Film / Films

Routineklus voor Jamie Foxx

recensie: Sleepless

In 2011 regisseerde Frédéric Jardin de actiethriller Nuit Blanche. In Frankrijk trok de film volle zalen en in Amerika de aandacht van producenten. In 2015 werd een begin gemaakt met de remake. In het voorjaar van 2017 is Sleepless een van de actiethrillers die de mensen naar de bioscoop moet trekken.

Vincent Downs (Jamie Foxx) werkt in Sleepless als agent in Las Vegas en jaagt op de bazen van de drugkartels. Dienders gaan op jacht, maar doen dat vaak ineffectief en op eigen houtje. De samenwerking tussen politie en misdaad blijkt een betere combinatie en levert aan beide kanten geld op.

25 kilo dope

In Sleepless blijft het lang onduidelijk wat de positie van Downs is, tot hij betrokken raakt bij een achtervolging. Om collega’s te ontlopen en de gangsters te vriend te houden, is de agent prooi en jager tegelijk. Uiteindelijk is een zak van 25 kilo verdovende middelen de oorzaak en even later de opbrengst van de achtervolging. Downs weet de dodelijke dans te ontspringen, maar is zijn leven niet zeker.

De Zwitserse regisseur Baran bo Odar is een nog relatief nieuwe naam aan het filmfront. Hij debuteerde in 2010 met de Duitse thriller Das Letzte Schweigen (The Silence). Opvolger Who Am I – Kein System Ist Sicher was vier jaar later een Duitse techno-thriller en de opstap naar Hollywood. In 2015 begon Odar met de opnames van Sleepless, een miljoenenproductie met een hoofdrol voor Jamie Foxx.

Status

Eric Morlon Bishop heeft als Jamie Foxx een fraai cv opgebouwd. Rollen in films als Ray (2004) en Django Unchained (2012) hebben zijn status alleen maar vergroot. Foxx speelt meestal in grote producties, maar incidenteel participeert hij in een kleine film. Een fraai recent voorbeeld is The Soloist. Naast het acteerwerk is hij een verdienstelijk liedjesschrijver en zanger.

Terug naar Sleepless. In de thriller worden de acteerkwaliteiten van Foxx maar mondjesmaat gebruikt. Deze miljoenenproductie is vooral een vehikel voor schietpartijen en achtervolgingen. Downs zit opgescheept met een tas vol dope, een dominante en bloedmooie ex, een ontvoerde zoon en diverse corrupte collega’s. Natuurlijk is er een collega die het volledige vertrouwen van Downs heeft. Maar of dat terecht is? Verder werkt er binnen het korps een jonge, ambitieuze agente (Michelle Monaghan) en zij is mogelijk de betrouwbare pion in het schaakspel rond de vijfentwintig kilo heroïne. Daarnaast is hij al twee jaren undercover om een grote maffiabaas te pakken. Downs heeft op het werk én privé serieuze problemen.

Sleepless bevat geen ontwikkelingen die echt verrassen. Downs is uiteindelijk net iets meer ‘bulletproof’ dan zijn corrupte collega’s en de vaak mis schietende boeven. Foxx speelt met groot gemak en vooral op routine de rol van steeds verder in het nauw rakende agent. Las Vegas is als decor ongeëvenaard en een bonus voor de film. Regisseur Odar tovert aan het einde van de film nog een kaart uit zijn mouwen. Sleepless eindigt met een knipoog en daarmee lijkt Sleepless II in 2018 een zekerheid.

De Terranauten
Boeken / Fictie

Overleven in een kunstmatige wereld

recensie: T.C. Boyle - De Terranauten
De Terranauten

In Amerika is door wetenschappers een kunstmatige, afgesloten ecosfeer gebouwd. In de jaren negentig hebben acht dappere mannen en vrouwen hier twee jaar in doorgebracht, om te testen of mensen in een kunstmatig ecosysteem kunnen overleven. Dit waargebeurde experiment vormt de basis voor de fantastische nieuwe roman De Terranauten van T.C. Boyle.

Het experiment dat Boyle beschrijft lijkt nu actueler dan ooit, met een klimaat dat zichtbaar opwarmt én de huidige ambities om een bemande missie naar Mars te sturen. De E2, zoals de ecosfeer genoemd wordt, biedt in beide gevallen een oplossing: mocht de aarde onbewoonbaar worden verklaard dan kunnen we in elk geval overleven in een kunstmatige wereld – of dit nu op aarde is of op Mars.

