Uiteenlopend programma
Het 32e Noordelijk Film Festival te Leeuwarden bood een zeer uiteenlopende programmering; wij zagen onder andere Scandinavische misère, een hilarische documentaire, Servische verveling en arthousehorror. De grootste verrassing kwam uit 1919.
INHOUD: Applaus | Am Anfang war das Licht | Tilva Roš | The Angel | Red, White & Blue | The House of Branching Love | Bad Faith | J’accuse! | 8WEEKLY zag eerder
Vingeroefening
Applause (Applaus)
Martin Zandvliet • Denemarken, 2009
Terug naar boven
Zonder eten en drinken
Am Anfang war das Licht
P.A. Straubinger • Oostenrijk, 2010
De manier waarop de verschillende sprekers getoond worden, werkt soms op de lachspieren, in het bijzonder de kungfu-dansende taoïsten en het Australische medium Jasmuheen, dat in haar soepjurk nog het meest op Jomanda lijkt en uiteraard vertelt dat er geen risico’s aan breatharianism kleven. Daarnaast is er nog de typische cynische wetenschapper die, ondanks al het bewijsmateriaal tegen zijn stelling, bij hoog en laag volhoudt dat breatharianism onzin is. En de wetenschappers die dit weer tegenspreken. Het enthousiasme waarmee Straubinger deze film laat zien, werkt aanstekelijk en geeft genoeg invalshoeken zodat er voor ieder wat wils is. De afronding van de film is echter broddelwerk: er komen nog snel allerlei gerenommeerde wetenschappers en universiteiten in beeld om het fenomeen in te kaderen. (Ralph Evers)
Terug naar boven
Gruwel en verveling
Tilva Roš
Nikola Lezaic • Servië, 2010
De film concentreert zich op Toda en Stefan, twee vrienden die hun eerste zomer na de middelbare school beleven. Dunja, een gemeenschappelijke vriendin, komt terug uit Frankrijk en de vrienden strijden met elkaar om zoveel mogelijk in de gunst bij Dunja te komen. Gaandeweg komt hun vriendschap meer en meer onder druk te staan, tot een staking de gelegenheid geeft tot een grootse plundering in een supermarkt. De afwisseling tussen de lichamelijke gruwelen en de verveling maakt deze film interessant, omdat de regisseur in staat is gebleken de verveling voelbaar op het kijkende publiek over te brengen. (Ralph Evers)
Terug naar boven
Visuele nuance
The Angel (Engelen)
Margreth Olin • Noorwegen, 2009
Junk Lea (een overtuigende Maria Bonnevie) bezoekt na het zetten van een slordige shot heroïne op de wc haar dochter, die ze heeft overgedragen aan een pleeggezin. Vervolgens wordt haar trieste geschiedenis uit de doeken gedaan: een stiefvader met losse handjes, een emotioneel van hem afhankelijke moeder, de eerste keer heroïne, de eerste keer tippelen, enzovoort.
Door uitsluitend op vrouwen de focussen (de enige man van belang is de bruut, wiens karakter nooit wordt uitgediept) neigt Margreth Olin iets te veel naar feminisme om de film geheel te laten overtuigen. Enig origineel inzicht in de problematiek biedt The Angel ook niet, waardoor de film niet veel meer dan een geslaagd melodrama vormt. Er wordt wel sterk in geacteerd, en wat het meest opvalt is een visuele nuance: de vormgeving is glashelder, vol kleurrijke details en geraffineerde beeldcomposities. Het is de eerste keer dat de gevierde beeldende kunstenaar, illustrator en muzikant Kim Hiorthøy als cameraman voor een speelfilm optreedt, en zijn werk hier lijkt een voorbode van een ijzersterke carrière. (Paul Caspers)Terug naar boven
Cynische klap
Red, White & Blue
Simon Rumley • VS, 2010
Terug naar boven
Vlot vergezocht
The House of Branching Love (Haarautuvan rakkauden talo)
Aki Kaurismäki • Finland, 2010
Aki bewijst weer dat hij de minst pretentieuze van de gebroeders Kaurismäki is: zijn laatste film is een schunnige screwball comedy. Maar wel een van de betere soort: door serieus acteerwerk, sterke timing en een goed tempo verveelt de vergezochte plot niet. Bovendien is er, voor wie daar van houdt, grove verbale humor: Juhani’s makker probeert hem in een nachtclub aan te sporen twee vrouwen te veroveren met ‘Blitzkrieg in Polen’ als motto. (Paul Caspers)
Terug naar boven
Pretentieuze fiasco’s
Bad Faith (Ond tro)
Kristian Petri • Zweden 2010
Terug naar boven
Gruweldaden
J’accuse!
Abel Gance • Frankrijk, 1919
Gance laat zien tot welke gruweldaden de mens in samenwerking met de machine in staat is. Dit wordt nog eens onderstreept doordat echte beelden uit de Eerste Wereldoorlog worden gebruikt. Daarnaast is een groot deel van zijn cast later werkelijk in de oorlog omgekomen op het slagveld. Het protest van Gance past in de kunst- en filosofiestromingen die vlak na de Eerste Wereldoorlog opkwamen, waarin de uniciteit van de mens weer centraal stond. De film is daarmee een waarschuwing voor onze huidige maatschappij, waarin een steeds verdergaande nivellering van menselijke waarden ten behoeve van winstmaximalisatie tot een onteigening van onze uniciteit leidt. (Ralph Evers)
Terug naar boven
8WEEKLY zag eerder:
Deliver Us from Evil
Episode III – ‘Enjoy Poverty’
Les Barons
Nymph
Rapt
The Runaways
Vlees
Terug naar boven