Wil de nieuwe multiculturele Nederlandse film opstaan?

Nordin zingt onvervalste Amsterdamse levensliederen als geen ander en zijn droom is om Idols te winnen. En als zijn zusje van twintig niet binnen een half uur na school thuis is, zwaait er wat. Marokkaanse Nederlander Nordin (Mimoun Ouled Radi) zorgt voor menig vrolijke noot in het verder tamelijk serieuze en soms zelfs grimmige Kicks, de tweede film van Albert ter Heerdt.
In 2004 regisseerde Ter Heerdt natuurlijk Shouf Shouf Habibi, een goed geslaagde multicultikomedie met als motto ‘samen lachen om elkaar en vooral om onszelf’. Martin Koolhoven volgde in zijn kielzog met Het Schnitzelparadijs (2005) en ‘N Beetje Verliefd (2006), ook vol met stereotype Hollanders en Marokkanen. Met Kicks slaat het genre, voor zover we daarvan kunnen spreken, een nieuwe richting in. De komedie is in Kicks gereduceerd tot een komisch randje, want het Multiculturele Drama staat voorop.
Grotestadsproblematiek
~
Andere personages worden minder expliciet bepaald door de Nederlandse multiculturele problematiek. Het leukst, want schrijnendst, is de verhaallijn van de egocentrische reclamemaker-met-ambitie Wouter (een overtuigende Roeland Fernhout). Wouter vat het tamelijk waanzinnige plan op een film te maken over illegale vrouwen die in een schuur gedwongen werden tot sex met herdershonden. Plaatsvervangende schaamte gegarandeerd.
Doorgedraaide Hollanders
~