Eels zet optimisme nu ook in zijn muziek voort

recensie: Eels - Wonderful, Glorious

Drie albums in nog geen anderhalf jaar. Ga er maar aan staan. Na deze overvloed aan nieuw materiaal was het even stil. Tot nu. Eels is er weer met Wonderful, Glorious, een plaat die het wachten dubbel en dwars waard was.

Het verhaal mag bekend zijn: Hombro Lobo, End Times en Tomorrow Morning volgden elkaar in razend tempo op. Geen wonder dat een veelzijdig kunstenaar als Mark Oliver Everett (beter bekend als E) dan even iets anders wil. Gelukkig is musiceren nog zijn ‘core bussines’. Het maken van dit album gebeurde echter in niet zo’n prettig jaar voor deze schrijver/documentairemaker/zanger, waardoor veel liedjes in het teken staan van vechten en strijd.

Vechten als het nodig is
Het album oogt vrolijk, met een knaloranje voorkant, die echter contrasteert met een bommen werpend vliegtuig. Ongetwijfeld slaat dit op openingsnummer ‘Bombs Away’ waarin verhaald wordt over iemand die definitief uit de schulp kruipt. Als de fijne beat verstomt en het nummer afgelopen lijkt, pakt de gitaar het ritme weer op en gaat E gaat verder op fluistertoon. Tom Barman dreiging. De bijna agressieve zang contrasteert lekker met de ontspannen melodielijn.

Ook ‘Kinda Fuzzy’ neemt de handschoen op. Het liedje swingt aan alle kanten en wordt slechts even onderbroken door een wat droeviger stukje. Bij ‘Peach Blossom’ kunnen de voetjes helemaal van de vloer. Stampende drums, knallende vervormde gitaar. In één woord: Groovy! ‘Open the window man and smell the peachblossom, the tigerlilly, the marigold.’

Vermoeid en droevig

~

Toch is ook de wat zwaarmoediger kant van bijvoorbeeld End Times te horen. Op Cash-achtige wijze gaat ‘On The Ropes’ over iemand die nog niet verslagen is, maar wel al in de touwen hangt. De stem van E doet hier en bij ‘The Turnaround’ vermoeid en oud aan, als Cash bij zijn American Recordings. E past zijn stijl aan het materiaal aan. Op ‘Stick Together’ is E’s zang juist weer zeer energiek. Opgezweept door een clap zorgt dit voor een zeer vrolijk nummer.

Met omhoog lopende tussenstukjes en een wat ruiger refrein gaat ook ‘New Alphabet’ over strijd. Als je de wereld niet meer begrijpt, dan maak je je eigen ‘alfabet’. Vecht voor wat je waard bent; niet alles komt vanzelf. De donkere tijden hebben hun waarde als je hierna weer in het licht komt!

Mooie teksten
Dat E een uitstekende liedjessmid is, is bijvoorbeeld te horen op ‘ I Am Building A Shrine’. Hoewel, zijn het wel zijn teksten, als al zijn bandleden voor het eerst veel input mochten geven voor de nummers? Hoe dan ook, zinnen als ‘…and all the songs within your smile’ beschrijven op poëtische wijze de warme gedachten aan een vrouw die opgeslagen worden in het hart. De zingende zaag versterkt de emotionele lading.

Positiviteit
Vergeleken met Tomorrow Morning is dit tiende studioalbum nog een stukje positiever. Was dat album vooral tekstueel optimistisch, bij dit album is het ook in de muziek te horen. Sommige nummers zijn funky, dansbaar en uitgelaten (slot- en titelnummer ‘Wonderful, Glorious’) te noemen. De kwaliteit van de songs is hoog. Na een enkele keer luisteren merk je al dat de liedjes onderscheidend zijn. Veel verschil in dynamiek, in energie, een schudei hier, een ruisje of tik daar, stromend water of een rainstick. Alles klopt. Bovendien heeft E zich in zijn zonnige studio in Los Angeles door een stel formidabele muzikanten weten te omringen. Het kan dan ook bijna niet anders dan dat Wonderful, Glorious je achterlaat met een positieve vibe.