Leids Film Festival 2011
De laatste editie van het Leids Film Festival, net als vorig jaar, druk bezocht en bood een combinatie van publieksfilms en zowel geslaagde als minder geslaagde verrassingen. Vandaag het eerste deel van een tweedelig verslag.
Lees nu de recensies van: La piel que habito | Über uns das All | Les hommes libres | Callaborator | 8WEEKLY zag eerder
Onder de huid
La piel que habito
Pedro Almodóvar • Spanje, 2011
Almodóvar weet verschillende verhaallijnen tot een boeiend geheel samen te smeden en roept vragen op over seksuele identiteit en de grenzen van obsessie. Daarnaast zijn er, zoals zo vaak in zijn films, veel verwijzingen naar de geschiedenis van de cinema en andere kunstvormen die een functie vervullen in het verhaal. Het is niet voor niets dat de hoofdpersoon tijdens haar gevangenschap gefascineerd raakt door het op het lichaam geïnspireerde werk van Louise Bourgeois. Al met al is La piel que habito weer een mooie aanvulling op het oeuvre van een veelzijdige maar consistente cineast. (George Vermij)
Terug naar boven
Mijn geliefde, de onbekende
Über uns das All
Jan Schomburg • Duitsland, 2011
Er zijn al veel films gemaakt die rouw behandelen, zoals François Ozons Sous le sable en Krzysztof KieÅ›lowski’s Trois couleurs: Bleu. Schomburgs film weet binnen dit genre met weinig nieuws te komen, ondanks solide acteerwerk van Sandra Hüller, die vooral bekend werd door haar intense rol in Requiem. In de tweede helft van de film probeert Schomburg het verhaal een andere wending te geven door een nieuwe man te introduceren in het leven van Martha. Über uns das All vervalt vervolgens kort in een realistisch-romantische film, waarin Martha weer van het leven gaat genieten. Helaas is Schomburg hier niet eenduidig in, wat blijkt uit scènes waar toevallige overeenkomsten duidelijk worden tussen Paul en Martha’s nieuwe geliefde. Aan het einde van de film twijfel je aan Martha’s visie op de werkelijkheid en aan haar geestelijke gezondheid. De film is dan al echter gestrand in een vage impasse waar je als kijker weinig mee kunt. (George Vermij)
Terug naar boven
Vergeten verzetsstrijders
Les hommes libres
Ismaël Ferroukhi • Frankrijk, 2011
Les hommes libres is vooral vanwege zijn onderwerp interessant, want de uitvoering is conventioneel en onverrassend. Het acteerwerk is degelijk, maar karakters worden bijna niet uitgewerkt en het verhaal verloopt op voorspelbare wijze naar zijn conclusie toe. De film bewijst dat een fascinerende voetnoot uit de geschiedenis niet per definitie pakkende cinema hoeft te zijn. (George Vermij)
Terug naar boven
Mannen in crisis
Collaborator
Martin Donovan • VS, 2011
Uitgebrande schrijvers zijn een geliefd onderwerp in indiefilms. Collaborator doet deels denken aan Steven Buscemi’s grappige Lonesome Jim (2005), waarin een mislukte schrijver weer thuis gaat wonen. Daarnaast heeft de film links met het werk van Charlie Kaufman, waarin neurotische schrijvers vastzitten in hun leven. Collaborator krijgt een andere wending als een oude vlam van Robert opduikt. Deze verhaallijn delft uiteindelijk het onderspit als Robert zijn oude buurjongen Gus (David Morse, die er zijn specialisme van heeft gemaakt om solide blue collar-mannen te spelen) tegen het lijf loopt. Als Gus gezocht wordt door de politie, houdt hij Robert gegijzeld in zijn huis, waarna de mannen in gesprek met elkaar raken over hun levens en kansen. Hier krijgt de film iets toneelmatigs als Robert het met Gus heeft over zijn vak en over fictie en werkelijkheid. Collaborator heeft humoristische momenten, maar Donovan weet niet helemaal welke kant hij met zijn verhaal op wil. Uiteindelijk lijkt Robert door Gus’ inmenging een nieuwe impuls te krijgen, maar de film is over het algemeen te vrijblijvend om echt indruk te maken. (George Vermij)
Terug naar boven
8WEEKLY zag eerder
Beyond
Drive
Life of Brian
Margin Call
Mr Nobody
Tyrannosaur