Schuchtere schoonheid
![](https://8weekly.nl/wp-content/uploads/2009/7962-the-milk-of-sorrow-la-teta-asustada-f-845x321.jpg)
Peru staat internationaal niet bekend om zijn cinema. Het was dan ook verrassend dat Claudia Llosa’s The Milk of Sorrow dit jaar de Gouden Beer won. In haar tweede film vangt Llosa een bittere werkelijkheid op een poëtische wijze en behandelt zij subtiel het traumatische verleden van haar land.
Magisch-realisme
The Milk of Sorrow imponeert door het geloofwaardige spel van Solier. Zij bezit een exotische schoonheid die is gekoppeld aan een voortdurende kwetsbaarheid en een tastbare angst. Llosa weet dit aan te vullen met een poëtisch-filmische stijl die wegens de Latijns-Amerikaanse setting al door veel critici is omschreven als magisch-realistisch. Fausta’s ziekte en de wijze waarmee zij die denkt te bestrijden, passen in een wereld waar inheems bijgeloof tegenover een harde moderne werkelijkheid staat. De aardappel, die Fausta heeft opgenomen in haar geslachtsdeel, heeft ook een sterke symbolische lading. Het is niet voor niets een plant die oorspronkelijk afkomstig is uit Peru.
Llosa contrasteert deze elementen met de levenslust van de mensen in de sloppenwijken die grote bruiloften organiseren en deel uitmaken van een hechte gemeenschap. Vervreemding en schoonheid liggen dicht bij elkaar in zorgvuldige shots die niets aan realisme verliezen. In een scène zoekt Fausta een doodskist voor haar moeder en ziet bij verschillende begrafenisondernemers mooi geschilderde en versierde modellen die vooral vrolijkheid uitstralen. Deze shots vormen de tegenpool van Fausta’s angsten en Llosa maakt duidelijk dat, anders dan haar landgenoten, Fausta vastzit in een onverwerkt verleden. Zij is daarmee een personificatie van de traumatische geschiedenis van Peru.
Optimisme
Dit thema komt overeen met andere recente Latijns-Amerikaanse films waarin een gewelddadig en complex verleden wordt getoond aan de hand van een personage, zoals Tony Manero en La mujer sin cabeza. The Milk of Sorrow verschilt in dat opzicht wel in zijn boodschap en conclusie. Waar Tony Manero en La mujer sin cabeza verontrustend zijn en open eindigen in een verwarrende toestand, daar is The Milk of Sorrow optimistischer. Voor Llosa is hoop belangrijker voor haar personages, en voor een door oorlog getekend Peru. Zij weet dit subtiel te tonen aan het einde van de film. Vitaliteit en veerkracht winnen het van een onverwerkt verleden, zonder dat het ten koste gaat van geloofwaardigheid. Het leven gaat gewoon door.