Pathetisch debacle
Pope Joan had overweldigend en episch moeten worden, maar werd vermoeiend en hoogdravend. Inclusief tenenkrommende voice-over.
Maar al vanaf het begin van de film gaat het mis. Als vrouw die lijkt voorbestemd om heilig te worden verklaard, staat Johanna te ver van de gewone mens af. Ze is te intelligent, te ijverig, te integer, te menslievend. Ze ondergaat mentaal en fysiek geweld, maar blijft, als een echte held, verbeten doorzetten om haar idealen te bereiken. Al Johanna’s positieve eigenschappen worden tot in den treure bezongen door de voice-over die het verhaal becommentarieert. Dit ontneemt het publiek de mogelijkheid om zich zelf een beeld te vormen van Johanna’s karakter.
Romantiek
Maar Pope Joan is niet alleen het verhaal over een wonderkind dat opgroeit tot heilige. Het is ook een romantisch drama. De opgroeiende Johanna valt namelijk als een blok voor ridder Gerold, haar beschermheer. Die tweeslachtigheid wordt de film fataal. De zorgvuldige opbouw van Johanna’s deugdzame karakter wordt totaal teniet gedaan door haar liefdesaffaire. Natuurlijk kan een rechtschapen en vrome vrouw een keer in verleiding worden gebracht, maar het past totaal niet bij Johanna’s karakter om er zonder schuldgevoelens een vaste minnaar op na te houden.Pathos. Daar draait het om in de film. Maar Pope Joan ontroert niet. Een bloederige moordpartij maakt nauwelijks indruk, omdat de karakters te vlak zijn om hun dood te kunnen betreuren. Natuurlijk overleeft Johanna de slachting op wonderbaarlijke wijze. Een lichtpuntje in de film is het aangename spel van John Goodman, die de paus vertolkt die voor Johanna aan de macht is. Johanna Wokalek, de hoofdrolspeelster, doet het niet onaardig, maar heeft niet de klasse om de film te redden.