haar dood voelen daarom beladen. Niet alleen vanwege de spanningen binnen het gezin, maar ook vanwege de toenemende onrustgevoelens van Mille zelf. Dierbaar wordt hierdoor zowel beklemmend als intrigerend.

Ullmann heeft een nauwgezette, maar ook poëtische schrijfstijl. De sfeer die het boek ademt is naast beklemmend zowel idyllisch als zorgwekkend. Op het eerste gezicht lijkt er niks mis te zijn met het gezin, maar wie onder het oppervlak kijkt, ontdekt een gezin die van verschillende problemen aan elkaar hangt. Hoewel iedereen met elkaar overhoop ligt, bestaat er een broze wapenstilstand. Deze wordt bijna van tafel geveegd door de verdwijning van Mille. Dit proces is op geweldige wijze beschreven, met veel ruimte voor detail. Dierbaar gaat onder je huid zitten en laat je niet meer los.