Muziek / Achtergrond
special:

Namen Ozzfest bekend

.

~

Op zaterdag 1 juni zal het Amerikaanse Ozzfest voor het eerst in Nederland plaatsvinden. De hardrock/heavy metal karavaan rond legende Ozzy Osbourne zal standhouden in het Nijmeegse Goffert Park. Het festival is een absolute must voor elke metalliefhebber in Nederland. Zo’n kans krijg je maar één keer.

Een groot deel van het programma is nu bekend gemaakt en dat liegt er niet om. Naast Ozzy zelf zullen een aantal vooraanstaande bands zoals Tool en Slayer acte de presence geven. Verdere namen zijn: Drowning Pool, Black Label Society, Soil, Kittie, American Head Charge en niet te vergeten de Nederlandse acts Within Temptation en Dreadlock Pussy. Er is een heel podium bedoeld voor Nederlands talent.

8WEEKLY

Hooligans: Storm over Europe

Artikel: Hooligans: Storm over Europe

Hooligan zijn is niet zo simpel als het op tv lijkt. Dit blijkt al snel aan het begin van mijn bestaan als “fan”. Spelersbussen beschermen tegen vijandelijke fans, mede-hooligans ontzetten die omsingeld zijn door de M.E.. En inderdaad kun je tijdens dit verantwoordelijke werk een busje slopen en een biertje drinken. Hooligans: Storm Over Europe biedt de speler de kans de “echte” wereld van hooligans te ervaren.

~

Pulp

Aan het begin van mijn eerste missie legt een ervaren hooligan uit hoe de controls van het spel werken. De makers bezitten duidelijk mensenkennis, want de eerste uitleg betreft het mollen van een houten bankje. Daarna wordt mij de importantie van bier en Euro’s uitgelegd. Hiermee kan ik namelijk mijn legertje uitbreiden. Door rondjes te geven in de kroeg wordt mijn club namelijk populair, en krijgen we dus meer aanhangers. Maar pas op: te veel bier, en de mannen vechten niet meer zo best. Terwijl we met ons “werk” bezig zijn komt er een andere groep supporters op ons af. Een bloederig gevecht ontstaat. Het laatste wat ik me kan herinneren is een motorduivel die mijn gezicht helemaal tot pulp slaat…

Zuipen, stelen en harige beestjes

~

Hooligans is een RTS-game zoals C&C en Dune 2000. Darxabre heeft als klein Nederlands bedrijfje geprobeerd iets origineels te verzinnen. RTS-games zijn er immers genoeg. Het concept is erg origineel te noemen, het spelidee vrij discutabel. Voetbalvandalisme is momenteel een ernstig probleem dat zeker niet gebagatelliseerd dient te worden. Toch wordt het supportersgedrag in Hooligans zo kneuterig gebracht dat zelf de jongste speler doorheeft dat het hier om een parodie gaat. Vooral het grappige commentaar van de hooligans draagt hier toe bij. Tijdens het slopen van de lokale McDonalds merkt één van mijn mannen scherp op dat de plek er net zo uitziet als het huis van zijn moeder. Een andere hooligan roept constant: “Has anyone seen fluffy animals?”

Moeilijke besturing

Origineel of niet, een spel moet ook speelbaar zijn. En daar wringt hem bij Hooligans de schoen. De AI van de spelkarakters laat ernstig te wensen over. Mijn mannetjes doen niet altijd wat ik wil, en kiezen zelden of nooit de juiste weg. Meestal blijven ze achter een straathoekje of een telefooncel haken. Als ze omsingeld raken door M.E. kun je het helemaal opgeven, want de mannen zijn niet slim genoeg om te ontsnappen. Dit zorgt voor veel frustratie bij de speler. Als compensatie is de AI van de tegenstander ook niet altijd briljant. Daarbij zijn zelfs de beginner-levels behoorlijk moeilijk.

Conclusie

Hooligans is een aardig spelletje geworden. Ik denk dat vooral fans van Grand Theft Auto dit spel wel kunnen waarderen. Het spel is mede door geluid en tussenfilmpjes aardig sfeervol. De in-game beelden vallen af en toe wat tegen, tegenwoordig zijn er wat dat betreft veel betere spelen op de markt. Voor fans van RTS-games zijn er veel betere titels te bedenken. Maar wil je eens iets anders met wat meer humor dan kun je dit spel overwegen.

Systeemeisen

OS: Win 9x/Me/XP
PC: PII-300
RAM: 64 MB
HD: 300 MB
Video: 4 MB
CD-ROM: 4x speed

Muziek / Achtergrond
special:

Interview met Jan Douwe Kroeske

Jan Douwe Kroeske is een bekend gezicht in de televisiewereld. Hij presenteert al sinds de tweede helft van de jaren tachtig programma’s, eerst voor de VARA en nu voor RTL 5 en Kink FM. Hij deed Jules Unlimited en wie goed in zijn geheugen graaft zal zich wellicht Twaalf steden, dertien ongelukken nog herinneren. Het meest bekend is hij echter geworden met zijn muziekprogramma Twee Meter Sessies. Al jaren lang een gouden formule waarin artiesten speciaal voor Jan Douwe een sessie opnemen. Zijn nieuwste programma heet 2MXL (Twee Meter Sessies Extra Large) en vormt een goede aanleiding om eens in gesprek te gaan met de programmamaker zelf.

