Heilstaat op eigen erf
De tweede speelfilm van de Griekse regisseur Giorgos Lanthimos is geen gemakkelijke kost. Een doorgedraaide vader houdt zijn familieleden al hun hele leven in gevangenschap. Het afgeschermde erf vormt een gestileerd decor voor een vervreemdend sociologisch drama.
Dogtooth draait om een gezin dat in totale afzondering leeft. De moeder, de volwassen zoon en de dochters komen nooit buiten de omheining die hun villa van de buitenwereld scheidt. In het huis gelden bizarre regels en worden de machtsverhoudingen bepaald door nare spelletjes. De enige die de deur uitgaat is de pater familias. Om te werken, of om een meisje voor zijn zoon te halen. De titel van de film verwijst naar een van de belangrijkste wetten die de vader zijn kinderen heeft opgelegd: het huis mag verlaten worden als één van de hoektanden vanzelf uitvalt. Autorijden is toegestaan als hij opnieuw aangroeit. Nooit dus.
Familiebanden
Het acteerwerk is ingetogen. Er broeit van alles, maar over de motieven van de gezinsleden laat Lanthimos de kijker in het ongewisse. Geen van de personages wekt sympathie op. Dat vergt geduld, maar de gestileerde composities en intrigerende rituelen roepen genoeg vragen op om bij de les te blijven. Het leidt afwisselend tot walging en fascinatie, zonder dat de film cynisch wordt.
Boterbloem
Het ongemak dat de film veroorzaakt, vermindert op den duur. Lanthimos slaagt erin de kijker te laten wennen aan zijn absurde, beklemmende gezinssituatie. Een lovenswaardige prestatie, hoewel het op het eerste gezicht tot verveling lijkt te leiden. Maar als de aftiteling je teruggeeft aan de gewone wereld komt de klap des te harder aan.