Een koffer vol zonneschijn en mooie beloften

recensie: Yellow Suitcase - Maze of Mind

.

Op 1 mei trad Yellow Suitcase op in Luxor Live in Arnhem. De band had daar de cd-presentatie van hun debuutalbum Maze of Mind. Met hun muzikaliteit, hun frisse liedjes en hun driemanschap zal het niet lang meer duren voordat deze jonge band getekend wordt door een label.

Een beginnende band is vaak aan een aantal dingen te herkennen: kleinschalig, veel doe-het-zelf, en gelukkig ook trots en blij zijn met relatief kleine dingen. Zo is de cd te koop via een mailtje naar het emailadres van de band, en zijn de website en het artwork van het cd-boekje gemaakt door bassiste Dayenne Wielheesen. De optredens beperken zich voornamelijk tot het oosten van het land, en is er de oprechte blijdschap van het behalen van de finale van het Open Podium in Doetinchem. Hier tegenover staat ook de nodige professionaliteit. De cd is te koop via iTunes en te beluisteren op Spotify, en natuurlijk is Yellow Suitcase te vinden op diverse sociale media.
Vrolijkheid en ontluikende liefde
Het up-tempo openingsnummer ‘I’m Sick of It’ bevat naast keyboard en drums geen andere instrumenten. De aangename stem van zangeres Roos van den Broek klinkt helder en geeft het nummer mede daarmee zijn opgewekte karakter. Bij het laatste couplet wordt haar stem onnodig vervormd, maar het afsluitende refrein laat de zon weer schijnen. Het eveneens vrolijke en snelle ‘Better Condition’ bevat veel tweede en derde stem en vingergeknip.

De meeste liedjes gaan over — hoe kan het ook anders — de liefde. En dan vooral prille, ontluikende liefde, en de onzekerheid die daarbij hoort. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de twintig jaren van tekstschrijfster en zangeres van den Broek. Hierbij moet gelijk het compliment worden gemaakt dat ze overtuigend zingt en haar gevoel goed overbrengt. Door haar (vaak verhalende) eigen taal te kiezen, vermijdt ze te clichématige teksten.

Multi-instrumentalisten
Naast de eerder genoemde zangeres die ook percussie speelt, is er bassiste Waalheesen, die ook voor percussie en zang zorgt. De enige man in het driemanschap is toetsenist Joël Groen, die hiernaast ook drums, percussie en melodica speelt. Vooral de toetsen komen goed naar voren in ‘Hold Me Tight’, en ook de stopmomentjes geven het nummer een afwijkend karakter.

Titeltrack ‘Maze of Mind’ valt ook op. Na een bijzonder intro van synthgeluiden en meerstemmige zang bouwt het nummer op, wat relatief lang duurt. Met enkel toetsen en minimale percussie zet de band met ‘Frosted Flower’ een zeer teer nummer neer, waarbij Van den Broek ook wat meer de hoogte en laagte in gaat. De band gebruikt een loop als achtergrond tijdens de outro, waardoor er een heel aardig achtergrondkoor bijkomt, waar dan weer overheen gezongen wordt.
Van Beatles tot Leaf
‘French Lullaby’ is langzaam en lichtelijk verdrietig, met toetsen, melodica en zang die ook bij hoge noten zuiver is. Het van de Beatles’ ‘Michelle’ geleende Engels wordt afgewisseld met een paar woordjes Frans. Bij het nummer ‘Sunwire’ denk je onbewust aan Keane, door de eenvoud en vooral de sfeer die wordt neergezet door de geluidseffecten en de lichte galm over de zangstem. Verder doet de dynamiek en de blijheid van ‘Better Condition’ denken aan ‘Wonder Woman’ van Leaf.

Door de instrumenten die beheerst worden, de soepele zangstem, en door het lef nummers niet helemaal dicht te stoppen, ontstaat een behoorlijk afwisselend album. Yellow Suitcase is nu nog te boeken voor een intiem optreden in je eigen huiskamer. Grijp die kans, want voor je het weet moet je de band zelf opzoeken op diverse podia in het land.