~

Ik las in een biografie dat een van je favoriete sessies ooit, die met de Counting Crows was in 1997. Dat is opvallend gezien het feit dat het humeur van zanger Adam Duritz die dag behoorlijk te wensen overliet.
Ja, maar dat maakt niets uit. Je hoeft de mensen niet altijd leuk of goed te vinden om toch een mooie sessie te maken. Ik kan met nog herinneren dat ik een opname had met Blind Melon. De band was niet echt heel goed, maar voor de lol was het geweldig. Daardoor werd het een fantastische sessie. Nirvana was een verschrikkelijke sessie. Kurt Cobain was gewoon een chagrijnige bokkenlul. Dat heeft dan wel effect op de totale sfeer, die bijvoorbeeld bij de Counting Crows heel bijzonder was. Daar kwam nog bij dat de muziek gewoon erg mooi was.

Ik kan me toch wel voorstellen dat veel van die grote sterren soms heel lastig kunnen zijn.
Nee, er zijn net zoveel lastige niet-grote sterren als lastige wel-grote sterren. Wij denken dat wanneer sterren steeds groter worden, ze ook steeds afstandelijker worden en dus ook moeilijker in de omgang zijn. Dat is gewoon niet waar. Alleen het apparaat dat die mensen beschermt wordt groter, daarom lijkt het dat de afstandelijkheid van de persoon groter wordt.

Hoe ga je met mensen om die echt lastig zijn? Blijf je dan geduldig?
Je kunt niet altijd geduldig blijven en er zelf niets uithalen. Als er een programma wordt gemaakt kan het heel erg aanlopen. Maar dan moet je er wel de camera’s op kunnen zetten. Als dat niet kan dan zegt mijn regisseur: “We kappen ermee.” En dan gaat het dus niet door. Gelukkig is dit nooit gebeurd want wanneer de camera’s draaien wordt de artiest ineens weer mens.

MTV maakt geen muziekprogramma’s

~

Je hebt in je programma al behoorlijk veel grote artiesten gehad. Zie je Twee Meter Sessies als een belangrijk programma voor de Nederlandse popmuziek?
Ik ben niet degene die daarover moet oordelen. Ik denk wel dat het programma een belangrijke invloed heeft gehad op de livestructuur en de livemuziek in Nederland. Ik denk dat het de muzikanten dichter bij het publiek heeft gebracht, dus zal het wel een onderdeel zijn van de Nederlandse popmuziek. Verder kan ik er niet over oordelen. Ik doe alleen mijn best om die bands in de studio te krijgen die ik graag wil hebben. Of dat nou het onbekende Trailer Bride is of Heather Nova, dat maakt mij niets uit. Qua muziek wel, qua naam niet.

Vind je dat er goede muziektelevisie wordt gemaakt in Nederland?
Nee, niet zo goed. Ik word niet echt geïnspireerd om het nou nog beter te gaan doen omdat ik dingen heb gezien op de Nederlandse televisie waarvan ik denk: wauw, daar komen wij niet over heen. Goede televisie valt of staat met geld. Je ziet dat bijvoorbeeld Paradisolive een groot budget heeft. Dan krijg je mooie televisie, maar geld zorgt niet per definitie voor mooie muziek. Dat is aan de redactie.

Hoe denk je dan bijvoorbeeld over de grote muziekzenders MTV en TMF?
Dat zijn geen muziekprogramma’s. Laten we nou eerlijk zijn. Daar zit geen keuze achter van een goede redactie. MTV en TMF zijn onderdeel van een dagelijks doorlopend ritme en als daar iets bijzonders gebeurt is dat ook voor de zender heel bijzonder. Het is voor zo’n zender geen keuze om er eens een goed

~

muziekbeleid op los te laten. Je kunt daar niet met verschillende soorten redacties verschillende soorten programma’s maken. Programma’s als Twee Meter Sessies, Loladamusica en Paradisolive kiezen bewust met hun redactie voor een bepaalde aanpak, dat zou MTV ook moeten doen. Maar het is een bunch of clips aan elkaar gepraat door een aantrekkelijk ogende presentator of presentatrice. En daar is niets nieuws aan. Ik veroordeel het niet. Maar je moet het maken van een muziekprogramma en het invullen van een muziekprogrammering van elkaar scheiden. Dat is heel iets anders.

2MXL

Wat mij opvalt aan je nieuwe programma 2MXL, is dat er heel veel gepraat wordt. Er zaten slechts een paar liedjes in de laatste paar afleveringen.
Het is een combinatie van verschillende liedjes en een korte documentaire. Het is vijftig procent gesproken woord en vijftig procent muziek.

