IFFR 2008
In de voorlaatste aflevering van ons festivalverslag een kritische blik op de films van Jamie Cameron, die van muziek voorzien werden door The Melvins, en bovendien aandacht voor een Franse walvis, Spaanse stadsvrouwen, Chinese kwajongens, Franse immigranten, een Romaprostitué, de Hongaarse long take, vampirisme in Stockholm, moordende jongeren uit Duitsland en Japan, en Iraanse bevallingen.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5: Shorts | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: Cameron Jamie & The Melvins | Captain Ahab | En la ciudad de Sylvia | Fujian Blue | La graine et le mulet | Kenedi is Getting Married | Let the Right One in | Milky Way | Own Death | Sieben Tagen Sonntag & This World of Ours | Unfinished Stories
Noise en geweldsantropologie
Kranky Claus / BB / Spook House – Artist in Focus
Cameron Jamie • VS, 2000-2003
De twee andere films doken in het onderbewuste van de Amerikaanse jeugdcultuur. In Spook House worden mensen gevolgd die gefascineerd zijn door horrorfilms. Die fascinatie uit zich in het creëren van spookhuizen waarin als monsters verklede personen figureren. BB geeft een beeld van jongeren die in de achtertuinen van suburbia worstelwedstrijden naspelen en daarbij onder de blauwe plekken komen te zitten. De films hebben een bepaalde shock value, maar zijn verder vrij leeg en onkritisch. Jamie poogt misschien een neutraal verslag te geven, maar soms komen de beelden over als een verheerlijking van agressie als rebels middel, zonder daadwerkelijke inhoud. Ook verschillen de beelden niet erg van wat je ziet in Jackass of op Youtube. De rauwheid komt daarom gedateerd over, als een middel om een bepaalde geloofwaardigheid bij de toeschouwer te bewerkstelligen. The Melvins vormden tijdens de vertoning wel een meerwaarde, maar de combinatie van snoeiharde feedback en vechtende jochies duurde net iets te lang. (George Vermij)
Terug naar boven | Jamie Cameron op het IFFR
Oppervlakkige adaptatie
Captain Ahab – Sturm und Drang
Philippe Ramos • Frankrijk, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Stad van vrouwen
En la ciudad de Sylvia – Kings & Aces
José Luis Guerín • Spanje/Frankrijk, 2007
gaat over het dwalen in de stad en het volgen van ongrijpbare muzen. In Gueríns subtiele film volgt de toeschouwer een naamloze jongen die in Straatsburg flaneert en geraakt wordt door de vrouwen die hij ziet. Op een gegeven moment denkt hij een vrouw te herkennen waar hij ooit op verliefd was. Hij volgt haar door de stad, maar zijn motieven en achtergrond blijven gedurende de hele film obscuur. Het verhaal en de plotontwikkeling is erg eenvoudig, maar Guerín weet de vele vrouwen in de film te vangen in prachtige shots die spelen met de verleidelijkheid van het filmbeeld. Het perspectief van de jongen en de toeschouwer wordt gaandeweg effectief bekritiseerd. Hierdoor komen de obsessieve kanten van een fascinatie voor schoonheid naar boven. Guerín gebruikt lange observatieshots die erg naturalistisch overkomen, maar zorgvuldig zijn opgebouwd. De film neemt je op zijn beste momenten tastbaar mee door de straten van een zomerse stad. En la ciudad de Sylvia
En la ciudad de Sylvia werd vertoond met het lange fotoessay Unas fotos en la ciudad de Sylvia, een soort voorstudie in filmvorm voor de speelfilm. Deze methode is net als Forgács’ Own Death schatplichtig aan Markers La jetée. Het fotoessay was al als installatie te zien op de Biënnale in Venetië, waar de verzameling foto’s en tekst beter tot zijn recht kwam. In een bioscoopzaal leverde de afwezigheid van een geluidsband een ongemakkelijke spanning op, ondanks de schoonheid van bepaalde beelden. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Geloofwaardige kwajongens
Fujian Blue – Tiger Awards Competition