Boyle heeft het experiment in een zeer leesbare en spannende roman gegoten. Het verhaal begint met de selectie van de acht deelnemers en volgt hen gedurende de twee jaar dat het experiment duurt. In deze periode leven ze volkomen afgezonderd in een soort terrarium waarin verschillende ecologische systemen zijn nagemaakt, waaronder een oerwoud en een zee. De deelnemers verbouwen hun eigen gewassen, houden de kwaliteit van het water en de lucht in de gaten en recyclen bovendien álles. Elke molecuul blijft in het systeem en de deur naar de buitenwereld mag onder geen beding geopend worden om ‘besmetting’ te voorkomen. Voor de deelnemers is dit experiment ontzettend belangrijk. Ze hebben hier jarenlang voor getraind en zien het als een historisch moment, vergelijkbaar met de maanlanding.

Boyle TerranautenLeven op elkaars lip

Behalve de vraag of een dergelijk systeem technisch mogelijk is, is de vraag of mensen het zo lang met elkaar kunnen uithouden misschien nog wel interessanter. Een toekomstige Marsmissie kan bijvoorbeeld falen, enkel doordat iemand psychologisch instabiel is of doordat de groepsdynamiek niet goed is. Met De Terranauten speelt Boyle duidelijk op deze kwestie in, door de nadruk te leggen op het psychologische element en weinig aandacht te besteden aan het technische. Een slimme zet, want juist hierdoor is zijn boek zo relevant.

In De Terranauten komen komen drie personen in afwisselende hoofdstukken aan het woord. In een zelfgeschreven verslag blikken ze terug op hun deelname aan het bijzondere experiment. Dawn Chapman en Ramsay Roothorp vertellen hun verhaal als deelnemer. Linda Ryu werd tot haar grote verbazing niet geselecteerd voor het experiment en vertelt haar verhaal vanuit de buitenwereld.

Dawn en Ramsay beschrijven voornamelijk het dagelijkse leven in hun nieuwe wereld en welke spanningen het samenleven met zich meebrengt. Want breng vier mannen met vier vrouwen samen en je krijgt geheid soapachtige taferelen. Door de ogen van Linda ontdek je de politieke en commerciële belangen die met het experiment gemoeid zijn. De E2 wordt nauwkeurig door de buitenwereld gevolgd en het is daarom belangrijk dat de acht deelnemers zich voorbeeldig gedragen.

Door het boek heen maken de drie hoofdpersonen een ontwikkeling door. Linda wordt heen en weer geslingerd tussen haar jaloezie en haar vriendschap voor Dawn. Dawn wordt geconfronteerd met haar idealen als ze moet kiezen tussen haar gezondheid en het openmaken van de E2 (wat, nogmaals, absoluut niet toegestaan is). Ook leer je ze dankzij hun zelfgeschreven verslagen goed kennen. Ramsay bijvoorbeeld wordt in eerste instantie als een onvervalste vrouwenversierder gepresenteerd. In zijn dagboek lees je juist over zijn twijfels en zijn gevoelige kant. De personages zijn geloofwaardig en het is hierin dat je Boyles schrijverskwaliteiten herkent.

Spanningsboog

De Terranauten is zo’n boek dat je niet meer weg kunt leggen als je eraan begint. Door steeds te wisselen van perspectief houdt Boyle het verhaal op een subtiele manier spannend. Vaak eindigt een hoofdstuk met een cliffhanger die pas in de loop van het volgende hoofdstuk opgepikt wordt. Dit klinkt als een slim trucje maar zo voelt het niet. Het verhaal is spannend en doet op geen enkele manier gekunsteld aan. Tot op het eind. Zonder al te veel te verklappen loopt het boek nog even door nadat de spanningsboog al is gedaald. Het einde lijkt willekeurig en laat de lezer daardoor helaas ietwat onbevredigd achter.

De Terranauten heeft alle ingrediënten voor een goed boek: een sterk plot, een actueel en relevant verhaal, sterke karakters en een goede spanningsboog. Het is alleen jammer dat het verhaal zo abrupt eindigt. Een klein smetje op een verder perfecte roman.

