Ravissante vijftigplusser
Het is slechts weinigen gegeven om er boven de vijftig nog zo ravissant uit te zien als Michelle Pfeiffer. Als je het zo bekijkt, is het geen gek idee van regisseur Stephen Frears om haar te casten als de onweerstaanbare oudere courtisane (een chique prostituee voor rijken en machtigen) Léa in de verfilming van Colettes roman Chéri.
Gearrangeerd huwelijk
Madame Peloux (Kathy Bates), een bittere ex-courtisane, vraagt Léa de Lonval of zij zich wil ontfermen over haar negentienjarige zoon Chéri (Rupert Friend). Dat Léa en Chéri een affaire beginnen is voor niemand een verrassing, maar dat ze het zes jaar volhouden had niemand zien aankomen. Dan besluit Madame Peloux dat Chéri moet trouwen met de jonge, rijke Edmée (Felicity Jones). Hoewel Léa doet voorkomen alsof het gearrangeerde huwelijk haar koud laat, hebben de ex-geliefden grote moeite om elkaar te vergeten.
Krampachtige typetjes
De film laat echter weinig indruk achter. Aan Michelle Pfeiffer ligt dat niet. Zij staart met door liefdesverdriet geplaagde blik naar de camera zoals alleen de betere actrices dat kunnen. Wel gaat haar vreemde dictie (probeert ze soms Frans te klinken zonder een Frans accent op te zetten?) op den duur irriteren.
Rupert Friend redt zich redelijk als de verwende, verveelde Chéri, maar zijn personage blijft wat oppervlakkig. Je kunt je voorstellen dat Jonathan Rhys Meyers (Matchpoint en Mission: Impossible III) of een jongere Jude Law veel meer van de rol hadden gemaakt.
Wat zich pas echt wreekt zijn de zwaar overdreven bijrollen. Kathy Bathes, die na elke venijnige opmerking in een schaterbui losbarst is het ergst, maar ook van de andere oude courtisanes worden zulke krampachtig lollig bedoelde typetjes gemaakt dat ze de kijker uit het verhaal trekken.Ernst, kritiek en ironie
Het lijkt wel alsof Frears zich zo op de verbeelding van de weelde en overdaad van het belle époque heeft gestort, dat de inhoud erbij is ingeschoten. De mooie proloog, waarin Frears zelf de voice-over inspreekt, doet even vermoeden dat we de film met een Britse humoristische blik moeten bekijken. Als het verhaal werkelijk van start gaat blijkt de ernst van het liefdesdrama en de verborgen kritiek op het materialisme niet goed samen te gaan met de ironische ondertoon.
Lees hier een interview met regisseur Stephen Frears.