Nachtvlinders gezocht

recensie: Nightclub Berlin (Hilde Hildebrand e.a.)

Hoewel de site van het nieuwe nachttheater Sugarfactory in Amsterdam je belooft met het samengaan van muziek, theater en kunst een geheel nieuwe uitgaanservaring te laten beleven, doet de sfeer bij binnenkomst meer denken aan het verleden dan aan de toekomst. De kleine, intieme zaal met gekleurde lichtjes lijkt op een nachtclub of een klein variététheater. Maar de voorstelling die wij zagen, en die elke derde vrijdag van de maand op het programma staat, heet dan ook Nightclub Berlin.

~

Niet zo gek dus, die associatie met beroemde broeierige nachten van lang geleden. Het programma begint om tien uur en bestaat uit diverse optredens. Zangeres Hilde Hildebrand en haar pianist roepen de charme op van het Berlijn van de jaren 20 met mooie klassiekers van onder andere Kurt Weill. Een beetje heimwee naar Marlène D. en ook naar onze eigen onnavolgbare diva La Pat is het gevolg. Daarna maakt de vijfkoppige band Pheasant Pluckers zijn opwachting, strak in het pak, compleet met energieke hoogblonde saxofoniste en dito dansjes. Later op de avond keert Hilde nog terug om samen met Otmat Wagner het laatste optreden te verzorgen, en tussen de bedrijven door kun je tot 5 uur in de morgen dansen op de eigentijdse groovy tunes van DJ Polack.

Publiek

Een gevarieerd programma als in een heus cabaret dus, maar behalve de show is het publiek ook heel bepalend voor de sfeer op een plaats als deze. Aan de tafeltjes rond het podium zitten mensen van diverse pluimage. Een groepje vrouwen in mannenpakken met sigarenpijpjes, waarvan zelfs eentje met een snor, een hoogblonde dame strak in het goud gehuld, doen je je afvragen waar het theater ophoudt en het echte leven begint.

Extraatjes

~

De theatrale belevenissen blijven zo niet beperkt tot het podium. Zangeres Hilde zet zich soms zwoel bij een toeschouwer op schoot. Ook kun je bij binnenkomst een formulier invullen, voor de voorzichtigen onder ons onder pseudoniem, waarop je aangeeft of je in bent voor een spannend verzetje. Later op de avond zal je dan een avontuurtje kunnen beleven in het onderdeel ‘Club Contact’. Er ligt een gastenboek waarin je reacties van bezoekers kunt lezen. De kunstwerken die geëxposeerd worden zijn opgenomen in het interieur als aangenaam extraatje: er hangt onder meer een mooie serie zwart-wit foto’s van Jolanda Kempers. Op twee grote schermen worden tussen de voorstellingen door beelden getoond die de toon van de avond versterken, in dit geval de klassieker Cabaret.

Nachtvlinders

Hoewel het sympathieke concept, de prima DJ en de kleine details (bezoek vooral het toilet!) de sfeer relaxed en intiem maken, blijft de stemming tijdens deze voorstellingen toch nog wat afwachtend. Het programma van de Sugarfactory is echter heel gevarieerd en het is dus waarschijnlijk dat je op een ander tijdstip ook een totaal andere sfeer aantreft. Zo kun je regelmatig genieten van H*rt, als je van soul en dance houdt en gaf de bekende Appelsap Crew al acte de présence met een keur aan nieuwe hiphop-DJ’s. De komende Koninginnenacht zal Steve Malenka – bekend van de Roxy – voor zijn rekening nemen. Het thema is Tiara’s, Hairdo’s en dat klinkt veelbelovend. Veel goedgemutste eigenzinnige nachtvlinders over de vloer, dat is misschien wel precies waar dit nieuwe nachttheater op wacht.

Nightclub Berlin is elke derde vrijdag van de maand te zien.

Voor het complete programma van nachttheater Sugarfactory kijk op www.sugarfactory.nl