The Watchman 2
Muziek / Concert

The Watchman @ De Cultuurboerderij te Westel-Beers

recensie: Intiem genieten
The Watchman 2

De Cultuurboerderij is gevestigd het een kleine Noord-Brabants dorp Westel-Beers. De inrichting van de inpandige stal is huiselijk en deze locatie wordt, gezien het aantal aanwezige liefhebbers, in elk geval door een kleine tachtig man gevonden. Deze zondagmiddag staat The Watchman geprogrammeerd.

The Watchman is een van de bands waar Ad van Meurs uit Eindhoven zijn muzikale bijdrage aan levert. Voor The Watchman is hij de geestelijk vader van de muziek en teksten. Met een nieuw album getiteld Dorset Moon in de binnenzak is de band op tournee om deze nieuwe liedjes te promoten.

The Watchman 1Een prachtmoment

Het kleine, intieme podium biedt nauwelijks ruimte aan Ad van Meurs en zijn band. Naast een drummer, Tom Maasakkers, en bassist zijn het zijn zoon Dylan Adrian en echtgenote Ankie Keultjes die The Watchman completeren. Aangezien het nieuwe album vanavond ten doop gehouden wordt, horen we horen vijf composities van dit uitstekende album voorbij komen. Persoonlijk zijn we van mening dat de overige zes liedjes van Dorset Moon ook gespeeld hadden mogen worden tijdens dit concert.

Het concert wordt geopend met het sluitstuk van het album ‘Leaves of Life’, gevolgd door het zeer sterke titelnummer ‘Dorset Moon’. Dorset is een plaatsje aan de Engelse zuidkust waar de familie Van Meurs graag vertoeft. Daar ontleent het liedje dan ook zijn titel en inhoud aan. Het tafereel speelt zich af in de maand mei. Met je geliefde naar de maan kijken, zittend op een heuvel en de rest vergeten of de boel de boel laten. Wat kan een mens zich nog meer wensen op zo’n prachtmoment in het leven?

Een verwarmende zondagmiddag

Het allermooiste liedje van het album dat het middelpunt vormt van de tour, is ongetwijfeld ‘Youngsters in Love’. Ook deze zondagmiddag speelt Van Meurs met zijn band een prachtuitvoering van dit trieste liefdesliedje. Ad van MeursWat maakt zo’n liedje nu zo mooi? Het is de melodie, het trieste verhaal van twee jonge geliefden en de samenzang van Ad van Meurs en Ankie Keultjes. Verder wordt het liedje ingekleurd door mooi akoestisch gitaarwerk en een fraaie ritmesectie die stuwend, maar niet overheersend zijn werk doet.

De rest van de liedjes in de twee sets die The Watchman speelt, komen onder andere van de twee Nederlandstalige albums En Soms en De weg is een vriend. Het zijn liedjes die putten uit het leven van Van Meurs dat zich rond Eindhoven afspeelt. Voor velen vormen ze een feest der herkenning. Ook oude Engelstalige liedjes van The Watchman passeren de revue, evenals een enkele cover.

The Watchman laat deze zondagmiddag op deze bijzondere, intieme locatie een onuitwisbare fijne indruk achter. De temperatuur is voelbaar gestegen door de grote groep belangstellenden. Als iedereen het besneeuwde, mistige boerenlandschap weer instapt richting huis klinkt de muziek nog een tijdje na.

Live in Nederland

do 2 feb 2017 – Aanvang: 20:30, The Watchman Full Band Maasluis Lock Keepers in Grand cafe De Waker
vr 3 feb 2017 – Aanvang: 20:00, The Watchman Full Band Amen
zo 12 feb 2017 – Aanvang: 15:00, The Watchman Haarlem Patronaat
za 18 feb 2017 – Aanvang: 20:00, The Watchman Full Band Helmond Cacao fabriek
zo 5 mrt 2017 – Aanvang: 15:00, The Watchman Waddinxveen De Kroon
zo 12 mrt 2017 – Aanvang: 16:00, The Watchman Full Band Horst Cambrinus
zo 26 mrt 2017 – Aanvang: 15:00, The Watchman Eindhoven School Akkerstraat
vr 7 apr 2017 – Aanvang: 20:30, The Watchman Koudekerke a/d Rijn

 

Theater / Voorstelling

Aangrijpende performance rondom autistische zoon

recensie: Who's afraid of Charlie Stevens? - Romana Vrede & Club Gewalt

Who’s afraid of Charlie Stevens? draait om Charlie, de ernstig autistische zoon van actrice Romana Vrede. Samen met het vierkoppige Club Gewalt toont Vrede op een fysieke, zintuigelijke manier hoe het is om met Charlie om te gaan. Tegelijkertijd verplaatsen de acteurs zich ook vaak in Charlie zelf, waardoor we even de wereld ‘vanuit hem’ ervaren. De performance grijpt je bij de keel en laat je niet meer los.

