Troostrijke nostalgie

recensie: EZTV – Calling Out

Het debuutalbum van EZTV is er een met een tegenstelling. Er wordt veel misère bezongen, maar ondanks de sombere thema’s is het toch een toegankelijke en opgewekte plaat. Uitstekend voor de zomer.

Wat begonnen is als een home recording-project van frontman Ezra Tenenbaum, is uitgegroeid tot de band EZTV, overigens niet te verwarren met de dit jaar gestopte gelijknamige torrentaanbieder. Samen met de voormalige bassist van Widowspeak: Shane O’Connell, en drummer Michael Stasiak maakt Tenenbaum melancholische gitaarpop met rinkelende gitaren. Alhoewel het trio woonachtig te New York is, heeft hun muziek een Britse jaren ’60 vibe.

Sprankelende gitaar

Het openingsnummer ‘Bury Your Heart’ geeft direct weg waar deze plaat voor staat. Teksten die rechttoe-rechtaan zijn, met daaronder een wel afgewogen mix tussen gitaar, bas en drums. De vocalen doen denken aan Ray Davies van The Kinks en Tom Petty. Ondanks de wat lijzige zang wordt het nergens vervelend. Daar zorgen de catchy gitaar-hooks en pakkende melodieën wel voor. De melodie van ‘Hard To Believe’ en het refrein van ‘Trampoline’ zijn echte oorwurmen

De sprankelende gitaar die de basis voor de plaat vormt, heeft de sound van die van Roger McGuinn van The Byrds. Nergens op de plaat worden toetsen of andere opsmuk uit de studio toegevoegd, en eerlijk gezegd is dat geen gemis. De zachte doch speelse gitaarintro’s, met hier en daar een uitgekiende solo zoals in ‘Everything Was Changing’, luisteren gemakkelijk weg. Samen met de rollende bas en speelse drumbreaks zorgt dat ervoor dat elk nummer weer fris klinkt. Een lekkere zomerse gitaarpopplaat.

Nostalgisch

De onderwerpen die op Calling Out aan bod komen zijn dertien in een dozijn. Van de hartzeer in ‘Pretty Torn Up’ tot de eenzaamheid in ‘Blue Buzz’, het zijn bekende thema’s. Opvallend is dat de teksten, in tegenstelling tot de muziek, erg somber zijn. Verwacht ook geen diepgaande metaforen of dubbele bodems. Met openingszinnen als ”I can see it on your face / the moment I’m gone someone’s taken my place” –’Hard to Believe’- en ”Everything is changing / I just wanna know you’ll be around” –’Everything Was Changing” komt het tekstueel wat simpel over, maar niet op een storende manier. Het pretendeert niet meer te zijn dan het is.

Hoewel de teksten nostalgisch van aard zijn, kom het toch als een vrolijk geheel over. De kracht van deze plaat ligt in het opbeurende karakter van de muziek. De troostrijke muziek maakt alles draagbaar. Op de keper beschouwd is Calling Out een uitstekend album voor in de auto tijdens deze warme zomerdagen. Laat menig vakantieganger hier zijn voordeel mee doen.