Bokma schittert in langdradige Koopman

.
Venetië bij De Theatercompagnie. Een groots opgezette voorstelling die de verwachtingen helaas niet waarmaakt.
~
Gierig
De koopman van Venetië (1596-1598) staat bekend als een hardhandig anti-semitisch stuk. De jood Shylock leent geld aan mensen, en neemt ze vervolgens te grazen als ze niet kunnen terugbetalen. Om deze verhaallijn heen dartelen allerlei jonge mannen en vrouwen die elkaar het hof maken. Shylock is gierig, ongezellig, doet niet mee met de alledaagse pret. Hij houdt zijn dochter Jessica kort, omdat ze verliefd is op een christen.
Regisseur Theu Boermans legt dit antieke stuk naast de hedendaagse realiteit van een kapitalistische en multiculturele samenleving, met al zijn integratieproblemen. Terwijl iedereen bezig is met geld, wordt de vreemdeling aangekeken op zijn financiële succes. Shylock is bij Boermans aanvankelijk een gewone Italiaan in een gewoon pak, hij gooit zelfs zijn opvallende joodse kledij weg. Totdat zijn omgeving hem expliciet bestempelt tot jood. Dan zoekt hij zijn spullen terug uit het vuilnis en wordt ook uiterlijk een jood. De boodschap is duidelijk: allochtonen bestaan niet, allochtonen worden gemaakt door medelanders die hen apart zetten.
Kwaadaardig
~
Een element maakt deze voorstelling ondanks alle kritiek de moeite waard: Pierre Bokma in de rol van Shylock. Het is te makkelijk om te stellen dat Bokma nou eenmaal een geniaal acteur is. Hij zet hier echt een absoluut meesterwerk neer. Bij Bokma wordt Shakespeares tekst normale-mensentaal. Hij heeft deze rol tot in detail in zijn botten zitten. Hij trekt als een onzekere kobolt zijn schouders krom, komt met een speciaal loopje, met zenuwtrekken. Bokma’s Shylock is zowel kwaadaardig als kwetsbaar. Zo zet hij de ongemakkelijke, boze jood helder en scherp neer. Maar de rest van de acteurs komt niet uit de verf, hun personages lijken niet af.
Echo
Volgens De Theatercompagnie is dit een uiterst actueel stuk met een duidelijke link naar het heden. Naar deze tijd waarin vreemdelingen zo veel moeite hebben zich een gelijkwaardige plaats te veroveren in de samenleving, terwijl de maatschappij hun inbreng juist als een verrijking zou kunnen zien. Maar eigenlijk is die boodschap in deze voorstelling een verre echo die nauwelijks hoorbaar is tussen alle lolligheid waarmee Boermans Shakespeares tekst heeft opgezadeld.
De koopman van Venetië van De Theatercompagnie is te zien tot en met 23 december 2008. Zie speellijst.