‘Toen je net geboren was legden ze je op mijn borst, maar ik voelde geen echt contact’ vertelt Vrede in een voice-over. Het is al snel duidelijk dat Charlie niet hetzelfde is als andere baby’s. Hij groeit, hij ontwikkelt zich motorisch – maar hij spreekt niet. Hij is vooral gericht op zichzelf en als er dingen gebeuren waar hij niet mee om kan gaan, krijgt hij hevige woede-aanvallen. Na een tijdje volgt de diagnose: mentaal beperkt en ernstig autistisch. Inmiddels is Charlie een tiener en het leven is er voor hem, noch voor zijn moeder, eenvoudiger op geworden. Toch blijft Vrede haar uiterste best doen om hem te begrijpen. Door hem als kunstenaar en zijn uitingen als kunstuitingen te beschouwen, heeft ze een manier gevonden om met hem en zijn gedrag om te gaan.

Fysieke overrompeling

‘Wie is Charlie Stevens?’ vraagt Vrede aan het begin van de voorstelling. Ze staat gekleed in een simpel zwart tuniek links vooraan bij de microfoon. Er is geen decor, alleen een neutraal gekleurd achterdoek. Rechts achterin heeft Club Gewalt zich geïnstalleerd met een scala aan elektronische instrumenten en geluidsapparatuur. Vrede beantwoordt haar eigen vraag, maar niet in woorden. Ze zoemt en kreunt, ze kijkt weg van het publiek en ze loopt houterig de andere kant op. Club Gewalt knalt er hevig dreunende elektronische muziek in. Ik zat direct aan mijn stoel genageld. Dit bleef zo gedurende de voorstelling. De toepassing van de harde geluiden, flarden van instrumenten en zang, de vloeiende en dan weer verkrampte dans, geven het autisme veel beter weer dan woorden hadden gekund. Juist in de zintuiglijkheid komt het gevoel naar voren.

Doe normaal

Vrede en de Club Gewalt-leden als ‘Charlies’ schetsen gecompliceerde situaties die Vrede heeft meegemaakt of zou kunnen meemaken met haar zoon. Wat doe je als moeder wanneer je zoon zich uitkleedt en niet reageert op aanmoedigingen om de kleding weer aan te trekken? Vrede’s aanvankelijke weerstand zwaait om in een moedige open houding. Ze kleedt zich ook uit en smeert de naakte ‘Charlie’ in met Nivea. ‘Charlie’ grijpt haar ineens stevig vast en geeft haar heftige knuffels en kussen.

En hoe reageer je als moeder als je zoon ineens geobsedeerd is door kleine ‘onderdelen’ van willekeurige mensen? Terwijl vier ‘Charlies’ zich op het publiek storten en obsessief aan knoopjes en haren blijven frunniken, wordt Vrede steeds onmachtiger, tot ze uiteindelijk in hysterie blijft gillen: ‘DOE NORMAAL!!! DOE NORMAAAAAAL!!!’ Het zweet breekt je uit.

Hard en pijnlijk is ook de scène waarin vier ‘Charlies’ in stuiperige, ritmische bewegingen op het podium heen en weer schuiven, en Vrede zinnen uitspreekt die goedbedoelende mensen wel eens tegen haar zeggen. ‘Wilden jullie geen tweede? Was je bang dat die ook zo zou zijn? Kon je ‘m niet weg laten halen? Hoe doen jullie dat met Moederdag?’ Het ongemak is enorm.

Kwetsbaar

Het rustpunt in de voorstelling ligt op het einde. Een stukje film laat Vrede en Charlie zien terwijl ze tegenover elkaar in lichte, lege ruimte op stoelen zitten. Terwijl Vrede op een voice-over vertelt over haar ervaringen met Charlie, zien we Charlie opstaan, zijn moeder omhelzen, rondscharrelen, lachen, knorren, op zijn moeders schoot gaan zitten en om zich heen kijken. Het zijn twee mensen op hun kwetsbaarst. Het is zo ontwapenend dat het je de adem beneemt.

