Lekker lichtgewicht

recensie: Vonder & Bloom - Simple Peace of Mind

.

Met Simple Peace of Mind kan ook het grote publiek nu kennismaken met dit goed ogende damesduo. Frisse composities met naast de stemmen van de dames als belangrijkste ingrediënten piano en gitaar. De ingetogen liedjes van Nina Ebbenhout en Caroline Ouwendijk lijken recht uit het hart te zijn geschreven. Simple Peace of Mind is opgenomen met producer Roeland Jacobs en bevat een viertal songs met strijkers van het Metropole Orkest. Samen met de mix door Ulf W. Holand, die eerder met Maria Mena en a-ha werkte, lijkt het recept voor succes compleet.

~

De single ‘Brilliance of You’ is terug te vinden op dit album. Het was de eerste proeve van bekwaamheid voor de dames, een lekker nummer gedragen door piano en licht van gewicht. Of ze daar de hitparades mee weten te bestormen, hangt natuurlijk vooral af van de hoeveelheid airplay die ze weten af te dwingen. Iedere dj met een hart voor fijne damespop en ontluikend Nederlands talent zal dit sympathieke duo echter zeker een kans gunnen.

Niet voedzaam

Als het album van start gaat met het titelnummer ‘Simple Peace of Mind’ komen herinneringen aan het album van Kindred Spirit uit 1995 bovendrijven. Heerlijke dameszang die vraagt om zonnig en mooi weer. De dames van Vonder & Bloom weten dit gevoel ook bij het lichtvoetige ‘Little Dreamer’ goed vast te houden. In de composities van het duo horen we steevast lekker pianowerk. Maar hoe kan dat ook anders, met de klassieke opleiding van Nina Ebbenhout.

Ondanks de prettig in het gehoor liggende liedjes en de heldere uitvoering heeft het album Simple Peace of Mind toch te lijden onder één makke: het hapt heerlijk weg maar is niet voedzaam. Het album laat na diverse luisterbeurten een prettige herinnering achter maar biedt toch te weinig hoogtepunten, en dat terwijl de eerste single ‘Brilliance of You’ ons wat anders had willen doen geloven.

Vonder & Bloom live:

17 april: Rode Kruis Bloesemtocht (main stage)
17 april: Velvet Music Store, Dordrecht