Film / Achtergrond
special: IFFR 2014

IFFR: deel 8

.

DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9

Inhoud: The Amazing Catfish | Intruders | Feel My Love | Love Steaks

In dit 8e deel aandacht voor een jonge vrouw die opgenomen wordt in een familie in het Mexicaanse The Amazing Catfish, onwelkome vreemdelingen die de rust van een filmmaker verstoren in een Koreaans sneeuwlandschap, de liefdevolle verzorging van demente ouderen in Vlaanderen en een vrijgevochten liefde in een Duits wellness hotel waarbij geuren en smaken een rol spelen.

Warme familiebanden

The Amazing Catfish
Claudia Sainte-Luce• Mexico, 2013
4.0

~

Wanneer de jonge Claudia in het ziekenhuis opgenomen wordt vanwege een blindedarmontsteking, ontmoet zij Martha, met wie zij een kamer deelt. Na haar ontslag uit het ziekenhuis wordt Claudia door Martha uitgenodigd om met haar mee te gaan naar haar huis, alwaar een luidruchtig en rommelig huishouden hen opwacht. Als vanzelfsprekend wordt Claudia in het gezin opgenomen. In eerste instantie lijkt zij er wat onwennig onder, want het begrip familie heeft voor haar een andere betekenis. De vanzelfsprekende warmte en acceptatie van elkaar die Martha’s gezin uitstraalt kent Claudia niet. Zij is gewend, of misschien wel genoodzaakt, om op eigen benen te staan.

Hoewel ziekte een rol speelt in de film, is dat niet het gegeven waar het in The Amazing Catfish om draait. Martha is stervende, maar de wil om nog een mooie tijd samen met haar familie te beleven staat voorop. Een gezin waarin de jonge, eenzame Claudia ook een plek krijgt. Want terwijl de kinderen zichzelf overeind proberen te houden ten overstaan van hun zieke moeder, is het Claudia die orde schept in het chaotische maar liefdevolle huishouden. The Amazing Catfish toont op subtiele en warme wijze hoe een buitenstaander wordt opgenomen in een familie en er onmiskenbaar deel van uit gaat maken. De regisseuse brengt dit proces goed gebalanceerd in beeld- oprecht, liefdevol en ook met humor. Bloedbanden zijn niet nodig om je familie te doen voelen- de komst van een vreemdeling zou je leven zomaar kunnen verrijken.
Terug naar boven

Onwelkome vreemdelingen

Intruders
Noh Young-Seok• Zuid-Korea, 2013
3.5

~

De jonge filmmaker Sang-Jin uit Seoul reist naar het noorden van Zuid-Korea om daar inspiratie op te doen voor een nieuw scenario. Hij kiest bewust voor het desolate sneeuwlandschap, zodat hij ongestoord kan werken. Maar tijdens zijn reis naar de berghut die hij geboekt heeft, ontmoet hij een opdringerige en vreemde ex-bajesklant. Het lukt Sang-Jin met moeite om de man op afstand te houden en wanneer hij dan eindelijk alleen in zijn berghut zit, wordt hij lastig gevallen door jongeren op een ski-trip die van de nabijgelegen berghutten gebruik willen maken.

Terwijl het desolate landschap zich steeds meer vult met ongewenste gasten, neemt Sang-Jins frustratie toe. In plaats van in rust te kunnen schrijven moet hij toiletrollen halen voor zijn jonge gasten. En of dat nog niet genoeg is, komt ook de ex-bajesklant weer in beeld, zijn er schietgeluiden te horen in het bos en vinden er raadselachtige verdwijningen en zelfs moorden plaats.