Open

In Who’s afraid of Charlie Stevens? zien we de levensschetsen van een autistische jongen en van een kunstzinnige moeder die er het allerbeste van wil maken. Het is autisme benadert zonder filter. Het komt binnen, het brengt het gesprek op gang. Het is een voorstelling die je opener maakt naar dat wat anders is.

The Dillinger Escape Plan – Dissociation
Muziek / Album

Waardig afscheid

recensie: The Dillinger Escape Plan – Dissociation
The Dillinger Escape Plan – Dissociation

The Dillinger Escape Plan neemt na twintig jaar afscheid. Het strakke en creatieve Dissociation is geen verrassende, maar desondanks een meer dan waardige afsluiter van een indrukwekkende discografie.

2016 was voor veel muziekliefhebbers een jaar van verlies. Leonard Cohen, David Bowie – je hebt de rijtjes al honderd keer voorbij zien komen. Iets minder treurig, maar evengoed jammer voor de liefhebbers, is het aangekondigde einde van The Dillinger Escape Plan. Nog één plaat en een nog lopende tour, en dat was het dan voor de legendarische herrieband. Gelukkig vormt die plaat, Dissociation (2016), een waardig afscheid.

Zero fucks

Als de band niet over drie jaar alsnog een vervolg uitbrengt, trouwens. Immers: “the balance of fucks in our account has never once been above zero”, meldt zanger Greg Puciato op het jubelblaadje dat je als recensent krijgt meegestuurd. Daarmee doelt hij trouwens op de vrijheid die de band altijd nam tijdens het musiceren. Geen regeltjes of pogingen om aan verwachtingen te voldoen, als we Puciato mogen geloven. Wel pijlsnelle, grillige en loeiharde rockmuziek vol technische hoogstandjes en interessante experimentjes.

Zo ook op Dissociation. Dat maakt het album juist zo’n goede afsluiter van de discografie: het is een typische DEP-plaat, zonder een overbodige herhalingsoefening te zijn. Wat dat betreft voldoet de groep juist precies aan de verwachtingen, maar goed. Je krijgt weer een weldoordachte en hypertechnische gitaartornado voor je kiezen die elke liefhebber van de groep met gerust hart in huis kan halen.

Altijd wel ergens een twist

Agressieve maar kundig gecomponeerde beukers als de opener ‘Limerent Death’ zijn weer van de partij. Hetzelfde geldt voor kalmere nummers als ‘Symptom of Terminal Illness’, dat zelfs is voorzien van een onvervalst meezingrefrein. Greg Puciato is dan ook zowel een overtuigende schreeuwlelijk als een uitstekende zanger.

The Dillinger Escape Plan stond echter nooit voor enkel eenvoudig rocken – er zit vrijwel altijd wel ergens een twist verstopt. We hadden al gezegd dat Dissociation bepaald geen stijlbreuk is, dus dat geldt ook voor dit album. Zo beland je halverwege het snoeiharde ‘Surrogate’ plotseling in beheerste gitaarjazz. ‘Low Feels Blvd’ is als geheel een spastische electronicatrack die de vergelijking met Aphex Twin oproept. En tijdens de regelrecht gevoelige tweede helft van ‘Nothing to Forget’ hebben melancholische strijkers een hoofdrol.

Dat alles terwijl de groep alleen met gitaar, bas en drums al meer dan interessante muziek uit zijn mouw schudt. Het woord ‘technisch’ valt bij dezen niet voor niets al voor de derde keer – en dan heb ik het over technisch op een boeiende manier. Dissociation is (wederom) een strak en creatief geheel en daarmee een uitstekende afsluiter van een indrukwekkende discografie. Tenzij de band zich alsnog bedenkt, natuurlijk, wat allesbehalve een straf zou zijn.

White Lies – Friends
Muziek / Album

Voor de fijnproever

recensie: White Lies – Friends
White Lies – Friends

Er zijn van die dagen dat je trek hebt in een hotdog en soms heb je zin in een culinair avontuur. Zo is het ook met muziek. Er is eenheidsworst en er bestaan muzikale hoogstandjes. En dan zijn er nog bands die een tussenvorm hebben gevonden, zoals White Lies op hun album Friends.

