Film / Achtergrond
special: How to Describe a Cloud

NFF: De herinnering zuiver houden

DJ Liling woont in Taipei, maar keert terug naar het platteland wanneer haar moeder kanker krijgt en hard achteruit gaat.

Liling componeert en draait muziek met drie gelijken van geest. Het bericht dat haar moeder kanker heeft doet haar echter besluiten de draaitafels te verruilen voor het platteland. Lilings moeder wordt vrij vroeg in de film blind en moet op anderen vertrouwen voor haar zorg, al claimt ze zelf een zesde zintuig te hebben ontwikkeld.

Zicht en werkelijkheid

~

Wanneer Liling af en toe terugkeert naar Taipei om te praten met Chen, een oude prenttekenaar, volgen vaak gesprekken vol oude Chinese wijsheden. ‘De grootste afstand in het universum is die tussen twee geesten’, aldus Chen. Hij doelt uiteraard niet zomaar op twee geesten. De relatie tussen Chen en Liling doet denken aan die tussen Bill Murray en Scarlett Johansson in Lost in Translation.

De titel van de film is het gevolg van een gesprek dat Liling heeft met een oogarts. Hij doet zijn theorieën over blindheid uit de doeken en vertelt haar dat de hersenen herinneringen stukje bij beetje veranderen. Normaal gesproken gebruik je je gezichtsvermogen om de herinneringen zuiver te houden, maar blinde mensen hebben dat niet. Hij raadt Liling aan de werkelijkheid aan haar moeder te beschrijven.

Poëzie en taal

~

De werkelijkheid beschrijven in een toontaal – bij het Chinees maakt het uit op welke toon je een lettergreep zegt, want dat verandert de betekenis van het woord – resulteert in zangerige, melodieuze zinnen die klinken als poëzie. De woorden lijken te dansen in de wind, zoals het met  kwispelende honderstaarten beschreven menggras dat ook doet. Om te tonen wat Lilings moeder mist, zien we ook veel beelden van de omgevingen rondom haar huis.

How to Describe a Cloud is een bijzondere samenwerking tussen twee landen. Regie, geluid en montage zijn gedaan door Nederlanders, maar de film is opgenomen in China met Chinese acteurs. Regisseur David Verbeek pikt interessante aspecten van de Chinese cultuur eruit, laat zijn cast met veel overtuiging spelen en creëert een drama dat niet alleen qua locatie, taal en acteurs Chinees aandoet, maar ook qua verhaal, fantasie en spiritualiteit. Deze zeer originele productie is tot nu toe misschien wel de beste film op het NFF.