Een eigen stem

recensie: Wasted Bullet - Elegy

Een elegie is een klaagzang, een gedicht om verdriet mee te verwerken. Je zou denken dat het verleden daarmee in herinnering wordt gebracht. Elegy van Wasted Bullet is echter geen terugblik op het verleden, maar een belofte voor de toekomst.

Elegy van Wasted Bullet is echter geen terugblik op het verleden, maar een belofte voor de toekomst.

Er zijn weinig genrebenamingen zo vaag als ‘hardcore’. Voor iedere muziekstroming bestaat er immers wel een of andere hardcore-variant. Tegelijkertijd is het ook een heel duidelijke omschrijving van de muziek: hard, snel en zonder compromis. Dat is ook het geval bij Elegy van Wasted Bullet. De vijfkoppige formatie uit Tilburg bestaat sinds 2008 en heeft nu haar derde album afgeleverd, dat bol staat van melodische hardcore of ‘metalcore’, zoals ze het zelf ook wel noemen.

Opvallen in een brij van lawaai

Bij deze stijl van muziek bestaat er een reële kans op eentonigheid. De snelheid van spelen en het geluid van de raggende gitaren kunnen voor de ongeoefende luisteraar vrij snel een brij van lawaai worden. Wasted Bullet voegt echter een leadgitaar toe die het best omschreven kan worden als ‘symfonisch’. Daarmee onderscheiden ze zich van andere hardcorebandjes en voegen ze een verfrissend element toe aan hun muziek.

Buiten de te verwachten distortion-gitaarpartijen en snelle drums bevat Elegy ook veel melodische gitaren en af en toe meerstemmige zang. Grunts worden op passende momenten afgewisseld met normale zang. Wasted Bullet blijft echter een hardcore band, dus agressie en frustratie blijven de boventoon voeren in de muziek.

Groeimogelijkheden

Elegy is een stap vooruit voor Wasted Bullet. Het album klinkt meer solide dan zijn voorgangers en de band is gegroeid, zowel op technisch als creatief vlak. Er zit genoeg variatie in de nummers om niet tot eenheidsworst te vervallen, hoewel de stijl wel altijd behouden blijft. Geen dertien in een dozijn dus, maar toch krijg je een goed beeld van het album door slechts een nummer te beluisteren.

In een genre als hardcore  of het nu punk, techno of iets anders is  is het lastig om bekendheid op te bouwen. Wasted Bullet slaagt er met Elegy in om een ander geluid neer te zetten en een eigen stem te laten horen. Al met al is Elegy een belofte voor de toekomst en laat het horen dat Wasted Bullet een energieke en vernieuwende band is.