Is dat een bewuste keuze geweest?
Het is onze keuze geweest om eens een ander programma te maken. In het verleden hield ik bijna altijd mijn kop. Maar dit is bedoeld voor de zaterdagavond waarbij ik aan een tafel zit met een aantal mensen die met muziek te maken hebben of muziek zijn. Die mensen moet je de kans geven om hun verhaal te vertellen. En ik moet eerlijk zeggen dat die formule mij op dit moment heel goed bevalt. Natuurlijk wringt het dat ik niet de hele sessies van Kane of Faithless kan uitzenden, maar we zijn nu eenmaal begonnen aan een nieuw format.

Ik denk wel dat veel mensen de romantiek van de oude sessies zullen gaan missen. Gewoon een band in een studio zetten en die vier liedjes laten spelen.
Ja, en misschien komt dat ook wel weer. Ik wil nu eerst het nieuwe concept goed neer proberen te zetten. Ik wil bij wijze van spreken bij Marco Borsato aan tafel kunnen zitten zonder dat hij muziek maakt. Ik ben wel benieuwd waaruit zijn geluk bestaat. Waarom hij überhaupt gelukkig wordt van zeshonderdduizend verkochte platen of van Warchild Nederland en van dat hele circus om hem heen. En wanneer dat ophoudt, wanneer hij een tweede huis koopt in Spanje. De menskant van zo iemand interesseert me.

Het lijkt dat je in 2MXL extra aandacht besteedt aan het promoten van de Nederlandse muziek met bands als Kane en Di-rect.
Dat is geen opzet. We zullen nooit zeggen – zoals in Frankrijk – dat er vijftig procent aan nationale muziek in het programma moet. We maken een keuze waarvan wij als redactie denken dat er een balans in zit. Je kunt kiezen voor een mengeling van alleen maar bekende namen, maar je kunt ook kiezen voor de vreemde combinaties. Ik geloof in dat soort combinaties. Ik geloof bijvoorbeeld niet in een Twee Meter Sessie met Herman van Veen, maar ik geloof wel in het gesprek met hem. Ik denk dat die man een onderdeel is geworden van het collectieve geweten van de popmuziek in Nederland. Misschien niet voor jongeren als jij, maar wel voor mensen die jij leuk vindt, zoals Youp van ’t Hek en Dolf Janssen. Dus indirect ook voor jou.

Het jaarlijks terugkerende feestje

Je had laatst in je programma een topman van Mojo die beweerde dat Pinkpop dit jaar een van de beste programmeringen ooit heeft. Hoe denk jij daar over?
Ja, Pinkpop is mijn festival. Ik heb het twaalf jaar gepresenteerd en ik vind het zeker niet de beste programmering ooit.

Als ik nou zeg dat het een afspiegeling is van de laatste vijf jaar Pinkpop?
Ja, daar komt het wel op neer. Pinkpop heeft een andere functie gekregen: het jaarlijks terugkerende feestje. Muziek voor de progressievellingen is onder andere te vinden op Lowlands. Ook al is dat festival ook al weer toe aan een nieuwe Lowlands. Pinkpop is een belegen popfestival geworden. Ik ben bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in een tweede opkomst van Pearl Jam binnen tien jaar. Neil Young zou wel een goede grote act zijn op Pinkpop. Dat zou de naam van het festival daadwerkelijk weer vergroten, maar hij is te duur.

Maar zijn de jonge bands, zoals Alien Ant Farm, niet duur dan?
Alien Ant Farm is wel heel duur, omdat ze in Amerika veel succes hebben. Zulke bands komen alleen nog naar Europa als ze aan hun kont kunnen krabben met een

~

gouden nagel. Maar ik zoek de echte vernieuwers in The Plan of The Notwist. En een man als Grant Lee Phillips moet ook kans krijgen op een festival. Maar dat gebeurt gewoon veel te weinig. Muziek moet mij raken uit een vorm van enthousiasme. Ik ben op zoek naar fantastische jonge muziek.

Zie je die vernieuwing ook in Nederland en in hoeverre is dat succes blijvend?
Ja, bands als Di-rect staan er gewoon al binnen anderhalf jaar. Daar zitten zo drie of vier hits in. Die band is een hitband voor kinderen. Zij moeten de overstap nog gaan maken naar het volwassen publiek en dat gaan ze zeker doen met het nummer Inside my head. Die jongens gaan Pinkpop echt helemaal opblazen. Mark my words. Een schop onder hun reet moeten ze hebben en gaan, scheuren.

