Avondje nachtclub met onverwachte wending
.
De musical Cabaret brengt ons terug naar Duitsland in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Aan de hand van een simpel liefdesverhaaltje – een relatie tussen een Amerikaanse schrijver en een nachtclubzangeres – zien we hoe het nazisme langzaam zijn intrede doet in het leven van gewone mensen. Plaats van handeling: een verlopen nachttent in Berlijn, waar mensen werken die via de nachtclub hun dromen proberen te verwezenlijken en waar hun bezoekers op zoek zijn naar entertainment om even uit de roerige wereld weg te zijn. Een groter contrast met de werkelijke wereld is haast niet denkbaar.
Aan de hand van de ceremoniemeester van de club, gespeeld door een magnifieke Ara Halici, krijgt het publiek een kijkje in de belevingswereld van verschillende personages: nachtclubzangeres Sally Bowles, verschillende animeermeisjes, een Amerikaanse schrijver, een hospita en een fruitboer. De enige persoon over wie we weinig te weten komen is de Master of Ceremonies zelf. Pas naar het einde toe wordt enigszins duidelijk met wie we te maken hebben.
Welkom?!?
Met het welbekende nummer Willkommen zet de ‘emcee’ meteen de toon, want naderhand kun je je afvragen of iedereen nu echt wel zo welkom was. Het zegt iets over de belevingswereld van de personages, voor wie de show alleen maar telt. Sally Bowles (Pia Douwes) zingt als nachtclubzangeresje de sterren van de hemel, geile animeermeisjes en danseressen verleiden je ondanks hun doffe oogopslag en de gaten in hun netkousen en de Master of Ceremonies pakt op grove en ordinaire wijze werkelijk iedereen, man of vrouw.
Ondertussen wordt zowel in de Kit Kat Club als in het pension van Fräulein Schneider (Anne Wil Blankers) de dreiging van buiten genegeerd. Pas als Schneiders liefdesrelatie met de joodse fruitboer (Wim van Rooij) onder vuur komt te liggen door het opkomende antisemitisme beginnen te gemoederen op te lopen. Vooral op het gezicht van Fräulein Schneider is de tragiek van deze gebeurtenissen af te lezen. Anne Wil Blankers, die in Cabaret op verrassende wijze laat zien ook zangtalent te hebben, zorgt met haar inlevingsvermogen voor ontroerende momenten.
Ontroering
In Cabaret is werkelijk alles tot in de perfectie uitgewerkt. Scènes worden op verbluffende wijze aaneen geschakeld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van drie in het toneel verwerkte deuren, die bijvoorbeeld de schakeling tussen de Kit Kat Club en de pension van Fräulein Schneider mogelijk maken. Ook aan de kwaliteit van de liederen en het formidabele orkest – dat ook in dienst is van de nachtclub – valt niets af te doen.
Wellicht is het allemaal iets te perfect, wat je niet verwacht van een nachtclub met toch niet de meest voorbeeldige dames. Vooral bij Pia Douwes valt dit op, omdat ze met haar zangkunsten het niveau van een nachtclubzangeres ver overtreft. Maar het doet niets af aan de vele ontroerende momenten, die deze musical met zich meebrengt en waarvan de slotscène nog lang zal blijven hangen.
De musical Cabaret is nog tot en met 31 mei 2006 in Theater Carré in Amsterdam te zien. Meer informatie vind je op de site van Cabaret.