Film / Serie

Ben je een rechtvaardige of zondaar?

recensie: Hellbound

Stel je eens voor dat er plots een gigantisch zwevend hoofd voor je verschijnt met de voorspelling dat je maar een bepaalde hoeveelheid tijd over hebt voordat je een eeuwigheid in hel moet rotten? Het overkomt de personages in de Zuid-Koreaanse Netflix serie Hellbound. De moeite van het kijken waard? Onze kersverse recensent Deborah Nergui zocht het voor je uit.

Hellbound is een nieuwe Netflixserie die geregisseerd is door Yeon Sang-Ho, de maker van onder meer Train to Busan (2016) en Psychokinesis (2018). We worden geconfronteerd met een absurd hoofd dat datum en tijdstip aankondigt van wanneer een persoon door een drietal monsters afgemaakt wordt om daarna een eeuwigheid in hel te lijden. De angst onder de Zuid-Koreaanse samenleving groeit. De New Truth Society is een opkomende cult onder leiding van Jeong Jin-Soo (Yoo Ah-In). De cult gebruikt de groeiende angst onder de mensen om hun eigen ‘religieus schrift’ te promoten als de enige leefwijze om niet naar hel gestuurd te worden. Ze maken de angst daarnaast nog groter door mensen die naar de hel zijn gestuurd bekend te maken aan het publiek. Ze worden afgebeeld als criminelen en zondaars.

Diepe vraagstukken

Wanneer detective Jin Kyung-Hun (Yang Ik-June) merkt dat zijn dochter onbedoeld een misdrijf heeft gepleegd onder invloed van Jeong Jin-Soo, blijkt het dat de uitspraken van de cultleider en New Truth Society niet op de waarheid gebaseerd zijn. Deze onthulling verandert het perspectief op de slachtoffers van de voorspellingen. Zo worden de personages en wij als kijker geconfronteerd met een dilemma. Is het beter om iedereen in een leugen te doen geloven om de orde te behouden? Of onthullen we de waarheid met alle gevolgen van dien? De personages krijgen met meer serieuze morele vraagstukken te maken, zoals exploitatie, moord, verraad en het verspreiden van propaganda. Dit laat zien dat niet alles even zwart-wit is. De acteurs vertonen een overtuigend spel. De karakters hebben interessante motivaties achter de keuzes die ze maken ter bescherming van hun familie, de mensheid of zichzelf. Aan de andere kant zijn de personages uitgewerkt met weinig diepgang. De serie probeert teveel belangrijke personages te introduceren in maar zes afleveringen. Dit haalt wat van het kijkplezier eraf en geeft frustratie. Het is moeilijk om als kijker empathie te tonen voor de platte karakters. Desondanks blijft het verhaal wel interessant en spannend.

Monsters

Behalve de moordzuchtige monsters en het gigantische zwevend hoofd, lijken er ook monsters onder de mensen te leven. Hoe ver gaat een individu voor macht? En wat betekent het om goed te zijn? Regisseur Yeon Sang-Ho lijkt vooral interesse te hebben in het menselijk gedrag tijdens de chaos. De focus ligt meer op de acties van de personages dan op die van de monsters. Terwijl de personages ons steeds weten te verrassen blijven de monsters telkens hetzelfde patroon vertonen, wat op een gegeven moment vlak begint te voelen. Daarbij zijn de CGI-effecten van de wezens van slechtere kwaliteit dan de rest van de cinematografie waardoor ze nep en goedkoop ogen.

Ondanks een paar kleine schoonheidsfoutjes is de serie een must-watch met veel actie, mysterie, spanning en nog veel potentie na de onvoorspelbare cliffhanger van aflevering zes. Hopelijk kunnen de makers meer diepgang creëren in een nog te bevestigen tweede seizoen. In de tussentijd kun je lekker genieten van de zes afleveringen van het eerste seizoen!