Vijfde Binnenach toont jonkies met kwaliteitspop
De stad Den Haag is al jaren succesvol met de organisatie van het grote Koninginnenach-evenement, traditioneel gehouden op de avond voor Koninginnedag. Een gratis avondje vermaak dat grote volksstammen muziekliefhebbers aantrekt. Sinds vijf jaar heeft de organisatie van de Koninginnenach een tweede sterke troef, de Binnenach. Een betaald evenement ditmaal, dat wordt gehouden aan de vooravond van Koninginnenach en gericht is op een specifiek genre: het singer-songwritersambacht.
De vijfde Binnenach, gehouden op zaterdag 28 april in Theater aan het Spui, kende vijftien artiesten die verdeeld over de avond op vier verschillende podia mochten optreden. Het affiche vermeldt dit jaar onder andere optredens van Thomas Dybdahl, Nneka en vele Nederlandse artiesten zoals Frédérique Spigt, Marike Jager, Lucky Fonz III en Dennis Kolen (van rockband Wyatt).
Populair genre
Haye Jellema |
Het singer-songwritergenre zit duidelijk in de lift. Het ietwat stoffige imago van de oude meesters (Bob Dylan, Neil Young) is verdwenen en een jonge generatie ontdekt nieuwe artiesten als Thomas Dybdahl. Deze editie van de Binnenach is het levendige bewijs dat de jonkies het genre nieuw leven in blazen en tegelijkertijd een zeer volwassen geluid en voordracht hebben. Het publiek bestaat ook niet uit louter vijftigplussers Het is een bonte mix van alle leeftijden. En gelukkig is er in het nogal serieuze singer-songwritermétier ook plaats voor humor. Er gaat van alles mis bij optredens, maar de sfeer blijft goed. En ja, het is nu eenmaal moeilijker een valse start te verdoezelen als je in je eentje op het podium staat dan wanneer een volwaardige rockmachine het geluid van het podium blaast. Zo vertelt de Nigeriaanse Nneka het publiek in de Grote Zaal na een mislukte start van een song gortdroog: “Sorry, I’m not a professional, I’m an original!” en begint gewoon opnieuw.
Lucky us
Frédérique Spigt |
De Amsterdamse liedjessmid Lucky Fonz III bijt het spits af in de Foyer van het theater. In zijn uppie sleept hij het binnenstromende publiek erbij om te luisteren naar zijn prachtige, gevoelige liedjes. Zijn Paul McCartney-achtige stem betovert en zijn performance lijkt klungelig, maar hij weet precies waar hij mee bezig is. Hij pakt het publiek helemaal in. Niet voor niets won Lucky Fonz III vorig jaar volledig terecht de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer-songwriters. Zijn in eigen beheer uitgebrachte debuut is volledig thuis opgenomen en zeer de moeite waard.
Sra. Spigt rulez
Het eerste optreden in de Grote Zaal is van één van de weinige veteranen deze avond: de Rotterdamse rasartieste Frédérique Spigt. De manier waarop zij de zaal bespeelt is een klasse apart. Haar Franse chansons van de recente cd Eén Kus worden prachtig begeleid door haar band met onder meer een tuba en een accordeon. Haar teksten zijn beschouwend en kritisch en blijven altijd boeien. Het moge duidelijk zijn: Señora Spigt rulez in The Hague.
Nederlandstalige songs van
Carrie Rodriguez |
Zita Swooner
De Kleine Zaal wordt ondertussen onveilig gemaakt door de Vlaming Tom Pintens met zijn powertrio. Nederlandstalige liedjes van de hand van een artiest die we vooral kennen als lid van de bands Moondog Jr. en later Zita Swoon. Zijn recentelijk verschenen titelloze debuut bevat mooie liedjes met pianobegeleiding. Live rockt Tom Pintens er echter voornamelijk stevig op los met zijn elektrische gitaar. Spannende popliedjes à la Zita Swoon, dansbaar zelfs, maar met op deze avond helaas moeilijk verstaanbare teksten als gevolg van de hoeveelheid geproduceerde decibellen.
De Amerikaanse Carrie Rodriguez verzorgt een goed optreden met haar twee begeleiders op gitaar en contrabas. Haar bezwerende mix van country en folk weet de aandacht echter niet lang vast te houden, zeker niet met de wetenschap dat zij helaas moet concurreren met het optreden van de Noorse troubadour Thomas Dybdahl.
Voorspelbaar hoogtepunt
Thomas Dybdahl |
De ster van Thomas Dybdahl is rijzende in Nederland en hij geeft zelf al aan dat er ditmaal tweemaal zoveel mensen naar hem komen kijken dan tijdens zijn vorige concert in Den Haag. Niet zo vreemd, want wie éénmaal een concert heeft meegemaakt van deze Scandinaviër is verkocht. Zijn schitterende stem, zijn melancholische muziek en zijn schrijverstalent maken de man een must see. De zevenkoppige begeleidingsband, The Great October Sound, speelt ook vanavond weer uiterst strak en beheerst. Je kunt goed horen dat deze jongens (en één dame) al jaren op tournee zijn met elkaar. De steelguitarspeler en violist geven het optreden op de Binnenach ditmaal een meer country getinte sound dan we van Dybdahl gewend zijn. Hij laat het publiek weer uit volle borst meezingen met klassiekers als From Grace en Dreamweaver. Op U van zijn nieuwe cd Science zien we de gitarist Thomas zelfs de basgitaar bespelen. De nog zo jonge Dybdahl is in korte tijd uitgegroeid tot een op zichzelf staand fenomeen binnen het genre en is het absolute hoogtepunt van de avond.
Trillende Marike
Marike Jager verraste vorig jaar vriend en vijand met het bijzonder frisse album The Beauty Around. Vanavond treedt ze op met vaste begeleiders Haye Jellema op drums (én cajón!) en Henk Jan Heuvelink op toetsen. Het optreden is sfeervol, met een waar kippevel moment tijdens Peculiar, waarbij het even lijkt alsof Marike helemaal trilt van emotie die dit liedje oproept. Deze vrouw uit Zeist verdient alle lof, ze is een groot talent. Jammer dat ze vanavond geen nieuw materiaal speelt, het blijft bij de bekende songs van The Beauty Around. Begin 2008 verschijnt een nieuw album.
Bezieling bij Nigeriaanse Nneka
Nneka |
Het leuke aan een intiem festival als Binnenach is dat je je kunt laten verrassen door nieuwe artiesten. Zo maakt de kleine, 26-jarige Nneka uit Nigeria een sterke indruk met een optreden boordevol bezieling. De groovy mix van funk en soul, die grotendeels afkomstig is van haar vorig jaar verschenen Victim of Truth, is uiterst dansbaar. Jammer dat Nneka in de Grote Zaal geprogrammeerd staat, want in een theaterzaal met stoelen is het moeilijk de voetjes van de vloer te krijgen. Voor de geïnteresseerden: Nneka treedt op 5 mei a.s. ook op in Haarlem tijdens Bevrijdingspop 2007.
De vijfde editie van Binnenach was uitermate geslaagd. Topartiesten, talenten en veel keus. Teveel keus misschien. Want als bezoeker heb je toch altijd het idee iets potentieel interessants te missen als er vier optredens tegelijkertijd plaatsvinden. Misschien kan de organisatie de avond langer maken (vroeger beginnen) of spreiden over twee avonden? En plaats dansbare acts in een ruimte met een dansvloer. Dan biedt het slot geheid een nóg feestelijkere afsluiting.