Caché raakt de kijker met een mokerslag
Er zijn weinig films die zo hard aankomen als de films van Michael Haneke. Zijn laatste film, Caché (2005), nu uitgekomen op dvd, borduurt voort op zijn vorige harde, realistische werken, waaronder Funny Games (1997) en La Pianiste (2001).
Een intellectueel gezin wordt lastig gevallen met anoniem bezorgde videotapes van hun eigen huis en nare kinderlijke tekeningen. De man des huizes gaat in zijn eentje op onderzoek uit. Het lijkt erop alsof hij er meer vanaf weet, wat wrijving oplevert met zijn vrouw en kind. De man wordt paranoïde en zijn drang naar veiligheid keert zich uiteindelijk tegen hem.
Bij de strot
Caché is een ongewone thriller. Het gaat Haneke om een diepere psychologie: wat doet een persoon die door externe factoren in zijn of haar ordelijke bestaan opeens wordt geconfronteerd met nare en pijnlijke uitspattingen? Het is een interessante vraag die Micheal Haneke vaker stelt in zijn films. De mens in Hanekes films is in zulke situaties vooral passief en laf.
Meesterwerk
De dvd bevat uitgebreide extra’s, die een mooi beeld geven van de charismatische filmmaker. Haneke geeft in een interview van bijna een half uur zijn visie op de huidige maatschappij en praat over een van de belangrijkste onderwerpen van de film: hoe mensen hun burgerlijke bestaan bewaken. Daarnaast biedt de dvd nog een kijkje op de set, waar vooral het perfectionistische karakter van de regisseur aan het licht komt. Zo briest hij tegen zijn cameraman als deze met zijn camera niet door de deur kan, terwijl dat wel was afgesproken. Hier komt een andere man naar voren dan de lachende, sympathieke man uit het interview. Uit het interview blijkt verder dat hij vooral houdt van de komische films van Woody Allen. Maar zijn favoriet blijft toch Salò van Pasolini. Volgens hem een mijlpaal voor het intense realisme waar hij, zoals blijkt uit Caché, een voorstander van is.
Lees ook de recensie van de bioscoopversie.