Zoektocht naar vergeten herinneringen

.
Tijdens het kijken van Waltz with Bashir dringt de vraag zich op of de film ook zo krachtig zou zijn geweest in de vorm van een normale documentaire, zonder de schitterende animatie die de film nu zo bijzonder maakt. Die vraag moet ontkennend worden beantwoord, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van deze film, aangezien de vorm minstens zo belangrijk is als de inhoud.
~
Indruk
Die zoektocht vormt de kern van Waltz with Bashir en de film is dan ook te zien als een soort therapiesessie voor regisseur Folman, die in 1982 zelf soldaat was. Hij wilde door middel van deze documentaire achterhalen wat er precies is gebeurd in Libanon, wat zijn aandeel daarin is geweest en waarom deze herinneringen uit zijn geheugen zijn verdwenen. De film is echter veel meer dan een eenvoudige therapiesessie en een essay over de mysteries van het geheugen. Vooral door middel van de animatiestijl (videobeelden zijn frame voor frame overgetrokken) heeft Folman een nieuwe impuls gegeven aan een oud genre, de anti-oorlogsfilm. De animatie stelt Folman in staat de gruwelen van de burgeroorlog niet alleen met woorden te beschrijven, maar ook werkelijk te tonen aan zijn publiek. Scènes waarin Israëlische soldaten onder een groot portret van de Libanese president Bashir een kogelregen proberen te ontwijken en het leger in een boomgaard stuit op een Libanees jongetje met een bazooka maken veel meer indruk op beeld dan in de verhalen van betrokkenen.
~