Als ik jou Pinkpop zou laten programmeren, wat zou er dan staan?
Ik zou een aantal acts van de huidige programmering ook wel neerzetten. Lenny Kravitz is bijvoorbeeld altijd goed. Ik zou wel uitkijken met het programmeren van Live in Nederland. Het is een fantastische band, maar ze gaan wéér Pinkpop doen. Ze kunnen beter nog even vijf jaar wachten. Ik zou zelf The Plan en Soulvation neerzetten. Maar ook Faithless is een fantastische festivalact.

Twee Meter Sessies zonder Jan Douwe Kroeske, kan dat?
Het zou wel kunnen, ja. Niet dat ik het voorlopig van plan ben. Ik denk dat we er nog heel lang mee door kunnen en dat ik er nog heel lang mee door kan. Het is de backbone van ons programma. Ik worstel ook wel met het idee dat ik niet een hele sessie kan uitzenden, maar dit nieuwe format moeten we gewoon uitproberen.

8WEEKLY

Dag Nieuwsblad!

Artikel:

Nog even en dan is het zover. Geen Nieuwsblad van het Noorden meer, maar Dagblad van het Noorden. Na de fusie met de Drentse Courant en het Groninger Dagblad is voor die naam gekozen om de lezers en medewerkers van beide bladen tevreden te houden.

~

Welk blad? Dagblad…

Of deze naamswijziging slim is valt nog te bezien. Het Nieuwsblad is een instituut op zich, en de naam heeft landelijke bekendheid. Met alle respect voor het Groninger Dagblad en haar lezers, maar qua status mag het Dagblad nog niet in de schaduw van het Nieuwsblad staan. Ook al is de kwaliteit en verhouding lokaal/nationaal nieuws hetzelfde, het Nieuwsblad heeft gewoon een naam waar een geschiedenis aan kleeft, en het is daarom eeuwig zonde dat die naam verdwijnt.

Reclame terwijl u wacht

En dan is er het nieuwe logo. Ontworpen door dezelfde “creatieve” lichten die verantwoordelijk waren voor het nieuwe politielogo en het bekende NS-logo. Zelden heb ik zo’n fantasieloos broddelwerkje mogen aanschouwen. Het ziet eruit alsof de designer het ’s ochtends voor de presentatie in 15 seconden door zijn zevenjarige dochter in Illustrator heeft laten maken. Als reclamebureaus hier hun geld mee verdienen, dan is er nog hoop voor me in die business.

Secondes tikken weg…

Op www.dagbladvanhetnoorden.nl is nu te zien hoe de seconden wegtikken. De nieuwe naam is natuurlijk niet tegen te houden, en het zal wat dat betreft ook allemaal wel loslopen. Alleen dat logo. Er is nog tijd. Kom mensen, bedenk gewoon nog even wat beters! Zo moeilijk is het toch niet? En als het Nieuwsblad het reclamebureau geen extra geld meer wil geven, laat dan iemand op de redactie even aan de slag gaan.

8WEEKLY

Deadly Dozen

Artikel: Deadly Dozen

In deze tijd, de tijd van het goede Return to Castle Wolfenstein en het fenomenale Medal of Honor: Allied Assault komt nFusion met Deadly Dozen en hoopt zo mee te varen op het succes van ID Software en Electronic Arts. nFusion heeft in elk geval getracht iets toe te voegen aan het genre – tevergeefs.

~

Karig

Na een karig ogend openingsmenuutje kies je “New Game” en dan mag je een team uitzoeken. Je hebt de keuze uit twaalf mannen met verschillende skills. Je kunt elke soldaat voorzien van twee wapens en vijf items – toch anders dan de twee geduchte concurrenten van Deadly Dozen dus so far so good.

De eerste irritaties

Wanneer je begint en je in het optie-menu niks aan de camera hebt veranderd begin je in een third-person-stijl. Je hebt vier mannen tot je beschikking en kunt op elk moment van soldaat wisselen. Dit doet heel erg denken aan het buggy, maar leuke Hidden & Dangerous. Als je er achter komt dat je instellingen niet helemaal naar wens zijn (en eerlijk is eerlijk; dat gebeurt nogal vaak met een PC), dan kan je die niet in-game wijzigen, je zult eerst het spel moeten stoppen, aanpassen wat je wilde aanpassen, weer beginnen en hopen dat nu alles goed is.

Mission One… or: Mission Impossible

~

En dan is het spelen geblazen. De graphics zijn niet verkeerd en de textures zien er heel behoorlijk uit, maar er is wel heel erg gretig gebruikt gemaakt van fogging. Het verschrikkelijk irritante aan deze mist is dat de tegenstander er soms geen last van lijkt te hebben en is het dus meer dan eens het geval dat je beschoten wordt door vijanden die voor de speler (nog) niet zichtbaar zijn. Het is bovendien onmogelijk om überhaupt ook maar iets te doen zodra je geraakt wordt en zal je dus moeten wachten tot de tegenstander moet herladen. Als je dan de damage op “realistic” hebt staan en je dus met een paar schoten een bezoekje moet gaan brengen aan Onze Lieve Heer stapelen de frustraties zich toch wel erg hoog op. Als een Duitse herder je aanvalt is het nog erger; die hoeven niet te reloaden. Je bent dan afhankelijk van je teamgenoten, wier AI soms wel erg te wensen overlaat.

