Zwanenzang
Prachtig gekapt en opgemaakt en behangen met sieraden vertelt de nog altijd bevallige Nathalie Krassovska hoe zij als jong meisje leerde dansen in de studio van Olga Preobrajenska. Krassovska is dochter van Russische emigranten, die na de Oktoberrevolutie zijn uitgeweken naar Parijs. Zij komt uit een familie van ballerina’s. Haar overgrootmoeder danste in het Moskouse Bolshoi theater en haar moeder maakte deel uit van het Ballets Russes van de Russische dandy en impresario Diaghilev. Ver in de tachtig vertelt Krassovska in deze documentaire met een schittering in haar ogen over de prachtige periode waarin ook zij deel uitmaakte van het Ballets Russes.
Ouderdom
Na haar succesvolle carrière als ballerina streek Krassovska in Dallas neer, waar zij tot haar dood les gaf in haar eigen studio. Krassovska’s jeugdige rankheid is met de jaren verdwenen, maar haar ouderdom lijkt haar niet te deren. Zonder problemen legt ze haar voet op de barre. Ze stretcht en buigt en schrijdt door de ruimte als een bevallige, zij het ietwat uitgedijde zwaan.
Zoals Krassovska zijn er in deze documentaire ongeveer twintig vrouwen en enkele mannen, bejaarde balletdansers, die vertellen over de dagen waarin zij dansten bij Ballets Russes, de dagen waarin zij jong waren. Maar net als Krassovska reppen zij met geen woord over het thema ouderdom of de gevoelens die gepaard gaan met het ouder worden, terwijl dit thema zich onherroepelijk aan je opdringt. Door de afwisseling van archiefbeelden van balletten uit het midden van de twintigste eeuw en interviews met de inmiddels hoogbejaarde dansers wordt de ouderdom en het verdwijnen van fysieke schoonheid confronterend duidelijk. De zwart-witbeelden tonen prachtige jonge mensen, die nu rimpelig zijn, soms zwaarlijvig, moeilijk ter been en traag. De dansers van toen zijn onherkenbaar geworden. Dat moeten zij zelf ook kunnen zien. En juist in de balletwereld, waar uithoudingsvermogen, souplesse en schoonheid basisvoorwaarden zijn voor succes en roem, moet het verdwijnen van deze jeugdige attributen gepaard gaan met bepaalde gevoelens. Gevoelens waar je graag meer over wilt weten, maar die nergens aanbod komen. Gedurende de gehele film wordt niet over leeftijd gesproken. En dat is jammer.