De mannen van White Lies hebben met hun vierde album een degelijk product neergezet. In de muziek is duidelijk te horen waar de band zijn inspiratie vandaan haalt. Joy Division is erin te bespeuren, maar ook Oasis en The Editors. Friends is een album dat qua stijl, productie en uitvoering naadloos in het vakje Britpop past. Niets ten nadele van de muziek trouwens. White Lies doet waar ze goed in zijn, en dat doen ze goed.

Een nadeel is wel dat Friends een beetje eentonig is. Sommige nummers (‘Come On’ bijvoorbeeld) zijn wat langdradig. En ook de afwisseling in de nummers zelf valt wat tegen. Daardoor wordt het toch een beetje een eenheidsworst waar alleen de fijnproever de meest interessante smaken in kan herkennen. Of, om maar een dooddoener te gebruiken: het is een goed album, als je ervan houdt. Wie de smaak te pakken heeft kan ervan genieten.

Een dichotomie van geluk en verdriet

De zang en de gebruikte synthesizer staan emotioneel vaak recht tegenover elkaar. Vrolijke melodietjes met een wat melancholische zang eroverheen, en behoorlijk uptempo/funky baslijntjes die een wat ingetogener/trager gitaarspel begeleiden, bepalen de toon van het album. Een toon die gedurende het hele album consistent wordt doorgevoerd, van de behoorlijk vrolijk klinkende opener ‘Take It Out On Me’ tot en met het laatste nummer. White Lies laat horen dat ze kunnen spelen, maar hadden best wat meer variatie mogen gebruiken op dit album.

Nada Surf – Peaceful Ghosts
Muziek / Album

Vredige tafereeltjes

recensie: Nada Surf – Peaceful Ghosts
Nada Surf – Peaceful Ghosts

In Nederland was 1996 het meest succesvolle jaar voor Nada Surf. Acht weken lang stond ‘Popular’ in de tiplijst, zonder door te groeien naar de Top 40 overigens. Veel groter is de band hier niet geworden, hoewel ze nooit van het toneel zijn verdwenen.

Gestaag heeft Nada Surf een oeuvre opgebouwd dat op zijn minst indrukwekkend te noemen is. Twaalf albums produceerde de band, inclusief Peaceful Ghosts, een registratie van een concert in Potsdam dat ze op 21 juni 2016 gaven, samen met het Deutsches Filmorchester Babelsberg.

Het orkest, dat zijn naam ontleent aan de Babelsberg filmstudio’s, waar onder andere Metropolis en The Neverending Story werden opgenomen, werkte eerder samen met rockbands als Rammstein (op Liebe ist für Alle da) en VNV Nation. Zoals vaak bij dat soort projecten levert dat een mooi resultaat op, waarbij het orkest een grote toegevoegde waarde geeft aan de metal/rockmuziek, door de afwijkende klanken en melodische ruimte die een orkest biedt. Het is dan ook geen rare combinatie meer. Integendeel, het is zelfs de premisse van het Cross-Linx festival, dat dit soort dwarsverbanden ondersteunt.

Intiem

De samenwerking tussen Nada Surf en het Deutsches Filmorkester Babelsberg is zeer geslaagd. Ondanks de duidelijke aanwezigheid van het orkest is Peaceful Ghosts geen album met symfonische versies van Nada Surf nummers. De nadruk komt geen moment op het orkest te liggen. Nou ja, misschien wel af en toe: ‘The Fox’ is bombastisch en laat de mogelijkheden van een orkest goed horen. Maar Nada Surf probeert geen indruk te maken met aangepaste arrangementen waarin duidelijk naar voren komt dat er 55 extra muzikanten meespelen. De nummers blijven ingetogen.

Ook omdat zanger Matthew Caws af en toe een korte uitleg geeft over nummers, blijft Peaceful Ghosts intiem aanvoelen. Wat wel een beetje vreemd overkomt, is dat wat Caws vertelt over de nummers niet aan het begin van die tracks staat, maar aan het eind van de track ervoor. Wanneer je niet het hele album opzet, maar alleen een liedje wilt luisteren, krijg je dus niet te horen wat hij erover te zeggen heeft.

