Waar gaat het eigenlijk over?

recensie: The Descent

“Het werkt allemaal veel beter zonder uitleg”, zegt regisseur Neil Marshall op het audiocommentaar van The Descent. En daarom wordt in deze Britse horrorfilm van alles gesuggereerd en bijna niets verklaard. Aanvankelijk misschien wat frustrerend voor de kijker, maar uiteindelijk is het de grootste kracht van de film: je kunt er nog dagenlang over napraten.

~

The Descent gaat – in de woorden van Marshall (Dog Soldiers) – over “six chicks with picks (houwelen)”, wat eigenlijk neerkomt op: zes vriendinnen gaan een grot verkennen en komen vast te zitten. En ze blijken niet alleen te zijn… Een vrij standaard plotje voor een horrorfilm, maar Marshall weet dankzij de beklemmende muziek en de beelden van nauwe gangen een claustrofobische en onheilspellende sfeer te creëren. En dat werkt inderdaad beter zonder uitleg.

Voor het overgrote deel van de film weet Marshall deze kracht van de suggestie vast te houden. Het is een klein beetje jammer dat het geheel in het laatste half uur verandert in een ware horrorslasher, met alle ranzigheid van dien: botten steken uit benen, mensen stikken in hun eigen bloed en de darmen vliegen je om de oren. Desondanks is ook dit gedeelte onderhoudend.

De weg naar krankzinnigheid

Maar laat je door deze ranzigheid niet in de war brengen: volgens Marshall gaat The Descent toch vooral over de afdaling in de menselijke geest. De weg naar krankzinnigheid leidt in dit geval dus door een grot. En uiteindelijk rest slechts nog de vraag: wat is er in hemelsnaam gebeurd? Want uiteindelijk zijn er meerdere interpretaties mogelijk, wat vooral op het internet leidt tot felle discussies.

~

Het (zeer vermakelijke) audiocommentaar met Marshall en vijf van de hoofdrolspeelsters brengt geen duidelijkheid. Ze kiezen ervoor de kijker in het duister te laten. Slim, want de discussie duurt daardoor voort. Het zorgt ervoor dat The Descent, ook al is de film niet meer dan een vermakelijke horrorslasher, toch voor wat leuke gespreksstof kan zorgen. Voor de actrices is het echter duidelijk: “Eigenlijk gaat de hele film over seks”, grappen ze, en ze sommen vervolgens de kenmerken – donkere grotten, nauwe spleten en fallusvormige rotsformaties – op.

Still Crawling

De film was in Engeland en Amerika een financieel succes, met een totaalopbrengst van bijna dertig miljoen dollar. Niet slecht voor een film met een budget van zo’n vijf miljoen dollar, en de kans is dan ook groot dat een of andere slimmerik een vervolg op poten gaat zetten. De meiden en Marshall houden er al rekening mee in het audiocommentaar en bedenken alvast voor de grap een titel: Still Crawling. Laten we hopen dat het vervolg er niet komt en het blijft bij deze vermakelijke horrorfilm over six chicks with picks. Dat is meer dan genoeg.

Deze uitgave van The Descent bevat naast het audiocommentaar onder meer verwijderde scènes en een veertig minuten durende Making of.