Intruders legt de bizarre ontwikkelingen in gortdroge registraties vast. In het eerste, en sterkste, deel van de film staat vooral de ongemakkelijkheid van de hoofdpersoon, die steeds met onverwachte afleidingen geconfronteerd wordt, centraal. Vervolgens neemt het thrillerelement het over in de vorm van een whodunit waarbij de hoofdpersoon in een soort kat–en–muisspel belandt. Het absurde en droge karakter waarmee de film begon boet hiermee wat aan kracht in. Ook weet Noh Young-Seok niet altijd de spanning er in te houden, maar naar het einde toe weet de regisseur wel te verrassen met een onverwachte twist, waardoor de film ook nog politieke zeggingskracht heeft. Niet altijd evenwichtig, maar wel een geslaagde tweede speelfilm na zijn veelbelovende debuut Daytime Drinking (2009).

Terug naar boven

Ontroerend schouwspel van ouderdom

Feel My Love
Griet Teck • België, 2014
4.0

~

Feel My Love geeft een inkijkje in het dagelijkse leven van aan dementie lijdende bewoners van een tehuis in Vlaanderen. Een bijzonder tehuis overigens dat te herkennen is aan gebreide lappen die aan de buitenmuren hangen, een kunstwerk dat de ouderen samen met hun begeleiders en schoolkinderen gemaakt hebben.

De camera registreert de dagelijkse handelingen en de activiteiten die gekoppeld zijn aan deze doelgroep. Muziek en creativiteit maken hier een belangrijk deel van uit. Het levert prachtige scènes op, waarbij in de lege gezichten weer even vreugde te zien is, of een moment van zich herinneren, herkennen.

Er wordt uiterst liefdevol en zorgvuldig met de ouderen omgegaan. Hierbij valt op hoe menselijk het contact is. De berichten die je vaak hoort over verpleeghuizen is dat er te weinig tijd is voor de bewoners en het contact eerder functioneel dan persoonlijk is. In Feel My Love tonen de begeleiding en verpleging echter oprecht interesse in de oude bewoners en proberen ze iets los te maken: een emotie, een herinnering, maar ook stimulans om ondanks het lijden en de leegte die een steeds grotere ruimte innemen nog te genieten en te ervaren. Zo krijgen de ouderen een kus wanneer ze op bed liggen, wordt liefdevol hun hand vastgepakt, of wordt er oprecht gelachen en gezongen. Ook de rehabilitatie is van kracht: wat de bewoners zelf nog kunnen, wordt niet uit handen genomen.

Feel My Love is echter geen aanklacht op de ouderenzorg en hoe het beter kan. Het is een portret van ouderen in een stadium van hun leven dat ze afscheid gaan nemen. Afscheid van een leven dat geleidelijk aan uit hun geheugen gewist wordt. En dat door menselijk contact en liefdevolle zorg een waardige afsluiting  krijgt.
Terug naar boven

Vrijgevochten liefde

Love Steaks
Jakob Lass • Duitsland, 2014
4.0

~

Na het Deense Dogma uit 1995, waar de aangesloten regisseurs zich moesten houden aan tien strikte regels, is er in het Duitse Love Steaks gefilmd volgens het Fogma principe. Ofwel: een vrije stijl zonder vast script met ruimte voor improvisatie, waarbij geur en smaken een belangrijke rol vervullen.

Wat kan je verwachten van een dergelijke film? De setting: een wellness hotel, waar de extraverte Lara werkt als kok en de verlegen Clemens als masseur. Een film die massageoliën ademt, door Clemens aangebracht op diverse lichamen, en ruikt naar gebraden steaks, door de impulsieve Lara bereid.

De twee tegenpolen belanden al snel in een vrijzinnige relatie. Een relatie waarin de onhandige en voorzichtige Clemens uitgedaagd wordt door de felle Lara, immer vergezeld van haar heupflesje met alcohol. Naarmate de twee naar elkaar toe groeien, worden ook de problemen waar ze mee kampen betwist. Zo moet hij opener worden en meer durven en zij de alcohol vaarwel zeggen. Een proces dat niet zonder horten en stoten gaat en vaak humoristische scènes oplevert. Met Love Steaks levert Lass een originele en verfrissende film af. Een film voor de zintuigen, maar ook voor een vrijzinnige liefde tussen twee mensen die ondanks hun verschillen in karakter een eenheid vormen.
Terug naar boven

Reageer op dit artikel