Conclusie

Ondanks een ietwat negatieve recensie is Deadly Dozen echt niet een slecht spel. Het mag echter nog niet in de schaduw staan van RtCW en MoH:AA. Voor de multiplayer hoef je het ook niet te doen, want die is er niet. De enige echt goede reden om dit spel te kopen is het zachte prijsje, hoewel even doorsparen voor één van de twee eerder genoemde spellen misschien verstandiger is.

Systeemeisen:

OS: Win 95 / 98
PC: PII-300Mhz
RAM: 64 MB
500MB Hard Drive Space

Film / Films

Obsession

recensie: Obsession

Dat Brian De Palma een groot filmliefhebber is, is zwak uitgedrukt. Hij wordt door critici neergesabeld om zijn soms wel erg letterlijke “hommages” en zijn grootste inspiratiebron – Alfred Hitchcock – is in zijn meeste films zelfs nog door een blinde te herkennen. In Obsession, een van zijn vroege films, neemt De Palma het concept van Hitchcocks Vertigo en geeft er een eigen draai aan.

Michael Courtland is een rijke zakenman die al tien jaar getrouwd is met dezelfde (mooie) vrouw, met een lief dochtertje en een compagnon met wie hij bakken geld verdient. Kortom: wat wil je nog meer?
Dit denken ook de louche kidnappers die Courtlands vrouw en kind ontvoeren. De transactie van het losgeld gaat vreselijk fout, waardoor de beide dames om het leven komen.

Sixth Sense

~

Vijftien jaar later. Courtland, nog rijker nu, ontmoet tijdens een zakenreisje in Florence de mooie Sandra, die wel erg veel lijkt op zijn gestorven vrouw. Maar die was toch…? Juist – en Court weet dan ook niet wat hem overkomt. Hij raakt geïntrigeerd door Sandra (zie ook de titel van de film), vraagt haar een paar keer mee uit en sleept haar mee terug naar Amerika. Daar beginnen werkelijkheid en herinnering in elkaar over te lopen. De Sixth Sense-achtige ontknoping zorgt ervoor dat de film ook de tweede keer leuk blijft.

Bijzonder mooi

De hand van meesterregisseur De Palma is in Obsession nog wat onvast, maar al zeer duidelijk te zien in mooie camerabewegingen, spannende shots en zorgvuldig opgebouwde suspense. Er staat een aantal grote namen op de titelrol, die allen bijdragen aan het stijlvolle uiterlijk van de film. Cameraman Vilmos Zsigmond (Close Encounters of the Third Kind) maakte bijzonder mooie en sfeervolle beelden bij een – zeker voor 1976 – controversieel thema, componist Bernard Herrmann (bekend van zijn muziek bij de films van Hitchcock) schreef voor Obsession één van zijn laatste – en mooiste – soundtracks en Paul Schrader (Taxi Driver), die samen met De Palma het verhaal bedacht, leverde een overdadig en mysterieus scenario af.
Obsession was voor De Palma zijn laatste “kleine” film voor hij in hetzelfde jaar zijn grote doorbraak maakte met Carrie, naar het boek van Stephen King.

Verrassing!

~

De grootste verrassing op de DVD van Obsession is de 35 minuten durende documentaire van beroemd documentairemaker en groot Brian De Palma-fan Laurent Bouzereau. De film geeft een prima kijk op het maken van Obsession en bevat recente interviews met de belangrijkste personen achter de film. De documentaire is zo’n verrassing omdat er nergens op de hoes melding van wordt gemaakt!
Verdere extra’s zijn onder anderen een fascinerende trailer en filmografieën van Brian De Palma en de drie hoofdrolspelers.

Obsession is een prima film die gepresenteerd is op een prima DVD.

8WEEKLY

Paris à Vélo

Artikel:

“Zou je dat wel doen, met de fiets door Parijs?” Niet iedereen zag ons plan zitten. Immers, negen van de tien toeristen in Parijs is wel eens uitgefoeterd door een onverstaanbare taxichauffeur en iedereen heeft de heksenketel op de Champs Elysées wel eens aanschouwd. Niet iets om je zonder doodsverachting tussendoor te laveren.

~

De Fransen hebben hun Parijs-Nice, hun Tour de France en hun duizenden wielrenners, maar fietsen in de stad doet men niet. Wie het per sé wil krijgt een kaart met daarop de speciale fietspaden en een karrevracht aan aanwijzingen: reflectoren op zo’n beetje elk fietsonderdeel behalve de bel zijn verplicht en fluorescerende kleding, een helm en zo’n kindervlaggetje worden je dringend aangeraden. Het beste kun je ook een fluorescerend stokje dwars op je bagagedrager monteren, zodat de automobilist weet hoeveel afstand hij van zijn aartsvijand, de medeweggebruiker moet houden.