Aan Peaceful Ghosts is niet te horen dat het een live-opname is. De kwaliteit van het geluid ligt hoog en alle instrumenten zijn goed op elkaar afgestemd. Het enige dat verklapt dat er mensen in een zaal zaten te kijken naar een optreden, is het geluid van publiek aan het eind van de nummers. En dat is over het algemeen een beschaafd applaus met hier en daar gejuich erdoorheen. En dat is absoluut wat Nada Surf en het Deutsches Filmorkester Babelsberg verdienen.

Boeken / Non-fictie

Idealen houden geen stand

recensie: Jean Raspail - De ontscheping

In De ontscheping houdt de Franse schrijver Jean Raspail de westerse samenleving een spiegel voor: wat zijn de door ons gekoesterde idealen echt waard? En zijn ze überhaupt houdbaar of leidt de consequente doorvoer ervan onherroepelijk tot zelfmoord?

Raspails boek verscheen al in 1973 maar werd nu pas naar het Nederlands vertaald. De reden ligt voor de hand: in het boek zetten een miljoen arme Indiërs per boot koers richting Europa. Daarmee is het boek, zoals men dat placht te zeggen, hoogst actueel.

Actualiteit is echter een journalistieke norm, geen literaire. Door De ontscheping op zijn actualiteitswaarde te beoordelen, beoordelen we het werk met normen uit de journalistiek – en dat leidt onvermijdelijk tot een oppervlakkige perceptie. De cruciale vraag is of het boek meer waarde heeft dan actualiteitswaarde?

Waarden


Dat antwoord is kort gezegd: ja. Raspail houdt het Westen een spiegel voor: wat zijn de door ons zo gekoesterde idealen als vrijheid, gelijkheid en broederschap, ons werkelijk waard? Houden ze stand als ze op de proef worden gesteld?

Raspail zet fictie in om de houdbaarheid van deze waarden te testen. In het verhaal kloppen de ‘verworpenen der aarde’ op de deur van Europa en komen ze die vrijheid, gelijkheid en broederschap, de door westerlingen gedragen idealen, letterlijk opeisen.

Invasie

Met een vloot van zo’n honderd schepen zetten een miljoen Indiërs koers richting het paradijs, dat wil zeggen: Europa. Ze komen uiteindelijk in Frankrijk aan, het land van de verklaring van de rechten van de mens. Raspail beschrijft hoe na de instroom de anarchie uitbreekt en het land overgenomen wordt door een bont gezelschap van de zojuist aangekomen Indiërs, andere gekleurde minderheden en blanke ‘collaborateurs’. Met deze succesvolle ‘inname’ als voorbeeld, zetten miljoenen andere armen koers richting Europa, waarmee de westerse beschaving ten einde komt.

De westerse beschaving wordt in dit boek vaak gekoppeld aan etniciteit. De veelvuldig aangehaalde strijd om het behoud van het blanke ras, voelt wat ongemakkelijk aan. Maar Raspail is er niet op uit om de lezer zich ‘gemakkelijk’ te laten voelen. Hij wil provoceren en de lezer aan het denken zetten.

Politiek tractaat

Daarin slaagt hij slechts gedeeltelijk. Het idee – het toetsen van gekoesterde idealen door ze tot de uiterste consequentie door te trekken – is een sterke kritiek op goedkope idealen die neerkomen op ‘een liefde die niets kost’ (Gerard Reve). In Raspails verhaal blijkt Europa wel bereid de kosten te dragen voor hun liefde, maar bezwijken ze onder de lasten. Willen we het daar op aan laten komen?

Maar dat deze kritiek niet goed uit de verf komt, ligt aan de uitwerking. Het boek is een politiek traktaat dat om opportunistische reden in fictie-vorm is gegoten. De karakters zijn ééndimensionale pionnen in zijn politieke schaakspel, geen serieuze karakters die je leert kennen en doorgronden. Raspail zet de linkse opiniemakers met een hoog stropop-gehalte natuurlijk schaakmat.

De ontscheping is een schaakbord waarin ‘links’ tegen ‘rechts’ speelt maar waar de schrijver ook de zetten van de tegenstander doet. Wie er wint, laat zich raden.

Film / Films

Het zwijgen na de tragedie

recensie: DVD/VOD The Here After

Wat heeft John gedaan? Daar mag de kijker in het Zweedse drama The Here After lang naar gissen, maar door zijn publiek steeds nieuwe brokjes informatie toe te werpen houdt regisseur Magnus von Horn de kijker toch bij de les.

