Vermakelijk beeld
Wie wil er nou niet winnen? Diploma’s, recordtitels, ze hebben een zekere marktwaarde. Maar wat als de titel die je kunt claimen alleen maar waarde heeft in de stad waarin je woont? Kun je dan nog wel trots zijn? Uit de semi-documentaire The Shutka Book of Records van de Tsjechische regisseur Aleksandar Maniæ blijkt dat dit kan.
De gelukkige vallei
Met veertigduizend inwoners is Shutka het grootste zigeunercentrum van Europa. Aan geluk geen gebrek lijkt, want de bewoners hebben de liefkozende naam ‘de gelukkige vallei’ voor hun stad gekozen. Het is antropologisch interessant als de bewoners enthousiast vertellen over hun prestaties in bijvoorbeeld ganzengevechten, homoseksueel zijn of vampieren verdrijven. Maar hoe bizar ook, het stoort als Severdjam Bajram (bekend als dr. Koljo uit Black Cat, White Cat) de inwoners als kleine kinderen ondervraagt, waardoor de Roma’s die aan bod komen inderdaad op kinderen lijken. Af en toe laat Maniæ een glimp van de harde werkelijkheid zien. Bijvoorbeeld als een inwoner zich afvraagt waarom de Europese Unie de Roma’s in kartonnen dozen laat wonen. Maar voordat je met je ogen kan knipperen loopt er weer een stoet olijke recordshouders voorbij en is het leven weer goed.
Turkse cassettebandjes
Hoe arm de Roma’s ook zijn, voor muziek, bruiloften en besnijdenissen is altijd geld. Dat muziek bijna een levensbehoefte is en veel emotie doet oplaaien, laat Maniæ goed zien door fragmenten van de wedstrijd ‘Turkse cassettebandjes verzamelen’. Een zorgvuldig samengesteld juryteam luistert geduldig, onder invloed of niet, naar de melodie, structuur en helderheid van de muziek op de cassettebandjes. Groot is de woede van de verliezer. Het gaat er niet om dat je meedoet, het gaat erom dat je wint.Vooroordelen
The Shutka Book of Records biedt geen diepgaande analyse; het is een opsomming van verhalen, zonder begin of eind. Door Maniæs komische benadering, de sturende vragen van Bajram en de overgeacteerde verhalen van de bewoners, is het realiteitsgehalte moeilijk vast te stellen, in tegenstelling tot Suspino: A Cry for Roma, de documentaire van Gillian Darling Kovanic uit 2003. Vermakelijk is de film zeker en dat is ook wat waard. Of Roma’s er zelf zo blij mee zijn, is nog maar de vraag, want er lijkt een nieuw clichébeeld te zijn geboren: Roma’s geloven in sprookjes.