Brokkenpiloten

Op de achterkant van de kaart staat eveneens een diagram waarin de ongelukken met fietsers worden weergegeven. Bij 47 procent van de ongelukken is de fietser zelf de verantwoordelijke: in tien procent van de gevallen knalt een cycliste Parisien tegen de achterkant van een auto. De overige 53 procent gebeurt buiten de schuld van de fietser om: automobilisten openen deuren zonder te kijken (13 procent) en honden steken over zonder uit te kijken (1 procent).

Met deze wetenschap in het achterhoofd zetten we toch door. We hebben een stralend zonnige zondag uitgezocht om te gaan fietsen, en niets kan ons nog tegenhouden. Wij zijn tenslotte Nederlanders, na China het dichtstbevolkte land qua fietsen. En als je alle verdronken exemplaren in de Amsterdamse grachten meetelt, komen we misschien nog wel boven China uit.

Zielig dunne kabeltjes

~

Een fietsenmaker is echter niet zo snel gevonden in Parijs, en als we er eindelijk een hebben verhuurt hij niet eens fietsen. Hij weet echter wel een dame die de stalen rossen uitleent en zij bevindt zich aan de andere kant van de stad. Deze dame is zuinig op haar vélos en vraagt €300 borg plus €18 per dag per fiets. Willen we ook een helm op? Nee hoor. Ze geeft ons twee zielig dunne kabeltjes die de naam kettingslot niet waardig zijn en weg zijn we.

Stoffige metro

Een beetje bangig van alle verhalen over brute automobilisten zetten we koers naar de Eiffeltoren. Een route uitstippelen is onmogelijk. Er zijn er veel te veel straatjes en bovendien is het veel leuker om zomaar wat te fietsen. Zo kom je nog eens wat tegen. De zon schijnt, het zondagsverkeer doet de naam eer aan en al gauw zien we in de verte het ijzeren gevaarte. Nu niet recht erop af fietsen, maar kringelen door kleine straatjes. Dat is veel leuker en bovendien is de verrassing ook veel groter als je ineens een straatje infietst dat uitkijkt op de Eiffeltoren. Dit is nog eens wat anders dan die stoffig donkere metro waar het zo zoet en bedompt ruikt. Dit is het Parijs waar de Parijzenaars wonen.

Lesauto’s

~

Op zondag schijnen bepaalde avenues en boulevards afgesloten te zijn voor autoverkeer, speciaal voor fietsers en skaters. Dat is echter meer voor de gemoedsrust van de automobilist dan ter bescherming van de tweewieler. Auto’s in Parijs zijn zo bang voor je dat ze een spookrit riskeren om maar veilig om je heen te kunnen. Minstens anderhalve meter zit er tussen het stuur van je fiets en het portier van de auto. Zoiets zie je in Nederland alleen bij lesauto’s.

Nu we hebben ontdekt dat Parisiens banger zijn voor ons dan wij van hen kunnen we eindelijk op de pedalen. Dit gaat lekker. Binnen een mum van tijd zitten we buiten de gemeentegrenzen van Parijs (!) en fietsen we door het ontluikende Bois de Boulogne. Daar treffen we een hoop Franse zondagsfietsers aan, stuk voor stuk met mountainbike en helm. Ze zien er stoerder uit dan ze fietsen.

Scheuren over de Champs Elysées

~

Terug de stad in, we hebben een missie. We willen de Champs Elysées af. Bang voor drukte of auto’s zijn we allang niet meer. We laten de Arc de Triomphe links liggen (hebben we al ooit gezien) en beginnen onze afdaling. De Champs Elysées gaat hard naar beneden. Heerlijk! Verbaasde automobilisten trappen op de rem, voetgangers houden de pas in en wij scheuren tussen alles en iedereen door. Paris à vélo, dat is zo gek nog niet.

Raspende adem

Omhoog nu weer, naar de Moulin Rouge en Montmartre. Lage versnelling, want dit is klimmen. Door smalle straatjes met toeterende auto’s en kletsende wandelaars. De bovenbenen branden en de adem raspt in de keel. Goed dan, de metro heeft één voordeel.
Het uitzicht bovenaan, bij de Sacre Coeur, is echter schitterend, vooral als je bedenkt dat je er helemaal zelf naartoe gefietst bent.

Net op tijd leveren we onze fietsen weer in bij de madame van de verhuur. Als we vertellen waar we allemaal geweest zijn bekijkt ze ons eens goed. Erik Dekker en Leontien van Moorsel? We geven haar het voordeel van de twijfel.

Informatie

Fietsen huren kun je op verschillende plekken in Parijs. Je kunt wielrenfietsen, mountainbikes en citybikes huren, en aan deze laatste heb je het meeste. Paris Vélo is een goed adres: Rue du Fer-à-Moulin 2, 5e arrondissement. Met de metro: uitstappen Censier-Daubenton. De €300 hoef je niet in cash mee te nemen. De madame maakt een afdruk van je pasje als borg, die ze weer vernietigt wanneer je de fiets in één geheel terugbrengt.

