Rotsvast

recensie: Korn - Paradigm Shift

.

~

Een paradigma-verschuiving is een radicale verandering in de manier waarop de wereld bezien wordt. Einstein zorgde voor zo’n verschuiving met zijn relativiteitstheorie, net als Freud toen hij de psychoanalyse introduceerde. Korn wekt nogal wat verwachtingen door de titel van het nieuwe album.

Als altijd
Paradigm Shift mag dan genoemd zijn naar een verandering, het album is onmiskenbaar Korn: door de manier waarop Jonathan Davies zingt, door de typische metalige basklanken en door de zwaar vervormde gitaren van Head. Met Paradigm Shift keert Korn terug naar de basis van ruw en rauw, hard en getroebleerd. Dat Head is teruggekeerd, speelt hier ongetwijfeld een rol bij. Door in de oorspronkelijke line-up te spelen, komt Korn dichter bij hun oorspronkelijke, compromisloze geluid.

Wel is het album vrij eentonig; er is geen opbouw of spanningsboog. Vanaf het eerste nummer gaat de band los en leeft zich uit, agressief, hard en vasthoudend. Het energieniveau daalt niet tot de laatste noot heeft geklonken. Afwisseling is er wel door de zang van Davies, die een uitgebreid repertoire aan technieken laat horen: van geweeklaag tot woedende keelklanken. Davies is in topvorm, net als de rest van de band.

Anders dan de rest
Bij hun debuut in 1994 liet Korn de wereld kennismaken met een nieuwe stijl. Hun versie van metal werd gedoopt tot nu.metal. Maar in tegenstelling tot de andere bands uit dat genre is het Korn wel gelukt om onder de aandacht te blijven. Met Paradigm Shift bewijst de band (opnieuw) dat ze niet genegeerd mogen worden.

Door zichzelf te blijven is Korn geen tijdsgebonden eendagsvlieg, maar een band met eeuwigheidswaarde. Paradigm Shift is niet erg gevarieerd, maar de muziek van Korn is geen trucje. De vernieuwing van inzicht waar de titel op doelt is dan ook vooral dat Korn zich gerealiseerd heeft dat ze zich niets aan moeten trekken van de waan van de dag of verkoopaantallen, maar gewoon hun eigen ding moeten doen.