De oude is toch beter
Een remake van de Koreaanse cultklassieker Oldeuboi (Chan-Wook Park) door de soms wat eigenzinnige regisseur Spike Lee (Inside Man) zou op zijn minst een interessante filmervaring moeten opleveren. In plaats daarvan is het een standaard actiethriller die buiten het verhaal weinig met het origineel van doen heeft.
Stijlverlies
Oldboy is een minder sterke en gedurfde film dan Oldeuboi. Het origineel was erg hard in wat het in beeld durfde te brengen en deed dat vrijwel altijd erg stijlvol. Het prachtige ganggevecht, waarin Oh Dae-su (Choi Min-sik) met een hamer een groep gangsters te lijf gaat, was hier het beste voorbeeld van. Deze scène zit ook in Oldboy en is hier ook in één shot gefilmd, maar het gevoel van een eigen, gedefinieerde stijl (doorgaans bij Spike Lee geen probleem) is veel minder sterk. De vermindering van risico’s is echter het sterkst te merken in de verhaalvertelling. Elk plotpunt wordt in hapklare brokken aan het publiek gevoerd en netjes door personages uitgelegd, terwijl Oldeuboi juist liet zien dat dit absoluut niet nodig was. Als gevolg van deze vertelstijl speelt de dochter van Doucett een belangrijkere rol in de motivatie van het hoofdpersonage, wat ook niet bijster veel toevoegt.