Theater / Achtergrond
special:

Belgische variant Franse Revolutie in Nederland

Op dinsdag 19 maart 2002 gaat Cirque Danton van het Belgische Het Toneelhuis in Nederland in première, in de Stadsschouwburg te Groningen. Regisseur Jan Decorte bewerkte Dantons Dood van Georg Büchner en is zelf ook in de voorstelling te zien. Cirque Danton ging op donderdag 7 maart in Antwerpen in première. In Nederland is de voorstelling alleen in Groningen en in Kerkrade (2 april) te zien.

~

Vijf jaar na het begin van de Franse Revolutie gelooft Danton dat het ideaal van de revolutie bereikt is, en pleit hij voor consolidering. Tot ergernis van Robespierre, die hem contrarevolutionaire en dus volksvijandige ideeën verwijt. Robespierre gaat met zijn voormalige compagnon het woordenduel aan, en isoleert hem van zijn vrolijke levenswandel. Danton waant zich in de gunst van het volk, maar zijn ingebeelde onkwetsbaarheid valt weg wanneer hij door Robespierre wordt gearresteerd. Temidden van de chaos van de revolutie verdedigt Danton zich voor het tribunaal met pleidooien voor de afschaffing van het individu, wat zich tragisch tegen hemzelf keert.
Jan Decorte gaat graag aan de slag met grote klassieke teksten. Met Cirque Danton confronteert hij een groep jonge spelers met de politieke lading van Büchner en de manier waarop die nu op het toneel vorm krijgt, herschreven en herdacht door ex-politicus Jan Decorte.

Georg Büchner is één van de merkwaardigste figuren in de Duitse theatergeschiedenis. De inzet van zijn fragmentarisch en pas in de vroege twintigste eeuw herontdekte werk, bevat o.a. de stukken Woyzeck, Leonce en Lena, Dantons dood en Lenz. Inzet van Büchners geschriften is de spanning tussen individu en maatschappij – zo ook in Dantons dood (1835).

Film / Films

The Hole

recensie: The Hole

Tiener-slasher-films zijn er in alle soorten en maten. Meestal komt het neer op een stelletje anatomisch correcte mensen die in plaats van mee te doen aan een modeshow even geslashed worden door een sukkel met een overwerkt trauma. Sommige regisseurs willen nu eens wat anders. Met een kleine aanpassing aan de formule denken ze dit vaak te kunnen bereiken.

~

Nadat Scream het genre nieuw leven had ingeblazen kon je in de videotheek weer struikelen over de goedkope rip-offs. De meest suffe in dat rijtje zijn voor mij wel de I Know What You Did Last Summer-films. Meisje met grote borsten hoort een geluid. Schaduw vliegt achter in het beeld even langs een muur. Meisje schrikt van… een kat of een voorwerp. Opgelucht haalt meisje adem. Dan komt het onvermijdelijke moment dat de echte moordenaar alsnog door het beeld springt. Poehpoeh! Dat was weer even schrikken geblazen!

Claustrofobisch effect

In The Hole gooien de makers het over een andere boeg. Net als in het geniale Blair Witch Project probeert men een meer claustrofobisch effect te bereiken. Een groepje tieners wil niet mee op een gedwongen schoolkamp. Ze laten zich door een klasgenoot voor drie dagen insluiten in een oude bunker. In eerste instantie lijkt het allemaal een leuk feest te worden, tot de dag komt dat ze weer naar buiten willen. Hun klasgenoot komt niet opdagen, dus kunnen ze de bunker niet uit.

Oorverdovend

~

Het begin van de film hakt er gelijk goed in: Thora Birch loopt bloedend door het verlaten universiteitscomplex, vindt een telefoon en belt 911. Als er opgenomen wordt slaakt ze zo’n oorverdovende schreeuw dat de sfeer er meteen goed inzit. Birch blijkt de enige overlevende van het groepje, maar is psychisch zo in de war dat de politie uit haar gebrabbel niet kan opmaken wat er is gebeurd. Aan de psycholoog de taak om achter de waarheid te komen. Birch lijkt echter niet te willen vertellen wat er echt gebeurt is, en dat levert twee versies van het verhaal op.

Creepy sfeertje

Het eerste uur lijkt vrij standaard te worden afgewerkt, net als in de doorsnee tiener-horror, maar dan neemt het verhaal een aardige wending, en wordt het toch nog een beetje leuk. Het goede idee wordt namelijk plichtmatig afgewerkt, en de personages blijven toch te Cosmopolitan om echt te boeien. Met een beetje meer diepgang had dit een fantastische film kunnen worden. De muziek zorgt voor een aardig creepy sfeertje, en is daarmee het beste wat ik kan melden over deze film. Niet slecht, maar ook niet heel goed.

