Wachten in een dor landschap

In de Maghreb-cultuur heerst een oud geloof, waarbij men het mogelijk acht de geboorte van een baby uit te stellen door de foetus te laten ‘inslapen’. In L’enfant endormi toont cineaste Yasmine Kassari hoe een jonge vrouw zich overgeeft aan deze bizarre vorm van witte magie.
Zeinab en Halima, twee jonge vrouwen die leven in een commune in het dorre noordoosten van Marokko, zien hun echtgenoten voor onbepaalde tijd vertrekken naar Spanje op zoek naar werk. Als de kersvers getrouwde Zeinab ontdekt dat ze zwanger is, stelt haar schoonmoeder voor de foetus te laten ‘inslapen’ en hem pas weer te wekken wanneer haar man terug is. Helaas duurt het wachten wel erg lang.
Dor
~
L’enfant endormi is geen film die het moet hebben van interessante plotwendingen. De film is behoorlijk traag en er gebeurt relatief weinig. In feite is dat ook voor een deel de kracht van de film. Met het verstrijken van de tijd verliezen de vrouwen langzaam hun hoop, waardoor de verstikking steeds groter wordt. Als kijker voel je hun wanhoop en hun verlangen om te vluchten uit de beklemmende situatie, maar je weet dat dit een optie is waarvoor zij waarschijnlijk nooit zullen kiezen. Dus in plaats van te denken: “Vlucht vrouw!”, denk je: “Wat ben ik blij dat ik niet in die positie zit.”
Geestig
~
Met L’enfant endormi heeft Yasmine Kassari niet zozeer een prachtige of bijzondere film afgeleverd, maar ze is er wel in geslaagd de kijker te laten voelen hoe het is om als onderdrukte, Marokkaanse vrouw onzeker achtergelaten te worden in niemandsland.