Philomena
Philomena behandelt een beladen onderwerp op verfrissende en komische wijze. Met gevoel voor humor brengt regisseur Stephen Frears het waargebeurde verhaal van Philomena Lee.
Philomena Lee was ongehuwd toen ze zwanger raakte in de jaren vijftig. Een schande in die tijd en reden genoeg voor haar vader om Philomena naar een klooster te verbannen. Philomena beviel aldaar van zoon Anthony en werd gedwongen te werken in de wasserij. Haar zoontje mocht ze één uur per dag zien. Op een dag ‘adopteert’ een Amerikaans gezin Anthony, waarvoor de nonnen veel geld vangen. Philomena ziet haar zoon nooit meer. Ze zweeg over deze tijd, zelfs haar eigen gezin wist van niets. In 2004 besluit Philomena het zwijgen te doorbreken en vertelt ze haar dochter dat ze een broer heeft.
De film is gebaseerd op Martin Sixsmith’s boek The Lost Child of Philomena Lee, het resultaat van de zoektocht naar Philomena’s zoon. Voormalig journalist Sixsmith is in 2004 werkloos. Op een feestje ontmoet hij Philomena’s dochter en zij vertelt hem haar moeders verhaal. Sixsmith reageert arrogant en kortaf, hij heeft geen interesse in human interest stories, die volgens hem pulp zijn. Toch laat hij zich verleiden tot een afspraak met Philomena en bezwijkt hij onder haar charmes. Echter, Sixsmith’s drijfveer om tot het uiterste te gaan, is de houding van de nonnen, die vijftig jaar na dato nog altijd weigeren mee te werken.
Geen protestfilm
Philomena is nadrukkelijk geen protestfilm tegen de kerk, maar gaat in op het persoonlijke leed van Philomena. Het narratief wordt vanuit haar perspectief verteld. De frustratie die zich van veel kijkers meester zal maken, wordt belichaamd door Sixsmith. Philomena daarentegen, deelt de frustratie en haat jegens de nonnen niet. Haar geloof in God is net zo krachtig als haar geloof in de goedheid van de mens en dit dient niet te worden verward met naïviteit. Philomena schroomt niet om Sixsmith, en wellicht ook de kijker, dat duidelijk te maken.
Hunkering naar erkenning
Het belangrijkste personage is natuurlijk Philomena zelf, gespeeld door niemand minder dan Judi Dench. Philomena is aanvankelijk een typisch oud vrouwtje die de cynische grappen van Sixsmith niet begrijpt, maar blijkt later verrassend modern te zijn. Geen generatiekloofgrappen, maar een hippe, oude dame die bijvoorbeeld homofilie de normaalste zaak van de wereld vindt. De Britse levende legende heeft niets meer te bewijzen, maar wat een fenomenale rol zet Dench hier neer. Hooguit Cate Blanchett (wegens Blue Jasmine) zou nog tussen het gouden beeldje en Dench’ rimpelige handen kunnen staan.