Boeken / Fictie

Boekenweekgeschenk 2002

recensie: De ijsdragers

Laatst las ik een interview met Anna Enquist. Haar dochter was nog niet zo lang geleden bij een ongeluk om het leven gekomen. Aan de binnenkant van het boekenweekgeschenk, op het schutblad, je leest er haast overheen, staat dan ook: “Ik draag dit boek op aan mijn dochter Margit, die mij met haar literaire kennis en haar grote gevoelsbegaafdheid hielp het te voltooien.” De ijsdragers gaat over een kind dat weg is. Maar vooral over de ouders, die het gemis op hun eigen manier verwerken.

~

De ijsdragers is een echte Enquist. Er is een huwelijk, tussen twee intelligente mensen die allebei een goede baan hebben. Uiterlijk zijn ze volkomen kalm en beheerst, maar binnenin is er vanalles mis. Er kookt vuur, of er klinkt een ontstellende leegte. De twee mensen uit De ijsdragers heten Nico en Loes. Loes doceert klassieke talen, Nico is een succesvol arts in het psychiatrisch ziekenhuis, die op het punt staat directeur van de instelling te worden. Nico eist perfectie. Van zijn personeel, zijn patienten, en ook van zijn dochter Maj.

Kunstmatig paradijsje

Maj kan niet langer tegen al dat gekneed in haar psyche en loopt weg. Gelaten blijven Nico en Loes achter: We doen of ze niet bestaat maar ze is er wel, de hele tijd. Nico stort zich op zijn werk, Loes begraaft zich in de tuin. De zandgrond rond hun huis in de duinen is niet geschikt voor gras, pompoenen of tomaten. Met veel zorg heeft ze een grasveld ter grootte van een postzegel gekweekt. Ze trok haar schoenen en sokken uit en liep op blote voeten over haar kunstmatige paradijsje van gras. Het droogde uit aan de randen, zag ze.

Nico wil van het psychiatrisch ziekenhuis een efficiënte instelling maken. Hij hakt in begrotingen, voert reorganisaties door en eist een mentaliteitsverandering van zijn personeel. Dat stuit op tegenstand:

Vlak na zijn aantreden als directeur had hij er een middag voor uitgetrokken om zijn plannen toe te lichten. Zijn geestdrift was vastgelopen in hun kneuterig-kniezende aanmerkingen. Met stugge gezichten hadden ze zitten luisteren; het crisiscentrum ga ik niet weer optuigen, had hij gezegd, en zij hadden allemaal tegelijk een aantekening gemaakt op hun blocnote. De therapeutische gemeenschap ga ik opheffen. Kras, kras.

Ontevreden met het onbegrip van zijn collega’s banjert hij door de gangen. Hij weet het beter. De enige bij wie hij terecht kan is Eva, een stagiaire die naar hem luistert. Ze zegt in ieder geval niets terug.

Molshopen

~

Rond dezelfde tijd ontmoet Loes een vriend van haar dochter, Wessel. hij komt haar helpen met de tuin. Ze verzet haar gedachten als ze samen met hem het zand wegschept en er vette klei voor in de plaats stort. Zij doet hetzelfde met de tuin als Nico probeerde met Maj: naar je hand zetten. Het is dan ook logisch dat er binnen de kortste keren een mol onder het grasveld zit.
Ook Nico verliest grip, maar dat zal hij niet toegeven. De bom barst wanneer een paar patiënten van de opgeheven therapeutische gemeenschap zijn kantoortje bezetten. Beheerst wandelt hij weg, beheerst brengt hij een verdwaalde patiënt terug naar de instelling en dan stapt hij samen met Eva in de auto.

Zo sterk als Nico en Loes hun wil proberen op te leggen aan respectievelijk de instelling en de tuin, zo sterk legt Enquist de woorden haar eigen wil op. Ze slaagt daarin beter dan haar personages. Haar zinnen zijn van een afgemeten koelte, een klinische analyse van hoe het ging. Van een afstand registreert ze de uitbarstingen die als molshopen in het gras omhoogkomen: op een ochtend zijn ze er. Dat Enquist het zo afstandelijk opschrijft, wil echter niet zeggen dat het niet op de lezer overkomt. Met een welgemikt tussenzinnetje, een opmerking, een constatering legt Enquist het verhaal op je bord. Op de sofa eigenlijk: gaat u daar maar liggen dan fileren we u even.

De ijsdragers is een mooi en klein verhaal. In negentig bladzijden weet Enquist een wereld te creëren waarin alles op zijn plaats is en alle stukjes in de puzzel passen. Uiterlijk. Want binnenin de personages rommelt het. De letters staan echter als een huis. Daar is helemaal niets op aan te merken. Enquist is sterk, sterker dan Loes en Nico samen. De ijsdragers verdient meer eer dan de titel ‘boekenweekgeschenk’. Het is gratis, maar ik vind het beter dan het boek dat ik gekocht heb.