Robin Weng • China, 2007
Fujian Blue toont een compleet geloofwaardige context voor de nieuwsberichten over mensensmokkel en rampspoed die wij wel eens te lezen krijgen. De kracht van de film bestaat er daarbij vooral uit dat hij nooit vervalt in sociaal-realistisch melodrama en alle clichés die bij dat genre horen. Ten eerste blijven alle schrijnende omstandigheden onder de oppervlakte en voltrekt zich nooit een tragedie; ten tweede worden de jongens niet geportretteerd als slachtoffers maar als levensechte boefjes, en worden, net als in Walking on the Wild Side, hun misdaden geen moment verheerlijkt of bekritiseerd. De leefwereld van de achteloze jongens wordt zo op prachtige wijze invoelbaar gemaakt, en de toestanden in de kustplaatsjes komen compleet geloofwaardig tot leven. Bovendien worden de verhalen met veel humor en energie verteld. Een bekroning met een Tiger Award zat er helaas niet in, maar een uitmuntend debuut is het wel. (Paul Caspers)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Zinderend portret van een immigrantengemeenschap
La graine et le mulet – Time & Tide
Abdellatif Kechiche • Frankrijk, 2007
In deze combinatie van de zoektocht naar geluk en de inherente spanningen binnen een grote immigrantenfamilie, laat regisseur Abdellatif Kechiche een indrukwekkende beheersing van de materie zien. Hij combineert lange en meanderende close-ups en overlappende dialogen vol verbale hysterie, met een elliptische, intuïtieve montage waarin stukken van de verhaallijn worden weggelaten en hij vertrouwt op invulling daarvan door de kijker. Dit hollen en stilstaan werkt wonderwel, en de spanningsboog blijft uiteindelijk voortdurend gespannen. De symboliek van de zoekende Slimane die via de couscous van zijn ex-vrouw de hand uitstrekt naar zijn familie is tekenend voor de spagaat die hij moet maken. Als Rym zich uiteindelijk opoffert in een zinderende finale is de suggestie van herstel duidelijk, maar biedt weinig aanknopingspunten voor een hoopvolle toekomst. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Komische Roma-rebel
Kenedi is Getting Married – Kings & Aces
Zelimir Zilnik • Servië, 2007
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Gruwelijk aangrijpend
Let the Right One in (Lat den rätte komma in) – Rotterdämmerung
Tomas Alfredson • Zweden, 2008
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Verstilde spanning
Milky Way – Sturm und Drang
Benedek Fliegauf • Hongarije, 2007
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Mysterieuze herkenbaarheid
Own Death – Kings & Aces
Péter Forgács • Hongarije, 2007
In zijn methodes doet Own Death denken aan Chris Markers invloedrijke fotofilm La jetée (1962), waarin de Franse filmmaker op spaarzame wijze met wat foto’s een complex verhaal kon suggereren. Forgács gebruikt in zijn film echter meer beelden dan Marker; krachtige foto’s worden afgewisseld door onopvallend beeldmateriaal, waardoor de film soms langdradig is. De vergankelijkheid van het vlees en de puurheid van de ziel hebben een thematische relatie met zijn voorgaande films, waarin historisch verval en de ongrijpbaarheid van het verleden een vergelijkbare rol vervulden. Toch heeft Own Death een minder sterke impact dan Forgács’ nonfictieve werk, waar de zorgvuldig uitgekozen beelden door hun mysterieuze herkenbaarheid de toeschouwer direct raken. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Ontspoorde jongeren
Sieben Tage Sonntag & This World of Ours
Niels Laupert • Duitsland, 2007 / Ryo Nakajima • Japan, 2007 – Sturm und Drang
Terug naar boven | Sieben Tagen Sonntag op site IFFR | This World of Ours op site IFFR
Drie vrouwen
Unfinished Stories – Time & Tide
Pourya Azarbayjani • Iran, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR