Gedistingeerde pop

recensie: Bowerbirds - The Clearing

Bowerbirds brengt met The Clearing hun derde werk uit. Drie jaar na het met veel lof ontvangen Upper Air is de tijd rijp voor de gedistingeerde pop van ‘Tuck the Darkness In’, waarmee dit duo het album opent.

De stijl van Bowerbirds zweeft een beetje tussen pop en folk. De folk is soms freaky zoals we die kennen van Devandra Banhart en Joanna Newsom. Ook doet de band denken aan Fleet Foxes en stijlgenoten. Maar zoals altijd gaan die vergelijkingen mank.

Volwassen derde
Bowerbirds startte ooit als een trio en groeide uit naar een kwartet. Toen ze gingen opnemen dunde de groep uit tot het duo Phil Moore en Beth Tacular, die nu sinds 2007 onder de naam Bowerbirds opereren. De stemmen van Moore en Tacular kleuren mooi bij elkaar. Soms neemt de hoge stem van Tacular de leadzang en even later is de beurt aan Moore. Je kunt ze enigszins vergelijken met Julia en Angus Stone, al is de stem van Moore zeker een octaaf lager dan die van Julia. Als we luisteren naar de begeleiding op dit album, dan ontwaren we viool, cello, trombone, klarinet, orgel en vibrafoon. Een fraai pallet aan instrumenten dat garant staat voor een stemmig stukje muziek. Daarbij opgeteld is het duo compositorisch goed op dreef, zodat ze met The Clearing een volwassen derde album afleveren.

Bombastisch
Denk na het bovenstaande niet dat Bowerbirds niet kan uitpakken. In ‘This Year’ horen we hoe Bowerbirds hun sound laat uitgroeien tot bombastisch en zwaarmoedig, om direct daarna in het lichtvoetiger ‘Brave World’ met triangels en piano de luisteraar te verleiden als ware het de lentezon zelf. De liedjes die gezongen worden door Tacular voelen direct wat lichter aan, zoals het met veel instrumenten omgeven ‘Hush’ dat zweeft van de belletjes, tingeltjes en kleine geluidjes. Het liedje is redelijk midtempo maar voelt toch aan als een ballad door de sfeer van het nummer. Namen die opkomen bij dit album zijn Fleet Foxes en Bon Iver, maar ook Andrew Bird en soms zelfs Leonard Cohen, of een vroege Bob Dylan. Maar bovenal zijn Bowerbirds zichzelf, door de mix van al die grootheden die doorklinken in de uitstekende liedjes van dit duo.

8WEEKLY MediaPlayer