Eigenzinnige animatietopper
Het tijdrovende proces dat stop-motionanimatie heet, doet het in deze door CGI gedomineerde wereld nog steeds goed. Veel filmmakers erkennen de bijzondere kwaliteiten ervan en weten dat het handwerk dat erin gestopt wordt, zich uitbetaalt. Dat Wes Anderson er zich nu op werpt, is gezien zijn eerdere films eigenlijk logisch. Maar hij bereikt er nog meer mee dan alleen de meerwaarde van het genre: met Fantastic Mr. Fox weet hij zijn carriere weer nieuw elan te geven.
De queeste van een vos
Wes Anderson voegt aan dit uitgangspunt een tweede laag toe. Meneer Vos (met de stem van George Clooney) is een keurige vader geworden die zijn bandietendagen heeft afgezworen en een baan heeft als columnist voor de krant. Vooral onder druk van mevrouw Vos (Meryl Streep) overigens. Diep vanbinnen broeit het echter nog, en het is een kwestie van tijd voordat de vos zijn oude streken weer oppakt. Hij vraagt zich letterlijk af wat de aard van zijn bestaan is en wat het betekent vos te zijn. Anderson weet van zijn verfilming een existentiële queeste te maken naar de oerdriften die de mens, c.q. de vos, af moet zweren als de volwassenwording intreedt.
Zonder Dahls visie geweld aan te doen weten Anderson en zijn vaste co-scenarist Noah Baumbach (regisseur van onder meer The Squid and The Whale en Margot at the Wedding) een eigen variant op de stabiele familie in het verhaal van Dahl te maken. Geheel in lijn met Andersons eerdere films is de pater familias een excentriekeling die roekeloosheid combineert met liefde voor zijn gezin en daar maar moeilijk een middenweg in kan vinden. De vier kinderen uit het boek zijn vervangen door een enkel kind, de tobbende tiener Ash. Ash heeft het moeilijk in deze harde wereld en zet zich geregeld af tegen zijn vader. Als zijn neef Kristofferson, die van zijn leeftijd is maar verder in alles zijn tegenpool, arriveert, wordt dat alleen maar erger.Hoewel deze personages en thema’s niet bepaald origineel zijn, weet Anderson er op gevoelige wijze mee om te gaan, waardoor de botsingen tussen vader en zoon en tussen de neven echt weten te ontroeren. Een groot verschil met The Life Aquatic with Steve Zissou en The Darjeeling Limited, waarin zijn eigenzinnige stijl de inhoud en de karakters vaak domineerde. Anderson laat zien dat geanimeerde personages soms meer gevoel weten op te roepen dan die van vlees en bloed.