De moraal achter een anonieme wip

Depressies, vervreemding en anonieme seks in Mexico stad allemaal gevangen in een klein appartement waar een vrouw nauwgezet door de camera wordt gevolgd. Michael Rowes debuut Año bisiesto is een film die de vaste thema’s van de arthousefilm aandoet zonder ze nieuw leven in te blazen.
~
Voyeur
Año Bisiesto gaat over de eenzame en teruggetrokken Laura in Mexico Stad die haar apathie alleen kan doorbreken door anonieme seks. De film speelt zich grotendeels af in haar appartement waar de kijker als een all access-voyeur ongegeneerd details over haar leven kan oppikken. Zo blijkt Laura een freelance journaliste te zijn die rondkomt van onzekere opdrachten voor bedrijfstijdschriften. Ze heeft een broer die af en toe langskomt en ze belt sporadisch met haar familie in de provincie Oaxaca. Het wordt duidelijk dat zij van ver naar de stad is getrokken om een nieuw leven op te bouwen.
~
Voorspelbaarheid
Año Bisiesto won in Cannes de Camera d’Or voor beste debuut. Rowe is zeker op technisch gebied bekwaam genoeg om een sfeer te zetten en zijn acteursregie levert ook geloofwaardige resultaten op. Het is echter door de voorspelbaarheid van Año bisiesto dat er vragen rijzen over de vorm en de inhoud van de film. In hoeverre is Año bisiesto niet net zo kunstmatig en afhankelijk van de kaders van een genre als een Hollywoodfilm of Europese publieksfilm? En waarom zou deze film die in zijn thematiek zo veel lijkt op voorgangers die variëren van Michelangelo Antonioni tot aan Ming-liang Tsai en Michael Haneke beloond moeten worden als debuut?
Voor de trouwe filmhuisbezoeker en fanatieke cinefiel zal de film niets nieuws bieden. Año bisiesto toont dat veel arthousefilms in hun vernieuwing zijn gestrand door terug te vallen op een vaste thematiek en een realistische observatiestijl van lange statische shots. Patrice Chereaus recente Persécution is ook een voorbeeld van die tendens. Het gevaar van dit soort films is dat vervreemding en psychologische getroubleerdheid slechts oppervlakkig gevangen worden, ondanks de pretentie dat het hier gaat om een serieuze behandeling van moderne problemen. Uiteindelijk blijft er alleen een sjabloon over van een serieuze film die in zijn voorspelbaarheid weinig goeds belooft voor de toekomst van de cinema.