Achteruitlopen op het strand

Een filmcrew zet een aantal spiegels neer op een strand, volgens de aanwijzingen van een kleine, oudere vrouw met rood/witgeverfd haar. De spiegels worden zo opgesteld dat ze elkaar en de zee eindeloos reflecteren. De vrouw richt zich tot de camera. ‘Ik speel de rol van een oud vrouwtje, mollig en praatziek’, zegt ze. Dan loopt ze achteruit, zoals ze de hele film lang zal blijven doen.
~
Doeltreffend
De beginscène is exemplarisch voor Varda’s aanpak. Met weinig middelen creëert ze een soort alternatieve realiteit, die een indruk geeft van hoe zij zaken heeft beleefd. Het achteruitlopen is een ander voorbeeld van de simpele maar doeltreffende manier waarop ze de terugkeer naar het verleden vormgeeft.
~
Stadsstrand
De stranden uit de titel zijn volgens Varda de rode draad in haar leven. Het is een thema waarmee ze zichzelf al snel in de vingers snijdt: ze woont al jaren in Parijs, zonder een strand in de buurt. De oplossing: een kunstmatig strand, speciaal voor Varda gecreëerd in de straat voor haar huis. Onder de extra’s op de dvd bevindt zich een making-of van deze scène. Varda zit als een omaatje te breien in een strandstoel, terwijl kinderen met schepjes om haar heen rennen. Het is een komisch gezicht, maar als rode draad is het stadsstrand, zoals wel meer van Varda’s ingevingen, wat gezocht.
~