Tegenpolen

recensie: Starsky & Hutch

Het verfilmen van populaire televisieseries uit de jaren zeventig lijkt de laatste tijd een trend. Na Mod Squad en Charlie’s Angels moest ook de politieserie Starsky & Hutch eraan geloven. Hoewel de verhaallijn zwak is, weten de acteurs er één groot feest van te maken.

~

hoofdrolspelers Ben Stiller als David Starsky en Owen Wilson als Ken “Hutch” Hutchinson zijn uitgedost in bizarre jaren zeventig-outfits met gekke kapsels en nepsnorren. het duo speelde zesmaal eerder samen en dat is duidelijk te merken: ze zijn volledig op elkaar ingespeeld en hun plezier brengen ze over op het scherm. Dit is meteen ook de kracht van de film. Het clichématige gegeven van twee partners die elkaars tegenpolen zijn wordt goedgemaakt door de charmante wijze waarop Owen en Stiller hier invulling aan geven.

Snoop Dogg

~

Starsky als overijverige, gedreven ‘crimefighter’ en de relaxte Hutch die het als agent zelf ook niet zo nauw neemt met de wet zorgen voor grappige situaties. Hun eerste taak begint als er een lijk aanspoelt. Volgens Hutch gaat het bij gedumpte lijken in het water vaak om moeilijk oplosbare moorden, dus oppert hij het lichaam terug te duwen in zee naar een ander district. Iets wat uiteraard volstrekt indruist tegen de principes van Starsky. Al gauw komt het duo met behulp van informant Huggy Bear (een briljante bijrol van Snoop Dogg) op het spoor van drugsbaron Reese Feldman (Vince Vaughn). Gedurende de hele film proberen ze hem te pakken te krijgen, wat natuurlijk niet zonder slag of stoot gaat.

Extra’s

~

De DVD bevat een behoorlijk aantal extra’s. De toegevoegde waarde hiervan is echter niet erg groot. De schijf bevat de mogelijkheid de hele film nogmaals te bekijken met commentaar van de regisseur. Op zich een leuk aspect, alleen vertelt Todd Phillips niet bepaald boeiend. Zo grappig als de film is, zo saai en monotoon legt hij uit hoe de scènes tot stand zijn gekomen. Bij het filmpje The code is mode for the bear showt Snoop Dogg nogmaals zijn over-de-top outfits. Als we een Kijkje op de plaats delict nemen, zien we een aantal acteurs en de regisseur aan het woord. Hierin halen ze elkaar en de film naar beneden, wat grappig moet zijn maar het niet is. In de film komen de acteurs leuk uit de hoek, maar hier slaan ze de plank mis.

Bloopers

De niet eerder vertoonde scènes zijn terecht verwijderd. Deze voegen namelijk niets toe aan de film. In de scènes wordt de verstandhouding tussen Starsky en Hutch geschetst, zoals een dialoog waarin Starsky zijn partner de les leest over zijn gedrag. Dit komt in de film echter al voldoende naar voren. Ook kunnen we de bloopers op de set bekijken. Erg grappig zijn de bloopers niet, het gaat voornamelijk om shots waar Stiller en Owen hun lach niet kunnen inhouden, maar dat is voor de kijker niet erg boeiend om te zien.

De extra’s voegen weinig toe aan de dvd, maar Starsky & Hutch blijft een leuke film om een avondje met je vrienden te gaan kijken.