In het begin van The Here After zien we hoe de introverte John na lange tijd een gesloten instelling verlaat. Zijn vader haalt hem op en ietwat onwennig neemt hij weer zijn intrek in het ouderlijk huis, waar vader en een jongere broer samenwonen.

Jagten

Dat John iets ernstigs heeft gedaan, blijkt uit de reacties van familie, dorpsbewoners en klasgenoten. De vader van John heeft last van woede-uitbarstingen, een bezoekster in een supermarkt vliegt John naar de keel, leerlingen en ouders protesteren tegen de terugkeer van John naar zijn oude school.

Thematisch zou je The Here After verwant kunnen noemen aan de Deense filmhuishit Jagten, waarin we ook het onvermogen, het zwijgen en de opgekropte agressie zien van een gemeenschap in de omgang met een tragedie. De Zweedse variant blijft wel iets killer en afstandelijker, mede dankzij het verstilde camerawerk van de Pool Lukasz Zal (Ida).

Beklemmend

Uiteindelijk is de aard van de misdaad niet moeilijk te raden. Zeker wanneer we John zien binnendringen in een vreemd huis waar hij blijkbaar bekend is, en hij een verlaten meisjeskamer bezoekt.

Dat uitstellen van de ware feiten voelt wat gekunsteld. Maar als portret van een gemeenschap die niet kan omgaan met rouw en vergeving is The Here After zeker geslaagd. Wie een Scandinavische thriller verwacht zal teleurgesteld zijn. De film is eerder beklemmend dan spannend.

 

The Clean Getaway
Muziek / Album

The Clean al vier decennia aan de top

recensie: The Clean - Getaway
The Clean Getaway

Op 2 december 2016 was er plotseling een release van The Clean. Het album Getaway uit 2001 verscheen opnieuw op Merge Records. De groep uit Nieuw-Zeeland heeft al een aantal jaren geen nieuw materiaal uitgebracht, maar gaat stug door met het opnieuw uitgeven van eerdere releases.

The Clean wordt beschouwd als invloedrijk. De muziek van de groep heeft zich in de tientallen jaren nogal ontwikkeld en is altijd van hoge kwaliteit. De groep bracht albums uit op labels als Rough Trade, Matador en Flying Nun. The Clean maakt net zo gemakkelijk primitieve punk als minimalistische pop, staat aan de wieg van shoegaze, blinkt uit in progrock en speelt met grote regelmaat een psychedelische rockballade.

De broers Hasmish en David Kilgour hebben de groep opgericht in 1978. Elke muzikale grens mocht overschreden worden; het duo wilde op elk muzikaal terrein excelleren en maakte vooral nummers met een wat langere adem dan de drie of vier minuten hitpotentie. The Clean nam in de lange loopbaan slechts vijf albums op en heeft nauwelijks hitnoteringen gehad. Debuut Vehicle verscheen in 1990, Modern Rock (1994), Unknown Country (1996), Getaway (1991) en Mister Pop (2009) volgden. Daarnaast verschenen diverse compilaties.

Feedback en riffs

Bij Getaway is als bonus een schijfje met maar liefst twee live albums. Slush Fund (2001) en Syd’s Pink Wring System (2003) zijn leuk om een keer te beluisteren, maar hebben niet veel toegevoegde waarde. Ze bevatten geen nieuwe nummers en de versies van de podia zijn vooral kopieën van de studioversies. Getaway is het goede deel van deze release. Bij beluistering wordt duidelijk dat groepen als My Bloody Valentine, Stone Roses, Ride en Slowdive schatplichtig zijn aan The Clean. Nummer na nummer is er het roterende gitaargeluid en vallen de dansbare lijnen in de melodie op. In elke song is er feedback en klinken dreunende riffs. Er geen muur van geluid zoals bij The Jesus and Mary Chain en My Bloody Valentine, maar de kiemen zijn hoorbaar.

Zoals op bijna alle releases verwelkomen de leden van The Clean wat vrienden. In ´Alpine Madness´ en ´Circle Canyon´ spelen Georgia Hubley en Ira Kaplan van Yo La Tengo mooie gastrollen. Het is onbekend of de groep op enig moment nog met nieuw materiaal zal komen. Het repertoire van The Clean ligt met de releases op Merge Records in de schappen van de winkels. Het grootste deel van het oeuvre is voor handen en dat is goed nieuws voor de echte muziekliefhebber.